Як вчити дитину комунікувати з однолітками. Групова консультація для батьків

Усі діти хочуть, щоб їхня дитина  росла веселою, щасливою і, звичайно, мала багато друзів. Але іноді  малюк не знає, як  правильно спілкуватися,  і дитина росте нетовариською, замкнутою.  У будь-якій  поведінці є причина.

Причини, через які дитина не спілкується з одноліткам:

  • дитина може соромитись, відчувати невпевненість у собі. (Якщо у дитини така поведінка, то виникає ризик залишитися без друзів);
  • можуть бути просто нерозвинені навички комунікації: уміння почути співрозмовника, не перебивати його, коректно приєднатися до діалогу, не ображаючись реагувати на критику, висловлювати свою думку;
  • дитина може поводитись агресивно, тим самим відштовхуючи однолітків від себе;
  • дуже часто дитина не може за себе постояти і навіть не прагне до цього.

Уміння взаємодіяти з іншими - одне з ключових у розвитку дитини. Перший майданчик, де діти вчаться  грунтовно взаємодіяти  між собою - дитячий садок.  Дошкільне життя є своєрідним  «вступом»  малюка у світ соціального життя, дружби та стосунків із однолітками. Уникнути побутових конфліктів дітям допоможе розроблена у групі система правил, яка забезпечує чесне дотримання черги чи заняття «популярною» діяльністю.

Створити такі правила можна, наприклад, під час ранкової зустрічі:

  • створити атмосферу командної роботи над правилами;
  • обговорити правила спільно з дітьми, враховуючи їхні пропозиції;
  • зробити колаж із створених правил;
  • розмістити правила на рівні очей дітей, а також у тих місцях простору, де вони найчастіше перебувають;
  • потрібно пам'ятати, що правил дотримуються всі - і дорослі, і малі;
  • важливо також ознайомити з правилами батьків дітей, щоб усі учасники освітнього процесу були в одному «колі».

Аби дошкільнята розвивали навички співпраці з іншими та вчилися розв'язувати  проблеми, варто створювати можливості для колективної роботи над проєктами. У дитячому садку це може бути спільний малюнок на ватмані, вистава, підготовка до свята, командної гри. Щоб мінімізувати  проблеми та непорозуміння між дітьми під час спільної  роботи над проєктами, можна застосовувати такі практики:

- робити планові переходи від однієї діяльності до іншої;

- організовувати діяльність так, щоб уникати скупчення дітей;

- дотримуватися звичного режиму садочкового дня, знайомого дошкільникам;

- апелювати протягом дня до спільно створених правил групи;

- власним прикладом навчати дітей ввічливості.

Гра - це провідна діяльність дітей дошкільного віку, завдяки якій вони вчаться взаємодіяти один з одним та зі світом, що їх оточує. Насамперед, дітям має бути  доступна, достатня кількість матеріалів, які відповідають інтересам та віку дітей. Якщо  дошкільнята мають різноманітний вибір іграшок чи ігор, то, відповідно,  причин для конфліктів між дітьми, буде значно менше.

Під час вільної гри педагоги мають позитивно взаємодіяти з дітьми, використовувати у мовленні  широке різноманіття слів, спонукати дітей до розмов між собою. Навички спілкування для дітей дошкільного віку, які необхідні для досягнення  успіху у школі, а саме:

  • слухати інших;
  • дотримуватись інструкцій;
  • дотримуватись правил;
  • не звертати увагу на фактори, що відволікають;
  • звертатись на допомогу;
  • висловлюватись по черзі;
  • знаходити спільну мову з оточуючими;
  • зберігати спокій при взаємодії з іншими людьми;
  • бути відповідальним за свою поведінку;
  • робити приємне іншим людям.

 

Підготувала вихователь Марія ГРУХАЛЬ