Перспективно-календарне планування освітньої роботи в ДНЗ за блочно-тематичним принципом

Групова консультація

За педагогічними колективами дошкільних навчальних закладів зберігається право вибору освітньої програми, але при умові - щоб вона відповідала вимогам нового Базового компонента дошкільної освіти. Потрібно щороку відстежувати інформацію на сайтах МОН та Інституту інноваційних технологій МОН стосовно діючих нових програм. Гриф програми «Я у Світі» оновлено (від 24.06. 2014) і її внесено у список чинних програм, а також сьогодні діюча програма «Світ дитинства» (від 26.06.2015). Якщо ж у ДНЗ є діти з особливими освітніми потребами, то освітній процес із ними будується із врахуванням вимог корекційних програм, які внесені до Переліку навчальної літератури на 2015-2016 н.р.

  • В цьому навчальному році залишається актуальною технологія блочно-тематичного планування освітнього процесу, суть якого полягає в тому, що інтегрований зміст освітньої роботи з дошкільниками (лексична тематика тижня, двох тижнів, місяця тощо) об'єднується в блочно-тематичні цикли (навчально-виховні блоки), проживання яких забезпечує дитині цілісне сприйняття теми протягом тижня (двох тижнів, місяця) через різні види щоденної діяльності (навчальної, ігрової, рухової, художньо-мовленнєвої, театралізованої, художньо-продуктивної (образотворчої), трудової, дослідницько-пошукової тощо).

Блочно-тематичне планування освітнього процесу (планування за навчально-виховними блоками) є одним з ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції і сприяє кращому засвоєнню знань, умінь і практичних навичок дошкільників з відповідної теми, яка пропонується для вивчення і закріплення в більшості ДНЗ України протягом одного-двох тижнів. Інтеграція - це шлях і спосіб формування у дітей цілісної картини світу.

  • Творчою групою вихователів-методистів ДНЗ нашого району також вивчено і запроваджено технологію блочно-тематичного планування освітнього процесу. З метою дотримання сучасних підходів до організації освітньої роботи з дошкільниками розроблене, і цього року вже удосконалене у відповідності до нової програми «Я у Світі», річне планування освітньої роботи в ДНЗ за тематичними навчально-виховними блоками. На допомогу вихователям на всі місяці навчального року зроблена добірка тематичних НВБ та тематика освітнього процесу на кожен день. Знаючи тему дня, вихователі інтегрують її зміст у своїх заняттях, спостереженнях, бесідах з дітьми, інших видах діяльності з ними протягом дня (ігровій, художньо-мовленнєвій, образотворчій та ін.) (див. Річне перспективне планування освітньої діяльності в ДНЗ за інтегрованими навчально-виховними блоками: авторський підхід).
  • Можна використовувати технологію блочно-тематичного планування освітнього процесу за принципом методичного конструктора, автором якого є Н. Гавриш («ДВ» 7\2013). Вийшов у світ посібник Н. Гавриш з перспективним плануванням освітньої роботи на основі літературних текстів.

Технологія блочно-тематичного планування розкривається у щомісячному журналі «Методична скарбничка для вихователя» разом з методичними рекомендаціями до теми, інтелектуальною та асоціативною картами, план-конспектами інтегрованих занять, дидактичним матеріалом (подана картотека цікавих дидактичних, рухливих й інших ігор до теми), практичними завданнями, літературним матеріалом, очікуваними результатами роботи з дітьми для кожної садової групи тощо.

Протягом 2014 року на шпальтах цього журналу розкривалося блочно-тематичне планування освітнього процесу в ДНЗ (протягом 2-х тижнів) за такими лексичними темами:

Січень - «Знайомство: світ навколо»;

Лютий - «Подих весни. Весна вітає мам»;

Березень - «Cім'я»;

Квітень - «Вони живуть поряд з нами»;

Липень - «Моя країна - Україна»;

Серпень - «Настрій і характер»;

Вересень - «У осені всюди порядок»;

Листопад - «У світі казок»;

Грудень - «Ой, весела в нас зима».

Протягом 2015 року на шпальтах цього журналу розкривається блочно-тематичне планування освітнього процесу в ДНЗ за такими лексичними темами:

Січень - «Зима буває різною»;

Лютий - «Дерево бажань»;

Березень - «Краса навкруги»;

Квітень - «Театр - це школа життя»;

Травень - «Навчають всюди і завжди»;

Червень - «Моє - твоє - наше»;

Липень - «Подарунки від природи: море»;

Серпень - «Я сам»;

Вересень - «Різні грані єдиного світу»;

Жовтень - «Подарунки від природи: ліс».

В 2016 році у журналі будуть висвітлені наступні теми: Зима, Весна, Літо, Осінь (№4, 7, 10); Вогонь, Повітря, Вода, Земля (№2, 5, 8, 11); Гра, Пізнання, Праця, Спілкування (№3, 6, 9, 12).

Всього за два останніх роки в «Методичній скарбничці вихователя» вже накопичилося 24 тематичні блоки, що охоплюють всі змістові лінії БКДО. Через усі опрацьовані теми проходять освітні лінії «Мовлення дитини» та «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі».

  • Освітня робота вихователів і надалі має відображатися у перспективних і календарних планах, складові яких взаємопов'язані за змістом. Форма календарного планування залишається довільною (графічною, текстовою або графічно-текстовою):

за режимними моментами першої і другої половини дня (ранок, заняття, прогулянка, друга половина дня - гуртки, свята і розваги, самостійна художня діяльність, праця, прогулянка);

за тематичними напрямами (проектне планування на 10 днів відповідно до етапів: мотиваційний, інформаційний, репродуктивний, узагальнювальний, творчий, рефлексивно-оцінювальний);

за освітніми лініями (7 освітніх ліній БКДО);

за видами діяльності (ігрова, трудова, комунікативна, пізнавальна, рухова, навчальна, образотворча, музична тощо);

за інтегрованими блоками, які забезпечують виконання завдань з різних освітніх ліній (блочно-тематичний підхід);

блочно-тематичне планування за принципом методичного конструктора (або технологія планування освітньої роботи на основі текстоцентризму (на основі літературних текстів) (Н. Гавриш)

  • Основні структурні компоненти перспективного плану на місяць:

1.         Тематика інтегрованих навчально-виховних  блоків.

2.         По 2 комплекси ранкової гімнастики та гімнастики пробудження після сну.

  • Загартувальні процедури (із зазначенням назв усіх процедур і норм (перебігу) загартування).
  • Навчально-виховна робота, спрямована на розгортання сюжетно-рольової гри (до 2-3-х ігор на місяць);

3.    Перспективне планування організованої навчально-пізнавальної діяльності на місяць (сітка занять із зазначенням теми та програмових завдань).

4.         Циклограма рухливих ігор (потижнево).

День

тижня

Тема дня

«Мій дитячий садок»

Тема дня

Тема дня

Тема дня

І-й тиждень

ІІ-й тиждень

ІІІ-й тиждень

ІУ-й тиждень

Понеділок

-

-

-

-

-

 

 

 

Вівторок

 

 

 

 

Середа

 

 

 

 

Четвер

 

 

 

 

П'ятниця

 

 

 

 

 

5.         Циклограма спостережень в природному та предметному довкіллі (за такою ж самою табличкою).

6.         Циклограма дослідницько-пошукової діяльності (потижнево).

7.         Циклограма дидактичних ігор (за такою ж самою табличкою).

8.         Циклограма трудової діяльності (за такою ж самою табличкою).

9.         Свята, розваги, тематичні тижні (здоров'я, фізкультури, безпеки життєдіяльності, екології, мистецтва тощо) (форма роботи, тема, дата проведення).

10.    Піші переходи (потижнево).

11.    Робота з батьками (форма роботи, тема, дата проведення).

12.    Організація розвивального середовища (природного, предметного, соціального).

13.   Усна народна творчість (добірка творів на місяць) тощо.

  • Рекомендується широко використовувати і передбачати календарним плануванням такі види (тематичні, комплексні, комбіновані, інтегровані, контрольні) та типи занять (індивідуально-групові (до 8 дітей), групові (до 15 дітей), фронтальні (вся група).
  • В жодному випадку не допускається пропущення в календарному плануванні окремих видів занять та діяльності дітей: пішохідні переходи, усі види ігор, праця, театралізована діяльність, розваги, фізкультура на свіжому повітрі, екскурсії, самостійна художньо-продуктивна діяльність дітей, трудова діяльність тощо.
  • В продажу все частіше з'являються готові розробки календарно-перспективного планування на різні вікові групи, від використання яких у своїй практиці застерігає сьогодні МОН та наші науковці: «Готовий план роботи породжує бездумного вихователя, позбавляє освітній процес особистісно орієнтованого підходу до вихованців, зупиняє творчість та підвищення професійного росту педагога; кимось розписаний до дрібниць щоденний план роботи вихователя, точне і бездумне слідування складеному кимось - пережиток минулого» (Н. Гавриш).
  • Перш, ніж приступати до складання перспективного та календарного плану, вихователеві слід провести глибоке діагностичне дослідження дітей (не плутати з тестуванням!). Дослідження допоможе з'ясувати потенційні можливості кожного малюка, особливості психіки, інтереси, нахили та підібрати індивідуальну програму розвитку для кожної дитини, для проведення занять розподіляти дітей на підгрупи за їх психологічним віком (молодша, старша).

       Педагогічна діагностика  повинна ґрунтуватися:

-         на безпосередньому спостереженні за дитиною на заняттях та у різних видах діяльності (існує безліч спеціальних методик);

-         на використанні лише ігрових методів і прийомів у роботі з дітьми;

-         на опитуванні батьків, бесідах з дітьми та іншими членами родини.

Така попередня діагностика допоможе спрогнозувати індивідуальну програму для кожного вихованця, визначити його участь у тих чи інших заняттях, видах діяльності, згуртувати дітей відповідно до типу, виду і змісту заняття. Діагностувати дітей можна як за власними критеріями, так і за критеріями МОН, кінцевий варіант яких затверджений на нараді  при МОН 24.09.2015 року.

  На початку зошита з календарного планування освітнього процесу варто винести групи дітей за психологічним віком та групи по фізкультурі, а також «інклюзивних дітей» своєї групи і систему роботи з ними (див. матеріали сайту «Система роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у Квасилівському ДНЗ (ясла-садок) на 2015-2016 навчальний рік».  (Далі пропонуємо переглянути презентацію до теми) 

Завантажити презентацію

 Підготувала вихователь-методист Квасилівського ДНЗ  (ясла-садок) Семенюк Р.Ф.