Засоби розвитку мови і навчання дітей рідної мови. Обмін досвідом

Матеріали семінару-практикуму

Засоби розвитку мови і навчання дітей рідної мови

Обмін досвідом 

Засоби розвитку мовлення і навчання дошкільників рідної мови - це способи мовленнєвої взаємодії виховательки і дітей у предметному і соціальному довкіллі, які здійснюють позитивний вплив на мовлення дітей. До таких засобів відносимо:

-  мовлення виховательки та інших мовців (працівники ЗДО, батьки, інші діти);

-  мовленнєве середовище, у якому перебуває дитина;

-  художня література;

-  дидактичні засоби навчання мовленнєвої спрямованості (дидактичні ігри, іграшки, картини, альбоми, зошити тощо);

-  праця дітей;

-  природне і соціальне довкілля;

-  свята і розваги;

- інформаційні засоби (комп'ютер, телевізор, телефон, фото/відеоперегляди, мультфільми, кінофільми, театральні вистави, образотворче мистецтво).

Провідними засобами розвитку мовлення і навчання дошкільників рідної мови у ЗДО є мовлення вихователів, мовленнєве середовище, художня література, дидактичні засоби мовленнєвої спрямованості.

Протягом дня використовую певні засоби, завдяки яким діти опановують нові знання, розвивають мову. Навчаю дітей користуватися рідною мовою у живому, безпосередньому спілкуванні з оточуючими людьми, розвиваю усне мовлення. Протягом дня використовую такі засоби навчання дітей рідної мови:

  • організацію спілкування дітей у різних видах діяльності
  • сприймання різних видів образотворчого мистецтва
  • використання технічних засобів
  • ознайомлення дітей з художньою літературою
  • мова вихователя як педагогічний фактор впливу на дитину.

Мова виховательки - це взірець для наслідування дітьми. У процесі мовного спілкування виховую у дітей навички культури мовлення: не втручатися у розмову старших; вчу не перебивати товариша. Під час спілкування з дітьми звертаю увагу на власне мовлення, а саме на:

- правильність мовлення,

- нормативність мовлення,

- логічність мовлення,

- різноманітність (багатство) мовлення,

- естетичність мовлення,

- доречність мовлення,

- виразність мовлення,

- образність мовлення,

- чистоту мовлення,

- багатство лексичного запасу.

Обов'язком виховательки, яка працює з дітьми дошкільного віку є, оволодіння літературними нормами рідної мови, культурою мовлення. 

Мовленнєве середовище - це сукупність сімейних, побутових, соціально-педагогічних неорганізованих і цілеспрямованих умов спілкування дитини в системі: «дорослий-дитина», «дитина-дорослий», «дитина-дитина». У ЗДО прагнемо забезпечувати дітям актуальне мовленнєве середовище -   максимально активну ініціативну взаємодію кожної дитини з іншими учасниками спілкування; занурення дитини в активну мовленнєву діяльність в обмеженому соціокультурному просторі (музичні ранки, національні свята та обряди, звичаї, традиції; знайомство з національним одягом, посудом, їжею, етикетом тощо).

Розвивальне мовленнєве середовище - це потенційні можливості позитивного впливу різноманітних чинників на мовленнєвий розвиток дитини (мовленнєві заняття, дидактичні ігри, художня література тощо).

Розвиток мовлення і навчання дітей рідної мови супроводжуємо різними видами наочно-дидактичного матеріалу:

- дидактичні ігри і вправи освітньо-мовленнєвої спрямованості;

- настільно-друковані ігри («Пазли», «Склади картинку», «З якої казки?», «Лото», «Розрізні картинки» та ін.);

- серії сюжетних картинок;

- серії предметних картинок;

- репродукції художніх картин;

- мультимедійні презентації (набір кольорових слайдів відповідно до теми дня) тощо.

Протягом дня застосовую різні словесні методи, такі як:

- читання розповідання художніх творів

- заучування віршів

- бесіди

- розповіді дітей

- переказ тощо.

Вони дають можливість розвивати у дітей уміння розуміти зміст мови, застосовувати знання без опори на наочність. За допомогою бесіди можемо визначити рівень знань дітей з даної теми, уточнити їх, активізувати мовлення дитини, на основі цього можемо поставити перед дітьми пізнавальні та практичні завдання, викликаючи у них інтерес до мовленнєвої діяльності.

Використані джерела:

1.    Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку. Алла Богуш, Наталя Маліновська. Київ, 2022. 

Підготувала вихователь Ірина СТЕПАНЮК