АРТТЕРАПІЯ МАЛЮВАННЯМ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ. Групова консультація для батьків

Арттерапія - це  найбільш м'який  і безпечний вид психотерапії, який дозволяє проникнути у внутрішній світ дитини і допомогти їй відновити свій емоційний стан. Малювання - це частина цього методу,  кращий засіб за допомогою творчості подолати дитячий стрес, чудовий спосіб упоратися з тривогою, занепокоєнням,  відволікти дитину від негативної ситуації,  джерела стресу, швидше впоратися з негативними емоціями, пережити внутрішні конфлікти,  здолати дитячі страхи.

Техніки арттерапії застосовують у досить широкому спектрі проблем. Це можуть бути психологічні травми, втрати, кризові стани, пост стресові, невротичні та психосоматичні розлади, вікові кризи.  Вчені і арттерапевти доводять існування зв'язку між регулярними заняттями  малюванням і розвитком малюків. Людська психіка, а особливо дитяча, має колосальний потенціал до відновлення. Необхідно лише створити для цього відповідні умови.

Чим арттерапія відрізняється від занять з малювання? На заняттях з малювання важливий результат: дитина виконує певне завдання. Натомість в арттерапії важливий сам процес. З допомогою гри та творчості дитина проявляє те, що турбує її всередині через тип фарби, кольори, сюжет, який вона хоче зобразити тощо. Діти творять спонтанно. Їх зцілює сам процес, а не результат. В арттерапії діти вивільняють почуття, яких, можливо, вони соромились, а то і взагалі не розуміли: ненависть, агресію, безпорадність, тугу.

Як  малювання впливає на розвиток дитини?

  • Малювання покращує дрібну моторику;
  • малювання розвиває мову;
  • під час малювання розвивається інтелект дитини;
  • за допомогою малювання дитина вчиться робити вибір і розв'язувати проблеми;
  • малювання розвиває уяву;
  • малювання готує руку дитини до письма;
  • дитина пишається своїми малюнками і таким чином підвищує свою самооцінку;
  • малювання допомагає становленню особистості дитини, робить її психологічно зрілою;
  • малювання покращує пам'ять дитини;
  • малювання напружує візуально-просторове сприйняття;
  • малювання допомагає впоратися зі стресом та агресією.

Дитячий малюнок - це унікальний матеріал, за яким можна дізнатися характер і настрій дитини. Однак для цього потрібно знати деякі критерії його аналізу. Звичайно, якісний аналіз дитячого малюнка та оцінку психологічного стану дитини може зробити тільки досвідчений фахівець. Як вважають психологи, уміння розбиратися в хитросплетіннях дитячих малюнків приходить після аналізу тисяч і тисяч зображень. Існує ряд діагностичних методик.  Наприклад,  «Малюнок сімї», «Дім-дерево-людина», «Малюнок людини», «Неіснуюча тварина».

Про стан дитячої психіки свідчать і використання кольорів в малюнках.  Колір у малюнку передає емоції та почуття. Під час його інтерпретації слід звертати увагу передусім на ті кольори, присутність яких перебільшено або невиправдано. Однак важливо пам'ятати, що точна інтерпретація можлива лише після бесіди з «художником», тобто не завжди чорний колір означає депресію. У своїх малюнках діти зазвичай використовують не більше 5-6 кольорів, що свідчить про нормальний емоційний стан дитини. Вибір 1-2 кольорів у малюнку свідчать про пригніченість і тривожність малюка.

    Що означають кольори на малюнках дитини?

  • Червоний колір в малюнках говорить про емоційне напруження, підвищену активність, роздратованість, агресію, збудливість;
  • синій колір - колір впевненості та спокою; іноді синій колір говорить про те, що дитина нудьгує по комусь або чомусь;
  • зелений колір передає відчуття надійності, повідомляє про наполегливість, незалежність, впертість, про прагнення дитини до спокою;
  • жовтий - активність, гарний, позитивний настрій;
  • рожевий - відчуття ніжності, чутливість;
  • коричневий колір в малюнках говорить про фізичний дискомфорт дитини, часто про негативні емоції;
  • чорний колір говорить про пригніченість дитини, про її протест, про вимогу до змін, про бажання позитивних емоцій;
  • сірий колір свідчить про байдужість; цей колір практично не властивий дитячим малюнкам, але якщо дитина часто використовує його у своїх малюнках, це говорить про брак позитивних емоцій у дитини тощо.

Дослідники дитячих малюнків стверджують, що постійний вибір темних кольорів - ознака депресії, а занадто часте використання червоного говорить про підвищену конфліктність. Якщо дитина обмежується при малюванні двома-трьома кольорами, то можна припустити втому або пасивність. Важливо пам'ятати, що не можна відразу за одним малюнком робити висновки. Найкраще порівняти малюнки дитини, виконані у різний час. Важливий як розмір малюнка щодо аркуша паперу, так і його окремих деталей. Маленький малюнок і дрібні фігури вказують на невпевненість, боязкість, тривогу юного художника. Перебільшений розмір малюнка, який намагається вийти за межі аркуша, говорить про низький самоконтроль, схильність до необдуманих вчинків.

Ви запитаєте, а звідки у дитини стрес? У дітей в житті також бувають неприємні ситуації, на які діти дуже болісно реагують.

     Як дорослі можуть допомогти дитині?

  • Забезпечте дитину матеріалами для творчості та вільний доступ до них. Іноді кольорових олівців і паперу вже цілком достатньо.
  • Не допомагай те дитині малювати, оскільки це може відбити бажання у неї займатися творчістю. Вона ще не вміє малювати так добре, як ви. Просто побудьте поруч.
  • Не підказуйте дитині, що і як їй треба малювати, Заохочуйте її експериментувати з кольорами, малювати те, що вона бачить або уявляє.
  • Обговорюйте з дитиною її малюнок (що на ньому зображено, що відчуває і чого хоче той чи інший герой). Коли дитина проговорює малюнок, вона вчиться розпізнавати й усвідомлювати власні почуття.
  • Не критикуйте і не давайте порад. Не варто питати: «А чому у тебе сонце зелене?» або казати: «В зайчика не буває чотирьох вух». Можна сказати: «Я дещо помітила у твоєму малюнку, якщо ти не проти, я розповім». Разом з дитиною аналізуйте її твори, попросіть дитину пояснити ідею створеного нею малюнка.
  • Не робіть дитині загальних компліментів, оцінюючи її творчість. Намагайтеся бути максимально конкретними. Не варто говорити «Гарний малюнок», натомість скажіть «Ти гарно обрав кольори, намалював чудовий будинок, тощо». Дитина має бути переконана, що до її роботи ставляться з повагою.
  • Не порівнюйте свою дитину з іншою. Порівнювати дитину можливо тільки з нею самою - сьогоднішню із вчорашньою.
  • Дітям, а особливо дошкільнятам, важливе батьківське схвалення, щире захоплення дитячою творчістю. Похваліть авансом і спробуйте подивитись на малюнок очима дитини.
  • Пам'ятайте, що продукт творчості - це продовження «Я» дитини. Дитина має право вирішувати, що робити з малюнком далі та кому його показувати. Дорослі лише допомагають, радять (наприклад, «Що б ти хотів змінити в малюнку...», «Давай разом пофантазуємо...»).
  • Не примушуйте дитину малювати, коли у неї немає бажання. Примус для дитини - завжди стрес.
  • Запропонуйте намалювати не ведучою рукою (шульгам - правою і навпаки) дозволяє швидше «достукатися» до підсвідомості.
  • Дайте дитині свободу самовираження і хтозна - можливо перед вами майбутній Пікассо.
  • Якщо ви радієте творчим успіхам дітей, ви вчите їх радіти чужим перемогам. Східна мудрість наголошує: «Поспішайте захоплюватись людиною, інакше ви пропустите радість!

Найпростіший метод арттерапії - пальчикове малювання. Тактильні відчуття впливають на нервову систему людини. Заняття з пальчиковими фарбами виконують хороший рефлекторний масаж. Малювати може сама дитина, або батьки з дитиною. Кожен малюнок буде неповторним, а час,  проведений з дитиною, принесе задоволення обом.

Створення колажу. Техніка створення колажу полягає в приклеюванні чи прикріпленні будь-яким іншим способом на основу різноманітних вирізок на обрану тему. Це можуть бути частини листівок, фотографій, газет чи журналів.

Ще одна методика - малювання мандал чи малюнка в колі.  Ця вправа допомагає заспокоїтися, прислухатися до себе, переосмислити те, що відбувається. Завершений малюнок сприяє відновленню відчуття контролю над ситуацією, що дуже важливо під час стресових ситуацій.

Аналіз дитячих малюнків допомагає психологам і батькам, які хочуть зрозуміти занепокоєння дитини, причину тривожності, зміни настрою, неспокійних снів тощо.

Отже, малювання може лікувати депресію або запобігти їй.  Маленька дитина потребує не тільки того, щоб батьки спілкувалися з нею і любили, але також  дбали про психічне здоров'я  свого  малюка, створювали умови  для  виникнення позитивних емоцій у різних життєвих ситуаціях і видах діяльності.

Використані інтернет ресурси:

1.      https://voices.org.ua/news/shcho-take-artterapiia-ta-chomu-vona-efektyvna-u-roboti-z-ditmy-pid-chas-viyny/

2.      https://rubryka.com/article/painting-and-fairytales-during-war/

3.      https://zhyvyaktyvno.org/news/11-naukovih-faktv-stosovno-togo-yak-malyuvannya-vpliva-na-rozvitok-ditini

4.      https://garmonya.in.ua/pro-shho-rozkazhut-kolory-dytyachogo-malyunka/#:~

5.      https://nvk.osvita-konotop.gov.ua/art-terapevtichni-texniki-yaki-dopomagayut-pid-chas-vijni.html

Підготувала вихователь Надія ШЕВЧУК