РОБОТА В КУТОЧКУ КНИГИ. Консультація для вихователів

Що таке куточок книги? Це особливе, спеціально виділене та оформлене місце в груповій кімнаті. Куточок книги повинен бути у всіх групах дитячого садка. При його оформленні кожен вихователь може проявити індивідуальний смак і творчість - головні умови, які повинні бути дотримані, це зручність і доцільність. Куточок книги повинен бути затишним, привабливим, де дитина може неквапливо, зосереджено спілкуватися з книгою.

У цьому куточку дитина повинна мати можливість самостійно, на свій смак вибрати книгу і спокійно розглянути її, уважно і зосереджено розглянути ілюстрації, згадати зміст, багаторазово повернутися до епізодів, які її зацікавили.

Крім того, уважно розглядаючи ілюстрації, дитина прилучається до образотворчого мистецтва, вчиться бачити і розуміти графічні способи передачі літературного змісту. Ілюстрована книга - це перший художній музей, де дитина вперше знайомиться з творчістю видатних художників. Крім того, в куточку книги вихователь має можливість прищепити вихованцям навички культури спілкування та поводження з книгою.

Як раціонально організувати куточок книги?

1. Куточок книги розташовують далеко від місць ігор дітей, щоб галасливі ігри не відволікали дитину від зосередженого спілкування з книгою.

2. Потрібно продумати правильнее освітлення: природне (поблизу вікна) і електричне (наявність настільної лампи, настінного бра) для вечірнього читання.

3. Існують різні варіанти оформлення книжкового куточка:

- полички, відкриті вітрини, де зберігаються книги, альбоми;

- спеціально виділені столи і до них стільці або крісла.

Головне, щоб дитині було затишно, щоб все надихало її до неквапливого, зосередженого спілкування з книгою.

4. Підбір літератури та освітня робота повинні відповідати віковим особливостям і потребам дітей.

Молодша група

  • Вихователь знайомить дітей з куточком книги, його призначенням.
  • Привчає розглядати книги (картинки) тільки у куточку книги.
  • Повідомляє правила, яких треба дотримуватися: брати книги тільки чистими руками; перегортати обережно; не рвати, не м'яти, не використовувати для ігор; після того, як подивився, завжди класти книжку на місце.
  • У книжковій вітрині виставляється трохи книжок (4-5), але у вихователя повинні бути поблизу в запасі додаткові примірники цих книг, тому що маленькі діти схильні до наслідування і якщо хтось з них починає розглядати книгу, то і в інших виникає бажання отримати таку саму.
  • В книжковому куточку поміщають видання, добре знайомі дітям, з яскравими ілюстраціями книги.
  • Крім книг, у куточку книги можуть перебувати окремі малюнки, наклеєні на картон, і невеликі альбоми для розглядання на близькі для дітей теми: «Іграшки», «Ігри і заняття дітей», «Домашні тварини» та ін). Перевага віддається для книжок-картинок таким як: «Колобок», «Теремок», «Ріпка», «Рукавичка» з ілюстраціями.
  • Вихователь вчить уважно розглядати картинки в книзі, впізнавати героїв, їх дії, спонукає згадувати і переказувати окремі епізоди.

Середня група

  • Закріплюються основні вміння самостійно й акуратно розглядати книги, і ці вміння мають стати звичкою.
  • Вихователь звертає увагу дітей на те, що книги легко мнуться і рвуться, показує способи догляду за ними, залучає до спостережень за лагодженням книги і участі в ній.
  • Під час розглядання картинок в книзі вихователь звертає увагу дітей не тільки на героїв і їх дії, але і на виразні подробиці: ілюстрації (костюм героя, своєрідні предмети обстановки, деякі деталі пейзажу тощо).

Старша група

  • Задоволення різноманітних інтересів дітей. Кожен повинен знайти книгу за своїм бажанням і смаком. Тому на книжковій вітрині можна помістити одночасно 10-12 різних книг.

Як відібрати книги з тим, щоб найкращим чином врахувати різні смаки та інтереси дітей? Це мають бути:

-  2-3 казкових твори, щоб задовольнити постійний інтерес до казок;

- для формування громадянських рис особистості дитини в куточку книги повинні бути вірші, розповіді, які  знайомлять дітей з історією нашої Батьківщини, з її сьогоднішнім життям;

- книги про життя природи, про тварин і рослини (розглядання ілюстрацій природознавчих книг допомагає дитині краще пізнати таємниці і закономірності світу природи);

-  на вітрині повинні перебувати твори, з якими в даний час дітей знайомлять на заняттях;

- гумористичні книги з картинками для задоволення потреби повеселитися, посміятися, створюють у групі радісну атмосферу, емоційний комфорт (веселі книжки виховують здатність відчувати і розуміти гумор, вміння бачити смішне в житті та літературі);

-  крім того, в куточок книги можна іноді розміщувати цікаві, добре ілюстровані книги, які діти приносять з дому, а також «товсті» книги, які вихователь читає в групі протягом тривалого періоду часу.

Яким чином відбувається заміна книг? Як довго стоїть кожна книга на вітрині? Потрібні тематичні виставки книг?

Не можна визначити точний термін перебування на виставці кожної окремої книги. Є книги, перегортати і розглядати які діти готові довгий час, постійно відкриваючи в них нові цікаві для себе речі. Такі книги можуть і повинні довго перебувати в групі, даруючи дітям радість щоденного спілкування.

В середньому термін перебування книги в куточку книги становить 2-2,5 тижні. У старших групах влаштовують тематичні виставки книг. Мета таких виставок - поглибити літературні інтереси дітей, зробити для дошкільнят особливо важливою, актуальною ту чи іншу літературну  чи суспільно важливу тему. 

Підготувала вихователь Галина Бернацька