ВИМОГИ оновленого БКДО (2021) до формування компетентностей дошкільників

Лекторій для батьків дітей дошкільного віку

Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні, затверджено 12 січня 2021 року. Нова редакція документа дозволить продовжити реформу дошкільної освіти з урахуванням наступності між закладом дошкільної освіти та загальної середньої освіти. 

«Дошкільна освіта є невід'ємним складником та першим рівнем у системі освіти - стартовою платформою особистісного розвитку дитини. Затверджений стандарт забезпечить підвищення якості дошкільної освіти в Україні та приведення її до відповідності міжнародним стандартам. В основу документа покладено ідеї гуманістичної педагогіки, патріотичного та громадянського виховання та солідарної відповідальності держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти й інших професій, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей дошкільного віку», - зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

Вимоги до обов'язкових результатів навчання та компетентностей дошкільнят визначено за такими освітніми напрямами: 

  • «Особистість дитини»
  • «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
  • «Дитина в природному довкіллі»
  • «Гра дитини»
  • «Дитина в соціумі»
  • «Мовлення дитини»
  • «Дитина у світі мистецтва»

Виконання вимог Стандарту забезпечується з урахуванням задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних можливостей у найбільш оптимальній для кожної дитини формі.

Державний стандарт дошкільної освіти це взаємозв'язок між цінностями дошкільної освіти,  напрямами освіти (змістом), процесом формування досвіду дитини у різних видах діяльності, що забезпечують освітній результат - компетентність дитини старшого дошкільного віку, а також умови, за яких ці компетентності можуть бути досягнуті.

Оновлений документ заснований на компетентнісному підході, як і Державний стандарт початкової освіти. Ключові компетентності Базового компонента дошкільної освіти продовжуються у Держстандарті початкової освіти за окремими освітніми галузями. Наприклад, освітні напрями «Дитина в природному довкіллі» та «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» продовжуються математичною та природничою освітніми галузями, а «Дитина у світі мистецтва» - мистецькою та технологічною. 

На кінець старшого дошкільного віку мають бути сформовані такі основні компетентності дошкільників:

  • рухова та здоров'язбережувальна
  • особистісна
  • сенсорно-пізнавальна, логіко-математична, дослідницька
  • предметно-практична та технологічна
  • природничо-екологічна з навичками, орієнтованими на сталий розвиток
  • ігрова
  • соціально-громадянська
  • мовленнєва 
  • комунікативна
  • художньо-мовленнєва
  • мистецько-творча

Ці компетентності дошкільників формуються у просторі семи освітніх напрямів через організацію педагогами базових (основних) видів діяльності, які збагачують досвід дитини, та реалізуються як особистісне надбання дитини (результат розвитку) за підтримки батьків в умовах сімейного виховання. Ці компетентності дошкільників у результаті складають життєву компетентність - здатність особи успішно розв'язувати життєві проблеми, провадити подальшу навчальну діяльність, реалізувати освіту упродовж життя.

Сформована життєва компетентність базується та характеризується через сформовані наскрізні вміння. Наступність між дошкільною та початковою освітою простежується саме через формування наскрізних умінь, що є спільними для дошкільної та початкової освіти: виявляти творчість та ініціативність, керувати емоціями, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, критично мислити, ухвалювати рішення, логічно обґрунтовувати свою позицію, розв'язувати проблеми та співпрацювати у команді (в колективі).

Базовий компонент дошкільної освіти - це ще один крок для забезпечення рівного доступу до якісного дошкілля в Україні. 

Рекомендуємо опрацювати:

Презентація «Базового компонента дошкільної освіти» (нова редакція)

Методичні рекомендації до оновленого Базового компонента дошкільної освіти

Підготувала вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК