Використання моделювання під час розв’язання текстових задач та навчання дошкільників обчислювальних операцій

 Консультація для батьків

Одним з ефективних прийомів, що дає змогу дошкільникам по­бачити задачу в цілому і не лише зрозуміти її, а й самостійно знайти правильний розв'язок, є моделювання.

Як правило, на практиці педагоги не аналізують задачу із застосуванням моделювання, а одразу вимагають від дітей відповідь і розв'язок, не домагаються свідомого засвоєння змісту задачі всіма вихованцями, задовольняючись відповідями двох-трьох дітей. При цьому решта дітей повторюють розв'язання, не встигнувши його зрозуміти.

  Моделювання в широкому сенсі слова - це заміна дій зі звичайними предметами діями з їх зменшеними зразками, моделями, муляжами, макетами, а також їх графічними замінниками: малюнками, кресленнями, схемами тощо.

Використання методу моделювання під час навчання дітей розв'язання задач на додавання й віднімання потребує певної підготовчої роботи. Так, старшим дошкільникам необхідно пропонувати вправи з множинами: об'єднання двох множин без спільних елементів і видалення частини з множини. Операції з множинами за формою не відрізняються від задач, але виконують їх чисто практично. Наприклад, педагог читає задачу: «Хлопчик вирізав 3 червоних кружечки і 1 синій. Скільки всього кружечків вирізав хлопчик?». Діти викладають на столах спочатку 3 червоних кружечки, потім 1 синій; з'єднують їх разом і знаходять загальну кількість усіх кружечків, додаючи їх. Можна запропонувати іншу задачу: «Коля вирізав 5 кружечків, 2 кружечки він подарував другу. Скільки кружечків залишилося у Колі?». Прослухавши текст задачі, вихованці викладають 5 кружечків, потім відсувають 2 кружечки й перераховують ті, що залишилися.

На наступному етапі дітей ознайомлюють зі змістом дій дода­вання й віднімання, навчають перетворювати на мову математич­них символів, ситуацію, зображену на малюнку, реальне життєве явище, а також пояснювати за малюнками або схемами дію, яку по­трібно виконати. На цьому етапі увагу дітей зосереджують на розу­мінні того, що означають знаки « + » і «-».

Задачі на знаходження суми й залишку - перші задачі, із якими ознайомлюють дошкільників. Важливо, щоб кожна дитина зрозумі­ла, за допомогою якої дії можна розв'язати певну задачу й чому. Для того щоб вибір дії був усвідомленим, дитина має уявити цю дію, а ще ліпше - виконати її, використовуючи предмети або їх замінники. Особливо актуально це на самому початку навчання розв'язання тек­стових задач. Тому дітям п'яти-шести років потрібно пояснити най­простіше предметне моделювання умови задачі. (Далі дивитися прикріплені файли)

Прикріплені файли