Які орієнтири для створення фізичного середовища в дошкільній групі за ECERS-3 - міжнародною методикою оцінювання якості освітнього процесу в ЗДО

Групова консультація для вихователів

ECERS-3 - це надійна міжнародна методика, якій довіряють у понад 30 країнах світу. Відповідно до цієї системи освітнє середовище має належати дітям. Середовище, яке спонукає до гри, взаємодії, досліджень, спілкування, дарує радість дитинства.

ПАРАМЕТРИ, які свідчать про  організацію дієвого, безпечного, емоційно позитивного середовища,

універсального для усіх дітей, у тому числі з інвалідністю:

  • внутрішній простір
  • умеблювання для догляду, гри та навчання
  • облаштування групового простору для гри і навчання
  • місця для усамітнення
  • візуальне оформлення простору, пов'язане з дітьми
  • простір для розвитку великої моторики
  • обладнання для розвитку великої моторики

Внутрішній простір. Меблі залишають достатньо простору для різних видів діяльності, вільного переміщення дітей; немає зайвих меблів, які захаращують приміщення і не дають дітям змоги безперешкодно дістатися до потрібних матеріалів. Простір доступний (універсальний дизайн) для дорослих з ООП  та усіх дітей, аби вони могли безперешкодно дістатися до приміщення групи, ігрових майданчиків.

Умеблювання для догляду, гри  і навчання. Кількість меблів у групі достатня для одночасного користування всіма дітьми, зручні та відповідають віку і зросту дітей (промарковані). Для відпочинку і спілкування у групі є напівм'які (крісла, дивани, пуфи), або м'які безкаркасні вироби (крісла-мішки, подушки, килими та мати для сидіння та лежання на підлозі тощо).

Меблі не скупчені в одному місці. Діти з ООП забезпечені адаптованими меблями.

Облаштування групового простору для гри і навчання. Організація простору передбачає окремі ігрові осередки, які умовно поділяють на «тихі»  і «гамірні», які віддалено один від одного за допомогою меблів і віддаленості у просторі. Облаштування усіх осередків діяльності відповідає їх призначенню та інтересам дітей. Матеріали організовані за категоріями та доступні для кожної дитини. Ігровий простір обладнаний спеціальним умеблюванням: мольберти, ємкості для гри з піском та водою, дитячі кухні, місця для знайомства з книгами.

Доступний простір - безпечний, гнучкий в організації, з достатньою кількістю місця для відповідного виду гри і кількості дітей, які хочуть брати у ній участь.

Місця для усамітнення. Місце усамітнення доступне й облаштоване для уникання спілкування з іншими дітьми чи дорослими. Воно сприяє тому, що дітей, які у ньому перебувають, ніхто не чіпає.

Візуальне оформлення простору, пов'язане з дітьми. У візуальному оформлені приміщення надається перевага творчості дітей - створюються можливості для виставок дитячих робіт, спільних проєктів, 3Д моделей, фотографій з екскурсій; дітям надається можливість самостійно оформлювати окремі простори. Середовище оновлюється та відображає поточні інтереси дітей. Світлини дітей та їхніх родин, малюнки розміщуються на рівні очей дітей. Використовується візуальне оформлення для заохочення дітей до спілкування.

Простір для розвитку великої моторики. Внутрішній і зовнішній простори ЗДО не містять жодних небезпечних предметів, які можуть зашкодити здоров'ю дитини. Територія ЗДО огороджена. На майданчику діти можуть вільно бігати, стрибати, грати в активні ігри, кататися на велосипеді. Ігровий майданчик безпечний і доступний для всіх дітей (огороджений, обладнаний захисними подушками під лазанкою, дітям не потрібно долати сходи).

Обладнання для розвитку великої моторики. Велика кількість різного стаціонарного і переносного обладнання сприяє тому, що діти не стоять у черзі, аби ним скористатися (лазанки, поле для гри з м'ячем, дитячі триколісні велосипеди, великі м'ячі, м'які модулі та інше). Обладнання не має пошкоджень. Обладнання відповідає віку, потребам та інтересам дітей. Обладнання заохочує дітей вдосконалювати своїм вміння: штовхати/тягнути, висіти на руках, стрибати на двох ногах, стрибати на одній нозі, користуватися скакалкою та/чи гімнастичним обручем, котити предмети у завданому напрямку, метати, ловити, кидати, підкидати вгору.

Під час перебування на ігровому майданчику діти вільно користуються обладнанням. Для дітей, які мають особливості фізичні потреби, зроблено необхідні адаптації або їм надано спеціальне обладнання.

Використані першоджерела:

 

1. Шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти. Третя редакція (ECERS-3) / Тельма Гармс, Річард М. Кліффорд, Деббі Краєр. – Х.: Вид-во «Ранок», 2020.

Підготувала вихователь Ольга МАЛЮТІНА