РОБОТА З ДІТЬМИ У КУТОЧКУ КНИГИ. Консультація для вихователів

В суспільстві гостро постає проблема літературної освіти дітей, формування у них умінь повноцінної читацької діяльності, адже дітей все більше цікавлять комп'ютерні технології, а читання замінюється переглядом мультфільмів. Виховання у дошкільнят читацької культури, любові до художнього слова, інтересу до книжки - важливі завдання педагога.

Саме тому, ми як педагоги. маємо ставити  перед собою наступну  мету:

- викликати у дітей інтерес до літератури;

- розширювати знання дітей про книги (їх тематику, оформлення, призначення);

- доставити радість, моральне задоволення від спілкування з книгою.

Основне наше завдання: щодня читати! До переліку програмних літературних творів включаються вірші, оповідання та авторські казки, герої яких за своїми людськими проявами близькі і зрозумілі дитині, вчать її бути доброю, сильною, справедливою і великодушною.

Форми роботи з книгою у дитячому садку:

  • читання вихователем з дослівною передачею тексту, при цьому невеликі за обсягом твори вихователь читає дітям напам'ять;
  • розповідь - являє собою відносно вільну передачу тексту, і за її допомогою дітей знайомлять з багатьма казками, пізнавальними розповідями, газетними або журнальними матеріалами;
  • заучування напам'ять застосовують лише до невеликих віршів.

Напрями роботи з книгою поза заняттями:

- цілеспрямована організація дошкільників для сприйняття творів і самостійне використання творів дітьми за їх власною ініціативою за непрямою участю дорослого;

-  розваги, свята, де художні твори підносять як у неадаптованому вигляді, так й у вигляді обробок, інсценувань.

У кожній віковій групі ЗДО слід влаштувати  своєрідні інформаційні літературні/бібліотечні центри - КУТОЧКИ КНИГ. Метою  такого центру є виховання у дітей інтересу до книги, дбайливого ставлення до неї, формування та закріплення навички користування книгою.

Основні вимоги до облаштування «Куточка книги» або «Літературного центру»:

- інноваційний підхід;

- естетичність;

- достатнє освітлення;

- відповідність віку дітей;

- відповідність меблів зросту дітей;

- постійне оновлення, видозміни;

- доступність та мобільність матеріалу;

- програмні твори різних жанрів;

- ілюстрації казкових героїв;

- портрети дитячих письменників.

Функціональна роль «Куточка книги» - виховання пізнавального та естетичного ставлення до книги як до найбільшого досягнення культури, створення елементарного бібліотечного середовища, яке буде зрозуміле маленьким читачам.

Як же зробити осередок книги не тільки зручним для малюків, а й таким, що розвиває пізнавальну активність, емоційність, творчість? Книжковий куточок по можливості повинен розташовуватися далеко від місця для ігор, ближче до вікна. Це повинно бути затишне, тихе і спокійне місце, у якому дошкільник зможе «поспілкуватися» з літературою, бо тут відбувається особисте спілкування дитини з витвором мистецтва - книгою та ілюстраціями.

В оформленні куточка можемо проявляти індивідуальний смак і творчість. Проте існують умови, яких слід дотримуватися - це зручність і доцільність. Бажано, щоб куточок книги був затишним, привабливим, що дасть змогу дитині спілкуватися з книгою неквапливо, зосереджено. Основним критерієм при виборі книг служить врахування педагогом літературних інтересів малюків, їх вікових особливостей. Спочатку слід дібрати книжки для бібліотечки. У цій справі можуть допомогти батьки вихованців ЗДО. Як засвідчує практика, вони охоче передають у дитячий садок ті книжки, з яких їхні діти вже «виросли». А завдання педагога подбати про те, щоб твори відповідали вікові та розвиткові дошкільнят групи. Доцільним є обмін літературою з вихователями інших груп та між дітьми своєї вікової групи (букросинг).

Добирати літературу слід так, щоб вона відповідала віковим особливостям і потребам дитини. Для дитини молодшого дошкільного віку виставляють 4-5 книг (3-4 книги, як правило, мають бути знайомі дитині), особлива перевага надається книжкам із картинками. 

Для дитини старшого дошкільного віку на полиці виставляють одночасно 10-12 різних книг (4-5 знайомі книги):

- ураховуючи особливий, постійний інтерес старших до­шкільників до казок, обов'язково розміщують в куточку 2-3 казкові твори;

- кілька книг із віршами та розповідями, які спрямовані на формування моральних якостей дитини, на виховання інтересу до історії Батьківщини та сьогодення;

- 2-3 книги про життя природи, про тварин, рослини (розглядаючи ілюстрації природознавчих книг, дитина входить у світ природи, краще пізнає його таємниці й закономірності);

- на полицях куточка бажано виставляти ті видання, з якими дитина знайомилася у дитячому садку, бо розгляд книги дає їй можливість знову пережити прочитане, поглибити свої первинні уявлення;

- особливе задоволення одержить дитина від розглядання смішних картинок, й це буде корисне тим, що розвиватиме необхідну здатність відчувати і розуміти гумор, уміння бачити смішне у житті й літературі.

На полиці-вітрині у куточку книги слід розставити книги за тематикою: це можуть бути і спеціально ство­рені художниками альбоми на певні теми («Різні тварини», «Наша дітвора» тощо) та інші альбоми, складені батьками разом із дитиною з окремих листівок і малюнків про працю, природу за різних пір року, книги того або іншого письменника тощо.

Після ознайомлення з іншими літературними творами вітрину слід обновити. Куточок книги доповнять портрети письменників, репродукції картин, серії ілюстрацій до казок, дитячі журнали, фотоальбоми. Якщо доповнити виставку роботами дітей та розробити сценарій її відкриття, вона запам'ятається малюкам надовго (наприклад, виставки «Улюблені книжки», «Наші улюблені казки», «Пори року», «Цікаве про природу», «Книжки про техніку», «У світі мультфільмів» та ін.).

Щоб оптимізувати роботу з дитячою книжкою, варто поєднувати її з іншими видами діяльності. Так, дошкільнята залюбки намалюють ілюстрації до прочитаних творів, зліплять героїв казок, виготовлять власні книжечки, закладки, запрошення для молодших дітей та батьків на різні заходи, що організовуватимуться в книжковому куточку. Ця справа технічно нескладна, але разом з тим, вона потребує значної праці душі, фантазії, сумління, охайності перед усім - від дорослого, адже він її ініціює і керує нею.
Заняття в куточку книги передбачають виховання у дітей бережливого ставлення до неї, тому тут слід розмістити правила поведінки з книгою, бажано ілюстровані для більш легкого сприймання для дітей.

Правила користування книжкою:

1.  Книжку читай, сидячи за столом.

2.  Бери книжку лише чистими руками.

3.  Стеж, щоб під час читання на книжку не падали сонячні промені - бережи свій зір.

4.  Не читай книжку під час їжі.

5.  Перегортай сторінку, беручись за її верхній куточок.

6.  Не клади у книжку ручку, олівець, інші сторонні предмети.

7.  Щоб швидко знаходити потрібну сторінку, користуйся закладкою.

8.  Не малюй у книжці, не підкреслюй слова, не роби помітки на її сторінках.

9.  Не згинай книжку, сторінки при читанні.

10.  Пам'ятай: пил і волога - запеклі вороги книжки.

11.  Якщо книжка випадково намокла, її неодмінно треба висушити, акуратно розгорнувши подалі від джерела тепла.

Якщо книги таки потребуватимуть ремонту, слід відкрити «книжкову лікарню». Малюки із задоволенням робитимуть такий ремонт під керівництвом вихователя, а старші - самостійно. Варто також відвести окреме місце матеріалам для «лікування» книжок.

Осередок книги - місце проведення сюжетно-рольових ігор («Книжковий магазин», «Бібліотека» тощо), дидактичних ігор, підготовки до літературних свят, зустрічей з письменниками. На базі бібліотечки можна провести «Свято знавців книжки», мета якого - закріплювати знання дітей про назви прочитаних книжок, їхніх авторів, про найпростіші структурні елементи книжки.
Кожного дня можна призначати «бібліотекаря» - дитину, яка видаватиме літературу іншим, стежитиме за станом книжок та порядок у куточку. Така роль дає малюку більше самостійності, відповідальності. Майже всі форми роботи є колективними. А спільна праця згуртовує дітей, спонукає до їх творчості.

Час спілкування дитини з книгою визначається її інтересом до певної книги. У середньому ж термін перебування книги в куточку складає 2-2,5 тижні. Якщо до книги інтерес утрачений, можна прибрати її з полички раніше. Отже, читання книг - дуже важливе, і любов до читання, перш за все, прищеплюється дітям змалечку.

Підготувала вихователь Галина БЕРНАЦЬКАз використанням інтернетресурсу