Чим небезпечний комп'ютер для дитини? Порадник для батьків

Дорослі нині активно користуються комп'ютерами. Комп'ютер також розкриває дитині світ із незліченною кількістю її можливостей для інтелектуального розвитку. Освоюю­чи комп'ютер, вона стає зібраною й уважною, запам'ятовує значну кількість інформації, вчиться аналізувати, у неї активізується розу­мова діяльність. Проте не все аж так добре, адже комп'ютерна залеж­ність може виникнути й у дошкільному віці. Тож дорослі мають на­вчити дошкільника правил роботи за комп'ютером, розповісти йому про користь і шкоду, які може спричинити «спілкування» з ним.

Під впливом комп'ютерних ігор у дитини дошкільно­го віку може сформуватися адиктивна поведінка. Вона х­рактеризується прагненням утекти від реальності. Така дитина не розв'язує важливих для себе проблем, зупиняється у своєму особистісному розвитку. Захоплюючись комп'ютером, вона значно менше цікавиться звичайними іграшками, натомість постійно прагне пори­нути у світ віртуальних ігор.

Чинники виникнення в дитини комп'ютерної залежності:

  • відсутність контролю з боку батьків;
  • невміння дитини самостійно грати, організовувати свою гру;
  • дефіцит спілкування в сім'ї, за якого дитина прагне надо­лужити його, тож і компенсує спілкування з близькими людьми взаємодією з комп'ютером;
  • незмінність стилю спілкування батьків через неусвідом­лення ними процесу дорослішання дитини;
  • відсутність особистого простору, де дитина почувалася б господарем;
  • низька самооцінка та невпевненість у своїх силах, залеж­ність від думки оточення;
  • замкнутість;
  • неприйняття дитини однолітками.

Передусім комп'ютерна залежність змінює поведінку дитини. Про виник­нення цієї залежності можуть свідчити такі поведінкові прояви:

-       виникає нав'язливе бажання грати на комп'ютері;

-       віддає перевагу грі на комп'ютері, обираючи між колись улюбленим заняттям і новим захопленням;

-       переживає радість на межі з ейфорією в очікуванні комп'ютерної гри або під час неї;

-       відривається від гри з величезним опором;

-       протестує, благає, нервує, коли батьки припиняють гру;

-        не може дотриматися означеної тривалості роботи з комп'ютером.

Останній прояв пов'язаний з віковими особливостями дитини-дошкільника. Сприймання часу та вміння планувати власну ді­яльність лише починає формуватися в старшому дошкільному віці. Тож планувати та/або контролювати час роботи дитини за комп'ютером - це завдання дорослих. І насамперед, завдання для них щодо організації власної діяльності за комп'ютером. Адже дорослий та його діяльність, поведінка, реакції є зразком, який наслідує дитина.

Результати досліджень проблеми комп'ютерної залежності у ді­тей різного віку дали змогу виокремити такі її ступені, як-от:

-        захоплення на етапі освоєння комп'ютера;

-        стан можливої залежності;

-        виражена залежність;

-        клінічна залежність.

В дитини дошкільного віку здебільшого може сформуватися перший ступінь комп'ютерної залежності. Другий ступінь характерний для молодших шко­лярів. Третій і четвертий ступені мож­ливі у підлітків, хоча іноді виникають і в молодшому шкільному віці.

Зазвичай надмірне захоплення дитини комп'ютером викликає осуд з боку оточення. Це лише поглиблює конфлікт із дитиною та по­силює її пристрасть до проведення часу за комп'ютером. Тому вихо­вувати дитину слід так, аби вона розуміла, що комп'ютер - це лише «помічник» у розв'язанні щоденних питань, які виникають у житті. Для дитини дошкільного віку найавтори­тетнішими дорослими є батьки. Тож саме вони мають подбати про профілактику комп'ютерної залежності і стати при­кладом адекватного використання комп'ютера.

Найліпша профілактика комп'ютерної залежності - це залу­чення дитини до видів діяльності, не пов'язаних із комп'ютером, - скажімо, спорту чи творчості. Якщо дитина повсякчас буде зайнята цікавими справами, матиме цікавих друзів, різнобічні інтереси й захоплення, ставитиме перед собою певні цілі, то «спілку­вання» з комп'ютером ніколи не вийде для неї на перший план. Вона розумітиме, що комп'ютер - це лише засіб для навчання й досягнення своїх життєвих намірів.

Рекомендації для батьків щодо профілактики комп'ютерної залежності у дитини

1.     Дотримуйтеся чіткого режиму. Тривалість «спілкування» з комп'ютером для дошкільника - 20-30 хв. на день. Дітей дошкільного віку ще можна відволікти іншими заняттями. Тому на сльози, капризування та скарги дитини реагуйте спокійно і терпляче, пояснюйте необхідність чергування розваг за комп'ютером з іншими, важливішими справами.

2.     Заохочуйте та хваліть дитину. Саме похвала - один із «чарівних ключів», що відкривають двері у внутрішній світ дитини. Хваліть її за вимиту тарілку, вміння самостійно вдягатися, за дружню та спокійну гру з іншими дітьми. У комп'ютерних іграх закладено безліч заохочень, яких діти не отримують від батьків. Комп'ютер не втомлюється відзначати здібності, розум, спритність, надзвичайність дитини. Він позитивно реагує навіть на програш і помилки, у той час як дорослі нервують і картають дитину за її невдачі. Байдуже ставтеся до успіхів дитини в комп'ютерних іграх, адже в них уже закладене заохочення.

3.     Будьте зразком для наслідування. Не по­рушуйте правил, які встановлюєте для дитини. Вони мають бути однаковими для всіх членів родини. Проаналізуйте, чи не залежні ви самі від комп'ютера. Подолайте цю свою звичку - і вона ніколи не виникне у вашої дитини.

4.     Контролюйте зайнятість дитини. Залучайте її до занять у гуртках та секціях та виконання домашніх обов'язків. Зробіть традицією сімейне читання, грайте з дитиною в настільні ігри, пригадайте ігри зі свого дитинства та зацікавте ними дитину. Спонукайте її до ігор на свіжому повітрі.

5.     Контролюйте роботу дитини за комп'ютером. Важливо чітко контролювати, в які комп'ютерні ігри грає дитина, і відстежувати будь-які відхилення в її поведінці після того, як гру закінчено. Так, якщо, погравши, дитина стала дратівливою, збудженою, погано засинає, - це вказує на те, що або було перевищено час гри, або гра не підходить дитині. Віддавайте перевагу розвивальним іграм і сайтам. Обговорюйте з дитиною ігри, в які їй було б, на вашу думку, корисніше грати. Встановіть спеціальні мережеві фільтри і спеціалізоване програмне забезпечення, що дасть змогу контролювати й лімітувати взаємодію дитини з комп'ютером.

Пам'ятка-тест для батьків

Аби виявити ступінь залежності дитини від комп'ютера, проведіть простий тест. У момент, коли дитина сидить за комп'ютером і грає, зверніться до неї із будь-яким проханням, наприклад: «Допомо­жи мені, будь ласка, зробити подарунок для бабусі» або «Допоможи мені, будь ласка, зібрати розсипані намистинки». Залежно від того, у який спосіб від- реагує дитина на ваше прохання, оцініть ступінь її комп'ютерної залежності.

   Способи реагування дитини:

Варіант А. Дитина легко відгукується на прохання, може захопитися допомогою, а по­тім «переключитися» на іншу справу і забути про комп'ютер - повна свобода від комп'ютерної за­лежності на момент тестування;

Варіант Б. Дитина відгукується з другого-третього разу, неохоче виконує прохання, демонструє невдоволення, сперечається - перший ступінь залежності або початковий етап другого ступеня залежності;

Варіант В. Дитина не відгукується на про­хання дорослого, гру не перериває - залежність другого ступеня. Ризик переходу на третій ступінь.

Якщо дитина поводиться так, як описано у варі­антах Б або В, необхідно через деякий час (наступ­ного дня) звернутися до дитини з аргументованим проханням, наприклад: «Синку, допоможи мені, будь ласка. Я одна впоратися не можу. Мені потріб­на твоя допомога! Будь ласка, перерви своє заняття і допоможи мені!». Якщо реакція на прохання буде аналогічною, що й за першої спроби, то можна зро­бити остаточний висновок про наявність у дитини комп'ютерної залежності й необхідність надання їй кваліфікованої допомоги фахівця.

­Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.  за матеріалами  Т. Кесьян, наукового співробітника Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України (див. ж-л «Практичний психолог: дитячий садок №3\2016»)