Національні/етнографічні осередки у ЗДО: вимоги до облаштування

Однією з форм громадянсько-патріотичного виховання у дитсадку є  облаштування етнографічних осередків для проведення відповідної освітньої роботи з дошкільниками. Національний (етнографічний) куточок/осередок в групі має бути естетично оформлений і розташований у світлому, зручному для огляду місці, бути візуально відокремленим від ігрових центрів. Наповнення куточка не має бути застиглим, а постійно змінюватися і поповнюватися.

Крім предметів та виробів національного мистецтва в осередок можна включати вироби, які виготовляють і використовують в народі відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весняного, літнього). Наприклад:

  • Свято врожаю - кошик з фруктами та овочами; сніп;
  • Різдвяні свята - «зірка» в дерев'яному обідку, сніп-дідух;
  • Свято першого жайворонка - фігурки випечених із солоного тіста жайворонків та голубів;
  • Вербна неділя - вербові гілочки, прикрашені квітами та стрічками;
  • Свято Паски - крашанки, писанки, мальованки, дряпанки тощо;
  • Спас, Маковія - кошик з фруктами, букет з макових голівок ;
  • В національному куточку можна ставити букет із квітами (мак, ромашки, волошки, чорнобривці, барвінок, півонія, жоржини, мальви та ін.).

Зміни в експозиції національного куточка можуть бути пов'язані з пізнавальною темою тижня. Наприклад:

-  Тема «Мій дім, квартира. Чим багата українська хата» - макет української хати;

-  Тема «Національний одяг та взуття» - український віночок, вишиванка для дівчаток, вишита сорочка для хлопчиків, солом'яний капелюх, дитячі постоли тощо;

-  Тема «Наша родина. Родинне дерево» - родинні дерева, набір демонстраційного матеріалу із серії «Моя сім'я»;

-  Тема «Хто такі козаки-запорожці?» - ілюстративний матеріал, булава, фотографії національних героїв України (Устим Кармелюк, Северин Наливайко, Олекса Довбуш; гетьмани: Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Мазепа тощо);

-  Тема «Предмети побуту і вжитку українців» - набір відповідного ілюстративного матеріалу, фотоальбом тощо;

-  Тема «Ігри та іграшки. Народна іграшка» - кращі експонати народних іграшок і т.д.

Педагогам треба чітко розуміти, які посібники, вироби, дидактичні матеріали зберігаються у шафах вихователя, а які вироби та посібники є доцільними експонатами національного куточка. Не все підряд потрібно виставляти у цей осередок. Важливо зазначити, що коли відбуваються зміни в експозиції національного куточка, то це обов'язково прописується в календарному плані і на це  потрібно звернути увагу дітей (пояснити, з чим вони пов'язані, детально розглянути нові предмети чи вироби, провести спостереження та бесіду).

 Національний (етнографічний) осередок у групі раннього віку та молодшій групі

1. Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;

2. Вироби народних промислів України:

  • посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);
  • народні іграшки;
  • вишивки, вироби із соломи, лози, дерева, глини, ниток, тканини, тіста (молодша група);
  • музичні дитячі народні інструменти (яворівські сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);
  • писанки (виставляються напередодні Великодня).

Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

3. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.

4. Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.

5. Дидактичні ігри народознавчого змісту. Наприклад, «Збери з частин ціле», «Пазли з казками» тощо.

6. Книжки-розмальовки.

У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі  тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

  • «Дитячий фольклор»;
  • «Народні ігри та іграшки»;
  • «Моя сім'я»;
  • «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»;
  • «Українські страви» (молодша група);
  • «Моє селище» (молодша група).

Національний (етнографічний) осередок у середній групі

1.  Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;

2.  Вироби народних промислів України:

  • посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко, дерев'яна ложка (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);
  • народні іграшки;
  • вишиванки;
  • музичні дитячі народні інструменти (яворівські: сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);
  • писанки (виставляються напередодні Великодня).

Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

3. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.

4. Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.

5.  Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг тощо).

6. Фотоальбом «Наше селище - Квасилів».

7. Книжки-розмальовки.

У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

  • «Дитячий фольклор»;
  • «Народні ігри та іграшки»;
  • «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»
  • «Українські страви»;
  • «Сімейні свята»;
  • «Моя сім'я»;
  • «Предмети побуту і вжитку»
  • «Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Рівненщини» тощо.

Національний (етнографічний) осередок у старшій групі

1. Ляльки - хлопчик і дівчинка в національному одязі;

2. Мапа (карта) України або її макет; глобус;

3. Вироби народних промислів України:

  • посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко тощо (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні - на святковий рушник);
  • різьба: таріль, таця;
  • лозоплетіння: кошик, бриль тощо;
  • народні іграшки (косівська, опішнянська, петриківська, яворівська тощо);
  • музичні дитячі народні інструменти: яворівські сопілка, дзиґа, свищики різної форми, скрипка тощо  (або альбом);
  • скульптура малих форм (кращі зразки);
  • писанки (виставляються напередодні Великодня).

Виставляється по 2-3 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

4. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.

5. Фотоальбоми: «Наше селище - Квасилів» (відповідні листівки пам'ятних місць, Герб, Прапор міста/селища, макет міста/селища, портрети відомих земляків тощо); «Україна - наша держава», «Київ - столиця України»; відповідні діафільми, слайди.

6. Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.

7. Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг, вироби народних промислів тощо), «Дорогами країни» (робота з мапою України), «Що з чого зроблено?», «Відгадай вид ремесла», «Розкажи про виріб, який найбільше сподобався», «Який візерунок кращий?», «Відшукай геометричні фігури в орнаментах», «Чиї це пелюсточки і листочки?» тощо.

8. Книжки-розмальовки.

У вихователів обов'язково повинні зберігатися у шафі  тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

  • «Державні символи України» (на звороті кожного надруковані орієнтовні бесіди з дітьми про цей символ); портрет Президента України;
  • «Національні символи України» (хліб, рушник, віночок, калина тощо);
  • «Український національний одяг»;
  • «Визначні дати України» (ілюстрації, які відображають святкові події; можна виставляти в куточку напередодні цих свят);
  •  «Митці України» («Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Рівненщини»);
  • портрети Т.Г. Шевченка, Лесі Українки, І. Франка та інших (вивішуються в національному куточку в дні народження та вшанування пам'яті видатних діячів, прикрашаються вишитим рушником)
  • «Народні ігри та іграшки» (косівська, яворівська, опішнянська, петриківська, народні іграшки свого регіону); матеріал для розфарбовування заготовок та виготовлення іграшок дітьми;
  • «Музичні народні інструменти»; аудіозаписи українських народних пісень;
  • «Українські ремесла» (українська вишивка, витинанка, різьбярство, кушнірство (художнє оздоблення шкіряних виробів), художня обробка металу (мідь, бронза, латунь), гончарство, плетіння, писанкарство);
  • «Малі фольклорні жанри»;
  • «Українські страви»;
  • «Сімейні свята»;
  • «Моя сім'я»;
  • «Предмети побуту і вжитку»,
  • «Птахи-символи»;
  • «Дерева-символи»,
  • «Рослини-символи»;
  • «Хатні символи і обереги»;
  • «Українські витинанки»;
  • «Українські вишиванки»;
  • Натуральні зразки корисних копалин та ілюстрації; вироби з різних матеріалів;
  • Рушники свого регіону (вишивані і ткані) тощо.

Підготувала вихователь-методист Семенюк Раїса