Майстер-клас для вихователів «Як використовувати практичне моделювання під час навчання старших дошкільників розв’язуванню арифметичних задач»

Одним з ефективних прийомів, що дає змогу дошкільникам по­бачити задачу в цілому і не лише зрозуміти її, а й самостійно знайти правильний розв'язок, є моделювання.  

 Моделювання в широкому сенсі слова - це заміна дій зі звичайними предметами діями з їх зменшеними зразками, моделями, муляжами, макетами, а також їх графічними замінниками: малюнками, кресленнями, схемами тощо. Використання методу моделювання під час навчання дітей розв'язання задач на додавання й віднімання потребує певної підготовчої роботи вже з молодшого дошкільного віку. Так, молодшим дошкільникам необхідно пропонувати вправи з множинами: об'єднання двох множин (1+1;1+2; 2+1) без спільних елементів і видалення частини з множини. Операції з множинами за формою не відрізняються від задач, але виконують їх чисто практично. Наприклад, педагог читає задачу: «Дівчинка вирізала 1 червоний кружечок і 1 жовтий. Скільки всього кружечків вирізала дівчинка?». Діти викладають на столах спочатку 1 червоний кружечок, потім 1 жовтий; з'єднують їх разом і знаходять загальну кількість усіх кружечків, додаючи їх.

Можна запропонувати іншу задачу: «Олежко вирізав 3 кружечки, 1 кружечка він подарував товаришу. Скільки кружечків залишилося в Олежка?». Прослухавши текст задачі, вихованці викладають 3 кружечки, потім відсувають 1 кружечок й перераховують ті, що залишилися.

В середній групі дітей навчають подібних математичних операцій в межах 5. Проте, є діти, яким під силу оперувати з множинами у межах 5-7 і більше. Діти вже можуть працювати з віршованими задачами, задачами за малюнками чи простими схемами.

На наступному етапі, а це вже у старшому дошкільному віці, ознайомлю-ють зі змістом дій дода­вання й віднімання, навчають перетворювати на мову математич­них символів ситуацію, зображену на малюнку, а також пояснювати за малюнками або схемами дію, яку по­трібно виконати. На цьому етапі увагу дітей зосереджують на розу­мінні того, що означають знаки «+» і «-».

Задачі на знаходження суми й залишку - перші задачі, із якими ознайомлюють дошкільників. Важливо, щоб кожна дитина зрозумі­ла, за допомогою якої дії можна розв'язати певну задачу й чому. Тому дітям п'яти-шести років потрібно пояснити най­простіше предметне моделювання умови задачі.

Прикріплені файли