КОУЧИНГ для педагогів з проблеми «Національно-патріотичне виховання дошкільників у контексті сьогодення»

Мета заходу: спонукати педагогів до пошуку умов, необхідних для плекання свідомих патріотів у закладі дошкільної освіти; розширювати уявлення про розмаїття шляхів та напрямів освітньої діяльності з національно-патріотичного виховання; активізувати знання педагогів з проблеми, розвивати їх творчий потенціал, комунікативні здібності, навички взаємодії у команді.

Матеріал: фломастери, аркуші, картинки із зображенням народних символів,   приказки та прислів'я, слайди із зображенням видатних українців, музичні нарізки українських пісень.

Хід заходу

І. Вступне слово.

Коуч (вихователь-методист). - Нині, як ніколи, у період збройної агресії росії, гостро на­було актуальності виховання громадянина-патріота, відповідального, відданого своїй країні. Цей аспект виховної роботи у практиці сучасних ЗДО представлено нормативними документами. Так, в оновленому Базовому ком­поненті дошкільної освіти зазначено, що старший дошкільник має орієнтуватися у тому, що рідна країна має свою територію, на якій проживають українці, що мають свою культуру, звичаї, мову; визначає ознайомлення дітей з поняттями «держава», «народ», «людство», з правами та обов'язками громадян України тощо.

На думку українських науковців І. Беха та К. Чорної, патріотизм - це любов до Батьківщини, українського народу, турбота про своє та її благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовність відстояти її незалежність, служити, захищати її, розділяти свою долю з її долею.

ІІ. Повідомлення про форму роботи - коучинг.

Коуч - це фахівець, який сприяє підвищенню результативності, навчанню й розвитку іншої людини у якійсь сфері діяльності. Коуч (тренер) не дає порад, не повчає і нічого не нав'язує, він лише ставить запитання, які допомагають розібратися у проблемі, побачити шляхи її розв'язання, подолати внутрішні перешкоди на шляху до мети.   

Коучинг - це процес створення коучем умов для всебічного розвитку особистості, який дозволяє швидко отримати потрібний результат і стати більш ефективним.

У дошкільній дидактиці коучинг (від англ. сoaching - «тренування») - це метод, який поєднує принципи консультування та тренінгу і дає змогу кожному учаснику самостійно знайти способи розв'язання певної проблеми за допомогою відповідей на запитання коуча та інтерактивного спілкування і взаємодії у команді, спрямованої на швидке досягнення позитивних результатів. У режимі «тут і зараз» коуч спільно з учасниками шукає шляхи досягнення чітко поставленої мети.

Коуч (вихователь-методист). - Отже, обравши форму методичної роботи з педагогічними працівниками - коучинг, нам сьогодні потрібно розглянути ряд запитань з проблеми національно-патріотичного виховання дошкільників і самостійно «тут і зараз» знайти на них відповіді, тим самим підвищити свою професійну компетентність із даної проблеми.

Коуч пропонує педагогам  поділитися на дві команди за допомогою картинок із зображенням народних символів (н-д, калини, соняшника).

  Учасники самостійно вибирають картинки-символи і групуються відповідно них на 2 команди.

ІІІ. Інтерактивна взаємодія з учасниками коучингу

Коуч. - Проблема, над якою ми будемо сьогодні працювати, хвилює кожного українця. Сьогодні національно-патріотичне виховання дошкільників - одне з пріоритетних завдань освіти, визначених державою. Чому важливо виховувати патріотів? Чому національно-патріотичне виховання підростаючого покоління набирає актуальності саме сьогодні?

Інтерактивна вправа «Проблема актуальна, тому що...» (2 хв)

Заслуховуються відповіді від учасників обох команд.

Примірні відповіді учасників:

  • Проблема актуальна, тому що:

- діти стали свідками вторгнення росії і російських солдат на територію незалежної України, її агресії та терористичних дій;

- національно-патріотичному вихованню підростаючого покоління в Україні приділялася неналежна увага впродовж багатьох десятиліть;

- виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадської позиції є проблемою загальнодержавною в умовах воєнного стану із-за агресії Росії, її вторгнення в Україну та окупації частини українських земель;

- патріотизм у сучасних умовах має дати новий поштовх морально-духовному оздоровленню української нації, формуванню в Україні нового громадянського суспільства, розквіту національної самосвідомості;

- виникла велика необхідність підносити свою національну гідність шляхом вивчення свого родоводу, історичних та культурних надбань, збереження кращих народних традицій і звичаїв, виховання на прикладі видатних людей, героїв України;

- виникла велика необхідність відновлення та популяризації українських промислів та українського мистецтва в Україні та за її межами з метою піднесення національної гідності українців;

- сьогодні проводиться масова вирубка лісів, яка призводить до різних природніх катаклізмів, спостерігаються масові звалища сміття, а щоб цьому перешкоджати, треба наполегливо вчити дітей ще змалку любити і берегти природу, примножувати і бачити її красу; адже ліс, річка, гори, чисті вулиці і сквери... - це і є наша Батьківщина;

- піднімаючи її, діти отримують елементарні знання про права та обов'язки людини;

- в ході національно-патріотичного виховання використовуються всі види українського фольклору, у яких зберігаються особливості нашого менталітету та краса рідної української мови, яка починає зазнавати утиску;

- в ході національно-патріотичного виховання діти знайомляться з народними ремеслами, декоративними розписами, картинами українських художників, побутом наших пращурів, вчаться пам'ятати та відроджувати культурну спадщину українського народу і збагачувати її;

-  у нового підростаючого покоління потрібно формувати нові риси та якості: шанобливе ставлення до воїнів-захисників, волонтерів;  толерантне ставлення до представників інших національностей та країн-сусідів України, які нам активно допомагають; досконале знання державної мови; готовність захищати Батьківщину, суверенітет і територіальну цілісність України;

- не всі батьки сьогодні патріотично налаштовані і є прикладом для наслідування у захисті своєї Батьківщини, вони більше стали турбуватися про матеріальний стан і достаток сім'ї, ніж питаннями патріотичного виховання малюків, яке має проявлятися у їх поведінці, моральних вчинках, повазі до старших, мови, звичаїв і традицій українців.

Коуч. - Із досвіду розвитку нашої української держави відомо, що однією з найпотужніших сил у її становленні є національна самосвідомість громадян. Національно свідомі люди є патріотами своєї Батьківщини, які цікавляться її сучасним та майбутнім, вони готові брати активну участь у її розбудові, поступаючись особистими інтересами. Саме тому вони мають усе робити для того, щоб підвищувати рівень національної самосвідомості підростаючого покоління. І вирішальну роль у цьому повинні відігравати заклади дошкільної освіти, як перша ланка в системі неперервної освіти в Україні.

Інтерактивна вправа «Що було б, якби ...?» (3 хв)

Коуч пропонує від обох команд сформувати по дві поширених відповіді на запитання: - Що могло б статися, якби не приділялося достатньої уваги проблемі національно-патріотичного виховання дошкільників у нашому ЗДО? (Міркування педагогів)

Примірні відповіді:

  • Якби не приділялася достатня увага проблемі національно-патріотичного виховання дошкільників у нашому ЗДО:

- то діти зростали б байдужими, черствими, жорстокими; у них були б недостатньо сформовані уявлення про сім'ю, родину, свій рідний край, Україну та повага до них;

- то у дітей не було б сформоване шанобливе ставлення до рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів;

- то у дітей було б відсутнє свідоме ставлення до себе та свого оточення, а в поведінці переважали б егоїстичні вимоги та потреби;

- то діти мало б знали про історію і минуле нашої країни, нашого народу;

- то діти не могли б втілювати систематично отримані на заняттях знання у практичну діяльність через відсутність таких занять;

- то діти разом з батьками не мали б змоги долучатися до значущих подій у житті нашого закладу та села (селища, міста);

- у дітей не була б сформована природодоцільна поведінка, бережне відношення до всього живого;

- у дітей не була б сформована цікавість до культурного спадку свого народу, гордості за видатних людей, майстрів декоративно-ужиткового мистецтва та бажання їх наслідувати;

- то діти були б необізнані з такою цікавою епохою козацтва, не мали б сформованої поваги до видатних людей України, воїнів-захисників, волонтерів тощо.

Коуч узагальнює правильні відповіді від обох команд.

Коуч. - Відомо, що країну може змінювати саме активна громадянська позиція і формувати її у дітей - важливе завдання Нової української школи.

«Ми хочемо мати випускника, який буде цілісною особистістю, патріотом, відповідальним громадянином, інноватором, людиною, що може знаходити унікальні рішення, не губиться, критично мислить і бере на себе відповідальність». (із Концепції НУШ)

Патріотичні почуття не з'являються самі по собі, це результат довготривалого впливу на особистість. І сформувати патріота може тільки патріотично налаштований педагог, який допоможе дитині зовнішні вияви патріотизму (одягання вишиванки, виконання Державного Гімну, декламування віршів про Україну тощо) перетворити у внутрішнє глибоке почуття патріотизму.                              

Пропоную дати відповідь на запитання:

- Якими мають бути справжні патріоти, високоморальні особистості, яким притаманні загальнолюдські цінності та любов до Батьківщини.

Вправа «Особисті якості та риси характеру патріота» (1 хв)

Коуч пропонує кожній команді написати фломастером на великому аркуші паперу якості та риси патріота та продемонстувати свій плакат.

Учасники працюють у командах, тим часом звучить приємна класична музика.

Примірні відповіді:

  • шанобливе ставлення до родини, поваги до народних традицій та звичаїв;
  • прояв інтересу до історії та географії України, культури та побуту українського народу;
  • працьовитість;
  • висока художньо-естетична культура;
  • національна самосвідомість та громадянська відповідальність;
  • висока екологічна культура та стала звичка дотримуватися правил природодоцільної поведінки;
  • сформованість морально-духовних чеснот: ввічливість, дружелюбність, справедливість, доброта, чесність, щирість, милосердність, миролюбність, мужність, патріотизм;
  • повага до Конституції, законів Української держави;
  • досконале знання державної мови;
  • готовність захищати Батьківщину, суверенітет і територіальну цілісність України.

Коуч узагальнює правильні відповіді обох команд.

Коуч. - Щоб виховати справжнього патріота, тепер ми розуміємо, які непрості завдання вже ставляться перед закладом дошкільної освіти. Серед запропонованих завдань дошкільної освіти пропоную вибрати лише ті, які стосуються національно-патріотичного виховання дошкільників різних вікових категорій.

Інтерактивна гра «Сортуємо завдання» (5-7 хв)

Учасникам команд роздаються листівки з переліком завдань. Серед них потрібно вибрати і обвести олівцем завдання національно-патріотичного виховання дітей молодшого (перша команда) та старшого (друга команда) дошкільного віку.

Примірний перелік завдань: (За програмою «Україна - моя Батьківщина» О. Каплуновської)

1.  Розширювати знання про сім'ю, рід. (Молодший дошкільний вік)

2.  Допомагати дитині пізнавати свою сім'ю, батьків, рід, історію роду, складати родовідне дерево. (Старший дошкільний вік)

3. Розвивати у дітей теплі почуття до дитячого садка - другої домівки, де їх привітно зустрічають, доглядають, грають з ними веселі ігри, читають казки, проводять цікаві заняття тощо; залучати дітей до участі в колективних заходах із поліпшення благоустрою дитячого садка.

4. Розширювати знання дітей про дитячий садок, привчати пишатися перевагами і досягненнями його працівників і вихованців; залучати дітей до участі в колективних заходах із поліпшення благоустрою дитячого садка.

5. Ознайомлювати дітей на елементарному рівні з їхніми правами і обов'язками, підкріплювати бажання дотримуватися їх у своєму житті.

6.  Поглиблювати знання дітей про їхні права та обов'язки, сприяти усвідомленому сприйманню та дотриманню їх у своєму житті.

7. Дати дітям знання та елементарні географічні дані про рідне село (селище, місто), його основні вулиці та визначні місця; дати елементарні знання про столицю України - Київ, головну вулицю - Хрещатик та окремі його визначні місця.

8. Продовжувати ознайомлювати дітей з історією та географією рідного села (селища, міста), символікою, історичними пам'ятками, легендами про рідний край, професіями людей свого села (селища, міста); розширювати знання про   заснування столиці України - міста Києва, його головну вулицю, визначні місця: майдан Незалежності, Ботанічний сад, Андріївський узвіз тощо; дати елементарні знання з історії виникнення Запорізької Січі, особливості життя і боротьби запорізьких козаків; виховувати почуття гордості та пошани до визначних діячів, гетьманів, захисників рідної країни, їх подвигів - героїв минулого та сучасності.

9. Систематизувати знання дітей про тваринний і рослинний світ рідного краю, України; вчити любити й оберігати природу рідного краю, дотримуватися правил поведінки в природі.

10.  Систематизувати знання дітей про тваринний і рослинний світ України; вчити дотримуватися природодоцільної поведінки, формувати у дітей екологічну культуру.

11.  Формувати уявлення дітей про народні традиції, звичаї та обряди українців (Свято врожаю, день Святого Миколая, Різдво, Великдень).

12. Формувати усвідомлене ставлення дітей до свят, традицій свого народу, залучати їх до безпосередньої участі у святах; ознайомлювати із народними традиціями дарування подарунків на Святого Миколая, розширювати знання про  Різдвяні свята і традиції, Водохреща, Стрітення, Вербну неділю, Великдень та ін.

13. Дати елементарні знання про те, що в Україні живуть люди різних національностей, у них є своя мова, культура; стимулювати дітей до вияву своєї належності до українського народу, його етносу через читання віршів, співи, таночки.

14. Розширити знання дітей про те, що в Україні живуть люди  різних національностей, у них є своя мова, культура; ознайомлювати з особливостями традицій найчисленніших національних меншин в Україні (євреї, білоруси, молдовани, болгари, греки, вірмени, роми, росіяни).

15. Дати дітям уявлення про українську садибу: хату, подвір'я, садок, квітник, криницю, огорожу, хлів (стайню); ознайомлювати з рослинами-оберегами на українському подвір'ї (калина, верба, чорнобривці, мальва, ружа, червона рута); розширювати знання про інтер'єр хати і кухні: піч, посуд (макітра, тарілка, горщики, качалки тощо), старовинні меблі (скриня, стіл, колиска, лава, ослін), предмети національного декоративно-ужиткового мистецтва (рушники, килими, постіль, вишиті подушки тощо), український національний одяг: жіночий (вишиту сорочку, плахту, запаску, хустину, віночок для дівчат, намисто тощо), чоловічий (сорочка-вишиванка, штани (шаровари),шапка, жупан); давати знання про гончарні вироби: посуд (миски, глечики, макітри, куманці тощо), косівських та опішнянських майстрів, народні іграшки та ігри.

16.  Ознайомлювати дітей зі звичаями і традиціями, пов'язаними з будівництвом житла в Україні, оздобленням ззовні та всередині, розміщенням меблів (лава, стіл, ліжко, ослін, скриня, мисник, піч), предметами побуту; ознайомлювати з рослинами-оберегами на українському подвір'ї (калина, верба, чорнобривці, мальва, ружа, червона рута); українським національним одягом, порівнювати особливості національних костюмів за регіонами (одяг святковий і буденний); дати знання про роль оберегів у національному одязі українців (вишита сорочка, віночок, хустка, намисто); ознайомлювати з іграшками з тіста, тканини, глини, дерева тощо; формувати уявлення про українську кухню, основні традиційні страви: борщ, пампушки, вареники, галушки, деруни, млинці, узвар тощо; ознайомлювати з обрядовою їжею: кутя, узвар, паска, писанка, крашанка; формувати поняття про хліб - джерело життя.

17. Ознайомлювати дітей з основними видами українського народного мистецтва: писанкарство, гончарство, стінний розпис, народний станковий живопис; залучати до сприймання творів митців України (художників, скульпторів, музикантів, танцівників тощо), виховувати повагу та гордість за них.

18. Продовжувати  ознайомлювати з основними видами українського народного мистецтва: скульптура (вироби з каменю, глини), кераміка (гончарство, кахлярство, народні іграшки), різьбярство (різьба по дереву - пласка, барельєфна, повна), ткацтво, килимарство, вишивка, витинанка, писанкарство та ін.; дати уявлення про різні види мистецтва українців (образотворче, фотомистецтво, телебачення, театральне, музичне, хореографічне, естрадно-циркове, кіномистецтво).

19. Залучати дітей до слухання української дитячої музики, підкріплювати бажання долучатися до виконання українського репертуару.

20. Ознайомлювати дітей з різними жанрами української дитячої музики, композиторами, поетами і письменниками; залучати до музичної виконавської діяльності, виконання репертуару української дитячої музики, читання віршів відомих українських поетів Т. Шевченка, Л. Українки, І. Франка та ін., розповідання казок.

21. Вчити дітей спілкуватися рідною українською мовою, вживати питомо українські слова; формувати навички культури спілкування та мовленнєвого етикету.

22. Виховувати повагу до української мови як державної; вчити говорити чистою українською мовою чітко, виразно, емоційно; навчати дітей правил мовленнєвого етикету, культури спілкування та поведінки; виховувати критичне ставлення до власного мовлення та мовлення товаришів, вміння виправляти помилки, милуватися гарною українською мовою.

Примітка. Завдання непарних чисел розраховані для дітей молодшого дошкільного віку; завдання парних чисел - для старшого дошкільного віку.

Коуч узагальнює правильні відповіді.

Коуч. - Із завданнями національно-патріотичного виховання визначилися. Давайте розглянемо шляхи формування національної свідомості дошкільників, їх національно-патріотичного виховання.

Інтерактивна вправа «Визначаємо шляхи національно-патріотичного виховання» (3 хв)

Коуч пропонує по черзі обом командам озвучити шляхи національно-патріотичного виховання.

Примірні відповіді:

1. Створення сучасного освітнього простору (в тому числі українознавчих осередків, міні-музеїв, виставок) та організація різних форм роботи і видів діяльності у цих осередках.

2. Збагачення світогляду дітей певними знаннями на спеціально організованих заняттях з українознавства, ознайомлення з природним та соціальним довкіллям.

3. Формування уявлень дітей про суспільні явища і події в Україні шляхом читання і обговорення творів дитячої художньої літератури, розгляду ілюстрацій та дидактичних картин національно-патріотичного спрямування.

4. Накопичення соціального досвіду життя у найближчому оточенні (сім'ї, вулиці, селі (селищі, місті), дитячому садку).

5. Підготовка свят, розваг національно-патріотичного змісту, календарно-обрядових свят українців.

6.  Спрямування освітньої діяльності ЗДО на національно-патріотичне виховання у контексті розвитку морально-духовного потенціалу особистості дошкільника.

7. Організація практичної діяльності дітей: трудової, дослідницько-пошукової, художньо-продуктивної, театралізованої, музичної, художньо-мовленнєвої, ігрової, волонтерської, краєзнавчо-туристичної.

8.  Запровадження блочно-тематичного планування та інтегрованого підходу до вирішення завдань національно-патріотичного виховання у ЗДО.

9. Закріплення отриманої дітьми інформації в практичній та ігровій діяльності.

10.  Організація самостійної образотворчої (та інших видів) діяльності дітей.

11.  Тісна взаємодія з батьками вихованців, залучення їх до участі в освітньому процесі закладу дошкільної освіти.

Коуч. - Для узагальнення відповідей обох команд запрошується до виступу з обміну досвідом роботи вихователь-коуч Марія Шум, яка тривалий період працює над індивідуальною проблемою самоосвіти «Національно-патріотичне виховання дошкільників засобами художньої літератури».

Обмін досвідом вихователя (5-7 хв)

Коуч. - Для реалізації завдань національно-патріотичного виховання дошкільників ми використовуємо різні форми роботи  з  дітьми. Я пропоную вам пригадати різні форми роботи (традиційні, інноваційні) з національно-патріотичного виховання дошкільників.

Інтерактивна гра «У команді граємо - форми роботи з дітьми називаємо» (2 хв)

Педагоги у своїх командах пригадують традиційні та інноваційні форми національно-патріотичного виховання дошкільників у сучасному ЗДО, записують на окремому аркуші, пізніше хтось один від команд підсумовує відповіді педагогів. Коуч підводить підсумки.

Примірні відповіді:

  • різні види занять (комплексні, комбіновані, інтегровані, проект); нетрадиційні заняття (міні-заняття; заняття-мандрівка; заняття-квест; заняття-казка; заняття-пошук; заняття-дослідження; заняття-вікторина; заняття-дискусія; заняття з українознавства; заняття з малювання з використанням нетрадиційних технік; заняття-відкриття; заняття-сюрприз; заняття-брейн-ринг; заняття-КВК; заняття-тренінг; заняття-інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»; урок ввічливості; урок милосердя і доброти; урок милування в природі; урок пам'яті; урок патріотизму; урок мислення в природі; урок кулінарії тощо);
  • нетрадиційні свята і розваги, різні види театрів;
  • дослідницько-пошукова діяльність;
  • спостереження, екскурсії;
  • обладнання народознавчих міні-музеїв та заняття у них;
  • гурткова робота, зустрічі дітей у «художній майстерні»;
  • спортивні свята, малі олімпійські ігри;
  • флешмоби;
  • виставки дитячих малюнків, конкурси;
  • праця в природі;
  • організовані дидактичні ігри;
  • народні рухливі ігри, козацькі ігри та змагання;
  • зустрічі з учасниками бойових дій та видатними людьми;
  • експрес-вікторини;
  • ярмарки, вечорниці;
  • ігри-драматизації;
  • концерти;
  • тощо.

Коуч. - Розглянувши основні риси і якості патріота, ми переконливо можемо стверджувати, що людина-патріот своєї Батьківщини має бути національно свідомою, мужньою і фізично здоровою. Про здоров'я маленьких патріотів у нашому ЗДО постійно дбає інструктор з фізкультури-коуч Тамара Момоток, яка тривалий період працює над індивідуальною проблемою самоосвіти «Формування національно-патріотичних почуттів дошкільників засобами фізичного виховання». Запрошуємо її до проведення з учасниками коучингу веселої фізкультурної руханки.

Руханка під українську народну пісню «Іди, іди, дощику!» (або на вибір) 

Коуч. - Одним із сучасних методів національно-патріотичного виховання дошкільників є краєзнавчі походи у робочі та вихідні дні разом з батьками, віртуальні подорожі рідним краєм. Отже, ознайомлення дошкільників з елементарними географічними поняттями та збагачення їх уявлень про історію та географію свого рідного краю набуває обертів у дошкіллі і є досить актуальною проблемою сьогодні. До обміну досвідом роботи з індивідуальної проблеми самоосвіти «Формування у дошкільників елементарних географічних понять засобами ознайомлення з природою рідного краю» запрошую вихователя Ірину Патій.

Обмін досвідом вихователя (5-7 хв)

Коуч. - Для реалізації завдань національно-патріотичного виховання дошкільників ми використовуємо різні методи роботи  з  дітьми. Я пропоную вам пригадати різні методи (традиційні, інноваційні) національно-патріотичного виховання.

Інтерактивна гра «У команді граємо - методи називаємо» (2 хв)

Педагоги у своїх командах пригадують традиційні та інноваційні методи національно-патріотичного виховання дошкільників у сучасному ЗДО, записують на окремому аркуші, пізніше хтось один від команд підсумовує відповіді педагогів. Коуч підводить підсумки.

Примірні відповіді:

Традиційні методи:

  • Бесіди
  • Організоване спостереження за навколишнім
  • Екскурсії вулицями села (селища, міста)
  • Краєзнавчі походи, віртуальні подорожі
  • Розповіді вихователя
  • Розглядання репродукцій картин, фотографій
  • Читання та інсценування творів художньої літератури
  • Широке використання фольклору в усіх його жанрах (пісеньки-забавлянки, казки, загадки, прислів'я, приказки, міфи, легенди), народної пісенної творчості (колискові, народні пісні і танці, хороводні ігри).
  • Створення проблемних ситуацій, ситуацій успіху.
  • Аналіз конфліктів, моделей, стилів поведінки дітей та дорослих.
  • Ознайомлення дітей з народним декоративно-ужитковим мистецтвом, побутом, одягом, посудом, народною іграшкою тощо.
  • Відзначення державних та народних свят
  • Народні рухливі ігри
  • Дидактичні ігри
  • Написання колективних листів з малюнками у зону бойових дій
  • Слухання музики, виконання пісень і таночків
  • Тематичні виставки
  • Трудові десанти
  • Ознайомлення з народними ремеслами, декоративно-ужитковим мистецтвом (іграшками, побутом, одягом, посудом, кухнею)
  • Та ін.

Інноваційні методи:

  • Благодійні акції
  • Віртуальні подорожі (у міні-музей, вулицями міста тощо)
  • Онлайн-екскурсії місцями країни
  • Перегляд мультимедійних презентацій, відеофрагментів
  • Онлайн-листування
  • Інтерактивні методи («Що було б, якби...?», «Добре-погано», «За і проти», «Закінчи речення», «У мене є ідея», «Якби Київ заговорив, то...», «Мозкова атака», «Мікрофон», «Банк ідей», «Якби я став президентом...», «Щоденник добрих справ», «Переплутанка», «Навмисна помилка або Провокація» та ін.)

Коуч. - Формування патріотизму у дошкільників починається з формування у них національної самосвідомості різними засобами: ознайомлення з рідним краєм, народними звичаями і традиціями, українським побутом, кухнею, культурою. Запрошую до співпраці вихователя-коуча, яка тривалий період працює над індивідуальною проблемою самоосвіти «Формування національної самосвідомості дошкільників засобами художньо-продуктивних видів діяльності» Надію Шевчук.

Вихователь-коуч Н. Шевчук: - Учасникам коучингу пропоную дати швидкі відповіді на запитання експрес-вікторини, оскільки перш, ніж навчити дітей, треба знати самому і передавати їм відомості з історії та культури нашого народу достовірні та правильні.

Експрес-вікторина національно-патріотичного змісту

Коуч почергово зачитує обом командам окремі повідомлення, а педагоги повинні швидко зорієнтуватися, про що йде мова, і дати відповідь.

  • Скорочена назва збройних сил України... (ЗСУ)
  • Мальовнича столиця України... (Київ)
  • Найвідоміші центри гончарства в Україні... (с. Опішня Полтавської області; м. Васильків Київської обл.; м. Косів на Прикарпатті)
  • Її розмальовують на Великдень (писанка).
  • Особливостями петриківського розпису є те, що пензлі виготовляли з ... (котячої шерсті).
  • Типова для української кухні страва, що являє собою рвані чи різані шматочки тіста, зварені в окропі (галушки).
  • Герб України (тризуб).
  • Це урочиста пісня, з якої починаються всі державні та урочисті події (Гімн).
  • Українськими народними промислами є ... (гончарство, килимарство, писанкарство, ткацтво, декоративні розписи, вишивання, витинання, різьблення по дереву та ін.).
  • Керамічні вироби завжди прикрашають... (декоративним розписом).
  • Предмети, наділені магічною силою, що оберігають від злих сил, лиха та горя (обереги).
  • Дівоча прикраса з живих або штучних квітів (віночок).
  • Один із видів українського народного декоративного мистецтва, ажурно вирізаний ножицями з білого або кольорового паперу (витинанка).
  • Висока, кругла, глиняна посудина, злегка розширена в нижній частині... (глечик).
  • Народні ляльки в Україні виготовляли з ... (тканини, глини, соломи, ниток, трави, дерева, тіста, сиру, кукурудзи та ін.).
  • Лялька із тканини називається... (лялька-мотанка).
  • Вільні люди, які мешкали за порогами Дніпра (козаки).
  • Місце, де жили козаки (курінь).
  • Найулюбленіша їжа козаків (каша, куліш).
  • Перший козацький гетьман (Д. Байда-Вишневецький).
  • Український посуд круглої форми, в якому тримають вареники, пиріжки (макітра).
  • А я чудо із чудес, мене знає рід увесь. Бо я хлопець-молодець - опішнянський ... (куманець).
  • Всесвітньо відома художниця, Лауреат Державної Премії України ім. Т.Г. Шевченка, представниця «Наївного мистецтва», ім'ям якої названо зірку між Марсом і Юпітером. (Марія Приймаченко)
  • «Цибулька», «зернятко», «травичка», «пуп'янок», «колосок» - це елементи ... (петриківського розпису).
  • Традиційними різновидами оздоблення пасхальних яєць є: ... (крашанки, дряпанки, крапанки, писанки).

Коуч. - Формування національної свідомості у дошкільнят неможливе без виховання у них поваги до видатних людей України.

Інтерактивна вправа «Видатні люди України»

На екрані зображені відомі люди України, потрібно назвати їх та пригадати, чим вони прославилися.

- Леонід Кравчук (Перший Президент незалежної України)

- Володимир Зеленський (Президент України)

- Т.Г. Шевченко (поет, прозаїк і художник)

- Леся Українка (поетеса і письменниця)

- Ярослав Мудрий (великий князь Київський)

- Богдан Хмельницький (гетьман Війська Запорозького, полководець)

- Микола Амосов (лікар, кардіохірург)

- Іван Франко (письменник, поет)

- Григорій Сковорода (видатний філософ)

- Валерій Лобановський (видатний футбольний тренер)

- Богдан Ступка (актор)

- Леонід Каденюк (перший космонавт України)

- Філарет (Патріарх ПЦУ, Герой України)

- Любомир Гузар (Кардинал Католицької церкви)

- Святослав Вакарчук (співак)

- Ольга Сумська (актриса)

- Ада Роговцева (Народна артистка України)

- Яна Клочкова (українська плавчиня, Герой України)

- Катерина Білокур (художниця)

- Ліна Костенко (поетеса)

- та ін.

Коуч підводить підсумки, наголошуючи, що на першому місці у рейтингу видатних людей України протягом останнього року в умовах правового режиму воєнного стану залишаються: В. Зеленський, Т.Г. Шевченко,  Б. Хмельницький, Л. Українка, Л. Костенко, Ада Роговцева). 

Коуч. - Одним із основних завдань національно-патріотичного виховання дошкільників є виховання поваги до української мови як державної; вчити вживати питомо українські слова, говорити чистою українською мовою чітко, виразно, емоційно; навчати дітей правил мовленнєвого етикету, культури спілкування та поведінки; виховувати критичне ставлення до власного мовлення та мовлення товаришів, вміння виправляти помилки, милуватися гарною українською мовою.

 Для проведення наступної інтерактивної вправи запрошую вихователя-коуча Валентину Яремчук, яка тривалий період працює над індивідуальною проблемою самоосвіти «Комунікативна гра як засіб розвитку культури спілкування дошкільників» і вик­ористовує в освітньому процесі цікаві форми роботи, методи, прийоми, технології розвитку мови і культури мовленнєвого спілкування.

Вихователь-коуч В. Яремчук: - Я пропоную вам пригадати приказки та прислів'я, які дуже прикрашають нашу мову і які ви активно використовуєте в освітньому процесі з дошкільниками.  

Інтерактивна гра «Закінчи приказку або прислів'я»

Коуч починає по черзі читати початок кожної приказки і пропонує обом командам її закінчити, хто швидше. Відповіді підсумовуються в кінці гри.

1.  Любуйся калиною коли цвіте, а дитиною, коли ... росте.

2. Людина без Батьківщини - як соловей без ... пісні.

3.  Батьківщина - мати, вмій її ... захищати.

4. У рідному краю і сонце ясніше ... світить.

5. Київ - батько міст ... українських.

6.  Без верби і калини нема ... України.

7. Де росте верба, там джерельна ... вода.

8.  Не плюй у криницю - знадобиться води ... напиться.

9.  За рідний край і життя ... віддай.

10. Рідний край - земний ... рай.

11. Від поганого коріння не жди доброго ... насіння.

12. Пташка красна пір'ям, а людина - ... справами.

13. Праця годує, а лінь ... марнує.

14. Горщики ліплять не святі, а майстра ... руки золоті.

15. Яка пшениця, така й ... паляниця.

16. З ремеслом дружити - в житті ... не тужити.

17. Здобудеш освіту - побачиш більше ... світу.

18. Добре ім'я - найкраще ... багатство.

19. Які мамка й татко, таке й ... дитятко.

20. Ми з такого роду, що любимо ... свободу.

21. Шануй сам себе, шануватимуть люди ... тебе.

22. Яке коріння - таке й ... насіння.

23. Добре там живеться, де гуртом сіється та ... жнеться.

24. Ліс - легені ... людини.

25. У світі бракує на всіх доброти, бо є безпритульні ... собаки й коти.

26. Хліб - усьому... голова.

Коуч. - Учасники обох команд добре знають народний фольклор. А чи добре ви знаєте українські пісні та музику. Я пропоную вам за першими нотами відгадати назву та виконавця пісні. А до проведення інтерактивної вправи «Відгадай мелодію» запрошую музичного керівника-коуча Олену Денисюк, яка тривалий період працює над індивідуальною проблемою самоосвіти «Виховання патріотичних почуттів дошкільників засобами музики».

Інтерактивна вправа «Відгадай мелодію»

  • Державний Гімн України.
  • Гімн козаків.
  • Ой, у лузі червона калина похилилася.
  • Ой єсть в лісі калина.
  • Розпрягайте, хлопці, коні.
  • Навари, милая.
  • Перелаз.
  • Ой, чий то кінь стоїть.
  • Одна калина.
  • Ніч яка місячна, зоряна, ясная.
  • Червона рута.
  • Як у нас на Україні. (Бучинська) тощо.

ІV. Рефлексія

Коуч. - Сьогодні ми обговорили важливі питання національно-патріотичного виховання, окреслили шляхи їх розв'язання. Підводячи підсумок нашого коучингу, пропоную виконати вправу-рефлексію «Права - ліва - дві руки».

Вправа-рефлексія «Права - ліва - дві руки»

Коуч пояснює суть вправи-рефлексії, яка полягає у наступному:

підніміть праву руку, якщо ви взяли для себе дуже багато від нашого коучингу і почнете віднині активно впроваджувати у своїх вікових групах нові педагогічні технології національно-патріотичного виховання і у вас є всі необхідні умови для цього;

підніміть ліву руку, якщо вам уже відомі деякі педагогічні інновації з даної проблеми і ви  частково впроваджуєте їх у своїх вікових групах, використовуючи наявні умови у закладі;

- якщо у вас немає відповідних умов для вирішення завдань національно-патріотичного виховання - підніміть дві руки і ми спробуємо знайти вихід із даної ситуації разом.

Коуч. - Завершити етап рефлексії та пробудити в учасників коучингу національно-патріотичні почуття запрошуємо музичного керівника-коуча Олену Денисюк, яка виконає патріотичну пісню  для душі - «Музика рідного дому».

Виконання пісні «Музика рідного дому» сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника   

V. Підсумок роботи

Коуч. - Тож любімо свій рідний край, цінуймо те, що маємо та пам'ятаймо, що на нас з вами покладаються надзвичайно важливі завдання у формуванні майбутніх патріотів України. І ми у цьому маємо бути гарним прикладом для наслідування.

Дякую всім за активну участь. Бережіть себе і Україну!

Методичні рекомендації для педагогічних працівників: 

1.  Директору ЗДО, вихователю-методисту:

1.1.Надати вихователям методичні рекомендації щодо оформлення національно-патріотичних осередків у вікових групах. Лютий 2023 р.

1.2. Розробити добірку художніх творів і дидактичних ігор з національно-патріотичного виховання дошкільників для використання в освітньому процесі. Лютий 2023 р.

1.3. Узагальнити і поширити на кожну вікову групу алгоритм роботи  з формування у дошкільників елементарних географічних понять засобами ознайомлення з природою рідного краю. Лютий 2023 р.

1.4. Узагальнити пам'ятки для вихователів «Національний осередок у групі». Лютий 2023 р.

1.5. Розробити пам'ятку для батьків з національно-патріотичного виховання дошкільників. Лютий 2023 р.

2.  Вихователям усіх вікових груп:

2.1. Ввести у практику роботи з дітьми систематичне використання в освітньому процесі художніх творів і дидактичних ігор з національно-патріотичного виховання дошкільників, різних форм і методів роботи.                          Упродовж навчального року  

2.2. Поповнити розвивальне середовище груп різними видами ігор з національно-патріотичного виховання. Лютий 2023 р.

2.4. Поповнити національні осередки необхідними атрибутами згідно поширених пам'яток. Лютий 2023 р.

Підгоувала і провела вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК