Які завдання формування природничо-екологічної компетентності дошкільників відповідно до оновленого Державного стандарту дошкільної освіти

Завдання формування природничо-екологічної компетентності дошкільників відповідно до оновленого Державного стандарту дошкільної освіти (2021) закладені у нашій МОДЕЛІ природничо-екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку відповідно до БКДО та освітньої програми за освітнім напрямом «Дитина в природному довкіллі» 

Дитина:

  • має загальне уявлення про життя людей на планеті Земля, яка має форму кулі (глобус) та складається з повітря, суші (материки, острови) і води (океани, моря, річки, озера); здатна спостерігати за природними обʼєктами та явищами планети Земля;
  • знає про значення повітря для всього живого на Землі (людей, тварин, рослин); розрізняє ознаки повітря (холодне, тепле, гаряче, вологе, сухе); усвідомлює, що вітер - це рух повітря; він може бути сильний, слабкий, поривчастий, корисний і шкідливий;
  • має уявлення про сушу - тверду поверхню, яка має різну форму (рівнини, пагорби, гори, яри); має уявлення про ґрунт - родючий шар поверхні Землі; корисні копалини, які знаходяться в надрах Землі (вугілля, газ, нафта, каміння, глина тощо) та їх значення для людини;
  • розуміє значення води та поживних речовин для життя рослин, тварин, людей; знає. що її використовують для вироблення енергії для освітлення та опалення будівель, господарських побутових потреб, проведення гігієнічних процедур тощо; знає що вода знаходиться у річках, озерах, морях, океанах, льодовиках та під землею; в океанах та морях вода солона, а в озерах та річках прісна;
  • розрізняє стани води (рідкий, твердий, газоподібний - пара);
  • має уявлення про посуху, що є наслідком відсутності дощів на певній території упродовж тривалого часу і призводить до висихання ґрунту, загибелі рослин, ускладнення життя та харчування людей і тварин;
  • має уявлення про природні явища на Землі та сезонні зміни у природі (стан погоди, рослин, поведінка тварин); називає усі пори року, їхні прикмети, характерні ознаки; вміє вести календар погоди і природи;
  • знає, що хмари рухає вітер, а хмарне небо віщує зміну погоди (з хмар вода випадає дощем, зливами, градом);
  • знає, що зливи супроводжується вітром, блискавками, громом, а після грози може з'явитися веселка; вміє безпечно поводитися під час грози;
  • розуміє, що град - це льодові кульки, які можуть зашкодити рослинам, тваринам, людям, будівлям; блискавка може бути небезпечною для людей, тварин;
  • знає, що взимку з хмар випадає сніг, називає його властивості (сухий, вологий, холодний, пухкий, крихкий, липкий, м'який, пористий); розуміє значення снігового покриву для рослин і тварин; має уявлення про заметіль, хуртовину, ожеледицю, їхній вплив на стан природи;
  • знає, що навесні річки можуть виходити з берегів через стрімке танення снігу та криги;
  • вміє правильно одягатися та безпечно поводитися під час несприятливої зимової погоди;
  • має уявлення про шторм (буря на воді чи океані, що супроводжується сильним поривчастим вітром, високими хвилями);
  • орієнтується в основних властивостях вогню - корисних (зігріває, допомагає приготувати їжу) та небезпечних (швидко поширюється і знищує все на своєму шляху); знає, що пожежу може спричинити блискавка чи необережне поводження людини з вогнем (багаття в лісі, несправні побутові прилади тощо); володіє елементарними навичками правильного поводження з вогнем;
  • має елементарні уявлення про землетрус - коливання поверхні землі різної сили (слабке, сильне), яке може зруйнувати споруди, спричинити загибель людей;
  • має уявлення про те, що виверження вулканів супроводжується викидом на поверхню Землі попелу та розпеченої лави;
  • розрізняє і називає найпоширеніші у своїй місцевості: дерева, кущі, трави, дикорослі культурні рослини, ягоди, гриби;
  • має уявлення про лікарські рослини, їх лікувальні властивості;
  • знає будову рослин, їх значення у житті людей і тварин; усвідомлює, що потрібно для їх росту (світло, вода, поживний грунт);
  • орієнтується в тому, що рослини живуть у природному та спеціально створеному середовищі (оранжереї, теплиці, ботанічні сади);
  • розрізняє найпоширеніші їстівні та отруйні гриби, ягоди, дотримуються правил безпеки щодо них;
  • розрізняє і називає найпоширеніших тварин: молюсків, павуків, комах, риб, земноводних, плазунів, птахів, звірів;
  • орієнтуються в особливостях зовнішньої будови тварин, їх живлення, пересування, захисту, поведінки; знає місце їхнього існування (ліси, луки, водойми, степи, гори, ставки, акваріуми), облаштування житла, значення в природі та житті людей; разом з дорослими вміє доглядати тварин, знає про корисні та шкідливі для здоров'я людини та господарювання рослини і тварини;
  • розуміє, що природне довкілля змінюється внаслідок людської діяльності, має уявлення, що люди здійснюють природоохоронні заходи для збереження та відновлення рослин, які зникають;
  • має уявлення про Всесвіт - це безліч зірок планет та може назвати деякі з них;
  • має елементарні уявлення про Сонячну систему, в центрі якої є Сонце - джерело світла і тепла; має уявлення, що Земля робить один оберт навколо Сонця за рік, внаслідок чого по-різному освітлюється і нагрівається сонячними променями, що зумовлює сезонні зміни;
  • знає, що Місяць - супутник Землі, що має форму кулі і його добре видно у вечірній і нічні години;
  • знає, що побачити зорі, планети, Місяць можна за допомогою телескопів; володіє елементарною інформацією про можливості вивчення Всесвіту за допомогою супутників, космічних кораблів, станцій;
  • володіє назвами штучних матеріалів, виготовлених людиною із природної сировини (метал, гума, тканини, пластик, папір);
  • усвідомлює, що життя людини неможливе без природи, обізнана з позитивним та негативним впливом людини на природне довкілля;
  • має навички, орієнтовані на сталий розвиток: дотримується правил поведінки на природі; знає про необхідність заощаджувати електроенергію, воду, сортувати сміття і має первинні навички такої поведінки; свідомо використовує знання про природу у різних видах діяльності та життєвих ситуаціях; демонструє навички розумного споживання енергії, паперу, води; разом з дорослим вирощує рослини, доглядає за ними; знає і називає різні формули звернення, вітання, подяки і вміє обирати одну з них у залежності від ситуації спілкування; свідомо обирає дії, спрямовані на зміцнення власного здоров'я та безпеку життєдіяльності.

ШАНОВНІ БАТЬКИ! Запрошуємо вас до тісної співпраці з нами!