АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА про виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у Квасилівському ЗДО

Проведений моніторинг ефективності виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у Квасилівському  ЗДО та тематичне вивчення питання «Створення комфортних, безпечних, доступних та нешкідливих умов розвитку, виховання, навчання дітей і праці» у вікових групах: раннього віку №3; молодших № 6, 12; середніх № 2, 7, 10 (у період з 07-17.02.2023 року),  свідчать про наступне:

Варто зазначити, що педагогам груп №3, 6, 12, 2, 7, 10, де здійснювалося тематичне вивчення притаманне позитивне ставлення до усіх дітей і супроводжується емоційно забарвленим спілкуванням. Педагоги супроводжують мовленням свої дії і дії дітей, називають, описують, порівнюють предмети, явища, використовують різні способи для досягнення мовленнєвої взаємодії. Застосовуючи спеціальні прийоми, вони підтримують дитину в різних комунікативних і мовленнєвих ситуаціях. Окремо, варто відзначити врахування вихователями вікових та індивідуальних особистісних, емоційних та поведінкових особливостей дітей, рівнів розвитку комунікативно-мовленнєвих умінь при виборі способів спілкування з ними.

Діти груп мають постійні інтереси, надають перевагу певним видам діяльності, ігровим ролям; діти мають свої улюблені іграшки, відстоюють право на власний вибір; радіють успіхам, люблять похвалу, засмучуються при негативній оцінці кінцевих показників діяльності. Упродовж певного часу охоче займаються самостійною діяльністю. Самостійна діяльність носить як індивідуальний, так і груповий характер, діти самі реалізовують власний  задум в обраному виді діяльності, а також об'єднується з іншими дітьми у групки за спільністю бажань, інтересів та за взаємними симпатіями.

Емоційний стан дітей упродовж дня в групі, укритті, загалом врівноважений, спокійний.  Цьому сприяють відсутність надмірної тривоги з боку самих педагогів та інших дорослих, а також впливу надмірних  шумових та звукових стресорів, які можливі на сьогодні. Діти під час взаємодії один з одним, з дорослими проявляють широкий спектр емоцій (радіють, співчувають, засмучуються, ображаються, зляться, бояться), емоційні прояви бувають досить бурхливими, однак діти швидко переключаються, у чому їм часто допомагають педагоги.

Педагоги уважні, відкриті, комунікабельні, постійно підтримують контакт із батьками, надають їм поради, консультації, враховують індивідуальні особливості кожної дитини, кожної сім'ї. У цьому напрямку налагоджена взаємодія між батьками, вихователями та практичним психологом. Батьки, зокрема, і за рекомендацією вихователів, звертаються за консультаціями до психологічної служби з таких питань: налагодження внутрішньо сімейного мікроклімату; розвиток емоційного інтелекту дошкільника; важливість участі обох батьків у проведенні дозвілля для становлення особистості дошкільника; налагодження взаємостосунків між дітьми в сім'ї та подолання ревнощів між ними та інші.

Отже, педагогам, з метою створення у групах комфортних, безпечних, доступних та нешкідливих умов розвитку, виховання, навчання дітей і праці, забезпечення психологічної та фізичної безпеки учасників освітнього процесу, підвищення рівня поінформованості про булінг, формування нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, усвідомлення булінгу, як порушення прав людини,  варто продовжити заохочувати та активно сприяти запобіганню булінгу та створення безпечного освітнього середовища для  усіх учасників освітнього процесу. Надалі продовжувати будувати взаємодію з вихованцями засновану на принципах особистісно орієнтованої моделі. Підбирати засоби взаємодії та впливу, що підкреслюють повагу до особистості дитини. Уникати у спілкуванні з дітьми використання негативних ярликів і замінити уже існуючі на позитивні, тобто такі, що підкреслюють позитивні риси особистості та прояви її поведінки та сприяють створенню атмосфери доброзичливості, чуйності, тактовності.

Аналіз виконання плану заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у Квасилівському ЗДО, свідчить про те, що діяльність з даного напрямку є системною, спрямованою на реалізацію необхідних способів і методів запобігання виникненню булінгу або потенційних ризиків його виникнення, виявлення булінгу, визначення та реалізацію необхідних заходів, способів і методів вирішення ситуацій булінгу та усунення потенційних ризиків його виникнення. Зокрема, була організована та проведена  нарада з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування): педагогічним, обслуговуючим персоналом. Вкотре обговорили й пригадали  нормативно-інструктивні документи, накази, рішення, методичних рекомендацій МОН України, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти. Розглянули основні принципи, такі як: недискримінація за будь-якими ознаками, ненасильницька поведінка в міжособистісних стосунках,  партнерство та підтримка між педагогічним колективом і батьками здобувачів освіти, особистісно-орієнтованого підходу до кожної дитини,  розвитку соціального та емоційного інтелекту учасників освітнього процесу.

Цікаво та нестандартно у ЗДО, групах облаштовані механізми звернення та встановлено конфіденційні інформаційні скриньки довіри скриньки для повідомлень про випадки булінгу (цькування).

Практичним психологом створено базу інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в дитячому та педагогічному колективах. Систематично, згідно плану, здійснюється діагностування рівня напруги, тривожності,  проводиться спостереження за міжособистісною поведінкою. Проведене опитування (анкетування) педагогів, працівників ЗДО, батьків з питань  формування соціальних компетентностей і навичок запобігання та протидію булінгу (цькуванню), дало можливість проаналізувати  мікроклімат, згуртованість  колективу та емоційні стани усіх учасників освітнього процесу, наявність референтних груп та відторгнених у колективі й організована подальша робота за потреби.

У Квасилівському ЗДО на достатньому рівні забезпечується інформаційно-просвітницька, профілактична діяльність щодо запобігання та протидію булінгу (цькуванню), усі матеріали розміщені  на сайті закладу.

Належна увага приділяється ранньому виявленню та терміновому повідомленню про випадки булінгу (цькування). Складено банк даних дітей  «групи ризику».

Підготовлені методичні рекомендації, тематичні буклети, порадники  для педагогів:

- «Насилля у дитячому садку: міф чи реальність»;

- «Проблема насилля стосується кожного»

В рамках проекту «Психологічна підтримка» для усіх учасників освітнього процесу, цікаво та змістовно організована «година спілкування» з питання «Толерантність людини - найважливіша умова миру і злагоди в сім'ї, колективі, суспільстві», диспут «Що псує стосунки між людьми?», навчальний семінар - тренінг для педагогів, працівників ЗДО щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування та інші питання, що стосуються безпеки, комфорту, подолання стресів, ПТСР, життя в умовах війни.

Проведені онлайн-обговорення:

 - «Покарання дитини: за і проти»;

- «Як  розпізнати «мобінг»: дії сторін конфлікту з педагогами, помічниками вихователів, батьками»;

- «Моделі міжособистісних стосунків між усіма учасниками освітнього процесу: їх аналіз та взаємодія»

Міні-консультація «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті»

Педагогами виготовлено чимало дидактичних ігор, схем-моделей для роботи з дітьми на запобігання та протидію булінгу (цькуванню). Зроблено добірку оповідань, казок, енциклопедій, ілюстрацій щодо правового виховання з подальшим їх читанням, розгляданням та обговоренням.

В рамках проєкту «Права дитини» були організовані: тематичний тиждень «Я і мої права», тематичне заняття-розвага з старшими дошкільниками «Дітям - про їхні права», «Життя маємо - за нього відповідаємо». Проведені цікаві та змістовні дидактичні ігри: «Права та обов'язки дітей», «Відкритий мікрофон», «Лото настроїв», «Добери почуття», «Порівняй героїв казок», інші.

Під час  тематичних батьківських зборів (онлайн) з батьками обговорено «Порядок реагування на випадки булінгу (цькування)». Проведено анкетування батьків з питань запобігання та протидії булінгу (цькуванню).

Підготовлені пам'ятки для батьків:

- «Порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей»;

- «Насилля в сім'ї: міф чи реальність»

Проведені бесіди:

- «Що важливо знати про дитину трьох років, щоб розуміти її»;

- «Про правила і стосунки у групі».

Проведені консультації:

- «Насилля та його різновиди»;

- «Булінг у дитячому садку - міф чи реальність?»;

- «Насилля в сім'ї: міф чи реальність»;

- «Жорстоке поводження з дітьми вдома»

З метою підвищення обізнаності педагогів, працівників ЗДО,  усіх учасників освітнього процесу щодо проблеми сексуального насильства над дітьми, виявлення випадків насильства, їх попередження та допомоги дітям, які постраждали від сексуального насильства, сприяння відкритій дискусії про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства, недопущення стигматизації жертв і надання їм допомоги, ознайомилися з  листом Міністерства освіти і науки України від 10.11.2022 № 4/3250-22 «Щодо захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства». Оскільки сексуальне насильство над дітьми - прихована проблема, точну кількість потерпілих установити надзвичайно складно. За оціночними даними Ради Європи, кожна п'ята дитина страждає від різних форм сексуального насильства. Сексуальне насильство є болючою темою й у мирний час, проте під час війни проблема загострюється.

Отже аналізуючи усі заходи спрямовані на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у Квасилівському ЗДО, питання щодо створення комфортних, безпечних, доступних та нешкідливих умов розвитку, виховання, навчання дітей і праці у групах, можна зробити висновок, що у Квасилівському ЗДО створене безпечне освітнє середовище, в  якому: наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю дітей, педагогів і батьків, відсутні будь-які прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.

Підготувала   практичний психолог Юлія ВІННІЧУК