Форми організації розвитку мовлення і навчання дітей рідної мови в ЗДО. Методичні рекомендації для вихователів

Матеріали семінару-практикуму

Форми організації розвитку мовлення і навчання дітей рідної мови в ЗДО

Методичні рекомендації для вихователів 

Реалізація мовленнєвих завдань, визначених у Базовому компоненті дошкільної освіти (2021) та варіативних комплексних і парціальних програмах, відбувається у різних формах організації освітньо-мовленнєвої діяльності дітей раннього і дошкільного віку.

Форма - це спосіб організації осітньо-мовленнєвої діяльності, існування і передання її змісту, це його внутрішня змістова структура, будова тип, вид, зовнішній вигляд.

В організації освітньо-мовленнєвої роботи з дітьми дошкільного віку в ЗДО послуговуються такими формами:

- гра (дидактична/навчальна)

- гра-заняття

- заняття з розвитку мовлення і мовленнєвого спілкування

- освітнє мовленнєве спілкування виховательки з дітьми впродовж дня поза усталеним режимом (відповідно до лексичної теми дня та виходячи з інтересів дітей)

Гра дидактична (навчальна, освітньо-мовленнєвої спрямованості) - це цілеспрямована організація дітей для розв'язання мовленнєвих завдань в ігровій формі, за ігровими правилами для закріплення, уточнення, активізації мовленнєвих знань, умінь і навичок, набутих дітьми раніше у різних формах осітньо-мовленнєвої діяльності.

Гра-заняття - спеціально організована освітньо-мовленнєва діяльність дітей, спрямована на розвиток нових для дитини мовленнєвих умінь і навичок та закріплення раніше набутих здебільшого в ігровій формі. Ігри-заняття переважно є формою розвитку мовлення дітей раннього і молодшого дошкільного віку.

Заняття з розвитку мовлення і мовленнєвого спілкування є обов'язковою провідною формою розвитку мовлення і навчання дітей рідної мови. Це - форма організації освтіньо-мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку, яка здійснюється у певному місці, з певною групою (постійною) дітей (або з однією дитиною), за певною програмою, в обмежений за тривалістю час, визначений режимом, у межах якого вихователька здійснює освітньо-мовленнєву діяльність дітей з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних особливостей.

Ознаками мовленнєвого заняття в ЗДО є:

  • мовленнєва спрямованість заняття, яка передбачає виконання завдань з освітнього напряму «Мовлення дитини», які визначено у Базовому компоненті дошкільної освіти та варіативних комплексних і тематичних (парціальних) програмах;
  • наявність наочно-дидактичного матеріалу з навчання дітей рідної мови, які стимулюють мовленнєву активність дітей;
  • освітньо-мовленнєва діяльність дітей здійснюється у визначений для занять час (відповідно до розкладу занять);
  • в організації освітньо-мовленнєвої роботи з дітьми керівна роль належить виховательці (визначення теми, виду мовленнєвого спілкування, добір наочності, активізація дітей тощо);
  • у процесі організованої освітньо-мовленнєвої діяльності вихователька оцінює результати освітньо-мовленнєвої діяльності, стимулює самостійні мовленнєві дії дітей, спрямовані на закріплення набутих мовленнєвих знань, умінь і навичок.

Види мовленнєвих занять за класичною класифікацією

Види мовленнєвих занять за метою:

на повідомлення нових знань, у процесі яких діти здобувають нові знання, відомості про предметне і соціальне довкілля як теоретичне підґрунтя для розвитку мовлення (екскурсії, екскурсії-огляди, спостереження, читання художніх творів, використання усної народної творчості, розглядання і бесіди за серіями дидактичних картин тощо);

на узагальнення, систематизацію і закріплення нових знань (узагальнювальні бесіди, самостійні розповіді дітей, мовленнєві ігри і ситуації, дидактичні мовленнєво спрямовані ігри тощо);

заняття розважального, змагально-ігрового характеру (ігри-драматизації за змістом художніх творів, інсценування казок, показ із мовленнєвим супроводом різних видів театру);

контрольно-перевірочні та діагностувальні мовленнєві заняття, які проводять у кінці кварталу, року, по завершенні певної теми;

підсумкові заняття з одного конкретного розділу (виховання звукової культури мовлення, зв'язного мовлення тощо).

Види мовленнєвих занять за організацією дітей на заняття (за кількістю присутніх дітей на занятті):

заняття з усією групою дітей (у дошкільній освіті усталився термін «фронтальні заняття»). Цей вид заняття з освітньо-мовленнєвої діяльності проводить вихователька тільки як підсумкове, на повторення й узагальнення знань, умінь і навичок із використанням ігор та інших активних мовленнєво-спрямованих методів;

заняття з підгрупою дітей, на яких присутні не більше 15 дітей одного віку. Цей вид заняття з навчання дітей рідної мови є провідним у роботі з дітьми молодшого і середнього дошкільного віку;

індивідуально-групові заняття, на яких присутні від 4 до 8 дітей. Цей вид мовленнєвого заняття домінує у роботі з дітьми другого і третього років життя;

індивідуальні заняття, на яких присутні від 1 до 4 дітей обов'язково одного рівня мовленнєвого розвитку. Цей вид заняття проводиться в усіх вікових групах з дітьми, які мають певні затримки мовленнєвого розвитку чи специфічні (спільні) мовленнєві помилки.

Види мовленнєвих занять за змістом реалізації мовленнєвих завдань:  

предметно-мовленнєві, на яких реалізуються тільки мовленнєві завдання з одного мовленнєвого розділу (звукової культури мовлення, словникової роботи, граматичної правильності мовлення, зв'язного мовлення, художньої літератури чи ознайомлення дітей з довкіллям, навчання елементів грамоти);

комбіновані мовленнєві заняття, на яких реалізуються мовленнєві завдання із 2-3 інших мовленнєвих розділів (наприклад: художня література і розвиток зв'язного мовлення, переказ оповідань, казок), ознайомлення з довкіллям і розвиток діалогічного (бесіда за змістом картини) чи монологічного мовлення (складання розповідей із власного досвіду, за результатами спостережень, екскурсії-огляди тощо);

комплексні мовленнєві заняття, на яких реалізуються не менше трьох мовленнєвих завдань із різних мовленнєвих розділів (наприклад: збагачення словника дітей, виховання звукової культури мовлення та розвиток зв'язного мовлення; чи розвиток діалогічного мовлення, формування граматичної правильності мовлення та мовленнєвого етикету);

інтегровані мовленнєві заняття, на яких реалізуються насамперед нові мовленнєві завдання (з будь-якого мовленнєвого розділу), та закріплюють відповідними методами і прийомами з інших немовленнєвих розділів (образотворчої діяльності, формування елементарних математичних уявлень, ознайомлення з рідною природою, фізичної культури чи музичного виховання);

тематичне мовленнєве заняття, яке присвячене одній темі (наприклад, «Професії твоїх батьків», «Весна», «Наш дошкільний заклад» та ін.), у ході якого використовується матеріал з різних розділів програми, натомість перевага надається реалізації мовленнєвих завдань, зокрема збагачення, уточнення й активізація словника, розвиток діалогічного і монологічного мовлення. Такий вид заняття проводять здебільшого на повторення, узагальнення раніше набутих дитиною знань, умінь і навичок.

Орієнтовна кількість занять на тиждень (місяць):

- розвиток мовлення і навчання дітей рідної мови (предметне) - одне заняття на тиждень;

- комбіноване: ознайомлення з довкіллям і розвиток мовлення - одне заняття на тиждень;

- інтегроване заняття - один-два рази на місяць.

Усі мовленнєві заняття плануються у першій половині дня першими за послідовністю проведення з-поміж занять з інших розділів.

Використані джерела:

1.    Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку. Алла Богуш, Наталя Маліновська. Київ, 2022. 

Підготувала вихователь Світлана ХРАПКО