Розвиток пізнавальних здібностей дітей дошкільного віку. Методичні рекомендації садового методичного об'єднання

Вихователі мають бути не тільки спостерігачами того, як розвивається малюк.

Вони мають бути активними,бо  від їхньої діяльності залежить, в якому напрямі розвиватиметься дитина.

                                                          А. Веденов

Пізнавальна активність є одним з головних чинників розвитку дитячої особистості. Саме тому в усіх розділах чинних освітніх програм значна увага приділяється розвитку пізнавальних інтересів дітей у освітньому процесі. Шляхів розвитку пізнавальних здібностей багато. Провідною діяльністю дітей дошкільного віку є ігрова діяльність. 

Дидактична гра представляє собою багатослівне, складне, педагогічне явище: вона є і методом, і формою навчання дошкільників, і самостійною ігровою діяльністю, і засобом всебічного виховання. Цінність дидактичних ігор полягає в тому, що вони створюються у навчальних цілях. Завдяки їх використанню можна додати більше міцних і усвідомлених знань, умінь і навичок. Дидактична гра будить дитячу уяву, створює піднесений настрій, розвиває пізнавальний інтерес дитини. Дитина, захоплена грою, не помічає того, що вчиться, хоча раз у раз стикається із завданнями, які вимагають від неї розумової діяльності.

Дидактичні ігри сприяють:

  • розвитку пізнавальних і розумових здібностей: отримання нових знань, їх узагальнення та закріплення, розширення наявних у них уявлення про предмети і явища природи, рослинах, тварин;
  • розвитку пам'яті, уваги, спостережливості;
  • розвитку уміння висловлювати свої судження, робити висновки.
  • розвитку мови дітей: поповненню і активізації словника.
  • соціально-моральному розвитку дитини-дошкільника: в такій грі відбувається пізнання взаємин між дітьми, дорослими, об'єктами живої і неживої природи, в ній дитина проявляє чуйне ставлення до однолітків, вчиться бути справедливим, поступатися в разі необхідності, вчиться співчувати і т.д.

Для організаціїспільної і самостійної діяльності дітей  у групі потрібно створити предметно-розвивальне середовище - спеціальну дидактичну зону з великим набором пізнавальних ігор, з урахуванням безпеки, естетики, наочності, доступності.

Види дидактичних ігор:

1. Ігри з предметами (іграшками).

2. Настольно-друковані ігри.

3. Словесні гри.

Ігри з предметами - засновані на безпосередньому сприйнятті дітей, відповідають прагненню дитини діяти з предметами і таким чином знайомитися з ними; порівнювати, встановлювати подібність і відмінності предметів; знайомляться з властивостями предметів, величиною, кольором. При ознайомленні дітей з природою в подібних іграх доцільно використвувати природний матеріал (насіння рослин, листя, камінці, різноманітні квіти, шишки, гілочки, овочі, фрукти та ін. - що викликає у дітей живий інтерес і активне бажання грати. 

Настільно-друковані ігри - це цікаве заняття для дітей при ознайомленні з навколишнім світом, світом тварин і рослин, явищами живої і неживої природи. Вони різноманітні за видами: «лото», «доміно», «триміно», «парні картинки», «пазли» тощо. За допомогою настільно-друкованих ігор можна успішно розвивати мовні навички, математичні здібності, логіку, увагу, вчитися моделювати життєві схеми й приймати рішення, розвивати навички самоконтролю, навички сталого розвитку.

Словесні гри - це ефективний метод виховання самостійності мислення і розвитку мови дітей. Вони побудовані на словах і діях. Діти самостійно вирішують різноманітні розумові завдання: описують предмети, виділяючи характерні їх ознаки, відгадують їх за описом, знаходять подібності та відмінності цих предметів і явищ природи.

З метою розвитку пізнавальних здібностей  у дошкільників вихователька має:

- усіляко підтримувати інтерес дитини до пізнання, проявів активності й ініціативи, не скупитися на похвалу й заохочення;

- враховувати творчі пошуки дитини й відповідно до них будувати процес пізнання;

- замість монологічних вказівок педагога підтримувати діалогічну взаємодію з дітьми;

- в організації пізнавальної діяльності дітей варто поєднувати різні методи і прийоми - словесні, наочні, практичні, ігрові.

Ігри та вправи на розвиток пізнавальної сфери дошкільників

Розвиток уваги

«Будь уважним» (3-5 років)

Мета: розвиток уміння швидко реагувати на звукові сигнали.

Діти крокують під мелодію маршу. На слово «зайчики», вимовлене ведучим, діти повинні почати стрибати;

«котики» - бити ногами, копати;

«раки» - задкувати;

«пташки» - бігати, розправляючи «крила»;

«лелеки» - стояти на одній нозі.

«Чотири стихії» (4-6 роки)

Мета: розвиток уваги, пов'язані з координацією рухів.

Гравці сидять у колі. Ведучий домовляється з ними, що на слово «земля», вимовлене ним, усі повинні опускати руки вниз;

«вода» - витягнути руки вперед;

«повітря» - вгору;

«вогонь» - виконувати обертальні рухи руками; хто помиляється, випадає з гри.

«Пальці» (4-6 років)

Мета: розвиток уміння зосереджуватися і утримувати увагу.

Гравці сидять у колі. Руки на колінах, пальці, крім великих, переплетені. По команді ведучого діти починають повільно обертати великі пальці одним навколо іншого у напрямку, слідуючи за тим, щоб вони не торкалися один одного. Необхідно зосереджувати увагу на цьому русі.

Вправа закінчується  через 3-5 хвилин по команді ведучого.

«Комп'ютер» (5-6 років)

Мета: розвиток уваги.

Можна грати двома командами, які змагалися між собою, а можна однією. Кожен гравець отримує карту із символом, певною геометричною картою. «Програміст» показує програму - велику картку, де геометричні фігури, розкладені в певній послідовності.

Перемагає той або та команда, що швидше виконає закладену «програму», у свій  «комп'ютер». Виконувати в певній послідовності.

Можна взяти знайомі дітям букви, щоб «друкувати слова».

«Прислів'я» (5-6 років)

Мета: розвиток уваги.

Один учасник гри - відгадувач. Він виходить із приміщення. Кожна дитина отримує по одному слову відомого прислів'я. Входить відгадувач та, за командою, відгадує прислів'я за кожним вимовленим по черзі словом учасників гри.  

«Хто уважний?» (5-6 років)

Мета: розвиток мимовільної уваги, оперативної пам'яті, класифікації.

Ведучий зачитує 6 слів з інтервалом у 2-3 секунди. Наприклад: цукерка -  троянда - шоколад - ромашка - торт - тюльпан. Після цього дітям ставлять такі запитання:

-  Які назви квітів і скільки їх було у списку?

-  У які групи можна об'єднати ці слова?

«Так чи ні?» (4-6 років)

Мета: розвиток уваги.

Гравці стають у коло. Ведучий пояснює завдання: «Якщо ви згідні з твердженням, то піднімаєте вгору руку і кричите «ТАК», якщо не згодні - опускайте руку та кричіть «НІ»

-   Чи є в полі світлячки?

-   Чи є в морі рибки?

-   Чи є крила у теляти?

-   Чи є дзьоб у поросяти?

-   Чи є хвіст у півня?

-   Чи є ключ у скрипці?

-   Чи є рима у вірша?

-   Чи нема помилки?

«Стеж за рухом і словом» (4-6 років)

Мета: розвиток розподільної уваги.

Ведучий говорить, що діти повинні показати: ніс, рот, плечі, вухо, але при цьому сам «помиляється». Наприклад: показати брови, а говорити «вухо».

Розвиток логічного мислення

«Що підходить?» (4-5 років)

Мета: розвиток асоціативного мислення, короткочасної пам'яті.

Розкладаються картки з різними зображеннями: квітка, ложка, стіл, кубики, гребінець. Потім називають слова: свято, сон, обід, гра, волосся. Дитина має підібрати картки, що викликають в неї асоціації із цими словами.

Після цього слід показати дитині обрані картинки; а вона повинна відтворити слова, які потрібно було запам'ятати через асоціації.

«Хто більше?» (5-6 років)

Мета: розвиток дедуктивності, креативного мислення.

Назвати якнайбільше предметів і явищ, які можуть бути: червоними, залізними, круглими, скляними, безкінечними.

«У кого більше доказів?» (5-7 років)

Мета: розвиток логічного  мислення, зв'язного мовлення.

1.     Зайдіть аргументи:

- Читати корисно, тому що...

- Сваритися погано, тому що...

- Краще мати багато друзів, тому що...

- Мати собаку - це чудово...

- Одягатися краще, тому що...

- Дивитися довго телевізор шкідливо...

2. Я хочу...

- Гратися цілий день...

- Мені не можна...

- Пізно ввечері гуляти...

- З'їсти морозиво...

«Спійманка» (5-6 років)

Мета: розвиток креативного та логічного мислення.

- Повторіть назви посуду:

- Скільки ніг у карася?

- Скільки крил у поросяти?

- Скільки крил у індика?

- Скільки рук у їжака?

- Скільки олівців у порожній коробці?

«Що трапилося?» (5-6 років)

Мета: розвиток креативного мислення, уяви, мовлення

Потрібно скласти речення у розповідь:

- По вулиці їхала машина, тому у Діда Мороза була зелена борода;

- Падав синій сніг, тому сьогодні наша кішка залишилася голодною;

- Тато приніс маленьке цуценя, тому ввечері довелося запалювати свічку.

«Яким буває?» (5-6 років)

Мета: розвиток уміння виділяти властивості предметів, творчо мислити, зв'язно висловлювати думку.

Потрібно придумати якнайбільше властивостей: яким буває будинок (дерево, автомобіль, корабель, метелик, кішка...).

Наприклад: будинок буває - великим, маленьким, дерев'яним, новим, старим.

«Пошук спільного» (5-6 років)

Мета: розвиток логічного мислення.

Дітям пропонують два слова. Вони повинні знайти спільні ознаки.

Наприклад: тарілка - сонце (форма);

Яблуко - помідор (форма);

Вазон - ялинка (колір).

«Хто ким буде?» (5-6 років)

Мета: розвиток уваги, уяви, мислення, мовлення.

Діти сидять  у колі. Ведучий запитує по черзі кожну дитину:

- Ким буде яйце? (курча, хлопчик, жолудь, насінина, ікринка, гусениця, борошно, залізо, цегла, тканина, учень, хворий, дівчинка, брунька, цуценя, шкіра, теля, дошка, пташеня, козеня, ягня).

Під час обговорення відповідей важливо підказати можливість кількості варіантів. Наприклад, з яйця може бути пташеня, крокодил, черепаха, змія, яєчня. Виграє той, у кого більше відповідей.

Розвиток уяви

«Гномик» (6 років)

Мета: розвиток уяви

Інструкція: «Уяви собі, що на люстрі у кімнаті сидить гномик. Розкажи, що він може бачити звідти?». Важливо допомогти дітям зробити опис кімнати  з незвичайної для них просторової точки бачення, потрібно, щоб діти уявили недоступні місця для їх очей.

«Зобразити в русі» (6 років)

Мета: розвиток уяви.

Завдання: розмістити в порядку зростання складності.

Інструкція: «Уявити, що ти перетворився у тигра, який пробирається в джунглях; орла, що летить над скелями; киплячу каструлю; авторучку у якої закінчилося чорнило.

«Хочу навчитись» (5-6 років)

Мета: розвиток уяви, мислення, зв'язного мовлення

Інструкція: вчитись ніколи не пізно. Чого саме хотіли б навчитись у ведмедя, білочки, лисички, сонечка?

«Перетворення» (5-6 років)

Мета: розвиток уяви, самовираження за допомогою метафоричних засобів.

Усі сідають у коло. Ведучий пропонує закінчити речення.

- Якби я був книжкою, то я ...;

- Якби я був явищем природи, то я...

- Якби я був найрозумнішим, то я...

«Скринька з казкою»

Мета:  розвиток фантазії, зв'язного мовлення, творчого мислення.

Матеріал:   8-10 різних фігурок, коробочка

Виймати довільно фігурки з коробки. Треба вигадувати, ким або чим цей предмет буде у казці. Коли історія закінчилася, предмети збирають разом, і починається нова історія. Важливо, щоб кожного разу вийшла закінчена історія та щоб дитина в різних ситуаціях вигадувала різні варіанти дій із тим самим предметом.

«Чарівна труба»

Мета:  засвоєння дитиною протилежних якостей предметів; розвиток пізнавальної функції, уяви.

Матеріал:   журнал або аркуш паперу, згорнутий у трубочку.

Показати дитині «чарівну трубу» і сказати, що якщо подивитися крізь неї на предмет, то він змінить свої властивості на протилежні. Запропонувати дитині подивитися крізь трубу на предмети й розповісти, як вони змінилися.

«Допоможи Колобку»

Мета: розвиток творчої уяви, творчого мислення, пам'яті, мовлення; визначення послідовності подій.

Матеріал: картки із сюжетом із казки «Колобок» (виготовляють із двох книжок-маляток - по картці на кожний сюжет).

Нагадати дитині казку про Колобка, показати картки. Потім картинки змішують, дитина витягує кожну з них і продовжує розповідь із того місця, якому відповідає картинка. Якщо дитина впоралася із завданням, запропонуйте їй розповісти казку в зворотньому порядку, начебто плівка прокрутилася назад.

«Стара казка на новий лад»

Мета:  розвиток мовлення, уяви, творчого мислення, освоєння понять «більший - менший - ще менший».  

Матеріал: казка «Три ведмеді», кружечки, що позначають ведмедів (коричневі, різних розмірів), червоний кружечок (дівчинка).

Згадати з дитиною казку, використовуючи картинки. Попросіть дитину вигадати «казку навпаки»: ведмеді заблукали й потрапили до дівчинки. Що б вони стали  робити, як повелися б? Ведучий пропонує за допомогою кружечків розіграти нову казку.

Розвиток пам'яті

«Снігова куля» (6 років)

Мета: розвиток пам'яті, уваги.

Діти згадують, як збільшиться куля, коли її котити по снігу до снігової баби. Ведучий називає слово, дитина повторює це слово і додає своє, наступним повторює другий попередні слова і додає своє.

«Піктограми» (3-6 років)

Мета: розвиток образної пам'яті.

Слід розпочати з коротких речень, дати добре зрозуміти дитині. Наприклад: кішка п'є молоко; Книжка лежить на столі; Капуста росте на городі; Дівчина сміється.

Вихователька малює піктограми. Потім дитина за її малюнками відтворює речення, а з 4-х років дитина сама може малювати піктограми.

«Здогадайся, що це?» (4-6 років)

Мета: розвиток образної пам'яті.

Дитина закриває очі. Дорослий почергово дає, які-небудь предмети, які дитина спочатку мовчки всі обмацує, потім називає їх. Якщо вона не змогла визначити  якихось предметів, нехай опише, який він був на дотик (холодний/теплий, важкий/легкий, твердий/м'який).

Можливий перелік предметів: тенісний м'ячик, шмат хутра, ложка, годинник, дерев'яний кубик, гумка, прапорець, фломастер.

«Магазин»(3-5 років)

Мета: розвиток слухової пам'яті.

Ведучий уявно посилає дитину в «магазин» і пропонує запам'ятати всі предмети, які необхідно купити. Купити потрібно спочатку 2-3 предмети, поступово збільшувати їх кількість. У цій грі корисно змінювати ролі.

«Опиши друга» (3-5 років)

Мета: розвиток спостережливості, пам'яті, комунікабельності.

З групи дітей вибирають двох, ставлять спиною один до одного. Вони по черзі описують зовнішність один одного (очі, одяг тощо).

Ведучий за потреби підкреслює зовнішні риси дітей.

«Чарівна торбинка»

Мета:  розвиток пам'яті, уваги.

Покласти у непрозору торбинку 10-12 іграшок, добре знайомих дитині (фігурки тварин, машинки, різні предмети). Потрібно по одній виймати і розповідати про їх призначення. Спочатку потрібно виставити всі іграшки в ряд, щоб малюк міг добре роздивитись. Покласти іграшки до торбинки та запросити малюка назвати іграшку, що є в торбинці і розповісти, як з нею можна гратися. Потім пограйтесь цими іграшками з дитиною.

«Що змінилося?»

Мета:  розвиток пам'яті, уваги.

Розкласти на столі 5-6 предметів, які не пов'язані між собою, які неможливо згрупувати: м'ячик, книга, тарілка, молоток, груша, вазочка. Запропонувати дитині запам'ятати, що де лежить. Коли дитина відвернеться, поміняти місцями 2-3 предмети, а потім запитати: «Що змінилося?». Для ускладнення можна збільшувати кількість предметів.

«Пари картинок»

Мета:  розвиток пам'яті, уваги.

Потрібні пари картинок, пов'язаних одна з одною за змістом. Розкласти їх попарно, наприклад: олівець - альбом, вишня - малина, книжка - окуляри, дерево - ліс. Закрити один ряд і (коли малюк підтвердить, що запам'ятав картинки) згадати його, користуючись другим, як підказкою. Якщо дитина легко справляється із завданням, ускладніть його, поступово збільшуючи кількість пар картинок, скорочуючи час розглядання картинок, віддаляючи зв'язок між картинками.

«Картинка допомагає слову»

Мета:  розвиток пам'яті, уваги.

Взяти 10 картинок і підібрати до них по слову, пов'язаному з картинкою за змістом. Розкласти їх впереміш. Запросити дитину уважно подивитися і запам'ятати. Потім попросити відвернутись і в той момент забрати 4-5 картинок, які стосуються як мінімум трьох різних груп. Нехай малюк подивиться і визначить, яких картинок не вистачає.

«Знайди зайве слово»

  • Старий, кволий, маленький;
  • Хоробрий, злий, відважний, сміливий;
  • Яблуко, слива, огірок, груша;
  • Молоко, сир, сметана, хліб;
  • Година, хвилина, літо, секунда;
  • Ложка, тарілка, каструля, сумка;
  • Сукня, светр, шапка, сорочка;
  • Мило, зубна паста, шампунь, совок;
  • Береза, дуб, сосна, полуниця;
  • Книга, телевізор, радіо, комп'ютер.

Підготувала вихователька Левкович С.В.

Використані джерела:

1.      https://rozrobka.in.ua/didaktichna-gra-v-rozvitku-piznavalenih-zdibnostej-doshkilenya.html

2.      http://cnttum.lutsk.ua/storinka-dlya-batkiv/rekomendatsiyi-batkam-ta-pedagogam-po-podolannyu-trudnoshhiv-adaptatsiyi-ditey-doshkilnogo-viku/   

3.      https://www.kursak.com/multi/rozvytok-piznavalnykh-zdibnostey-ditey-doshkilnoho-viku/  

4.      http://bdpu.org/wp-content/uploads/2020/05/12.-MTDO-2020.pdf

5.      http://kirc.kupyansk-rada.gov.ua/info/page/16696