До матеріалів педради. Обмін досвідом щодо особливостей проведення розвивальної роботи з дошкільниками у нових умовах

Підвищення ефективності розвивальної роботи з дітьми середньої групи №6:

обмін досвідом вихователя Степанюк І.М.

Протягом дня в середній групі №6 застосовую різні форми роботи з дітьми, не тільки на заняттях, але і в повсякденному житті: на екскурсіях, під час прогулянок, під час різних спостережень, дидактичних ігор, виконанні ігрових вправ. Використовую певні методи прийоми, завдяки якім діти опановують нові знання, розвиваються розумово. Використовую  під час ранкового прийому дітей «Ранкові привітання», виготовлені з дотриманням усіх протиепідемічних норм (заламіновоні), також використовую «Віршовані привітання» (є картотека). Використовую бесіди для того, щоб діти могли збагачувати знання відповідно до теми дня, приєднуватися до бесіди та підтримувати її, розвивати зв'язне мовлення, мислення, увагу.

У роботі з дітьми застосовую такі види бесід:

-етичні

-пізнавальні

-вступні

-підсумкові

Протягом дня застосовую різні словесні методи: слово як джерело здобутих знань, спостереження - є провідним у навчанні дітей. Основною роботою з дітьми є заняття за програмою, але заняття - це гра, тому, щоб зацікавити дітей, в роботі використовую:

-сюрпризні моменти

-демонстраційний матеріал

-мнемотаблиці

-дидактичні ігри (картотека)

-рухливі ігри (картотека)

-народні ігри (картотека)

- сюжетно-рольові ігри (картотека)

-фізкультхвилинки (картотека)

-скоромовки (картотека)

-дидактичні та логічні вправи

-дослідницьку діяльність

В роботі з дітьми ефективно застосовую метод читання творів художньої літератури. Цей метод сприяє розширенню уявлень дітей про предмети і явища, умінню сприймати та аналізувати художні твори, відтворювати словесні образи, простежувати і розуміти зв'язок. Також використовую проблемний метод для активізації розумової діяльності, головне правильно сформулювати проблему, стимулювати самостійний пошук дітьми шляху їх вирішення.

Використовую ТРВЗ для розвитку зв'язного мовлення, вчу дітей давати відповіді на задані запитання. Застосовую в роботі інтерактивні ігри («Відкритий мікрофон», «Добре-погано», «Що було б, якби...? та ін.). Також використовую протягом дня комунікативні ігри, для встановлення позитивних взаємовідносин. Одним з найефективніших методів вважаю використання ІКТ-технологій, оскільки широкий спектр використання відео, аудіо, різних картинок та уроків, які дуже полюбляють діти. Як стверджував К. Ушинський, дитина втомлюється не від самої діяльності, а від її одноманітності, тому у роботі з дітьми потрібно чергувати різні цікаві види діяльності.

Підвищення ефективності розвивальної роботи з дітьми старшої групи №11:

обмін досвідом вихователя Бернацької Г.Ю.

У старшій групі №11 було проведено педагогічну діагностику рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку, було виявлено 6 дітей з високим рівнем; 4 дитини з вище середнього рівнем розвитку, 15 дітей з середнім рівнем розвитку; 2 дітей з нижче середнього рівнем розвитку. З метою всебічного розвитку дитини в сучасних умовах, в нашій групі протягом дня використовуються різні методи і прийоми для розвитку і навчання дітей.

У роботі ми впроваджуємо особистісно орієнтовану модель взаємодії між педагогом та дітьми. Наше завдання полягає у забезпеченні інтересів дитини, у задоволенні її природних нахилів і потреб.

У нашій старшій групі №11, дотримуючись всіх протиепідемічних заходів,  проводимо щоденні ранкові емоційні дистанційні привітання, сюрпризні моменти, ранкові зустрічі. Для цього виготовили стенд «Безконтактні ранкові вітання». Також використовуємо віршовані ранкові зустрічі. На допомогу у щоденній роботі виготовили невелику картотеку таких привітань.

Звичайно, основною формою навчання дітей старшої групи залишається заняття, які ми проводимо в ігровій формі з мінімальними фізичними контактами дітей. На заняття використовуємо дидактичні ігри, роздатковий матеріал, який попередньо ламінуємо. Також у теперішніх умовах використовуємо таблиці (метод демонстрації) такі як: «Порівняння», «Лічба»,  «Склад числа» ,»Читаємо склади», «Додаємо, віднімаємо».

Великого значення в нашій групі надаємо творчим іграм дітей (сюжетно-рольовим, іграм-драматизаціям, іграм з елементами праці та художньої діяльності), а також - іграм з правилами (дидактичним, рухливим). У нас виготовлена велика кількість картотек, а саме: «Граємо на дистанції» (старший дошкільний вік); «Картотека рухливих ігор в умовах карантину»(старший дошкільний вік); «Картотека дидактичних ігор» (старший дошкільний вік); «Картотека сюжетно-рольових ігор».

Постійно у щоденній роботі використовуємо словесні методи навчання: розповіді, переказ казок, розповіді за картинами, з власного досвіду, складання  казок; читання і слухання дітьми творів художньої літератури. Особливої уваги надаємо бесідам: етичним (про моральні уявлення дітей), пізнавальним (про події життя, природу, працю дорослих, здоров'я), підсумковим.

Цікавим для наших дітей є проблемний метод, використовуємо його для активізації розумової активності дітей, головне правильно сформулювати проблему, стимулювати самостійний пошук дітьми вирішення. Надзвичайним помічником у роботі для нас є ІКТ технології, адже у сучасному світі це є найцікавішим для дітей. Вони дозволяють збільшити сприйняття матеріалу за рахунок збільшення кількості ілюстративного матеріалу, створення дидактичних ігор, презентацій, використання цікавих фізкультхвилинок, фізкультпауз на заняттях.

Так само можна виділити інтерактивні матеріали, які ми використовуємо завдяки ІКТ: фотографії, відеоролики, відеокамери, розвивальні ігри для дітей. Однією з умов успішного навчання дітей є поєднання навчальної роботи на заняттях і поза ними. Сучасні концепції дошкільного виховання націлюють педагогів здійснювати навчальні завдання у  повсякденному житті, а не лише на заняттях: на екскурсіях, прогулянках, під час різноманітних спостережень. Отже, використання різноманітних форм, методів, прийомів забезпечує ефективне засвоєння знань, умінь і навичок, розвиток пізнавальних можливостей дитини.                

Підвищення ефективності розвивальної роботи з дітьми групи раннього віку №1:

обмін досвідом вихователя Рудяк Т.М.

Щоб підвищити ефективність розвивальної роботи з дітьми групи раннього віку №1, ми створили систему, яка дає змогу:

- забезпечувати емоційний комфорт малюків;

- формувати позитивний настрій;

- налаштовувати на спілкування з дорослими та однолітками;

- зберігати та зміцнювати здоров'я;

- розвивати вікові новоутворення та психічні функції.

Систематичні розвивальні заняття почали упроваджувати, коли малюки вже добре адаптувалися до умов дитячого садка.

У групі раннього віку №1, в умовах карантину, використовуємо ранкові привітання, ранкові зустрічі з фізичним дистанціюванням.

Особлива увага надається розвитку сенсорних почуттів. В нашій групі проводимо такі дидактичні ігри та вправи:

1. Ігри-доручення: «Допоможи метеликові!», «Прикрась ляльці платтячко!».

2. Ігри-хованки: «Який предмет зайвий?», «Що дзвенить?»

3. Ігри-загадки: «Впізнай!», «Відгадай!», «Що тут?»

4. Ігри-змагання: «Хто перший збере пірамідку?», «Хто перший добіжить до прапорця?» та ін.

Я вважаю, що всі знання, здобуті дитиною на занятті чи з іншого джерела, мають негайно «задіюватися», застосовуватися самостійно, із власної ініціативи дітей. Тільки тоді буде відбуватися творчий розвиток дитини. Все життя дітей, вільне від занять, пронизуємо грою.

Ми розігруємо наступні сюжети з дітьми у групі, проводимо сюжетно-рольові ігри:

- «Сім'я», «Дитячий садок»

- «Тато - добрий господар»

- «До нас прийшли гості»

- «Допомагаємо мамі прати білизну»

- «Купання ляльки Оленки»

- «Зберемо ляльку Катю на прогулянку» і багато інших.

У своїй роботі з дітками раннього віку використовуємо настільний театр, пальчиковий театр, проводимо ігри-драматизації за змістом знайомих казочок: «Ріпка», «Рукавичка», «Колобок», «Курочка Ряба».

Під час проведення занять у нашій групі використовуємо інноваційні технології, такі як: мнемотехніка (під час розповідання, переказу казок), робота з коректурними таблицями за методикою Гавриш, інтерактивні методи («Добре- погано», «Незакінчені речення», «Казка по новому», «Що було б, якби...?» та ін.).

Для забезпечення психічного та фізичного розвитку дітей раннього віку використовуємо в освітньому процесі фізкультхвилинки, руханки, психогімнастику, самомасаж, пальчикові вправи, точковий масаж, дихальну гімнастику, казкотерапію, терапію піском, музикотерапію.

Обов'язково в період карантину для забезпечення здоров'я дітей проводимо щоденний огляд дітей та вимірювання температури.

Щоденно проводимо безконтактні рухливі ігри: «Сонечко і дощик», «Горобці», «Кіт і миші» і т.д.

Заняття в групі проводимо в ігровій формі, у підгрупах. Постійно підтримуємо рухову активність дітей та позитивний мікроклімат у групі.

В групі постійно створюємо мовленнєве середовище для розвитку активного мовлення дітей. На заняттях з розвитку мовлення ми використовуємо: чистомовки, забавлянки, заклички, примовки, віршики і пісеньки. Багато читаємо дітям уголос та розмовляємо за змістом прочитаного. Вчимо говорити фразами і реченнями з 3-5 слів. В повсякденні та на заняттях в нашій групі проводяться дидактичні мовленнєві ігри, такі як: «Чий це хвіст?», «Кому, що потрібно?» і т.д. Створена картотека мовленнєвих ігор на навчальний рік. Постійно у щоденній роботі використовуємо словесні методи навчання: розповіді, бесіди, читання художніх творів, казок, віршів.

В освітній роботі впроваджуємо досвід роботи вихователя-методиста Семенюк Р.Ф. «Мовленнєвий розвиток дітей раннього віку» (система занять та ігор з мовленнєвого спілкування). Під час прогулянок приділяємо увагу роботі з розвитку мовлення, адже саме словесні ігри не потребують тісного тактильного контакту. Велику перевагу у нашій групі надаємо методу демонстрації (використання таблиць, великих ілюстрацій, іграшок, які легко миються).

Нагадувати дітям про нові правила допомагають наочні матеріали. Відповідно до вікових особливостей дітей кожної групи, ми підготували плакати, схеми, ілюстрації, що демонструють, як правильно мити руки, дотримуватися дистанції, користуватися антисептиком, використовувати іграшки. Ці матеріали розмістили у зручних для дітей місцях і систематично звертаємо на них увагу.

В нашій групі дітей раннього віку ми проводимо консультації для батьків, різноманітні семінари, тренінги; ознайомлюємо з новітніми методиками раннього розвитку дітей, інноваціями. Це, на мій погляд, в період адаптації малюків та в непростий час карантину є дуже важливо, коли дорослі люди потребують педагогічної та психологічної підтримки. Адже дистанційна робота педагогів-дошкільників за період карантину навесні показала важливість, першочерговість взаємозв'язку виховання та навчання дитини в закладі дошкільної освіти та в родині.

Підвищення ефективності розвивальної роботи з дітьми молодшої групи № 13:

обмін досвідом вихователя Українець І.В.

Процес навчання пов'язаний з використанням певних способів, завдяки яким діти опановують нові знання, розвиваються розумово, у них формуються необхідні для  пізнавальної діяльності особистісні якості. Особливу роль відіграє метод навчання, завдяки якому дошкільник засвоює знання, уміння, навички, розвиває свої пізнавальні здібності.

Із сьогоднішньою ситуацією, яка охопила весь світ, ми працюємо з дітьми, дотримуючись всіх протиепідемічних заходів. Для цього була виготовлена велика кількість різних матеріалів.

Щоб проводити ранкові зустрічі у безконтактному режимі, ми розробили ранкові привітання (дистанційні) та віршовані ранкові зустрічі.

Щоденні заняття ми проводимо, розподіляючи дітей на підгрупи, щоб мінімізувати фізичний контакт між ними. Під час заняття використовуємо ламіновані дидактичні ігри, демонстраційний та роздатковий матеріал, а також ІКТ.

Під час дистанційної роботи ми оновили та виготовили сучасні картотеки з різних видів діяльності, які використовуємо у роботі:

● Картотека осінніх прогулянок

● Картотека осінніх спостережень

● Картотека рухливих ігор з дотриманням дистанції

● Картотека бесід дітей дошкільного віку

● Картотека дидактичних ігор з сенсорики

● Картотека дидактичних ігор з природи

● Картотека дидактичних ігор з БЖД

● Картотека дидактичних ігор з патріотичного виховання

● Збірка кращих дитячих ігор для приміщень

● Збірка дидактичних та рухливих ігор на тему «Комахи»

● Мнемотаблиці «Вчимо вірші»

●  Мнемотаблиці "Професії"

●  Коригуючі таблиці та інше

Найчастіше у роботі використовуємо словесний метод навчання, а саме:

●  бесіди

●  розповіді за картинами

●  розповіді з власного досвіду

●  читання та обговорення казок і оповідань тощо

Застосування ІКТ на заняттях сприяє підвищенню інтересу дітей до навчання, активізує пізнавальну діяльність, підвищує якість засвоєння програми дітьми, дозволяє робити заняття привабливими та сучасними. Сприяє розвитку таких процесів як увага, пам'ять, мислення, уява, мовлення, розвиває почуття кольору, композиції.

У своїй роботі ми використовуємо ІКТ на заняття та бесідах (аудіо та відео презентації, руханки, навчальні мультфільми та казки, музичний супровід підчас трудової діяльності дітей); в індивідуальній роботі з батьками (консультації, бесіди, поради); при виготовленні дидактичних та рухливих ігор, роздаткового та демонстраційного матеріалу.

Важливу роль у навчанні дітей відіграють наочні методи, до яких належить спостереження та демонстрація. Під час спостереження активно взаємодіють сприймання, мислення і мовлення, дошкільники виокремлюють у предметах і явищах основні ознаки, встановлюють причинно-наслідкові зв'язки, залежності та засвоюють основні знання.

Спостереження проводимо різних видів:

●  короткочасне (наприклад за поведінкою тварини)

●  довготривале (за ростом рослин, будівництвом, тощо)

Метод демонстрації використовуємо для уточнення, узагальнення і систематизації знань дітей про предмети та явища, формування уявлення про недоступні для безпосереднього сприймання об'єкти. Для демонстрації ми застосовуємо дидактичні картини (серії про тварин, рослини, пори року), предметні картинки, згруповані за відповідними темами (одяг, посуд, професії, тощо), репродукції картин відомих художників (пейзажі, портрети, казкові сюжети та ілюстрації).

Також у роботі використовуємо практичні методи навчання:

● вправи

● ігри

● прості досліди

Отже, використовуючи ці методи та форми роботи, ми забезпечуємо ефективне засвоєння знань, умінь і навичок дітей.