Зупинити насилля над дітьми - справа професійної гідності (Обговорення в загальному колі)

 Обговорення спільного листа-звернення МОНмолодьспорту України та Всеукраїнського громадського об’єднання «Асоціація працівників дошкільної освіти» від 05.02.2013 № 1\9-74

Такого висновку дійшли заступник міністра освіти і науки, молоді та спорту України Борис Жебровський та голова правління Всеукраїнського громадського об'єднання "Асоціація працівників дошкільної освіти" Ніна Омельяненко, які підписали спільне звернення до керівників органів управління освітою, керівників та педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів. Відповідний лист-звернення від 05.02.13 № 1/9-74 направлено керівникам органів управління освітою.

«В Інтернеті та ЗМІ з'являється інформація про негуманне ставлення до дітей, приниження їхньої гідності і, що найстрашніше, в ранньому та дошкільному віці. Вважаємо це неприпустимим ні з точки зору загальнолюдської моралі, ні з точки зору професійної етики», - йдеться у зверненні.

Педагогічні працівники мають дотримуватися педагогічної етики, норм загальнолюдської моралі, поважати гідність дитини та її батьків; забезпечувати емоційний комфорт, захист дитини від будь-яких форм експлуатації та дій, які шкодять її здоров'ю, а також від фізичного та психологічного насильства. Саме ці положення закріплені статтею 30 Закону України «Про дошкільну освіту» та у пункті 37 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305 (із змінами).

Так, керівники дошкільних навчальних закладів сьогодні мають внести вимоги щодо дотримання професійної етики до Правил внутрішнього розпорядку, виконання яких є обов'язковим для кожного працівника. Необхідно розробити додатки, до яких включити етичні норми діяльності, моральні принципи та правила професійної поведінки і передбачити відповідальність працівників.

«При цьому, керівники закладів мають зробити все, щоб попередити порушення правил професійної етики», - наголошують Борис Жебровський та Ніна Омельяненко. - «Органам управління освітою слід посилити персональну відповідальність керівників дошкільних навчальних закладів за дотриманням працівниками професійної етики і негайно приймати рішення щодо звільнення осіб, що проявляють фізичне або психологічне насильство  по відношенню до дітей. У той же час, керівники дошкільних навчальних закладів, педагоги повинні інформувати органи та установи, на які покладається здійснення заходів з попередження насильства в сім'ї  про випадки жорстокого поводження з дітьми, насильства над ними або погрози щодо їх вчинення. Міністерство і громадськість свідомі того, що лише спільними зусиллями можна зупинити насилля над дітьми. Це справа нашої професійної гідності».

Кодекс професійної етики педагога Квасилівського ДНЗ (ясла-садок)

  • заходячи у групу дітей або до кабінетів працівників дошкільного закладу, усміхайся, не принось поганий настрій на роботу;
  • не запізнюйся на роботу;
  • не приходь на роботу відпрацьовувати, а приходь творити;
  • готуйся до кожного робочого дня на 110% (про всяк випадок);
  • постійно підвищуй свій рівень професійної компетентності;
  • вмій давати дітям не готові знання, а привчай до готовності їх здобувати;
  • спочатку навчи своїх вихованців, а потім запитуй;
  • творчо підходь до найпростішого завдання;
  • готуючись до занять, пристосовуй матеріал до дітей, а не навпаки;
  • навчися бачити зону найближчого розвитку дітей та оптимізувати їх майбутнє;
  • зберігай коректність і конфіденційність при визначенні здібностей і особистих якостей дитини;
  • неси відповідальність за якість і результати довіреної тобі педаго-гічної роботи; цінуй не тільки результат, а й сам освітній процес;
  • орієнтуйся в нових методах виховання і навчання дошкільників, умій застосовувати їх на практиці; використовуй кращі інноваційні технології, педагогічний досвід;
  • не використовуй крик, як метод у роботі;
  • ніколи не обманюй дітей, дотримуйся свого слова;
  • живи інтересами дітей та їх надіями;
  • ніколи не ображай дітей, захищай їх від усіх видів самоуправств та насильства;
  • усвідомлюй себе як педагога, друга і захисника дітей;
  • проявляй гуманізм, забезпечуючи збереженість всіх сфер життє-діяльності дитини; на кожному віковому етапі проявляй повагу до її особистості, захищай її від некоректної поведінки, фізичного і психологічного тиску, нанесення шкоди її безпеці і здоров'ю, викликані неадекватністю поведінки оточуючих;
  • як би не було складно, будь завжди стриманим й терплячим;
  • будь для дітей прикладом у поведінці, праці, ставленні до інших людей;
  • у будь-якій ситуації намагайся ставити себе на місце дитини;
  • пам'ятай: по-справжньому зрозуміти дитину можна лише після того, як полюбиш її;
  • вчись у колег, батьків, дітей;
  • не скаржся на своїх вихованців батькам, колегам, адже справжній педагог буває незадоволеним тільки собою;
  • ніколи не кажи у присутності дитини про її обмежені можливості;
  • завжди повідомляй батьків про успіхи й досягнення дітей;
  • забезпечуй кожній дитині оптимальні умови для реалізації її здібностей і нахилів з урахуванням індивідуальних особливостей;
  • будь великодушним до того, хто припустився помилки, не бійся визнати свої помилки;
  • вибачайся перед дитиною, якщо неправий: це аж ніяк не принизить твій авторитет;
  • коректно повідомляй батьків про душевні травми дітей, проблеми у їх розвитку та допоможи;
  • негайно повідомляй батьків про нещасні випадки;
  • не давай порад іншим, якщо тебе про це не просять;
  • поважай чужу точку зору, навіть якщо вона, до деякої міри, здається безглуздою;
  • максимально залучай батьків до освітнього процесу в ДНЗ;
  • сприяй сім'ї в захисті прав дитини;
  • отримуй повну інформацію про членів сім'ї та оберігай дитину від осіб, які можуть нанести шкоду її здоров'ю;
  • щоразу інформуй органи та установи, на які покладається здійснення заходів з попередження насильства в сім'ї, про випадки жорстокого поводження з дітьми, насильства над ними або погрози щодо їх вчинення;
  • вважай за моральний обов'язок педагога активно протидіяти практиці безчесних і некомпетентних колег;
  • умій діагностувати рівні розвитку дітей, їх життєвої компетенції та забезпечувати можливості корекції;
  • не використовуй взаємодію з сім'єю з метою покращення свого матеріального становища; встановлюй позитивні контакти з батьками;
  • не обговорюй свої особисті проблеми з дітьми та батьками;
  • оцінюй себе дітьми, батьками і колегами; будь їм корисним;
  • створюй сприятливий психологічний клімат у колективі, цікався проблемами співробітників та їх вирішенням;
  • всіляко сприяй підвищенню престижу ДНЗ.

Виступ підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.