ПОЛОЖЕННЯ про конкурс на краще втілення авторського проєкту «Зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків»

Квасилівський заклад дошкільної освіти                                                                                                       ЗАТВЕРДЖУЮ

(ясла-садок) Рівненської міської ради                                                                                  Директор _________ Ольга ЛИСАК

                                                                                                                                                 Дата 14 лютого  2023 року 

ПОЛОЖЕННЯ

про конкурс на краще втілення авторського проєкту «Зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків» 

I. Загальні положення

1. В умовах реалізації особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти та на виконання заявлених Базовим компонентом дошкільної освіти завдань з підвищення якості дошкільної освіти, першочерговим завданням кожного педагога є ретельний аналіз стану ігрового предметно-розвивального середовища у групі, яке має забезпечувати індивідуальний розвиток кожної дитини і суттєво розширюватися та збагачуватися з переходом дітей від однієї вікової групи до наступної.

2. Правильно організований груповий освітній простір (предметно-ігрове розвивальне середовище) сприяє соціалізації дитини, впливає на всі аспекти її розвитку. Тому створення в ЗДО повноцінного розвивального предметно-ігрового середовища та забезпечення відповідної позиції вихователя в організації діяльності дітей - провідний засіб реалізації завдань сучасного реформування дошкільної освіти.   

3. Обладнання території групи має бути розраховане, насамперед, на практичну творчу діяльність дитини, пов'язану з її побутом, щоб поступово готувати її до життя, а також сприяти її фізичному та психічному розвитку.

4. Конкурс «На краще втілення авторського проєкту «Зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків» проводиться серед усіх вікових груп закладу дошкільної освіти (далі - ЗДО).

5. Ініціатором та організатором конкурсу є адміністрація ЗДО.

6. Керує конкурсом творча група, затверджена наказом директора ЗДО.

7. Для оцінювання результатів конкурсу створюється експертна група, склад якої затверджується наказом директора ЗДО .

8. Зонування та змістове наповнення групових осередків визначаються  вимогами до умов реалізації оновленого Державного стандарту дошкільної освіти та освітньої програми ЗДО. До уваги можна брати Додаток 1 до цього Положення.

9.  Підсумки конкурсу підбиваються за номінаціями:

1)       Найкращий ігровий осередок

2)       Найкращий сенсорно-пізнавальний осередок

3)       Найкращий осередок мовлення, читання і письма

4)       Найкращий природознавчий осередок

5)       Найкращий художньо-естетичний (художньо-продуктивний, театральний, музичний) осередок

6)       Найкращий осередок трудового виховання

7)       Найкращий осередок здоров'я

8)       Найкращий  етнографічний осередок

9)       Найкращий осередок усамітнення та відпочинку (психологічного розвантаження)

10.  Експертною комісією буде також оцінюватися використання на практиці технології «Стіни, стеля, підлога, які говорять», відповідно якої - освітнє середовище у групі має належати дітям, стіни кімнат не повинні бути голими, а прикрашені на рівні очей дітей цифрами, буквами, геометричними фігурами, іншими розвивальними зображеннями чи елементами (Міжнародна методика ECERS-3).

11.  За загальною кількістю набраних балів за основними критеріями оцінювання експертною комісією визначаються у цілому по ЗДО переможці Конкурсу на краще втілення авторського проєкту «Зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків».

ІІ. Цілі та завдання конкурсу

1.  Конкурс проводиться з метою виявлення кращого педагогічного досвіду у створенні сучасного предметно-ігрового розвиваючого середовища у ЗДО, що сприяє: різнобічному розвитку дошкільнят та активізації їх пізнавальної і мовленнєвої діяльності; оптимальному використанню різних форм активностей дітей у підготовленому доступному, розвивальному, багатоваріативному, комфортному, безпечному, універсальному середовищі; якісній організації освітнього процесу.

2.  Основними завданнями конкурсу є:

-  формування усвідомленого ставлення педагогічних працівників до облаштування сучасного розвивального предметно-ігрового освітнього середовища у групі відповідно до заявлених вимог;

- стимулювання професійної творчості та інноваційної діяльності педагогічних працівників;

- створення оптимальних умов для занять за інтересами та розвитку творчих здібностей дошкільників, їх обдарованості;

- партнерська взаємодія педагогів та батьків у створенні предметно-ігрового розвивального середовища для гармонійного розвитку дошкільників;

- підвищення професійної майстерності педагогічних працівників, здатності організовувати та проєктувати освітні осередки за принципами універсального дизайну та розумного пристосування (формування здоров'язбережувальної та проєктувальної професійної компетентності відповідно до Професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти»).

ІІІ. Учасники конкурсу

1.  У конкурсі беруть участь вихователі, асистенти вихователів, помічники вихователів усіх вікових груп ЗДО та батьки вихованців.

2. В облаштуванні окремих групових осередків предметно-ігрового розвивального середовища беруть участь музичні керівники, інструктор з фізкультури, вчитель-логопед.

IV. Строки проведення конкурсу

1.  Конкурс буде проводитися 29-30 березня 2023 року.

V. Порядок проведення конкурсу

1. Вихователі проводять презентацію-звіт про реалізацію авторського проєкту «Зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків».

2. Оцінка здійснюватиметься за встановленими критеріями за 4-х бальною шкалою:

- 4 бали - відмінно (високий рівень організації групового осередка)

- 3 бали - достатньо (достатній рівень)

- 2 бали - посередньо, задовільно (середній рівень)

- 1 бал - незадовільно (низький рівень)

- 0 балів - показник відсутній (груповий осередок не організований)

4. Оцінювання зонування групових приміщень та змістового наповнення групових осередків проводить експертна група відповідно до Картки оцінювання. (Додаток 2)

5. Результати Конкурсу відображаються на сайті ЗДО та розміщуються на інформаційному стенді закладу.

VI. Критерії оцінювання

1.  Основними критеріями оцінювання розвивального освітнього простору (предметно-ігрового середовища) у групі є дотримання принципів щодо його побудови:

  • гнучкого/вільного зонування (створен­ня у групі певних осередків відповідно до вимог освітньої програми, що дає дітям змогу займатися одночасно різ­ними видами діяльності за власним бажанням та інтересами, не заважаючи одне одному; за власним вибором переходити від одного центру діяльності до іншого, від спокійних занять до активних);
  • змістовності і насиченості (передбачає відповідність розвивального предметного-ігрового середовища вимогам сьогодення; забезпечення середовища сучасними іграшками, настільними іграми, технікою (її іграшковими аналогами), сучасними художніми засобами, різними видами ігрового розвивального матеріалу відповідно до вимог освітньої програми для певної вікової групи);
  • активності, самостійності, творчості (полягає у тому, що діти, діючи у різних осередках, мають змогу: вдосконалювати свої вміння; розвивати власні інтереси, певні риси характеру, емоції та почуття; вправляються у виконанні завдань різного ступеня складності; вчаться досягати бажаного результату і творити, проявляючи наполегливість, ініціативність; вносять елементи новизни);
  • динамічності, мобільності (полягає у тому, що розвивальне предметно-ігрове середовище, яке оточує дитину, має періодично змінюватися (оновлюватися, доповнюватися) залежно від її віку, індивідуальних особливостей, інтересів, пори року, теми тижня/дня; діти можуть приносити з дому цікаві речі, альбоми, вироби, виготовлені батьками, щоб доповнити й збагатити інтер'єр групової кімнати; змінним повинно бути і розміщення групових меблів, ширм, модулів).
  • доступності (передбачає вільний доступ до усіх матеріалів та активну діяльність дитини у групових осередках за власним вибором та інтересами);
  • безпечності та комфортності (передбачає дотримання санітарно-гігієнічних вимог до іграшок та ігрового матеріалу, безпеки та комфортності дитини в усіх осередках діяльності та, при потребі, у куточку усамітнення; внутрішній освітній простір групи не містить жодних небезпечних предметів, які можуть зашкодити здоров'ю дитини);
  • естетичності (полягає у дотриманні художньо-естетичного підходу до оформлення групових осередків, їх привабливості, оригінальності, чистоти; наведення порядку в осередках).

VII. Підбиття підсумків конкурсу

1. Переможці конкурсу визначаються за кількістю набраних загальних середніх балів у результаті оцінювання зонування групових приміщень та змістового наповнення групових осередків.

2. Переможці конкурсу оголошуються на педагогічній раді ЗДО.

3.  Нагородження переможців відбувається за рахунок ЗДО.

Додаток 1 

ПРОЄКТУВАННЯ

розвивального освітнього простору у ЗДО для реалізації завдань оновленого БКДО (2021) 

Актуальність проблеми. В умовах реалізації особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти та на виконання заявлених БКДО (2021) завдань з підвищення якості дошкільної освіти, важливим завданням кожного педагога є ретельний аналіз стану освітнього простору (ігрового предметно-розвивального середовища) у групі, яке має забезпечувати індивідуальний розвиток кожної дитини, її практичну творчу діяльність і суттєво розширюватися та збагачуватися з переходом дітей із однієї вікової групи до наступної. Обладнання території групи має сприяти фізичному та психічному розвитку дітей.

Опис проблеми. Предметно-ігрове розвивальне середовище у групі має бути динамічним, мобільним (змінюване) і  збагачуватися залежно від віку, індивідуальних особливостей дітей, пори року, тем, які вивчаються. Воно повинно передбачати створення певних осередків(центрів, зон) залежно від освітньої програми ЗДО, щоб діти мали змогу займатися одночасно різними видами діяльності за власним бажанням та інтересами (розглядати ілюстрації, гратися, виконувати вправи тощо), не заважати одне одному, а також за власним вибором переходити від одного центру діяльності до іншого, від спокійних занять до активних.

В груповій кімнаті повинно бути достатньо вільного простору для активної рухової діяльності дітей. Стіни кімнат не повинні бути голими, а прикрашені цифрами, буквами, геометричними фігурами, іншими розвивальними зображеннями чи елементами на рівні очей дітей (використання технології «Стіни, стеля, підлога, які говорять»). Групові кімнати мають облаштовуватися домірною кількістю меблів згідно зросту дітей (зайві меблі не повинні загромаджувати дитячий простір для ігор  на розвиток великої моторики та вільного пересування), а всі іграшки та матеріали повинні бути сертифіковані. Залежно від площі групових приміщень, віку, потреб та інтересів дітей, їх уподобань, вихователі обґрунтовано і творчо визначають кількість осередків (центрів, зон, куточків), їх розміщення та обладнання.

Повинен бути правильний підбір різноманітного дидактичного матеріалу для дітей (завжди чистого, яскравого, естетичного, доступного). Іграшки розміщуються в ігровому осередку і ні в якому разі не повинні змішуватися з дидактичним матеріалом, який діти вільно беруть і використовують у розвивальних цілях під безпосереднім керівництвом педагога (індивідуальні заняття)  та самостійно (заняття за інтересами).

Розвивальне середовище групи має бути універсальним і оснащеним згідно із сучасними вимогами. Це створює у дітей радісний настрій, наповнює життя дитини позитивом і новими враженнями, спонукає до співпраці і дружніх стосунків між дітьми і дорослими, активної мовленнєвої діяльності, набуття соціального та сенсорно-пізнавального досвіду - щасливого проживання свого дитинства.

Проєктування осередків (центрів, зон, куточків) предметно-ігрового  розвивального середовища у групових приміщеннях важливо проводити за активної співпраці з батьками вихованців.

Проєктування

осередків (центрів, зон, куточків) розвивального предметно-ігрового середовища у групових приміщеннях

1.  Ігровий осередок: сюжетно-рольові, будівельно-конструкторські, настільні, друковані, розвивальні ігри з логічним навантаженням, рухливі ігри з атрибутами; ігрове обладнання, меблі, різновиди іграшок (фігури людей; різні види тварин, рослин; транспортні іграшки); килим для ігрової діяльності.

2.  Сенсорно-пізнавальний осередок (матеріали з математики, логіки, сенсорики, дослідницько-пошукової, предметно-практичної та технологічної діяльності):

  • набори геометричних фігур (плоскі та об'ємні), умовних мірок;
  • матеріал для навчання лічби (до 10 і більше), цифри в межах 10-20; цифрові картки для штрихування; демонстраційні та роздавальні картки для роботи з множинами; задачі-цікавинки; моделювання арифметичних задач; картки для складання прикладів і задач;
  • інтелектуальні ігри, головоломки, ребуси, кросворди; колекції марок, наклейок; прапори держав світу, герби; календарі, атласи, глобус; карта зоряного неба; фотоальбоми; моделі (годинника, календаря, пір року, частин доби, днів тижня тощо); мозаїка; пазли; математичні дидактичні ігри, картки із логічними завданнями;
  • зошити для самостійної роботи на друкованій основі;
  • предмети для дослідницько-пошукової діяльності: математичні ваги; бінокль; збільшувальні скельця; мікрокалькулятори; компас; годинник; мікрофон; телефон; фен-сушка; комп'ютер дитячий; мікроскоп; різні ємкості для рідини; набір сипких матеріалів (сіль, цукор, чай, крупи; камінчики, пісок, глина; насіння різних рослин ); набір матеріалів (скло, дерево, метал, пластмаса, папір, тканина, гума) для визначення їх властивостей; лійки; термометри;
  • вимірювальне приладдя та інструменти (лінійка, сантиметр, пісковий годинник, мірні стаканчики, термометр для вимірювання температури, повітря і води);
  • матеріал для занять з конструювання (з будівельного матеріалу, природного матеріалу та викидних матеріалів, паперу і картону, з конструктором LEGO); картотека ігор (карток-схем) з конструктором LEGO;
  • для ручної праці, хендмею (рукоділля): кольорові нитки, кольорові мотузки, ножиці, голки, клей, пінцет, наперсток, папір (глянсовий, пакувальний, газетний, цигарковий, фільтрувальний, промокальний, шпалери, фольга тощо); кришки від пляшок; мідний дріт; природний та покидьковий матеріал (жолуді, каштани, шишки, горіхи, камінці, зернята фруктів, кора різних дерев, хвоя, коріння, мох, очерет, сухі квіти, трава, лушпиння з цибулі і часнику, апельсинові та лимонові шкірки, тополиний пух, мушлі, лоза, гілочки, насіння ясена (клена, липи, акації, кавуна, гарбуза, дині, соняшника, проса, маку), котушки, пластмасові стаканчики, намистинки, ґудзики, тирса, стружка, пробки, шкіра, замша, гумові трубочки, штучні барвники тощо).

3.  Осередок мовлення, читання і письма:

  • абетка, картки з друкованими літерами для штрихування; предметні та сюжетні картинки; листівки; картинки-загадки; лото; літери на кубиках; настільна магнітна абетка; фланелеграф; «живі» літери;
  • поличка «Розумні книжки»: довідники, дитячі енциклопедії; книжки з розвивальними завданнями; книжка-скринька; українські народні казки; книжка-картинка (до 3-4 років); книжка-ширма; картинки-парадокси; ілюстрації до літературних творів; портрет письменника, з творами якого діти вже обізнані (старший дошкільний вік); дитячі журнали; тематичні альбоми; малі фольклорні жанри; схеми, моделі для роботи з казкою;
  • настільні та дидактичні ігри з розвитку мови, навчання елементів грамоти; матеріали для звукового аналізу слів;
  • магнітофон із записами природних звуків та музики; комп'ютерні ігри, слайди, фотоматеріали;
  • групова дитяча газета (з малюнками, цікавими дитячими оповідками, розповідями, вітаннями тощо), яка має свою назву - вона може мати назву таку, як і група (газету діти оформляють щотижня або ж рідше, виходячи з потреб та дитячих інтересів, і розміщують для дітей і батьків на видному місці у роздягальні).

4.       Природознавчий осередок:

  • кімнатні рослини, акваріум, інші живі об'єкти та предмети догляду за ними;
  • ящики для вирощування розсади («город на підвіконні»);
  • погодні явища у дидактичних картинках, зображеннях, картках-схемах;
  • пори року у дидактичних картинках, ілюстраціях, дитячих малюнках тощо;
  • календарі спостережень; гербарій; Червона книга України, енциклопедії природознавчого змісту та ін.;
  • корисні копалини природи рідного краю, України;
  • настільні ігри, дидактичні ігри природознавчого змісту;
  • настільні та дидактичні ігри, орієнтовані на формування у дітей навичок сталого розвитку тощо.

5.       Художньо-естетичний (художньо-продуктивний, театральний, музичний) осередок:

  • стіл з відкидними кришками-мольбертами та індивідуальними секціями для матеріалів; дошка настінна; шафа-тумба для матеріалів та інструментів;
  • «Майстерня художника» - матеріали для художньо-продуктивної діяльності (малювання, ліплення, аплікація): традиційні та нетрадиційні матеріали (гуаш, олівці, фломастери, зубочистки, зубні щітки, пташині пера, шматочки губки, поролон, піпетки, котушки, ґудзики, олівці-штампи, трафаретки, тички, клаптики тканини, свічки, вата, сірники без сірки, кісточки різних розмірів, шматочки целофану; копірувальний папір, картон, клей, кольорова туш, гладенькі камінчики, пластилін, солоне тісто тощо);
  • матеріали для самостійної художньої діяльності;
  • репродукції художніх картин (відповідно до програми) - твори живопису (портрети художників, натюрморти, пейзажі; графіки (естампи, гравюри, офорти, книжкові ілюстрації); малі форми скульптури (вироби з фаянсу, гіпсу, дерева); твори декоративно-ужиткового мистецтва (дитячі вироби з глини, пластиліну, кераміка);
  • «Дизайнерська майстерня» - матеріали для дизайнерської діяльності (вироби дітей за інтересами у парній та груповій взаємодії, до державних та календарно-обрядових свят, днів народження дітей тощо);
  • «Майстерня звуків» - матеріали аудіозаписів: звуків природи, дитячих пісень, поспівок, колискових, музичних казок, класичної музики для слухання (для музичного супроводу освітньої та ігрової діяльності, СХД, ранкового прийому, прийому їжі, підготовки до сну тощо); дитячі музичні інструменти (традиційні, нетрадиційні);
  • «Театральна майстерня» - екрани-ширми для театралізованих вистав та ігор; різні види театрів для дітей; велике та мале дзеркало; маски-наголівники; театралізовані ігри (з наборами обладнання, нескладних декорацій, елементами костюмів чи вбрання для ігор-драматизацій та інсценівок).

6.       Осередок трудового виховання:

  • дидактична лялька з великим комплектом одягу для неї (діти вчаться одягати, роздягати ляльку, годувати, купати, вкладати спати тощо), посудом, меблями, предметами для купання тощо;
  • предмети із серії «Столяруємо» (для хлопчиків) та «Вишиваємо» (для дівчаток);
  • щітки для одягу та взуття;
  • різноманітні фартушки, щітки, совки, миски, відро, таці (для господарсько-побутової праці);
  • для ручної праці: ножиці, голки, клей, шило, молоток, пінцет, наперсток, папір (глянсовий, пакувальний, газетний, цигарковий, фільтрувальний, промокальний, шпалери, фольга тощо); кришки від пляшок; мідний дріт; природний та покидьковий матеріал (жолуді, каштани, шишки, горіхи, камінці, зернята фруктів, кора різних дерев, хвоя, коріння, мох, очерет, сухі квіти, трава, лушпиння з цибулі і часнику, апельсинові та лимонові шкірки, тополиний пух, мушлі, лоза, гілочки, насіння ясена (клена, липи, акації, кавуна, гарбуза, дині, соняшника, проса, маку), котушки, пластмасові стаканчики, намистинки, гудзики, тирса, стружка, пробки, шкіра, замша, гумові трубочки, штучні барвники тощо);
  • куточок чергових по їдальні: щітка, совок, фартушки, косинки (для дівчаток), шапочки-ковпачки (для хлопчиків);
  • «Скринька знахідок»; «Скринька бережливих і економних»; «Торбинка добрих справ».

7.  Осередок здоров'я:

  • фізкультурний куточок для самостійної рухової діяльності дітей: гімнастична стінка, драбина, дуги, навісні мішені, гойдалки, ребриста дошка, традиційні і нетрадиційні тренажери та обладнання («доріжка здоров'я», кольорові шнури, палички-коні, моталочки, серсо, прапорці, хустинки, стрічки, м'ячі, кубики, мішечки з піском, шишки, горіхи, скакалки, обручі тощо); спортивні іграшки та атрибути до рухливих ігор;
  • куточок основ здоров'я (валеології та безпеки життєдіяльності): дидактичні ігри, посібники, настільні ігри з валеології та безпеки життєдіяльності тощо;
  • ігровий комплекс «Зелений вогник»: макет з розміткою дороги, іграшкові будинки, макети дерев, набір дорожніх знаків, різні види іграшкового транспорту; фланелеграф з набором дорожніх знаків, площинні будинки, фрагменти вулиць, плакати, настільні ігри; модель світлофора.

8.     Етнографічний осередок:

  • Державні символи;
  • українські народні іграшки,
  • ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;
  • вироби народних промислів України;
  • макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин;
  • дидактичні ігри (орієнтовний перелік: «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (український народний та сучасний одяг тощо);
  • фотоальбом «Наше селище - Квасилів»;
  • набір дидактичного матеріалу «Моя Батьківщина - Україна» та ін.

9.     Куточок усамітнення та відпочинку (психологічного розвантаження) - для емоційного розвантаження дітей, зняття втоми і постійного напруження, задоволення потреби дітей в усамітненні:

-       м'яка зручна канапа чи диванчик; намет, халабуда, шатер, палатка, ширма чи ін. (де знаходяться предмети для відпочинку: м'які подушки, килимок, 1-2 іграшки, улюблені дитячі книжки та журнали, предмети для сенсорної релаксації тощо);

-       магнітофон із записами для релаксації;

-       матеріали для малювання.

10.   Стенди для оформлення групи та партнерської взаємодії з дітьми:

  • «Екран настрою»
  • «Правила групи»
  • «Куточок приналежності»
  • «Ранкова зустріч»
  • «Екран вибору» («Коло вибору») та ін.
  • «Календар подій» та інші.

Додаток 2

КАРТКА

оцінювання зонування групового приміщення та змістового наповнення групових осередків

 

 Вікова група

 Назва

групових осередків

Критерії оцінювання (за 4-х бальною шкалою)

 

Середній бал

гнучкого/вільного зонування

змістовності і насиченості

активності, самостійності, творчості

динамічності, мобільності

доступності

безпечності та комфортності

естетичності

МОЛОДША ГРУПА

№ 5 «Мальва»

Ігровий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сенсорно-пізнавальний

 

 

 

 

 

 

 

 

Мовлення, читання

і письма

 

 

 

 

 

 

 

 

Природознавчий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Художньо-естетичний

 

 

 

 

 

 

 

 

Трудового виховання

 

 

 

 

 

 

 

 

Осередок здоров'я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Етнографічний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стенди (технологія «Стіни,стеля, підлога, які говорять»)

 

 

 

 

 

 

 

 

Загальний середній бал

 

ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ ____________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

У розробці Положення брала активну участь вихователь-методист Надія КОВАЛЬ Татарбунарського ЗДО «Колосок» Татарбунарського району Одеської області