Як обстежити рівень мовленнєвого розвитку дитини напередодні її вступу до школи

 Семінар-практикум для батьків

Дошкільне дитинство - важливий період у всебічному розвитку дитини та підготовці її до майбутнього шкільного життя. Найвідповідальнішим у розв'язанні освітніх завдань є останній рік перед вступом дитини до школи - віковий період від 5 до 6 років.

Для майбутнього школяра дуже важливо мати відповідний рівень мовленнєвого розвитку.

На час вступу до школи дитина повинна:

-  оволодіти правильним звуковим оформленням слова,чітко й зрозуміло вимовляти всі звуки, не замінювати, не пропускати і не спотворювати їх у словах;

-  мати багатий словниковий запас, граматично правильне мовлення;

- будувати різні за конструкцією речення, узгоджувати слова в роді, числі та відмінку, правильно відмінювати часто вживані дієслова;

-  переказувати зміст казки, розповіді, описувати  предмети, які її оточують.

Усі ці вміння та навички дадуть змогу дитині вже на початку навчання в школі успішно оволодівати програмовим матеріалом.

Обстеження рівня мовленнєвого розвитку дитини в домашніх умовах

Для самостійного обстеження рівня мовленнєвого розвитку дитини, батькам слід забезпечити вдома належні умови:

- добре провітрити приміщення, у якому відбуватиметься заняття з дитиною;

- забезпечити абсолютну тишу;

-  створити спокійну, доброзичливу атмосферу спілкування.

Організовуючи обстеження, батьки мають дотримуватися таких правил:

- проводити обстеження лише тоді, коли дитина цілком здорова і в доброму гуморі;

- припинити обстеження, якщо дитина відмовляється розв'язувати завдання або в неї помітно згасає інтерес.

Для обстеження потрібно заздалегідь підготувати матеріал: іграшки, предмети, картинки тощо. Проводити обстеження слід у такий спосіб: один з дорослих спілкується з дитиною, граючись, другий - фіксує відповіді дитини, записуючи кожне слово.

Якщо дитина відповідає неправильно, не потрібно її виправляти. Якщо вона мовчить, не наполягайте на відповіді. За будь-якої відповіді дитину в жодному разі не можна сварити або соромити. Натомість всі відповіді слід схвалювати.

Деколи трапляється так, що дитина відповідає й одразу дає іншу відповідь - виправляється. Це свідчить про те, що вона не впевнена у правильності своєї відповіді. А тому це завдання слід повторно виконати за кілька днів. Якщо обидві відповіді співпадають, можна вважати, що завдання виконане правильно.

Типи діагностичних завдань

Обстежуючи рівень мовленнєвої компетентності дитини старшого дошкільного віку, слід оцінити стан її фонематичного слуху та розвитку зв'язного мовлення. Крім цього, проаналізувати вміння дитини:

- класифікувати  предмети чи зображення на предметних картинках за родовими ознаками;

- виокремлювати зайве слово із семантичного ряду;

- утворювати зменшувально-пестливі форми іменників з використанням  суфіксів; іменники у множині від іменників у формі однини;

- вживати в мовленні прийменники; іменники у родовому відмінку; імена в орудному відмінку;

- узгоджувати іменники з числівниками;

- правильно вимовляти багатоскладові слова.

У разі, якщо батьки вияснили, що дитина слабо контролює своє мовлення, необхідно визначити коло питань, над яким слід додатково попрацювати.

Дидактичні ігри та вправи для обстеження рівня мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку

«Як назвемо?»

Тема: класифікація предметів за родовими ознаками.

Інструкція: дорослий називає предмети або показує дитині предметні картинки. Дитина має назвати їх одним словом за родовою ознакою. Наприклад, буряк, морква, капуста - це овочі, вони ростуть на городі; полуниця,  малина, чорниця - це ягоди, вони ростуть на кущі.

«Яке слово зайве?»

Тема: виокремлення зайвого слова із семантичного ряду.

Інструкція: дорослий називає ряд слів і просить дитину подумати, яке з цих слів зайве -  має відмінні від інших родові ознаки:

Ложка,  чашка, виделка, черпак;

шапка, шарф, подушка, куртка;

клен, верба,  дуб, пеньок.

«Велике - маленьке»

Тема: утворення зменшувально-пестливої форми від іменників з використанням суфіксів.

Інструкція: дорослий називає предмет, а дитина називає його в зменшувально-пестливій формі: весна - веснонька, квітка - квіточка, дерево - деревце, сонце - сонечко.

«У лісі»

Тема: використання прийменників у мові.

Інструкція: дитина відповідає на запитання дорослого:

Зайчик спить де? (Зайчик спить під кущиком)

Вовк заховався за чим? (Вовк заховався за деревом)

Бджоли живуть де? (Бджоли живуть у вулику)

«Що зникло?»

Тема: вживання в мовленні іменників у родовому відмінку.

Інструкція: дорослий викладає в ряд 5 картинок і просить дитину заплющити очі. У цей момент забирає одну картинку. Після того як дитина розплющила очі, дорослий запитує: «Що зникло?» (зникла машинка, трактор, грушка тощо).

«Чим ти будеш гратися?»

Тема: вживання в мові іменників в орудному відмінку однини.

Інструкція: дорослий виставляє на стіл різні іграшки, пропонує дитині взяти одну з них і відповісти на запитання: «Чим ти будеш гратися?» (Я буду гратися лялькою, конструктором,машинкою, посудом тощо).

«Один - багато»

Тема: утворення іменників у формі множини.

Інструкція: дорослий називає предмет у однині та просить дитину назвати цей іменник у формі множини: літак - літаки, кіт - коти.

«Один - три - шість»

Тема: узгодження іменників з числівниками.

Інструкція: дорослий викладає в ряд цифри. Дитина бере предмет, підносить до кожної цифри і послідовно озвучує: одна  гілочка, три гілочки, шість гілочок.

«Багатоскладові слова»

Тема: вимова багатоскладових слів.

Інструкція: дорослий просить дитину повторити за ним багатоскладові слова: водоспад, бегемот, акваріум, велосипед, листопад.

«Повторюй за мною»

Тема: формування правильної  звуковимови.

Інструкція: дорослий називає склади та слова, дитина за ним повторює, чітко вимовляючи звуки: ПА-БА-ДА, ТА-ДА-ПА, ГРИБОК - КОТОК - ТОТОК, ДЕНЬ - ПЕНЬ,  ШИТИ-КВИТИ-ПИТИ.

«Скажи навпаки»

Тема: збагачення лексичного запасу словами-антонімами (протилежними за значенням).

Інструкція: добери антоніми до слів: ніч - день, чорний - білий, сумний - веселий,  далеко - близько.

«Склади розповідь»

Тема: розвиток зв'язного мовлення.

Інструкція: дорослий пропонує дитині переказати казку (описати іграшку, скласти розповідь з власного досвіду).

Література:

1.     В.Підопригора, В.Кучинська. Як розмовляє ваша дитина?

(Ж-л «Вихователь-методист дошкільного закладу» №1 / 2015)

 

Підготувала вихователь Яремчук В.В.