Якими навичками самообслуговування має володіти дошкільник? Порадник для батьків

З раннього віку необхідно привчати дитину до самообслуговування - до прибирання своїх іграшок, до допомоги своїм рідним у домашній роботі. Дошкільники легко і з великим задоволенням наслідують працю батьків, виконують доручення дорослих. Спочатку їм просто цікаво. А поступово, якщо в сім'ї систематично заохочують до праці, хвалять за невеликі досягнення, у них виникає бажання допомогти дорослим - складаються трудові навички і звички, проявляється працелюбність.

Дошкільний вік - сприятливий період, під час якого формуються цінні якості, необхідні людині. На основі правильного трудового виконання, отриманого в дошкільному віці, у дітей розвиватиметься бажання працювати і у більш старшому віці. Своєчасне трудове виховання необхідне і для підготовки дитини до школи, де зміст навчання і життя пов'язані з працею.

Для дошкільників характерне прагнення до активної діяльності, тому дорослим важливо давати правильний напрямок цієї активності і самостійності, організовуючи ігри дітей, різні заняття, а також спостереження праці дорослих.

Дошкільники, як правило, із задоволенням виконують будь-яку роботу, пов'язану з домашнім господарством. Дитина обов'язково повинна закінчити почату роботу і виконати її охайно. Потрібно виховувати інтерес до результатів праці, тобто знаходити радість і задоволення від закінченої справи, підтримувати ініціативу, яку проявляє дитина до праці.

Дорослі повинні керувати працею дітей так, щоб вона мала виховний характер. Показ, розповідання, заохочення, нагорода, заохочення до спільної праці - методи роботи, за допомогою яких можна привчати дитину до праці, враховуючи її емоційність, бажання гратися, використовуючи гру для заохочення до праці, виховання бажання працювати.

Слід відзначити, що ремонтувати іграшки потрібно разом з дітьми, заохочувати до ремонту і виховувати у дитини бережливість. А виходячи з дому з дитиною, потрібно привчити її складати свої ігри та іграшки на місце. Необхідно проявити вимогливість до своїх дітей і вчасно вміти проконтролювати їхню роботу.

Усі види праці, які під силу дошкільнику, цінні для його різнобічного, фізичного і психічного розвитку, для формування особистості. Але не слід забувати, що нікому не вдалося виростити працелюбну людину шляхом лише бесід про важливість праці і спостережень за працею інших. Тільки працюючи дитина оволодіває навичками і вміннями, отримує відчуття задоволення від зробленого своїми руками.

Із самообслуговування починається трудове виховання дошкільників.

До трьох років дитина має навчитися:

  • самостійно їсти;
  • одягатися та роздягатися;
  • умиватися;
  • складати речі та іграшки;
  • сортувати одяг після прання (дитячий, дорослий);
  • проявляти свій вибір щодо одягу, іграшок, посуду, з якого їсть.

У 3-4 роки дитина вже здатна:

  • сервірувати стіл;
  • доглядати за рослинами і домашніми тваринами;
  • чистити і розкладати взуття на полиці;
  • вологою ганчіркою витирати підлогу;
  • подрібнювати негострим ножем варені овочі для салату.

У 5-6 років дошкільник здатен:

  • самостійно вибирати вид діяльності, певний час займатися нею із власної ініціативи без участі дорослого;
  • виконувати щоденні обов'язки у родині, які за нею закріплені;
  • проявляти творчість під час виконання трудових дій.

У цей період його самостійність проявляється в умінні наполегливо докладати зусилля, долати труднощі, доводити розпочату справу до кінця.

Формуйте навички самообслуговування у повсякденні

Вірте у свого малюка. Підтримуйте його самостійні дії. Фрази «Не чіпай, бо розіб'єш!» доречно замінити доброзичливими порадами «Тримай двома руками і тарілка не впаде».

Не виконуйте за дитину те, що вона може зробити сама. Надавайте допомогу лише тоді, коли малюк сам про це просить.

Визначте правила і дотримуйтесь їх. Домовтеся, що можна робити дитині, а що лише дорослим.

Подбайте, щоб дитина могла одягатися без вашої допомоги. Вибирайте дитяче взуття та одяг із зручними застібками, кнопками, липучками, светри і футболки - з вільною горловиною, шорти і штани - на резинці.

Створіть безпечне середовище. Облаштуйте на кухні спеціальну дитячу зону, де буде зберігатися посуд малюка. У ванній розмістіть у зручному місці рушник, зубну щітку, пасту та гребінець. Покажіть дитині, куди слід складати одяг та взуття.

Систематично залучайте малюка до щоденних справ. За допомогою казок та ігор перетворюйте рутинні дії на захопливі, веселі та цікаві пригоди.

Акцентуйте увагу на досягненнях малюка. Обговорюйте події дня перед сном, обов'язково похваліть дитину, підкресліть її успіхи.

Закріпіть за малюком постійне досягнення, відповідне його віку. Обсяг обов'язків поступово збільшуйте, а міру контролю зменшуйте.

Заохочуйте до прибирання. Придбайте дитині совок і щітку яскравого кольору для самостійного прибирання сміття, лійку для поливання рослин, дитячий садовий інвентар.

Залучайте дитину до «дорослих» справ. Беріть дитину на закупи і враховуйте її вибір. Пояснюйте, яку суму коштів ви можете витратити сьогодні.

Над порадами працювала  вихователь Грухаль Марія