Логіко-математичний розвиток старших дошкільників. Практичний порадник для батьків

Державні вимоги  щодо опанування дошкільниками математики представлені в оновленому Базовому компоненті дошкільної освіти (2021) в освітньому напрямі «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», де акцент робиться не тільки на суто математичних, а й на сенсорно-пізнавальних, дослідницьких, логічних уміннях, формуванні здатності дитини мислити чітко, системно, творчо, узагальнювати, робити умовисновки. Отже, сьогодні математична підготовка дошкільників має складатися з двох основних напрямів - логічного і математичного та інтегруватися із сенсорно-пізнавальною та дослідницькою діяльністю дошкільнят. 

Актуальним у практиці дошкільної освіти є питання логіко-математичного розвитку дітей старшого дошкільного віку, оскільки потрібно ще більше зацікавлювати їх математикою, розвивати у них гострий розум, кмітливість, здатність правильно і логічно мислити напередодні вступу до НУШ.

 Завдання логіко-математичного розвитку дітей старшого дошкільного віку

Ознайомлення з формою

  • Розрізняти плоскі геометричні фігури: круг, квадрат, трикутник, чотирикутник, п'ятикутник та їх особливості; об'ємні: куб, куля, циліндр.
  • Визначати форму предметів за допомогою геометричної фігури як еталону.
  • Класифікувати та здійснювати серіацію геометричних фігур за певною ознакою (величина, висота, товщина, колір) та двома, трьома ознаками (величина і колір або довжина, ширина і колір тощо).
  • Виявляти інтерес і бажання до відтворення різних об'єктів навколишнього світу різними способами (конструювання, моделювання), засобами (різні види конструкторів), природним і штучним матеріалом.
  • Виявляти обізнаність з предметами та їх властивостями, матеріалами, з яких виготовляють різні речі (пластик, папір, метал, тканина, гума, глина, скло тощо).
  • Виявляти інтерес до різноманітних інтелектуальних ігор (головоломки, лабіринти, конструктори, кубики, мозаїки, LEGO), іграшок та книжок пізнавального змісту (дитячі енциклопедії, словники), розваг та вікторин логіко-математичного змісту.

Ознайомлення з величиною

  • Порівнювати предмети за висотою, шириною, товщиною, довжиною, загальною величиною, за допомогою умовної мірки, шляхом накладання, прикладання та на око.
  • Будувати упорядковані послідовні ряди (великий, менший, ще менший, найменший).
  • Використовувати еталонні та інші способи вимірювання.

Орієнтування у просторі

  • Орієнтуватися у просторі на основі його безпосереднього сприйняття та словесного позначення просторових категорій (місцеположення, віддаленість).
  • Визначати своє місцеположення відносно об'єктів, що оточують, розташування предметів і об'єктів у просторі (близько, далеко, ліворуч, праворуч, всередині, під, над, біля, зверху, знизу, назад, вперед).
  • Орієнтуватися на площині аркуша паперу, книги, зошита (верхній правий куток, нижній лівий тощо).
  • Вміє складати орнаменти, малюнки з використанням геометричних фігур, різних за величиною, формою, кольором.
  • Розуміти схеми, плани, умовно-символічні зображення, як моделі просторового розміщення..
  • Розуміти розміщення предметів, таблиці прямокутної форми із зображенням двох-трьох рядків і стовпців.
  • Визначати розміщення предметів за двома координатами - назвою рядка і стовпця.

Орієнтація у часі

  • Орієнтуватися в часі через практичну діяльність (вчора, сьогодні, завтра, раніше, пізніше, зараз, спочатку, потім, тепер, скоро, колись, давно, було, буде).
  • Знати послідовність пір року, днів тижня, частин доби, місяців (попереднього, поточного, наступного).
  • Ознайомити з різними видами календарів, умінь користуватися ними.
  • Визначати час за допомогою стрілок годинника у межах години/півгодини.

Формування уявлень про числа і цифри, множини

  • Лічити предмети у межах 10 у прямому і зворотному напрямку. Володіти кількісною та порядковою лічбою.
  • Знати цифри від «0» до «9».
  • Визначати кількісний склад числа в межах 10, складати числа з двох менших.
  • Порівнювати суміжні числа.
  • Знати українські грошові одиниці (25, 50 копійок та 1, 2, 5, 10 гривень).
  • Утворювати рівність з нерівності шляхом збільшення (зменшення) однієї з множин на 1. Оперувати множинами (посуд, одяг, меблі тощо).
  • Складати приклади на додавання і віднімання за малюнками, практичними діями, сюжетами казок, життєвими ситуаціями.
  • Викладати приклади на додавання та віднімання в межах 5 за допомогою цифрових карток, читати приклади. Знати знаки «+», «-», «=», «≠».
  • Додавати та віднімати в межах 5 за допомогою шкали лінійки.
  • Складати та розв'язувати задачі; ознайомити зі структурою задачі (за допомогою малюнків та практичних дій з фішками).
  • Виділяти в предметах, об'єктах окремі частини, ділити ціле на окремі частини, за частинами визначати ціле.

                          Участь батьків

Підтримка батьками процесу формування сенсорно-пізнавального простору, предметно-практичних дій дитини може відбуватися шляхом: розвитку сенсорно-пізнавальних, логіко-математичних та дослідницьких навичок дитини:

-  використання у взаємодії з дитиною різноманітних інтелектуальних ігор (лабіринти, конструктори, кубики, мозаїки, ЛЕГО) іграшками, книжками пізнавального змісту (дитячі енциклопедії, художні твори, словники);

-  спільне розв'язання вправ, ігор, завдань, запитань математичного змісту під час прогулянок і спостережень у природі, пізнавальних розмов та бесід з дитиною;

-  організація та планування часу для спільних сімейних справ, життєдіяльності родини у вихідні / святкові дні: проведення спільних ігор і розваг, вікторин логіко-математичного змісту;

-  проведення елементарних дослідів та експериментів з матеріалами та речовинами із залученням дитини до коментування процесу дослідження та до спільного аналізу його результатів.

Використані першоджерела

1.    Базовий компонент дошкільної освіти, 2021

2.    Методичні рекомендації до Базового компоненту дошкільної освіти, 2021.

Підготувала вихователь Оксана КОРНІЙЧУК