Організація освітньої роботи з дітьми середнього дошкільного віку у куточку природи. Обмін досвідом

Згідно програми «Я у Світі» ознайомлення дошкільнят із природою є важливим і необхідним складником розвитку дитини. Наші діти змалку і повсюди в тій чи іншій формі стикаються з природою.

Наш куточок природи знаходиться у світлій та доступній для дітей частині  групової кімнати. Кількість рослин у куточку відповідає вимогам середньої групи: герань, алое, традесканція, які мають фітонцидні властивості, а також різновиди фіалок, бегонія та хлорофітум.

З дітьми проводимо різноманітні форми роботи:

  • бесіди
  • дидактичні, логічні та інші ігри
  • спостереження
  • дослідницько-пошукова діяльність
  • практична діяльність.

Для праці у куточку природи маємо:

- 14 клейончастих фартухів з нарукавниками;

- пульверизатор для зволоження дрібного листя;

- щітка для обтирання зубчастого листя;

- лійки;

- палички для рихлення землі;

- сухий пензлик для опушеного листя.

Не менш важливим компонентом куточка природи є акваріум, у якому чиста вода та рибки створюють неповторну атмосферу, яка заспокоює, налаштовує на позитивний лад, а особливо зацікавлює дітей з особливими освітніми потребами. Діти із задоволенням годують рибок (гупії, сомики) та допомагають дорослим міняти воду.

Визначати стан погоди, явища природи, частини доби, дні тижня та пори року нам допомагає календар природи, який використовуємо щодня під час ранкового кола - заповнюємо його.

Формуємо у дітей навички пошуково-дослідної діяльності, розвиваємо пізнавальну активність, спостережливість, вміння аналізувати закономірність та властивості природніх об'єктів. Наші діти уже навчилися знаходити спільне та відмінне у рослинах, узагальнювати їх за характерними ознаками, доглядати за рослинами, залежно від особливостей їх будови. Навчилися визначати властивості піску, глини, ґрунту, ознаки води, характеризувати її стан (рідка, тверда, газоподібна); визначати природні об'єкти, які відносяться до живої та неживої природи.

В осінню пору року організовували збір насіння, досліджувати його структуру, адже воно буває різним, розповсюджується вітром, птахами, людиною, експериментували з природніми барвниками: буряк, морква, синя капуста тощо.

З метою формування у дітей екологічної культури, завдань зі сталого розвитку протягом лютого-березня, ми створювали пізнавальний осередок - «Город на підвіконні». Дітям дуже подобається працювати із землею та створювати умови для вирощування рослин. Перед посадкою, ми з дітьми розглядали насіння, закріплювали знання про їх користь, відгадували загадки, займалися дослідницькою діяльністю та з нетерпінням чекали перших паростків від результату роботи. 

Куточок природи формує сталий розвиток, адже діти разом з батьками створюють вироби з природнього матеріалу кожної пори року.

Для формування природничо-екологічної компетентності дошкільників розроблена картотека дидактичних ігор екологічного змісту, дитяча література, натуральні об'єкти, які використовуємо у повсякденному житті дітей.

Наш куточок природи дисциплінує, виховує у дітей почуття відповідальності і є тим ресурсом, у процесі якого оптимально реалізуються завдання природничо-екологічної освіти, дослідницько-пошукової діяльності та накопичуються знання, уміння та практичні навички щодо природного довкілля.

Надалі плануємо удосконалити наш куточок природи, а саме:

- створити картотеку дослідницько-пошукової діяльності;

- доповнити кімнатні рослини відповідно до програми та предмети догляду за ними;

- придбати нові ящики для вирощування розсади («город на підвіконні»);

- доповнити погодні явища у дидактичних картинках, зображеннях, картках-схемах;

- оновити гербарій;

- виготовити папку «Червона книга України»; 

- доповнити корисні копалини природи рідного краю, України;

- оновити дидактичні ігри природознавчого змісту та ігри, орієнтовані на формування у дітей навичок сталого розвитку та споживчої культури.

Підготувала вихователь Світлана ВЕРНЮК