Вимоги освітньої програми ЗДО щодо формування природничо-екологічної компетентності дитини напередодні вступу до НУШ. Батьківський лекторій

Природа рідного краю - верба над тихим ставком, тополя над шляхом, запашний луг, жовте пшеничне поле - все це не просто середовище, у якому росте, зводиться на ноги й робить перші кроки по Землі маленька людина, це тисячі тонших коренів, що беруть і несуть життєдайні соки до гілок і до листя і  розквітає могутнє дерево - ЛЮДИНА.  В.О. Сухомлинський

Одним із важливих складових світу, що оточує дитину - це світ природи, а саме природи рідного краю, серед якої вона росте, спілкується, збагачує свій життєвий досвід та вчиться її берегти.  

Природничо-екологічна компетентність - це здатність дитини до доцільної поведінки у різних життєвих ситуаціях, що ґрунтується на емоційно-ціннісному ставленні до природи, знаннях її законів та формується у просторі пізнавальної, дослідницької, трудової, ігрової діяльності. Формування еколого-природничої компетентності у дітей дошкільного віку є актуальною проблемою сучасності,  оскільки  саме  в  дошкільному  віці  закладаються  основи  екологічної свідомості,  екологічної  культури,  що  впливають  на  поведінку  та  діяльність людини  у  природі. Сформованість  еколого-природничої  компетентності  дає можливість дитині, спираючись на  наявні уявлення про цілісність світу природи,  його  самоцінність  і  вплив  на  життєдіяльність  людей,  самостійно  й конструктивно  діяти  у  різних  ситуаціях,  що  вимагають  вибору  екологічно-доцільної  діяльності,  мотивує  поведінку,  взаємодію  дітей  з  навколишнім природним середовищем відповідно до його законів і в гармонії з ним.

Природничо-екологічна компетентність  дитини дошкільного віку вважається сформованою, якщо виконані такі завдання, а саме:

  • виявляє інтерес до пізнання природи рідного краю, близького оточення, своєї держави України;
  • знає ознаки пір року і явищ природи;
  • емоційно реагує на природне довкілля; демонструє повагу до різних форм життя; позитивно реагує на ситуації взаємодії з різними об'єктами природи;
  • виявляє інтерес і готовність до діяльності, що забезпечує пізнання природи і формування навичок доцільної поведінки;
  • цікавиться об'єктами і явищами планети Земля і видимих об'єктів Космосу; має загальні уявлення про природу планети Земля і Всесвіту;
  • розуміє, що Земля є частиною Космосу, а всі його об'єкти (зорі, планети, комети, метеорити тощо) знаходяться дуже далеко;
  • володіє елементарними уявленнями про дослідження Космосу людиною;
  • виявляє здатність спостерігати за природними об'єктами та явищами планети Земля та видимими об'єктами Космосу;
  • знає, що на планеті Земля є неживі і живі об'єкти природи;
  • усвідомлює зв'язки між рослинами і тваринами, їхні функції в природі;
  • встановлює залежність об'єктів природи від екологічних факторів;
  • усвідомлює поділ рослин і тварин на групи; знає, що є дикорослі і культурні рослини; дикі, свійські тварини; знає правила поведінки з ними;
  • розуміє особливості та умови розвитку рослин (фази розвитку, екологічні фактори, поживність ґрунту, догляд), існування тварин (стадії розвитку, залежність від середовища існування, реакції на сезонні зміни;
  • володіє знаннями про основні властивості неживих об'єктів природи (повітря, вода, пісок, глина, каміння), які може виявляти під час елементарних дослідів;
  • усвідомлює значення назв-характеристик окремих властивостей об'єктів та фізичних явищ навколишнього світу (твердість, м'якість, сипучість, в'язкість, плавучість, розчинність; швидкість, напрямок тощо);
  • володіє назвами штучних матеріалів, виготовлених людиною із природної сировини (метал, гума, тканина, пластик, папір тощо);
  • усвідомлює, що життя людини неможливе без природи;
  • обізнана з позитивним і негативним впливом людини на природне довкілля, проблемами довкілля, насамперед змінами клімату і необхідністю заощаджувати енергію, воду, сортувати сміття тощо у повсякденному житті і має первинні навички такої поведінки; орієнтується в діяльності людини, спрямованій на збереження, відтворення й охорону природи;
  • свідомо використовує знання про природу в різних видах діяльності та життєвих ситуаціях;
  • спроможна класифікувати та групувати природні об'єкти рослинного й тваринного світу за характерними ознаками;
  • здатна самостійно чи з незначною допомогою дорослого проводити нескладні досліди з пізнання властивостей об'єктів природи, спостерігати за явищами природи та помічати зміни у стані природи й погоди, оцінювати метеорологічні явища (температура повітря, вітер, опади тощо);
  • здатна до адекватної поведінки на основі оцінки природних явищ та стану погоди;
  • здатна з допомогою дорослого вирощувати рослини, доглядати за домашніми улюбленцями та піклуватися про них;
  • демонструє дотримання правил природодоцільної поведінки, навички бережливого ставлення до ресурсів; відгукується на пропозиції дорослого зберігати й покращувати природне довкілля чи надавати допомогу живим об'єктам природи.

Чітко усвідомивши в дошкільному дитинстві відповідальність за природу як живий організм, у майбутньому дитина відчуватиме невід'ємну потребу діяти заради збереження та відновлення її багатств. Важливо, щоб діти змалечку полюбили природу в її дивовижному різнобарв'ї та різноманітті, усвідомили непорушні зв'язки між усім живим на Землі.

Використані джерела:

1. Базовий компонент дошкільної освіти, 2021.

2. Методичні рекомендації до Базового компонента дошкільної освіти.

3. Журнал «Дошкільне виховання» №6/2021

         Підготувала вихователь Ольга КРУГЛИК