КЛЮЧОВІ ПОКАЗНИКИ ЯКОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: ВІДПРАВНІ ТОЧКИ. Матеріали круглого столу для педагогічних працівників

Цього року дошкільна освіта буде перебувати у центрі суспільної уваги. Реформа дошкільної освіти - в дії. Педагогічним працівникам ЗДО варто взяти до уваги усі відправні точки, які впливають на покращення якості дошкільної освіти та почати перебудовувати свої підходи, погляди й мислення відповідно до нових вимог у сфері дошкільної освіти. Серед запланованого МОН України:

впровадження нової редакції БКДО (з вересня 2021 року);

оновлення усіх комплексних та парціальних програм;

затвердження Концепції розвитку дошкільної освіти;

розроблення та затвердження професійного стандарту вихователя та керівника ЗДО;

затвердження змін до ЗУ «Про дошкільну освіту»;

затвердження змін до Положення про дошкільний навчальний заклад;

масштабне дослідження якості дошкільної освіти у ЗДО з використанням методики ECERS-3.

«Розвиток якісної та доступної дошкільної освіти є дуже важливим завданням. Особливо актуально це в контексті Нової української школи: дошкілля має бути синхронізоване з реформою НУШ і максимально готувати дітей до школи та життя. Батьки також повинні розуміти, що вони впливають на розвиток дітей у цей період. Завдяки нашим партнерам ЮНІСЕФ в Україні в межах кампанії НУМО розроблено спеціальні інструменти, які допоможуть гармонізувати розвиток дошкільнят і підготувати їх до школи. Адже результатом якісної дошкільної освіти є готовність дитини до подальших етапів життя, пов'язаних зі здобуттям нових знань та формуванням навичок і вмінь», - зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

Відправними точками ключових показників якості дошкільної освіти є:

1.  Доступність освітніх послуг. Кожна дитина повинна мати доступ до дошкільної освіти, оскільки відвідування ЗДО має позитивний вплив наданих у ньому освітніх послуг на її розвиток та підготовку до школи і подальшого життя. Завдання вихователів - максимально сприяти покращенню рівня відвідуваності ЗДО кожною дитиною та всіляко мотивувати вихованців до відвідування дитячого садка; своєю високоякісною, змістовною і цікавою для вихованців педагогічною діяльністю показувати приклад ефективної взаємодії з усіма дітьми та підвищення ролі ЗДО у наданні якісної дошкільної освіти кожному її здобувачу відповідно до вікових та індивідуальних можливостей та підготовки їх до вступу в НУШ.  

2.   Кваліфіковані й вмотивовані педагогічні кадри, ефективне керівництво -  ще один із важливих чинників якості дошкільної освіти. Саме високопрофесійні кадри ЗДО здатні забезпечити теплу, сприятливу і стимулювальну взаємодію з дітьми, що сприяє їх ефективному розвитку у всіх сферах життєдіяльності. Важливим завданням команди педагогічних працівників і керівництва ЗДО є безперервний професійний розвиток, неухильне підвищення кваліфікації та володіння необхідними інноваційними освітніми технологіями, сучасними компетенціями з метою забезпечення ефективної партнерської взаємодії з дошкільниками, у тому числі з дітьми з ООП, та надання їм якісних освітніх послуг, виходячи з вимог сьогодення. Навчання педагогів, яке ніколи не закінчується, сприяє підтримці рівня якості освітніх послуг у ЗДО.

3.   Інноваційне, багатофункціональне розвивальне середовище. «Завдання дорослих - створити для дитини збагачене середовище, в якому не лише б задовольнялися базові потреби дитини, а й було достатньо стимулів, на які дитина відгукується, де дитина в безпечних умовах мала б змогу досліджувати себе та свої можливості, мотивацію та різноманітність відносин», - зазначила голова Представництва ЮНІСЕФ в Україні Лотта Сильвандер.

Інноваційне освітнє середовище - це один із головних чинників вдосконалення освітнього процесу у ЗДО. А тому головна вимога сьогодення - дошкільні заклади мають створювати сучасні умови, враховуючи запити та інтереси дітей, й надавати можливості для найкращого розвитку кожної дитини.

Ігровий простір групи повинен бути розподілений на осередки з вільним доступом дітей до матеріалів. Критично важливими в організації освітнього процесу має бути цікава гра та тепла взаємодія з дітьми. Вихователі ЗДО мають вже сьогодні ставити акценти на:

- створення у групах позитивного, динамічного розвивально-ігрового простору, що активізує творчий потенціал дошкільників;

- «реанімацію» та неухильне збагачення ігрової діяльності в освітньому процесі.

Задля мотивації дошкільників і залучення їх до активної ігрової, навчально-пізнавальної та інших видів діяльності вихователі мають ефективно використовувати в освітньому процесі різновиди сучасних ігор:

-  настільні (розрізні картинки (пазли), парні картинки, лото, доміно, триміно, шахи, «Морський бій», «Ферма», «Лабіринт», «Дуплет» «Доббл», «Меморі», «Друдли», ігри з кодами тощо);

будівельно-конструкторські (різновиди конструювання з великих кубиків; конструювання з дерев'яного будівельного матеріалу - «Вежа»; ігри з конструктором «LEGO» тощо; технічне конструювання);

- різновиди сенсорних ігор на залучення усіх аналізаторів;

-  ігри на розвиток великої моторики тощо.

За шкалою оцінювання освітнього процесу у ЗДО - ECERS-3 найбільшим у групі має бути осередок сюжетно-рольових ігор. Гра має стати фундаментальною частиною процесу розвитку дитини.

4. Робота в команді та співпраця з батьками. Педагогічні працівники ЗДО мають активно залучати батьків до різних форм взаємодії і видів діяльності, які сприяють розвитку дошкільнят, оскільки вони є першими педагогами для дитини та відповідальними за виконання освітньої програми, вимог БКДО й рівень розвитку своєї дитини. Відвідування дитиною ЗДО не звільняє батьків від виховання, навчання й розвитку їх дитини, збереження її життя, зміцнення здоров'я та усвідомленого ставлення до здорового способу життя.

Зазначена тенденція збільшує роль партнерської взаємодії педагогічних працівників ЗДО та батьків. Вихователі, музичні керівники, інструктори з фізкультури та інші педагогічні працівники ЗДО як фахівці, що стимулюють процес розвитку дитини, є надійними помічниками батьків у розвитку їхньої дитини. Тому перед вихователями ЗДО стоїть важливе завдання - систематично проводити психолого-педагогічне просвітництво батьків, психолого-педагогічний супровід та підтримку розвитку дитини в умовах родинного виховання; надавати батькам високопрофесійні практичні поради, якомога глибше знайомити їх зі змістом освітньої програми для дошкільників своєї вікової групи та вимогами нового Базового компоненту дошкільної освіти (затвердженого 12.01.2021 року). Батьки мають бути глибоко обізнані із завданнями дошкільної освіти, її пріоритетами, довіряти у цьому напрямку педагогам та активно залучатися в освітній процес ЗДО.

5.  Зміст та організація освітнього процесу. Добре продумана освітня програма з чіткими педагогічними підходами і цілями сприяє підвищенню якості освітньої роботи з дошкільниками. Зміст та організація освітнього процесу у кожній віковій групі будується на основі освітньої програми, зміст якої повинен бездоганно знати кожен педагогічний працівник і творчо втілювати освітні завдання у роботі з дошкільниками.

Освітня програма забезпечує цілісний розвиток дитини (повноцінний розвиток її життєвих компетентностей і базових якостей) і дає дітям змогу повністю розкрити свій потенціал. До змісту організації освітнього процесу, крім занять та інших видів діяльності з дошкільниками, відноситься також індивідуально-диференційована робота з дітьми з різних освітніх напрямків (як з дітьми низького, так і з дітьми високого рівнів розвитку). Не працювати по шаблону однаково з усіма - вимога часу. На допомогу вихователю у вирішенні освітніх завдань програми мають приходити інноваційні педагогічні технології, інтерактивні методи, сучасні засоби навчання дошкільників. Вихователі повинні бути зорієнтовані на сучасні підходи до освітньої діяльності з дошкільниками, як от: геокешинг, квест, гра-стратегія, тематична мініатюра, коло рефлексії, гра з вільними матеріалами, колекціонування тощо. (Г. Бєлєнька, О. Половіна, І. Кондратець). 

Удосконалення змісту та організації освітнього процесу в ЗДО передбачає:

  • запровадження принципу педагогіки партнерства - співпраці вихователя, дитини і батьків; відмова від авторитарної моделі освіти та спілкування з усіма учасниками освітнього процесу;
  • втілення особистісно орієнтованого, компетентнісного, діяльнісного, соціокультурного та інтегрованого підходів;
  • забезпечення самостійної творчої діяльності дитини в освітньому процесі;
  • реалізації ігрової діяльності як провідної та принципу навчання через гру як наскрізного у взаємодії з дитиною.

6. Якісне і змістовне планування освітньої діяльності (перспективне, календарне) - наступний важливий чинник і відправна точка, які впливають на якість роботи педагогів, а відтак - якість дошкільної освіти. Адже саме від уміння педагога чітко спланува­ти день, передбачити найголовніше у розкритті теми дня, розвитку, вихованні й навчанні малюків залежить його успішна діяльність. Перспективне і поточне календарне планування розглядається як єдиний, нерозривний процес, складові якого взаємопозв'язані за змістом. Перспективне планування служить основою поточного календарного. Добре продуманий перспективний і календарний плани з чіткими педагогічними підходами і завданнями для дошкільників сприяють якості роботи педагога з дітьми. Основою планування є та програма виховання дітей в ди­тячому садку, яка прийнята для керівництва і ставить перед педагогами конкретні завдання щодо формування особистості дошкільника певного вікового періоду.

Отже, від правильно і змістовно складеного перспективно-календарного планування освітньої діяльності залежить якість наданих дошкільникам освітніх послуг.

7. Моніторинг та оцінка якості дошкільної освіти. Моніторинг якості дошкільної освіти - це безперервний процес за участі усіх сторін: адміністрації закладу, педагогів, батьків, громадськості, представників управління ДСЯО у Рівненській області. Даними, що моніторяться, є:

  • доступність дошкільної освіти на території, що обслуговується дошкільним закладом, раціональне використання приміщень закладу;
  • умови утримання дошкільників у закладі;
  • рівень підготовки та професійної майстерності педагогічних працівників;
  • якість створення ігрового предметно-розвивального середовища для дошкільників;
  • якість освітнього процесу (оцінюється за методикою ECERS-3);
  • рівень виконання освітньої програми та підготовки дітей до навчання у НУШ.

Усі вищеперелічені відправні точки у підвищенні якості дошкільної освіти педагогічний колектив візьме на озброєння при розробці Програми стратегічного розвитку Квасилівського ЗДО на 2022-2027 роки.

Результати дошкільної освіти для дітей і сімей залежать від рівня освіченості та компетентності кадрів. (Я. Пітерс).

Завдання педагогічного колективу - систематично підвищувати свою кваліфікацію та професійний рівень; впроваджувати інноваційні освітні технології, ефективні методи і засоби для досягнення кращих результатів освітньої діяльності; спрямувати зусилля на досягнення якісних показників виконання освітньої програми у всіх вікових групах на кінець навчального року; дотримуватися академічної доброчесності при виконанні посадових обов'язків та оцінюванні рівнів розвитку дошкільників.

Використані джерела:

1. Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція від 12.01.2021 року. https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/nakaz-33-bazovyy-komponent-doshk-osv.pdf

2. Ключові показники якості дошкільної освіти.  https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/14.01/numo/pokazniki-yakostivikhovateli.pdf

3. Як створити інноваційне розвивальне предметне середовище. https://www.pedrada.com.ua/article/2842-yak-stvoriti-nnovatsyne-rozvivalne-predmetne-seredovishche

4. ECERS-3: шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/ecers-shkala-ocinyuvannya-seredovisha-rannogo-ditinstva

5.  Що таке якісна дошкільна освіта. https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/14.01/numo/dshkilnoi-osvitibatki.pdf

 

Підготувала вихователь-методист Семенюк Р.Ф.