Роль української народної пісні у формуванні національно-патріотичних почуттів дошкільників

КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ

«Хочеш пізнати людину - попроси її заспівати. Хочеш зрозуміти стан людини -

послухай її пісню... Людина в пісні розкривається, стає сама собою».

Патріотизм хвилював ще з давнини, і тому першооснову патріотизму можна побачити в казках, легендах, народних піснях, міфах, прислів'ях та приказках. В усі часи велика увага приділялася вихованню в дітей любові до Батьківщини, до свого народу, повага до старшого покоління. Виховання патріотизму мусить розпочатись з перших років життя дитини. Зрозуміло, що тут не йдеться про свідомий патріотизм. Мала дитина може лише стихійно любити людей і оточення, серед якого вона живе. Але стихійна прив'язаність до рідної природи, своїх людей, до рідних звичаїв може набути різних форм у залежності від того, як виховують дитину, в яких умовах вона розвивається.

Дієвим засобом у формуванні національно-патріотичних почуттів є українська народна пісня. У народній пісні відображаються  найкращі моральні якості людини: честь, свідомість, людська гідність, пошана до інших людей. А також високі людські чесноти: оптимізм, мужність та засуджується усе негативне.

Дитинство - період розквіту в житті людини. Це час, коли дитина подібна квітці, яка тягнеться своїми пелюстками до сонечка. Діти дуже чутливо реагують на кожне слово, сказане дорослими. Завдання дорослих - прищепити дітям любов до прекрасного. Тому надзвичайно важливо відроджувати й впроваджувати в освітній процес кращі зразки народнопісенної творчості.

Процес залучення дошкільників до пісенного фольклору має забезпечити зв'язок навчального матеріалу з життям та практикою, переживання творів народного мистецтва, безпосередній контакт малюка з народною піснею, зберігання та впровадження в освітній процес зразків української народної пісні. Пісня - це дзеркало людськоі душі.

Українська пісенна культура - одне з найцінніших духовних надбань народу за багатовікову його історію. Посівши визначне місце серед кращих здобутків світу, вона стала невід'ємною складовою частиною та посіла в них справді визначне місце. У народних піснях відображено найрізноманітніші прояви життя трудового народу - його нелегку, але героїчну історію, тривалу й запеклу боротьбу з чужоземними поневолювачами, поміщиками, побут та уподобання.

Народна пісня - незатьмарене джерело життя і повсякденних турбот українського народу. Передаючись з уст в уста, народні пісні весь час удосконалювалися: поглиблювався їх зміст і гнучкішою та яскравішою ставала їх форма. Завдяки багатству художніх засобів, широтою охоплення явищ життя, глибиною ліризму, виразністю зображення картин і музикальністю народні пісні здобули велику любов у масах. Найрізноманітніші за своїми жанрами народні  пісні  бувають трудові, обрядові, календарні (колядки, щедрівки, веснянки, русальні, купальські, обжинкові), колискові, весільні,  історичні, баладні, коломийки.

Музична обдарованість українського народу, його поетичне життя, забезпечували високий рівень розвитку музично-пісенної творчості. Широкого розповсюдження на Україні набули сімейне музикування, аматорські молодіжні розважальні співи. Осередком розвитку музичної культури були духовні учбові заклади, гімназії, приватні пансіони, університети, де багато уваги приділялось вивченню нотної грамоти і теорії музики. Музичне життя вирувало під час проведення великих ярмарків. На таких   ярмарках влаштовувалися театральні вистави, музичні ранки.

Отже, роль української народноі пісні у формуванні  національно-патріотичних почуттів дитини має вагоме значення, адже завдяки їй відбувається пробудження генетичної пам'яті дитини та зароджуються патріотичні почуття.     

Українські народні дитячі пісеньки та потішки:

  • «Сорока-ворона», «Ой на горі жито», «Зайчику, Зайчику», «Кую, кую чобіток», «Ладки-ладусі», «Котику сіренький», «Пішла киця по водицю», «Іде, іде дід, дід», «Подоляночка», «Козуню-любуню», «Я тебе, вовчику не боюся», «Ой ти, котик-коточок», «Вийшли в поле косарі», «Ой, на горі мак», «Ковалики-ковалі», «Тосі-тосі», «Пташка маленька», «Ой, є в лісі калина», «Ой, ходила Марусенька», «Печу, печу хлібчик», «Іди, іди, дощику», «Вийди, вийди, сонечко», «Ой, люлі, люлі, дитино», «Ой, ходить сон коло вікон», «Три зіроньки до купоньки», «Вийшли в поле косарі», «Качка йде», «О, чого ж ти, жайворонку», «У нашого Омелечка», «Ой, літала зозуленька», «Дощику перестань», «У нашого Омелечка» та ін.

Підготувала керівник музичний Олена ДЕНИСЮК