Які орієнтири для розвитку комунікативних умінь дітей дошкільного віку за ECERS-3 - міжнародною методикою оцінювання якості освітнього процесу

Консультація-банк даних для вихователів

ЕСЕRS-3 - це надійна міжнародна методика, якій довіряють у понад 30 країнах світу. Відповідно до цієї методики спілкування з дорослими та однолітками - важлива умова розвитку мовлення дитини, і дуже велике значення має щоденна взаємодія педагогів та іншого персоналу ЗДО з дітьми для вдосконалення вміння висловлювати власні думки, почуття, збагачення словникового запасу та розвитку грамотності.  

Параметри, які свідчать про високу якість освітньої послуги для розвитку комунікативних умінь дошкільників:

  • допомога дітям у розширенні словника;
  • заохочення дітей до спілкування;
  • використання книжок у роботі з дітьми;
  • заохочення дітей до користування книжками;
  • знайомство з друкованим текстом.

Допомога дітям у розширенні словникаосновні орієнтири на практиці

  • Дорослі щоденно розширюють, уточнюють і активізують словниковий запас дітей, формують багате, змістовне, різноманітне за словниковим складом мовлення:

- зрозуміло пояснюють дітям значення незнайомих слів і нові значення знайомих слів. Наприклад, «Дощ - це краплинки води, які випадають із хмар»;

- використовують різні способи пояснення дітям значення слів. Наприклад, щоб пояснити дітям значення слова «ґудзик», показують картинку чи предмет, або ж вводять це слово у речення;

- візуальне оформлення простору сприяє активізації словникового запасу дітей: малюнки дітей, фотографії родин, календар погоди тощо;

- доповнюють сказане дітьми. Наприклад, дитина говорить: «Ластівка швидко літає», а дорослий доповнює: «Ластівки їдять комах. Ці пташки створюють гніда з грудочок землі. Ластівки - це перелітні птахи. Восени вони збираються у великі зграї і відлітають зимувати в інші країни»;

- в розмовах із дітьми використовують різноманітні слова. Наприклад, уживають близькі за значенням слова: говорити, казати, розмовляти - та пояснюють дітям їхні значення;

- під час ігор та виконання дітьми повсякденних практик особистого догляду дорослі вживають багато описових слів, наприклад: «З крану тече прозора чиста безбарвна вода», «Ми гратимемо в гру круглим шкіряним футбольним м'ячем».

Заохочення дітей до спілкування:  основні орієнтири на практиці

  • Дорослі завжди відповідають на запитання дітей:

-  виявляють інтерес і чуйність, спонукають ініціювати розмови, ставити запитання;

- позитивно реагують, коли діти щось просять, показують чи розповідають, виявляють щиру зацікавленість та активно слухають.

  • Дорослі запитують дітей:

- ставлять запитання, які вимагають повних і розширених відповідей. Наприклад, можуть бути запитання, які починаються зі слів: «Як ти думаєш...», «Якщо...», «Чому...», «Розкажи мені, будь ласка, про...»;

-  враховують особливості мовленнєвого розвитку дітей під час індивідуального спілкування.

  • Дорослі розмовляють із дітьми та сприяють спілкуванню між ними:

- у групі панує доброзичлива атмосфера, діти вільно спілкуються;

- спілкування з дітьми відбувається під час ігор у приміщенні, на майданчику, під час виконання повсякденних практик особистого догляду;

- обирають цікаві для спілкування з дітьми теми (про дім, сімейне життя, суспільну діяльність, емоції та почуття тощо);

- дітям допомагають спілкуватися одне з одним, наприклад: підбирають влучні слова для висловлення думок і емоцій, вирішення конфліктів, нагадують про необхідність казати: «Перепрошую», «Дякую»;

- дітям допомагають брати участь у розмовах на цікаві теми.

Використання книжок у роботі з дітьми: основні орієнтири на практиці

  • Дорослі читають дітям книжки, спонукають до самостійного користування книжками:

- виразно читають книжки (всім дітям групи, кільком дітям, одній дитині);

- разом із усіма дітьми обговорюють зміст книжок;

- книги, які читають дітям, стосуються їх щоденної діяльності або теми, яка вивчається;

- діти разом із дорослими шукають у книжках відповіді на питання чи інформацію про речі, які їх цікавлять;

- діти роздивляються книжкові ілюстрації, розмірковують, про що буде йти мова у книзі;

- дітям пропонують вигадувати власні історії та розігрувати прослухані.

Заохочення дітей до користування книжками: основні орієнтири на практиці

  • У групі (вдома) є широкий вибір книжок, якими можуть користуватися діти:

- є місце, де діти можуть переглядати книжки, читати одне одному або слухати вихователя;

- дітям доступні книги, які стосуються поточної діяльності, наприклад, теми, яка вивчається, або важливих подій у житті громади;

- діти можуть вільно брати книги, які зручно розташовуються на полицях з добре видимими обкладинками;

- діти без перешкод можуть самостійно дістати з полиці будь-яку книгу.        

Знайомство з друкованим текстом: основні орієнтири на практиці

  • Дорослі підтримують інтерес дитини до друкованого слова:

- у зручних для огляду місцях розташовані мальовані/друковані матеріали, що стосуються теми, яку вивчають діти;

- місця розташування іграшок та матеріалів для мистецтва, полиці з книжками підписані й мають відповідні піктограми;

- дітям показують літери та слова під час читання текстів;

- дітям допомагають співвідносити звуки з буквами чи словами;

- дітям одночасно показують і зачитують меню;

- записують зі слів дітей назви їх мистецьких робіт, пишуть ім'я дитини на кожній роботі;

- роблять графіки і схеми на основі роботи дітей у групі;

- дітей заохочують писати самостійно у власноруч створених книжечках.

Використані джерела:

1. БКДО (2021).

2.  ECERS-3: шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти. https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/ecers-shkala-ocinyuvannya-seredovisha-rannogo-ditinstva

3.  Мовлення та грамотність. НУМО - платформа розвитку дошкільнят.  https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/ECERS3/2021/11/29/Movlennya.ta.hramotnist-29.11.pdf

Підготувала вихователь І. УКРАЇНЕЦЬ