Як виховати в дитині потребу бути охайним

 

Як виховати в дитині потребу бути охайним

Прищеплення гігієнічних правил досягає мети, якщо підкріплюється особистим прикладом батьків та інших членів сім'ї. Дитину потрібно так виховати, щоб гігієнічні процедури стали для неї внутрішньою потребою. Поняття «особиста гігієна» містить турботу про чистоту тіла, ліжка, одягу і взуття, дотримання режиму дня, а також гігієну сну, відпочинку, їжі.

Ретельний догляд за зубами і порожниною рота - важлива умова збереження здоров'я дошкільника. До 3 років у дитини прорізуються всі молочні зуби (їх 20), у подальші 7-14 років відбувається повна заміна молочних зубів на постійні. Неправильний догляд за молочними зубами призводить до ураження їх карієсом: зуби чорнішають, руйнуються. Карієс молочних зубів може переходити на зуби постійні.

Фахівці рекомендують із дворічного віку привчати дітей чистити зуби зубною щіткою без пасти, а з 3 років - із пастою. Для дітей-дошкільників випускають гігієнічні пасти з приємним ароматом і красивим зовнішнім оформленням. У дитячій зубні щітці відстань між пучками щетини складає 1 -2 мм, а довжин щетинистої частини повинна відповідати загальній ширині З зубів (різців) дитини.

Необхідно навчити дитину чистити зуби таким чином, щоб очищалися передня і задня поверхні зубів, а також їх ділянки для різання та жування. Для звільнення від залишків їжі міжзубних щілин дитина повинна здійснювати щіткою вертикальні рухи: під час очищення верхніх зубів - зверху вниз, нижніх - від низу до верху. Чистити зуби слід уранці (перед їжею) та ввечері (пере сном). У кожної дитини повинна бути своя зубна щітка, що відрізняється за кольором від щіток решти дітей і дорослих. Вона зберігається у вертикальному положенні в чашці, якою дитина користується під час чищення зубів. Щодня зубну щітку ретельно промивають теплою водою, заздалегідь намиливши. Після чищення зубів дитина двічі-тричі ретельно прополіскує рот тепло; водою. Це необхідно робити і після кожного вживання їжі.

Для того щоб уберегти дітей від інфікування, не потрібно цілувати їх у губи. Це особливо небезпечно, якщо дорослі страждають на хронічні запалення горла, ясен, мигдалин, карієсу зубів. Не можна допускати, щоб дитина звикала гризти нігті, колупатися пальцем у носі, облизувати пальці після їжі. Це не тільки непривабливо, але й негігієнічно.

Деякі звички спричиняють порушення правильного формування зубів і щелеп у дитини: смоктання пальців або язика, прикушування губ або щік, дихання через рот, підкладення під час сну руки під щоку. З цими звичками необхідно боротися, а найкраще - попереджати їх.

Правильно вихована дитина без нагадування миє руки пере їжею і після відвідування туалету, не їсть підняті з підлоги хліб, печиво, яблуко та інші продукти. Вона не їсть немиті фрукти й овочі, не бере їх брудними руками

або в рукавичках.

Сім'я повинна виховувати у дошкільника міцні навички щодо її підтримання чистоти тіла, і перш за все - обличчя, рук і ніг. Зранку та ввечері дитина обов'язково миє проточною водою обличчя, шию, руки. Спочатку вона ретельно миє руки: змочує їх теплою водою, намилює, а потім змиває мило, повторюючи цю процедуру двічі-тричі. Потім уже чистими руками вона вмиває обличчя, шию з милом. Увечері після миття рук, обличчя і шиї дошкільник повинен вимити і ноги, потім потрібно ще раз вимити руки. Для дитини виділяються два рушники: один - для обличчя, другий - для ніг. З гігієнічної точки зору неприпустимо, щоб діти вмивалися в тазу, оскільки можливим є інфікування очей, вух, слизистої оболонки носа, шкіри, обличчя.

Раз на тиждень дітей купають у гарячій воді (35-37°С) із милом. Краще користуватися душем, але за відсутності такої можливості дитину купають у ванні, завершуючи процедуру обмиванням чистою теплою водою. Після купання нігті рук і ніг підстригають. Дівчаткам, які мають жирне волосся, голову миють раз на 5-6 днів, сухе - раз на 7 днів. Зранку та ввечері дівчаток розчісують окремим гребінцем.

Умивання:

У умити дітей закочувати рукави;

У намилювати руки до утворення піни;

У набирати в долоні потрібну кількість води;

У умивати обличчя обома руками;

У мити руки до ліктя з милом;

У мити шию і вуха;

У досуха витирати руки;

У користуватися особистим рушником;

У не струшувати воду з рук.

Чищення зубів;

У учити дітей набирати зубну пасту на щітку;

У правильно чистити зуби щіткою;

У полоскати рот.

Причісування:

У учити дітей зачісувати волосся, якщо воно розпатлане;

У розчісувати волосся і заплітати коси;

У стежити за станом волосся.

Одягання:

У учити дітей бути охайними;

У вішати одяг на спинку стільця і складати на сидінні колготки;

У зав'язувати шнурки черевиків на бантики;

У зав'язувати і розв'язувати мотузочку на зимовій шапці;

У застібати та розстібати ґудзики на нижньому і верхньому одязі;

У зашнуровувати та розшнуровувати черевики;

^ надягати і знімати одяг;

У узуватися;

У самостійно або за допомогою дорослих усувати недоліки в одязі;

^ складати одяг правим боком;

У дотримуватися раціональної послідовності під час одягання та роздягання. Чищення і миття взуття:

^ учити дітей очищати взуття від бруду після повернення з вулиці в приміщення;

^ протирати вологою ганчіркою взуття, що забруднилося;

У мити взуття, не заливаючи воду всередину;

У намащувати черевики кремом для взуття;

^ начищати черевики щіткою до блиску.

Догляд за верхнім одягом:

^ учити дітей зчищати пил із верхнього одягу щіткою для одягу стежити за чистотою і привабливістю одягу.

Прибирання ліжка:

^ учити дітей розстеляти ліжко перед сном;

^ складати простирадло;

'ґ розпрямляти простирадло після сну;

^ струшувати простирадло;

^ складати ковдру навпіл;

'ґ прибирати ліжко після сну. їжа:

^ учити дітей мити руки перед їжею;

У акуратно їсти;

У брати хліб і накладати їжу в тарілку стільки, скільки з'їси;

жувати із закритим ротом;

^ користуватися серветкою;

^ правильно сидіти за столом;

^ користуватися ложкою, виделкою, столовим ножем;

^ ретельно пережовувати їжу.

Пиття:

діти повинні ополоскувати склянку перед використанням;

^ наливати води в склянку стільки, скільки вип'єш;

^ пити, не обливаючись.

У туалеті:

У Ш повинні вміти користуватися туалетним папером;

^ мити руки після відвідування туалету.

Утримання носа в чистоті:

^ діти повинні вміти своєчасно користуватися носовою хусткою.

Зміна одягу з урахуванням погодних умов:

учити дітей одягатися тепліше, якщо похолодає;

^ на сонці носити головний убір;

^ піднімати комір за вітряної погоди;

У знімати зайвий одяг, коли спекотно.

Утримання особистих речей у порядку:

У діти повинні завжди прибирати за собою;

'ґ дбайливо поводитися з кожною річчю;

^ класти речі на місце;

розташовувати їх таким чином, щоб було зручно ними користуватися.

Перехід навичок у звички досягається систематичним повторенням їх в однакових або схожих умовах. Якщо, наприклад, дитину навчили акуратно складати кубики до коробочки або ящика і вимагають робити це щоразу після гри, то поступово у неї закріпиться звичка, вона почне складати кубики без нагадування дорослих.

Поки звичка не закріпилася, дитина потребує контролю і вказівок дорослих, а також заохочення, похвали, схвалення.

Увічливість, доброзичливість, розмірене спокійне мовлення вихователя, охайний зовнішній вигляд, порядок у групі мають велике значення у формуванні культурно-гігієнічних навичок у дошкільників.