Фізичний та психічний розвиток дитини: шукаємо золоту середину. Групова консультація

Групова консультація для батьків

Фізичне і психічне здоров’я дитини є нерозрив­ною складовою для її гармонійного розвитку.

Що містить поняття психічне здоров'я. Це, перш за все:

-  відсутність виражених психічних порушень;

-  певний резерв сил людини, завдяки якому вона може подолати несподівані стреси або усклад­нення;

-  стан рівноваги між людиною і навколишнім світом.

Психічно здорова дитина характеризується гармонійністю розвитку, урівноваженістю, адаптивністю, а також духовністю, орієнтацією на саморозвиток і самоактуалізацію. Гармонійний особистісний розвиток і фізичне здоров’я сприяють успішній адаптації дитини в соціумі.

Педагогічний колектив дошкільного закладу запроваджує низку системних заходів, спрямованих на збереження здоров’я вихованців, а практичний психолог є активним учасником цього процесу. Розроблена система роботи з оздоровлення ді­тей містить різноманітні оздоровчі заходи:

-  вправи з психогімнастики;

- ігри-релаксації;

- арт-терапія (хромо-, музико-, казко-, піскова терапії);

-  дихальні вправи;

- різні види масажу (загальний, крапковий, са­момасаж за методикою Уманської, вібраційний, горіховий, щіточковий, пляшковий масаж, ма­саж із використанням полікомів, тетракомів, кілець Су-Джок та інших предметів) тощо.

Виховання дитинисправа дуже цікава, але не така вже проста, як здається на перший погляд. У всякому разі легковажність тут неприпустима. Тому батьки самі ніколи не повинні переставати вчитися, переходячи з одного на інший курс «батьківського університету». Що можна порекомендувати у вихованні розумної, творчої, ініціативної особистості у власній дитині:

·     Не економте на дитячих іграшках і пам’ятайте - вони мають бути різноманітними, безпечними.

·     Грайте з дитиною в рухливі ігри: спільні дії зближують, роблять стосунки дружніми.

·     Заохочуйте в дитині самостійність, зокрема самостійно гратися, уміння вчитися на власних помилках.

·     Будьте еталоном для своєї дитини.

 «Щаслива дитина це передовсім дитина здорова, а вже потім та, що вміє читати і грати на скрипці» (Є. Комаровський)

Сприятливі умови фізичної активності дитини-дошкільника:

·     наявність простору для вільного освоєння у межах помешкання та на дворі;

·     постійний доступ свіжого повітря;

·     здорова їжа;

·     вчасне лікування захворювання у разі його виникнення.

До типових помилок батьків, що гальмують фізичний розвиток дитини, належать:

·     незручний, але красивий модний одяг;

·     обмежена можливість руху;

·     неправильний режим дня.

Якими гарними не були б дитячі костюми, з метеликами чи краватками, вони милують око лише дорослого. Для дитини значно важливіше  відчути свій рух, що в такому формальному «дорослому» одязі значно обмежений. Одяг має відповідати розміру, який носить дитина, не обмежувати рухи і, водночас, не бути  занадто громістким. Важливо мінімізувати деталі, як от ремінці, металеві гачки, наліпки, оскільки вони можуть бути небезпечними під час падіння, затримувати рух під час повзання по лаві, а також заважати дитині вільно бігати, стрибати. Окрім того, численні елементи одягу ще й постійно притягують увагу дитини, відсовуючи на задній план розмаїття навколишнього світу, яке є важливим для пізнання.

Для повноцінного фізичного розвитку дитини, батькам потрібно заохочувати її до різних способів маніпуляції з тілом у русі: стрибання на батуті, крутіння на каруселях, гойдання на гойдалках, катання на самокаті, плавання в басейні тощо. На прогулянках дитина має не лише ходити, бігати, гратися м’ячем (тобто навантажувати ноги), а й вправлятися  у рухах руками – з іграшками різної структури  та величини.

Існує твердження, що рух – це життя, а отже рух впливає на здоровя та добре самопочуття дитини.  Дитина на заняттях з фізкультури навчається дисципліни, оскільки перебуває в залі, виконуючи певні правила під наглядом педагога. Окрім того, у дитини формується уважність та вибірковість сприйняття, які будуть украй необхідні їй для підготовки до школи.

Зазначимо, що деякі батьки доволі шаблонно поділяють види фізичної активності на «дівчачі» чи «хлопчачі» (наприклад, танці чи гімнастика - для дівчаток, а плавання чи їзда на роликах -  для хлопчиків). Проте кожній дитині варто давати змогу впізнавати своє тіло у такі способи, які її приваблюють. Готовність батьків віддавати дитині свій час обов’язково позначиться успіхами в її фізичному та психічному розвитку на кожному етапі дорослішання.

Підготувала інструктор з фізкультури Момоток Т.Р.