Використання дидактичних ігор з розвитку сенсорних здібностей у сімейному вихованні. Порадник для батьків

Сенсорний розвиток є головною умовою будь-якої діяльності (образотворчої, музичної, конструктивної тощо). Без дозрівання організму дитини, її нервової системи неможливий психічний розвиток. Для активізації сприймання особливе значення має дозрівання аналізаторів (зорового, слухового, смакового, нюхового, тактильного), за допомогою яких відбувається розчленування і об'єднання різних подразників, що сприймаються. Проте всі ці органічні складові створюють лише можливості, лише передумови для розвитку сприймання, але не визначають ні його характеру, ні рівня.

Вітчизняна дошкільна дидактика, спираючись на сучасні психологічні дослідження, розглядає сенсорний розвиток як формування нових, таких, що не існували раніше, сенсорних процесів і властивостей за активного педагогічного впливу.

Метою сенсорного розвитку дітей є формування у них сенсорних здібностей. Сенсорні процеси в осіб з розвинутими сенсорними здібностями протікають дещо інакше, ніж з нерозвинутими. Ці відмінності зовні часто майже непомітні. Так, двоє дітей можуть ковзнути поглядом по тому самому предмету, а потім з'ясується, що лише в однієї дитини сформувалося повне і правильне уявлення про нього і вона одразу ж знайде цей предмет серед схожих. В іншої уявлення виходить дуже спотворене, неправильне. Чому? Тут має значення, як дитина розглядає предмет: як єдине ціле або хаотично фіксує очима окремі його деталі чи точки в середині.

Здібності, з одного боку, є умовою успішного виконання певного виду діяльності, а з іншого - розвиваються в процесі цієї діяльності. Незважаючи на тісний зв'язок знань і умінь із здібностями, їх слід розрізняти. Важливо не стільки, якою кількістю знань володіє дитина, скільки те, як вона ними володіє і як опановує нові. Знання та уміння, за певних способів набуття, - єдиний і ефективний шлях формування здібностей. Тому широке перенесення способів дій у нові умови дає змогу вважати, що саме формування таких узагальнених умінь повинно стати основою виховання сенсорних здібностей.

Спираючись на основні положення вітчизняних учених з цієї проблеми, була розроблена програма сенсорного розвитку дітей 3-4 років, дидактичних ігор та вправ.

В основу ігор покладено такі принципи:

- діяльність дітей повинна бути цікавою, мотивованою, продуктивною;

- завдання із сенсорного розвитку слід тісно пов'язувати з навколишнім життям;

- пропонуючи дитині завдання, потрібно дати їй змогу відшукати розв'язок самостійно;

- у процесі виконання ігор і вправ необхідно розвивати мову, пам'ять, мислення дітей;

- важливо врахувати індивідуальні особливості дітей і застосувати індивідуальний підхід до кожного.   

Педагог Карр поділяє ігри на:

- сенсорні (для найменших дітей, які люблять, щоб іграшки були різнокольорові, щоб вони видавали різні музичні звуки - брязкальця, шарманки, скляні дощечки, труби, барабани тощо;

- моторні - біг, підскакування, боротьба, плавання тощо;

- психологічні - інтелектуальні й афективні: лото, доміно тощо.

Підготувала вихователь Галина ВЕРЕМА