Матеріально-технічне забезпечення ЗДО: створення комфортних, безпечних, доступних і нешкідливих умов розвитку, виховання, навчання дітей та праці

Створення безпечних, доступних та нешкідливих умов розвитку, виховання, навчання дітей та праці у ЗДО розпочинається з улаштування території та приміщень закладу дошкільної освіти, безпечності споруд і обладнання, дотриманням інструкцій з охорони праці та БЖД.

Територія Квасилівського ЗДО складає 1.4376 та 0.01 га. У поточному році адміністрація закладу провела роботу щодо перереєстрації об'єктів речових прав на нерухоме майно - земельні ділянки зі зміною власника (із Квасилівської селищної ради на Рівненську міську раду). Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти. Територія огорожена (справним) парканом, недоступна для несанкціонованого заїзду транспортних засобів.

На території обладнані тіньові навіси (з лавами) за кількістю групових майданчиків. Обладнані нові тіньові навіси на майданчиках груп: 2, 4, 5. Замінено дахи на тіньових навісах груп: 6, 3, 1, 8,14. Кількість майданчиків відповідає кількості груп у ЗДО. Групові майданчики перевірених груп обладнані ігровим обладнанням: гірки, гойдалки, столики, столики-грибочки, ігрові містечка, лави, машини, бізіборди, фізкультурне обладнання (дуги, ліани), пісочниці, які огороджені бортиками і закриваються. Адміністрація, колектив закладу у співпраці з батьками постійно дбають за поповнення дитячих майданчиків  ігровим обладнанням: ігровими гірками, гойдалками тощо.

На території закладу облаштовано спортивно-ігрову зону: фізкультурний майданчик. Нещодавно за благодійні кошти у заклад було придбане спортивне обладнання на фізкультурний майданчик:

 

-  стійка баскетбольна;

-  колода гімнастична;

-  грибки гімнастичні.

Територія безпечна для фізичної активності здобувачів освіти: обладнання справне, відсутні ями, відсутні дерева, кущі, рослин з колючками та отруйними плодами, гриби. Територія чиста, доглянута. Адміністрація дбає за відсутність нагромадження сміття, будівельних матеріалів, опалого листя. Територія підлягає постійному прибиранню. Забезпечено можливість безперешкодного руху територією закладу (доріжки, проходи без порогів, сходів та достатньо широкі для можливості проїзду візком). Проведений ремонт відмостки навколо будівлі та доріжок до входів групових приміщень.

Забезпечено безбар'єрний доступ до будівлі, приміщень закладу освіти:

  • пологий вхід/пандус;
  • дверний прохід, що забезпечує можливість проїзду візком;
  • можливість безперешкодного пересування у приміщенні закладу по першому поверху для людей з обмеженими можливостями.

Господарська зона  відокремлена від групових та ігрових майданчиків, має самостійний в'їзд. Є потреба висадити хвойні дерева на території закладу (можливо молоді сосни) вздовж огорожі, з метою створення зеленої захисної зони від проїжджої дороги.

Заклад дошкільної освіти має приміщення з необхідним обладнанням для забезпечення освітнього процесу та життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти відповідно до типу закладу - ясла-садок та виду - заклад загального розвитку. Наш заклад має естетичний вигляд. Завершений капітальний ремонт приміщення закладу - утеплення фасаду.

У поточному році адміністрація закладу провела роботу щодо проведення поточної технічної інвентаризації із внесенням відомостей в ЄДЕССБ будівлі Квасилівського ЗДО та господарських будівель, а також щодо виготовлення технічної документації на будівлю цивільного захисту (найпростіше укриття).

Постійно на контролі аналіз оснащення приміщень укриття у нашому закладі. У процесі підготовки до навчального року проведений капітальний ремонт з переоснащення підвальних приміщень закладу у два найпростіші укриття, які відповідають вимогам ДСНС щодо облаштування «найпростішого укриття»:

- розташоване у складі основної будівлі закладу;

- місткість укриття у Квасилівському ЗДО - 400 осіб (діти та працівники закладу);

- стіни, стеля виготовлені з бетонних блоків, плит та цегли;

- будівля заглиблена у землю, не має великих отворів;

- забезпечене електроживленням, штучним освітленням, системою водопроводу та каналізації;

- забезпечене двома евакуаційними виходами;

- входи облаштовані посиленими металічними дверима;

- приміщення мають примусову вентиляцію;

- в укритті забезпечується задовільний санітарний та протипожежний стан;

- всі вихованці і працівники забезпечені в укритті ватно-марлевими пов'язками;

- укриття забезпечене питною водою;

- створений запас їжі (сухе печиво);

- наявні альтернативні засоби освітлення;

- проведений телефонний зв'язок та Інтернет;

- забезпечене засобами надання домедичної допомоги.

Облаштовуючи внутрішній простір приміщень укриття, адміністрація та колектив закладу подбали про безпечність, комфортність та розміщення необхідного обладнання для організації освітнього процесу, врахували методичні рекомендації щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану.

Колектив закладу створював освітнє середовище, в якому перебувають дошкільники в нових соціальних умовах воєнного стану, першочергово дбав за безпеку, а ще намагався зробити простір укриття інформативним, цікавим, змістовним для стимулювання когнітивного, емоційно-ціннісного та діяльнісно-поведінкового розвитку дітей. Дбали, щоб було достатньо простору для організації різних видів діяльності та вільної гри.  Провели зонування на гамірні та тихі зони, облаштування в ньому розвивальні осередки за інтересами:

-  етнографічний (національний/українознавства);

-  куточок творчості - СХД;

-  пізнавальний (логіко-математичний);

-  книжковий (куточок казки);

-  безпеки (вуличний рух, пожежна безпека);

-  сенсорно-пізнавальний;

-  сюжетно-рольових ігор (школа, сім'я, магазин, лікарня);

-  будівельно-конструктивних ігор;

-   музично-театральний;

-   спортивний;

-   психологічного розвантаження, усамітнення;

-  куточок особистого  догляду.

Усі куточки наповнені відповідним обладнанням. Для усіх вікових груп в укриттях створені належні умови для збереження здоров'я і безпечного перебування дітей. З метою відвертання уваги дітей від хвилювань, страхів та сприяння зниженню тривожності у період перебування вихованців в укритті педагогічний колектив залучає дітей до різних видів діяльності. Заздалегідь планує змістовий контент роботи, використовує технічні засоби навчання, дидактичні, настільно-друковані ігри, різні види театрів, залучає дітей до малювання та поробок з паперу, природного матеріалу тощо.

Одним із складників освітнього процесу ЗДО є візуальне оформлення простору. Практичну значущість у вирішенні завдань освітньої програми з різних освітніх напрямів мають розробки наших педагогів: Храпко Світлани та Круглик Ольги щодо облаштування в укриттях яскравих розвивальних посібників за технологією «Стіни, стеля, що говорять, розвивають»:

-  «Це наша Україна» - знання про Батьківщину, символи України;

-  «Україна - єдина країна» - назви міст-героїв, символи, обереги;

-  «Українці які?» - українознавство, мовленнєві завдання;

-  «Народні іграшки» - українознавство, ознайомлення з довкіллям;

-  «Воїн який?» - виховання патріотичних почуттів, розвиток словника, граматичні завдання;

-  «Пес Патрон на тренуванні» - граматичні завдання;

-  «Простори Космосу» -  всесвіт, планети;

-  «Розумні цифри» - математичні поняття;

-  «Цифровий букет» - кількісна та порядкова лічба;

-  «Правила дорожнього руху» - безпека на дорозі;

-  «Сімейка гномів» - дні тижня;

-  «Вітамінний кошик» - овочі, фрукти;

-  «Назви емоцію та відтвори» - розуміння емоційного стану людей;

-  «Парасольки» - пори року, погодні явища;

-  «Веселий потяг» - цифровий ряд, кількість, орієнтування у просторі;

-  «Кульки» - геометричні фігури, кольори, форма;

-  «Хмаринки емоцій» - мій настрій, та настрій друзів.

В укриттях Квасилівського ЗДО створений сучасний універсальний дизайн, що робить його доступним, безпечним, розвивальним, орієнтованим на особистісний розвиток дитини дошкільного віку. Світлини та інформація про наше укриття розміщена на сайті Квасилівського ЗДО  http://leleka.rv.ua у рубриці  - «Новини» (Укриття Квасилівського ЗДО)

Приміщення роздягальних кімнат у групах обладнані персональними шафами для зберігання (сушіння) одягу та взуття дітей. Спальні обладнані безпечними стаціонарними ліжками, відповідно промарковані (однаково з постільною білизною). Туалетні кімнати обладнані вішалками для рушників, які закріплені за кожною дитиною та відповідно промарковані. Наявні рукомийники, мило, туалетний папір. У туалетних кімнатах груп раннього віку наявні стелажі для горщиків. Туалети старших вікових груп вiдокремленi екранами-перегородками для хлопчиків та дівчаток (за винятком груп 4,7,9,11 - можна замовляти з пластика, або з водонепроникної кольорової фанери). Обладнання основних приміщень відповідає зросту та віку дітей, санітарно-гігієнічним вимогам.

Коридори, рекреаційні зони, міжсходових клітини не захаращені, естетично оформлені. Придбані за благодійні кошти та розміщені у коридорах розвивальні посібники за технологією «Стіни, стеля, які говорять та розвивають»:

  • посібник «Сонячна система»;
  • посібник «Вагончики та фігурки звірят з геометричними фігурами та математичними знаками»;
  • посібник «Кольорові олівці з цифрами та математичними знаками»;
  • посібник «Дерево чарівних слів»;
  • посібник «Парасольки емоцій»;
  • посібник «Дні тижня»;
  • посібник «Парканчик з буквами».

У коридорах, холах, на сходових клітках евакуаційних виходах наявні попереджувальні та вказівні знаки безпеки. Повітряно-тепловий режим усіх приміщень відповідає санітарно-гігієнічним  вимогам. Виконуються санітарно-гігієнічні вимоги щодо освітлення усіх приміщень та території.

Заклад обладнаний мережами господарсько-питного водопостачання, мережами каналізації, водостоку, опалення, вентиляції. Холодною проточною водою заклад освіти забезпечений упродовж року, гарячою через електробойлери:

- групові (туалетні кімнати, буфетні);

- харчоблок;

- пральня;

- медичні приміщення.

Враховуючи воєнний стан у державі з причини агресії рф та нестабільність в електричному та тепловому постачанні Квасилівський ЗДО в поточному році забезпечений альтернативними джерелами живлення та обладнанням:

- генератор бензиновий  7,5 kw (благодійно)

- дизель генератор 8,5 kw за ціною 122 915.00 грн.

- дизель генератор 60 kw за ціною 860 000.00 грн.

- нагрівач повітря (комплект) за ціною 60 700.00 грн.

- зарядна станція - павербанк за ціною 42 000.00 грн.

- буржуйки на дровах  4 од. за ціною 1 - 8400.00 грн.

- фляги для води 4 од.  за ціною  1 - 890.00 грн.

- каністра для палива за ціною 380.00 грн.

Приміщення закладу дошкільної освіти утримується в порядку й чистоті. Здійснюється щоденне вологе прибирання усіх приміщень у відповідності до санітарно-гігієнічних вимог. Меблі, обладнання, опалювальні прилади, підвіконня, стіни, ручки дверей тощо щоденно протираються гарячою водою з милом. Столи в ігрових і групових приміщеннях, після кожного прийому їжі миються гарячою водою з милом. Працівники закладу дошкільної освіти обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх. З працівниками проводяться відповідні інструктажі та навчання відповідно до вимог. Педагогічні працівники закладу утримують своє робоче місце у чистоті.

Небезпечні для дітей предмети зберігаються в закритих ящиках, які унеможливлюють їх доступність. Забезпечують наявність вільного доступу до всіх виходів із приміщення групового осередку для можливої екстреної евакуації у разі надзвичайної ситуації. У закладі та на його території не порушуються правила заборони куріння, вживання алкогольних напоїв.

В інформативних куточках закладу розміщені плакати про заходи:

-  пожежної безпеки;

-  охорони праці;

-  безпеки життєдіяльності;

-  правила поведінки в умовах надзвичайних ситуацій.

Групові осередки, призначені для дітей певного віку, ізольовані від решти групових осередків. Батьки, працівники, діти входять у приміщення через визначені входи.

Стан приміщень: коридори, групові осередки, кабінети, зали для музичних і фізкультурних занять, харчоблок, пральня, туалети, допоміжні приміщення, стіни, підлога, інженерні мережі, дах - відповідають вимогам безпеки. Постійно проводяться поточні ремонти: шпаклювання та фарбування стелі, стін групових кімнат, спалень, роздягальних кімнат; лицювання плиткою туалетних та буфетних кімнат; лакування та фарбування підлоги; ремонт та заміна сантехніки. Нещодавно проведений ремонт стелі та стін у роздягальній кімнаті групи № 3; встановлені ванночки для проведення загартовувальних процедур у групах № 9,12.

У закладі наявні: зала для музичних та фізкультурних занять, які обладнані відповідно вимог законодавства та забезпечують реалізацію освітніх програм. Наявне фізкультурно-спортивне обладнання та інвентар для розвитку основних рухів та фізичних якостей здобувачів дошкільної освіти. Наявні іграшки та обладнання для ігор та вправ спортивного характеру (хоча й потребують поповнення). У закладі наявне приладдя і допоміжний інвентар та фізкультурний інвентар.

У 2022/2023 навчальному році за сприяння благодійної організації «Save the Children»  фізкультурна зала нашого закладу поповнена фізкультурним обладнанням:

- м'ячі (футбольні) - 20 шт;

- обручі дитячі - 20 шт;

- скакалки - 20 шт;

- насос.

Також за сприяння благодійної організації «Save the Children»   поповнена музична зала дитячими музичними інструментами:

- бубни - 4 шт;

- гітари - 2 шт;

- металофони - 4 шт;

Придбали для музичної зали:

- дзвоники діатонічні;

- свищики глиняні, дерев'яні;

- сопілки;

- кольорові стаканчики, кольорові дзвіночки;

- стрічки, хустинки, полотна тканини - національних кольорів;

-  фотоштори-вишиванка.

Проведений самоаналіз діяльності методичного кабінету щодо забезпечення документами, методичною літературою, фаховими виданнями, методичними розробками за напрямом «Освітнє середовище ЗДО». Методичний кабінет ЗДО достатньо забезпечений документами, методичною літературою, фаховими виданнями, методичними розробками за напрямом оцінювання «Освітнє середовище ЗДО».

Забезпечення методичного кабінету методичною літературою. Сформований відповідно до розділів програми змістовний бібліотечний фонд методичного кабінету ЗДО. Методичний кабінет забезпечений методичною літературою на достатньому рівні. На допомогу педагогічним працівникам у провадженні освітньої діяльності упродовж 2021-2023 років придбано достатньо навчально-методичних посібників та методик дошкільної освіти.

Забезпечення методичного кабінету фаховими виданнями. Щорічно до 2022 року за кошти закладу методичний кабінет ЗДО поповнювався усіма основними фаховими виданнями. Систематично ведеться каталог періодичних фахових видань. З ІІ півріччя 2022 року лише журнал «Вихователь-методист дошкільного закладу» підписаний за благодійні кошти. Є велика потреба у підписці фахових видань для освітньої діяльності усіх служб ЗДО: керівника ЗДО, вихователів, вихователя-методиста, музкерівників, практичного психолога, медичних сестер та ін.

Забезпечення методичного кабінету методичними розробками. Методичний кабінет ЗДО має достатній арсенал методичних розробок на допомогу педагогічним працівникам у провадженні освітньої діяльності. Сформовані теки методичних та практичних матеріалів в електронному форматі та збереженні на Coogle-диску. Усі основні методичні розробки також роздруковані у паперовому форматі для зручності у використанні педагогічними працівниками.

Групові приміщення обладнані шафами для іграшок і підсобного матеріалу. Меблі у вікових  групах підібрані відповідно до зросту (довжини тіла) дітей. Меблі світлих тонів, матові, переважно без блиску. Cтаціонарне обладнання (стелажі, шафи, полиці) міцно закріплені до стін, підлоги.

Наявна можливість вільного та зручного переміщення у групових осередках та користування меблями. Столи бажано розміщувати так, щоб не заважали організації рухової та ігрової діяльності. Висота столів та стільців регулюється (інколи проводиться обмін).

На виконання плану роботи закладу на 2022/2023 навчальний рік, з метою формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі, створення комфортних, безпечних, доступних, нешкідливих умов у груповому приміщенні, які сприяють розвитку, вихованню і навчанню дітей,  у закладі проведений огляд-конкурс «На краще зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків».

КОНКУРС на краще втілення авторського проєкту «Зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків»: групи раннього та молодшого дошкільного віку № 3, 5, 6, 9, 12

КОНКУРС на краще втілення авторського проєкту «Зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків»: групи дітей середнього дошкільного віку №7, 10, 11, 2

КОНКУРС на краще втілення авторського проєкту «Зонування групових приміщень та змістове наповнення групових осередків»: групи дітей старшого дошкільного віку №4, 8, 13, 14

Огляд-конкурс проведений з метою виявлення кращого педагогічного досвіду у створенні сучасного предметно-ігрового розвиваючого середовища у ЗДО, що сприяє: різнобічному розвитку дошкільнят та активізації їх пізнавальної і мовленнєвої діяльності; оптимальному використанню різних форм активностей дітей у підготовленому доступному, розвивальному, багатоваріативному, комфортному, безпечному, універсальному середовищі; якісній організації освітнього процесу.

Експертна комісія у складі: Лисак Ольги, директора; Семенюк Раїси, вихователя-методиста; Віннічук Юлії, практичного психолога; Момоток Тамари, інструктора з фізкультури; Денисюк Олени, керівника музичного -оглянула зонування і змістове наповнення групових осередків у вікових групах та вивела середні бали (додаток).

Визначила переможців конкурсу за номінаціями:

-  найкращий ігровий осередок - групи № 4, 9, 13

-  найкращий сенсорно-пізнавальний осередок - групи № 13, 4, 9

-  найкращий осередок мовлення, читання і письма - групи № 12, 4, 9

-  найкращий природознавчий осередок - групи № 4, 10

-  найкращий художньо-естетичний (художньо-продуктивний, театральний, музичний) осередок - групи № 4, 13, 11, 12, 10

-  найкращий осередок трудового виховання - групи № 4, 9, 10

-  найкращий осередок здоров'я - групи № 4, 10, 5

-  найкращий  етнографічний осередок - групи № 4, 10, 13, 11

-  найкращий осередок усамітнення та відпочинку (психологічного розвантаження) - групи № 10, 4, 9, 12, 13

За підсумками огляду-конкурсу визначені переможці конкурсу:

  • І місце - старша група № 4 (вихователі Шевчук Надія, Левкович Софія);
  • ІІ місце - середня група № 10 (вихователі Грухаль Марія, Сенюк Ніна), старша група № 13 (вихователі Бернацька Галина, Українець Інна)
  • ІІІ місце - молодша група № 9 (вихователі Меланчук Лариса, Світлана Вернюк), молодша група № 12 (вихователі Яремчук Валентина, Павлюк Юлія).

Освітнє середовище закладу дошкільної освіти спрямоване на реалізацію завдань державного стандарту. Предметно-просторове розвивальне середовище, створене в основних приміщеннях закладу дошкільної освіти, відповідає  віковим особливостям здобувачів дошкільної освіти та сприяє формуванню у них  ключових компетентностей. Предметно-просторове розвивальне середовище:

- динамічне;

- змістовно-насичене;

- багатофункціональне;

- доступне;

- безпечне.

Вихователі нашого педагогічного колективу проявляють професійну компетентність, визначену у затвердженому професійному стандарті «Вихователь закладу дошкільної освіти» - здатність організовувати та проєктувати освітні осередки за принципами універсального дизайну та розумного пристосування. Виконують трудові функції, зазначені у профстандарті:

-  беруть участь у створенні, підтримці та розвитку здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовища;

-  дотримуються партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу.

Вихователі дбають про співпрацю з батьками вихованців щодо створення освітнього середовища у групах та на майданчиках. Батьки допомагають поповнювати ігрове середовище іграшками: будівельними конструкторами, машинами. Закупили контейнери для сюжетно-рольових ігор, іншим оснащенням. Спільно з батьками у всіх перевірених групах поповнені засоби для покращення освітлення: лед-лампочки, ліхтарі. Також у всіх групах батьки допомагають у проведенні ремонтних робіт, фарбуванні обладнання на майданчиках.

У закладі дошкільної освіти створено умови для якісного та безпечного харчування здобувачів дошкільної освіти. Режим харчування затверджений керівником закладу і оприлюднений в інформаційному куточку. В інформаційному куточку  наявне денне меню із зазначенням виходу кожної страви, завірено керівником і медичним працівником закладу. Поруч з вікном видачі їжі з харчоблоку розміщений графік видачі їжі, який завірений керівником закладу. Перед харчоблоком, у групах наявні таблиці, в яких визначається об'єм порції, що мають отримати діти кожної з вікової групи. Час видачі готових страв з харчоблоку  збігається з графіком видачі їжі та режимами дня груп. Забезпечено питний режим (кожна дитина за потреби отримує кип'ячену або фасовану воду в індивідуальній чашці)

Приміщення харчоблоку, комора оснащені необхідним обладнанням, меблями, посудом, інвентарем. Не використовується пластмасовий посуд багаторазового використання, пощерблений посуд та емальований з пошкодженою емаллю. Кількість столового посуду у групі відповідає кількості дітей за списком.

Працівники  груп  у  чистому санітарному  одязі  (халат,  фартух,   хустка), доставляють їжу у групи лише у промаркованих, закритих кришками відрах і каструлях. Створено умови для формування культурно-гігієнічних навичок здобувачів дошкільної освіти. За дитиною закріплено постійне місце за столом, розмір стола та стільця відповідає до зросту дитини. Перед кожним прийомом  їжі стіл сервірують згідно з меню.

У закладі дошкільної освіти забезпечується медичне обслуговування дітей, у разі потреби надається невідкладна домедична допомога. Функціонує  медичний кабінет. У медичному кабінеті наявне обладнання та вироби медичного призначення для надання  невідкладної медичної  допомоги,   є лікарські засоби для надання  невідкладної медичної  допомоги.

У закладі вживаються заходи щодо дотримання протиепідемічного режиму. Наявний ізолятор, розміщений на першому поверсі. У разі виявлення ознак інфекційної хвороби дитину ізолюють від здорових дітей. У закладі освіти (окремих групах) проводяться обмежувальні протиепідемічні заходи. Проводиться вимірювання температури дітей 2 рази на день. Здійснюється щоденно дезінфекція приміщень. У приміщеннях  встановлено бактерицидні лампи (екрановані та відкриті): дезінфекція приміщень бактерицидними лампами проводиться за відсутності дітей та працівників відповідно до інструкції. В інформаційних куточках перевірених груп наявна інформація про інфекційні захворювання дітей дошкільного віку.

Проводиться санітарно-просвітницька робота з усіма учасниками  освітнього процесу з БЖД та здорового способу життя.  В інформаційних куточках висвітлено питання щодо:

-  раціонального харчування здобувачів дошкільної освіти;

-  загартування та здорового способу життя;

-  оздоровчо-фізкультурних заходів.

Колектив Квасилівського ЗДО використовує сучасні інформаційні технології. Найпоширенішими засобами інформування батьків про життя закладу дошкільної освіти є сайт закладу, сторінка у фейсбуці. Допомагають забезпечувати швидкий контакт з батьками та працівниками вайбер-групи. Заклад підключений до мережі Інтернет (швидкість фіксованого широкосмугового доступу від 10 до 30 Мбіт/с). Забезпечений компютерною технікою: компютерами – 7 одиниць, ноотбуками – 9 одиниць, проєкторами – 2 одиниці, принтерами – 6 одиниць. 

Колектив закладу формує інклюзивний, безпечний, розвивальний, мотивуючий освітній простір, створює умови для навчання, реалізації, соціальної адаптації, інтеграції в суспільство здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами. У закладі забезпечуються розумні пристосування для дітей  з ООП. Створена ресурсна кімната на базі вивільненого групового приміщення, а також логопедичний кабінет з відповідним обладнанням та матеріалами.