Що варто знати батькам про підготовку дітей до школи? Консультація для батьків

Дуже важлива подія в житті кожної родини - ваша дитина скоро піде до школи. Багато змін відбувається як для батьків так і для дитини. У цей період батьки найбільше стурбовані тим, чи зможе гарно навчатися їхня дитина, чи буде цей етап для сім'ї радісним, чи зможуть подолати труднощі. Коли дитина підготовлена, то їй набагато легше пристосуватись до нових умов.

Бути готовим до школи не означає вміти читати, писати, рахувати. Бути готовим до школи означає хотіти цьому навчитися!

 Шкільна зрілість - це індивідуальний рівень розвитку дитини на початок шкільного навчання, який складається з багатьох складових.

Фізична готовність

Мотиваційна готовність

Вольова готовність

Соціальна готовність

Інтелектуальна готовність

Дитина дотримується режиму дня (вчасно прокидається, спить 8-10 годин на добу, робить ранкову зарядку).

Дитина самостійна, витривала, із задоволенням бігає стрибає, займається спортом.

Діти мріють стати школярами, їх приваблюють атрибути школярів.

Прагнуть вчитися, що відображається в пізнавальному інтересі.

Дитина себе починає свідомо контролювати, управляти своїми внутрішніми і зовнішніми діями, поведінкою. Розуміє, що їй доведеться виконувати вимоги вчителя.

Дитина набуває нового соціального статусу - школяра, що в подальшому впливає на відносини з батьками, однолітками, іншими дітьми.

Інтелектуальна готовність не вимагає наявності енциклопедичних знань. Натомість увага, зосередженість, пам'ять дуже важливі.

Декілька лайфхаків для батьків, які допоможуть підготувати дитину до школи

  • Потрібно оптимістично, але правдиво розповідати дитині про школу. Про те, як проходять уроки і як на них потрібно буде поводитися, про те, скільки буде дітей у класі і які дисципліни вони вивчатимуть, про те, що є шкільні їдальні і перерви ...
  • Не залякувати правдою(і взагалі школою, як часто роблять), розповісти деталі, деякі мінуси і переваги.
  • Доцільно нагадати час, коли батьки самі були учнями і поділитися спогадами (бажано, хорошими) і їхнім досвідом - адже їм було і складно, і цікаво теж!
  • Також розповісти, як і де батьки застосовували знання, набуті у школі. Наприклад, коли англійською мовою спілкувалися під час подорожей за кордоном чи зробили багато особистих відкриттів щодо навколишнього світу і самих себе, отримавши знання з курсів фізики, біології та хімії.
  • Можна запевнити, що все буде добре, бо батьки поруч і підтримають дитину завжди. А ще - обдарують своїми увагою, турботою і безумовною любов'ю. Так, стан у родині теж дуже важливий. Оскільки набагато легше адаптація першачків проходить у дітей, які отримують у сім'ї багато уваги і любові (не плутати із вседозволеністю і обожнюванням).
  • Якщо у батьків є час і бажання, ідеально самим проводити певну підготовку до школи для своєї дитини. І тут не йдеться про її навчання читанню складів чи рахунку до 100.
  • Батькам достатньо час від часу невеликими порціями і в ігровій формі давати дитині певні завдання відповідно до її фізичного стану та розумового розвитку, які будуть сприяти усім видам готовності до школи.

Знадобиться допомога батьків і практика, щоб:

  • сформувати в дитини звичку думати, дізнаватися щось нове;
  • дати їй початкові знання про навколишній світ;
  • навчити регулюва­ти свою поведінку, зокрема, у стресових ситуаціях та у стані втоми;
  • сприяти розвитку вміння слухати і не перебивати вчителя чи однокласників;
  • допомогти навчитися доводити справи до кінця;
  • підтримувати бажання дитини бути самостійною, зокрема, сформувати навичку самообслуговування;
  • навчити дошкільня адекватно реагувати на програші і помилки;
  • навчити дитину просити про допомогу, зокрема у дорослих;
  • розповісти їй про межі дозволеного і важливість дотримання встановлених правил;
  • розвивати та заохочувати допитливість дитини;
  • допомогти навчитися говорити досить грамотно і засвоїти певний запас слів, необхідний для того, щоб дитину розуміли;
  • важливо проговорити, програти всі можливі ситуації, як дитина має поводитися із незнайомими людьми;
  • було б добре потрапити на день відкритих дверей до обраної школи.

Памятайте! Не потрібно забувати і про кризу 6-7 років, яка додатково може ускладнити адаптацію дитини в школі: новий колектив, сталий розклад, навчальна програма, постійне навантаження, певний тиск домашніх завдань, а додайте ще щоденні ранкові підйоми, - і без вікової кризи стресу достатньо. У цей період дитина може поводитися нервово і різко. Важливо, щоб колектив обраної школи вмів працювати з різною дитячою поведінкою, щоб вчителі враховували індивідуальні особливості дітей і водночас були достатньо вимогливими, щоб дитина, крім психологічного комфорту, отримувала в школі можливості для навчання. Але професіоналізм вчителів не допоможе, якщо дитина прийшла до школи зарано. 

Якщо у дитини є певні логопедичні проблеми, часті хвороби останнього року чи років перед школою, розлад гіперактивності з дефіцитом уваги, не сформовані один чи більше з 5-ти показників готовності до школи, можливо, варто  не поспішати до школи. Орієнтуватися завжди потрібно на користь для своєї дитини. 

Довіртеся своєму батьківському серцю, будьте уважними до дитини, до її бажань і почуттів. Є ще момент: важливо,  щоб батьки...самі були готовими до вступу до школи їхньої дитини. І це - не жарт!

Підготувала вихователь Галина БЕРНАЦЬКА