Рекомендації для вихователя щодо забезпечення ефективності мовленнєвих занять

Заняття з розвитку мовлення та мовленнєвого спілкування дошкільників буде ефективним за умови повноцінної реалізації мовленнєвого потенціалу кожної дитини. Педагог повинен:

  • забезпечувати зручне розташування дітей під час занять (по колу, півколом тощо), яке давало б змогу вести розмову (очі в очі) не лише з педагогом, а й з однолітками;
  • уникати надмірного академізму в підході до розв'язання мовленнєвих завдань заняття;
  • добирати теми занять та для обговорення так, щоб вони викликали інтерес, знаходили емоційний відгук у свідомості й душі кожної дитини, підпорядковувалися темі навчально-виховного блоку тижня та темі дня;
  • проводити заняття спокійно, впевнено, у жвавому темпі, водночас надаючи дітям можливість поміркувати;
  • підтримувати фізичну і психічну активність дітей задля ефективності їхньої інтелектуально-мовленнєвої роботи;
  • будувати з дітьми розмову, а не монолог вихователя, який стомлює дитину;
  • підвищувати рівень мовленнєвої активності, спонукаючи кожну дитину до участі в обговоренні, даючи можливість висловлювати власні думки;
  • розвивати в собі вміння й звичку слухати дітей, не гасити мовленнєву ініціативу своєю надмірною активністю і досвідченістю;
  • уникати втручання в розповідь дитини, виправляння помилок у процесі її мовлення;
  • керуватися певними правилами під час постановки запитань:

-  формулювати запитання так, щоб спонукати дітей до відповіді;

-  адресувати запитання всім дітям, а викликати для відповіді  одну дитину;

-  ставити запитання так, щоб у формулюванні було ключове слово, яке і вимагає правильної відповіді;

-  запитувати почергово кожну дитину, уникаючи звернень до дітей у тому порядку, в якому вони сидять;

  • сприяти набуттю дітьми комунікативної взаємодії, даючи можливість спілкуватися з однолітками (запитувати, повідомляти, пропонувати, обстоювати думку, доводити її ;
  • працювати щоразу з іншою дитиною, уникаючи багаторазових звернень до тієї самої дитини;
  • залучати дітей до активного контролю за мовленням того, хто відповідає, та оцінювання відповіді мовця;
  • пропонувати творчі завдання, опираючись на особистий досвід дітей, використовувати інтерактивні методи розвитку мови дошкільників;
  • чергувати мовленнєві завдання з іншими видами дитячої діяльності для збереження інтересу й ініціативності дітей до навчального матеріалу заняття;
  • уникати надмірної захопленості наочністю і ТЗН, що відволікають увагу дітей і стримують мовленнєву активність;
  • підтримувати увагу дітей різними способами, як-от - переключення уваги, сюрпризні моменти, проблемні запитання тощо, уникаючи зауважень дисциплінарного характеру;
  • закріплювати мовленнєві вміння, набуті на заняттях, під час різних видів діяльності у повсякденному житті.

Підготувала завідувач Лисак О.М.