Організація освітнього процесу в ЗДО влітку в умовах воєнного стану. Методичні настанови педагогам

Консультація для педагогічних працівників

Освітню діяльність у дитячих садках здійснюють на основі розробленого плану роботи на навчальний рік і літній період, який схвалюють педагогічною радою закладу та затверджує його керівник (лист МОН «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік» від 07.07.2021 № 1/9-344). План роботи літнього періоду може бути як складовою Плану роботи закладу на навчальний рік, так і окремим документом.

Календарне планування в літній період вихователі здійснюють на тих самих підставах, за такими самими вимогами, що й упродовж усього навчального року. Модель календарного планування вихователі обирають самостійно. Вона може бути спрощена, проте має відповідати вимогам внутрішнього локального документа (Інструкції з діловодства закладу чи Положення про планування).

Безпека життєдіяльності

Важливим чинником, який необхідно врахувати під час планування й організації освітнього процесу, є загальна ситуація, яка склалася в Україні у зв'язку з воєнними діями. Тому слід приділити увагу заходам безпеки в разі надзвичайної ситуації. Зокрема, під час організації освітнього процесу слід послуговуватися рекомендаціями, поданими в додатках до листа МОН «Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні» від 02.04.2022 № 1/3845-22.

Одним із пріоритетних завдань літнього періоду має стати формування в дошкільників свідомого ставлення до власної безпеки, а також формування в них навичок безпечної поведінки та стресостійкості, збереження життя та здоров'я (фізичного, психологічного, емоційного). Тому варто під час літнього періоду провести Тиждень безпеки дитини. У його межах ознайомити дітей з правилами:

  • безпеки під час евакуації, мінної безпеки;
  • дорожнього руху;
  • поведінки на вулиці, утранспорті, при зустрічах знезнайомими людьми;
  • поведінки під час відпочинку на сонці, улісі, біля водойми;
  • користування електричними йгазовими приладами тощо.

Одна зі складових безпечного освітнього простору - інформаційна безпека дитини. Дорослим (педагогам, батькам) слід постійно спілкуватися з дітьми, бути поруч, відповідати на їхні запитання, враховуючи вікові особливості.

Організація освітнього процесу в разі епідемічної небезпеки

Літній період починається 1 червня і закінчується 31 серпня. Рівень епідемічної небезпеки визначається рішенням Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (СОVID-19)» на період встановлення карантину власником установи, організації або уповноваженим органом може змінюватися режим роботи закладу.

Керівні принципи та заходи щодо безпечного функціонування дитячих садків, а також розвитку дітей та підтримки працівників подано в постанові Головного державного санітарного лікаря України «Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)» від 06.12.2021 № 23.

Взаємодія в умовах воєнного стану

Під час організації освітньої взаємодії слід враховувати умови, в яких опинилися діти. Зокрема, особливу увагу слід приділити дітям, які:

  • проживають умісцевості воєнних дій;
  • проживають урайонах, де нездійснюються воєнні дії;
  • проживають вУкраїні, куди родини тимчасово переїхали або евакуйовані;
  • проживають умісцевості, що тимчасово перебуває під окупацією;
  • залишилися без одного або двох батьків тощо.

Через травматичні для дітей події під час організації освітнього процесу слід уникати таких тем:

  • про родину- угрупі можуть бути діти, які втратили когось ізрідних;
  • війну, озброєння, небезпечні ситуації, пов'язані звоєнними діями;
  • мирне життя- це, зодного боку, приємні спогади, аз другого- зайве нагадування про те, чого нині складно досягти.

Під час організації взаємодії з дітьми працівникам дитячого садка слід послуговуватися листом МОН «Щодо комунікації з дітьми дошкільного віку з родин учасників ООС/АТО, внутрішньо переміщених осіб та організації взаємодії з їхніми батьками» від 12.12.2019 № 1/9-766.

Руховий режим

У літній період педагогам варто віддавати перевагу фізкультурно-оздоровлювальному напряму освітнього процесу, щоб зміцнювати здоров'я вихованців. Для цього слід послуговуватися Інструктивно-методичними рекомендаціями «Про організацію фізкультурно-оздоровлювальної роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» від 28.05.2012 № 1/9-413.

Усі форми освітньої взаємодії з дітьми слід організовувати з урахуванням небезпекової ситуації.

Послідовність різних видів рухової діяльності та форм роботи з дошкільниками потрібно змінювати відповідно до погоди, віку дітей та характеру попередньої діяльності. Слід забезпечити логічне чергування спокійної діяльності та рухової активності дітей, правильний розподіл фізичного навантаження протягом усього дня.

Освітня діяльність

Протягом дня педагоги мають організовувати різноманітну самостійну діяльність дітей за їхнім вибором, наприклад:

  • образотворчу діяльність звикористанням пластиліну, олівців, фарб, фломастерів;
  • конструювання збудівельного матеріалу, паперу, природного матеріалу;
  • дослідно-експериментальну діяльність тощо.

У літній період в організації освітньої взаємодії з дітьми слід віддавати перевагу ігровій діяльності, зокрема самостійним сюжетно-рольовим іграм. Під час добору ігор потрібно враховувати не лише вікові особливості дітей групи, а і їхні уподобання та інтереси.

Доцільними влітку будуть також розваги, які можна провести на свіжому повітрі: ляльковий, настільний чи інший вид театру; дитячі концерти; спортивні, музичні, літературні дозвілля; читання художньої літератури з продовженням, розповідання казок тощо.

Для того щоб зробити кожен день цікавим, пізнавальним для дітей, збагатити їхній життєвий досвід позитивними емоціями та власними відкриттями, радимо організовувати діяльність за принципами тематичних тижнів. Наприкінці такого тижня доцільно провести підсумковий день - це може бути тематичний день, розвага чи спортивне свято, виставка малюнків чи поробок.

Робота з батьками

У дитячих садках, де призупинено освітній процес у зв'язку з воєнними діями, педагоги виконують функцію модераторів, які пропонують педагогічну підтримку родинного виховання батькам.

Для того щоб педагогічний супровід батьків вихованців був дієвим, у календарному плануванні на місяць/тиждень слід визначити теми та завдання, які будуть надані батькам у дистанційному форматі за допомогою електронної пошти й месенджерів.

Під час взаємодії з батьками вихованців необхідно враховувати їхні запити щодо інформаційної допомоги та підтримувати зворотний зв'язок. Щоб закріплювати й формувати в дітей знання та вміння в межах обраних тем педагогічної підтримки родинного виховання, педагогам варто добирати та відправляти батькам невеликі завдання з урахуванням можливостей кожного вихованця.

Організація освітньої діяльності дітей з ООП

Освітню роботу з дітьми з ООП здійснюють відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою КМУ від 10.04.2019 № 530.

Враховуючи, що дитячі садки у зв'язку з карантинними заходами та внаслідок бойових дій не працювали в навчальний період, доцільно надавати психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з ООП, які здобувають освіту в інклюзивних групах, у літній оздоровлювальний період. Вищезазначені послуги надають з урахуванням індивідуальної програми розвитку дитини, «Гранично допустимого навчального навантаження на дитину в дошкільних навчальних закладах різних типів і форми власності», затвердженого наказом МОН від 20.04.2015 № 446, і за погодженням з батьками та спеціалістами, які їх надають.

Організацію освітнього процесу для осіб з ООП, які переїхали на тимчасове проживання до інших регіонів України, здійснюють відповідно до рекомендацій, наданих у листі МОН «Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами в період воєнного стану» від 28.03.2022 № 1/3710-22.

Особливу увагу треба зосередити на педагогічній діяльності в групах, до яких долучилися діти зі статусом внутрішньо переміщених осіб.

Діти, які мають статус внутрішньо переміщених осіб, а також ті, хто проживають у населених пунктах, розташованих поблизу зони бойових дій або безпосередньо в зоні бойових дій, належать до категорії осіб з ООП (Стаття 1 Закону України «Про освіту»).

Такі діти потребують окремого психолого-педагогічного супроводу під час адаптації до нових умов. Педагогічні працівники дитячого садка мають спостерігати за такими дітьми; враховувати в освітній роботі інформацію щодо їхнього психічного стану; впроваджувати такі види діяльності, які сприятимуть емоційній підтримці дітей, налагодженню комунікації з ними, нормалізації емоційного стану тощо.

Психологічний супровід учасників освітнього процесу

Психологічна служба дитячого садка має забезпечувати своєчасне й систематичне надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань функціонування системи освіти. Для цього психолого-педагогічні працівники можуть послуговуватися методичними рекомендаціями «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій», запропонованими в листі МОН від 04.04.2022 № 1/3872-22.

Для того щоб розробити ефективну програму роботи з дітьми на літній період в умовах воєнного стану, практичному психологу необхідно володіти прийомами діагностики стану дитини. Також практичний психолог має бути спроможним аналізувати стан дитини та виявляти в неї ознаки тривожності. Відтак надавати своєчасну психологічну допомогу.

Примітка. Складено відповідно до листа МОН «Про затвердження методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період» від 22.06.2022 № 1/6894-22.

Підготувала вихователь-методист Раїса СЕМЕНЮК

за матеріалами ж-лу "Вихователь-методист" №7/2022