Методичні рекомендації садового методичного об'єднання вихователів з проблеми «Розвиток творчих здібностей дошкільників»

від 19 листопада 2020 року 

Дитячий вік має багатющі можливості для розвитку творчих здібностей. На жаль, ці можливості з часом необоротно втрачаються, тому необхідно, як можна ефективніше їх використовувати у дитинстві. Л.Виготський

Дошкільний вік - унікальний сензитивний період довільного й продуктивного «входження» дитини у творчість через гру. В ігровій діяльності дошкільників набувають особливої ваги пізнавальний інтерес, потреба обговорювати, експериментувати, перевіряти на практиці сміливі гіпотези.

Дитяча творчість, як правило, пов'язана з грою. Дошкільнята малюють і - грають, танцюють і - грають, конструюють і - грають, називають слова, складають речення, вигадують казки і - грають. Через гру дитина пізнає світ, у грі дитина робить спроби знайти своє місце в житті. Отже, в грі дитині слід ненав'язливо розкривати прийоми творчого мислення, вчити її помічати незвичне, виявляти креативність - одну із базових характеристик, що полягає у розвитку здатності дитини до творчості. Навчившись творити у грі, дитина переноситиме це вміння на інші види діяльності, не буде боятися змін, а полюбить їх. У неї буде активно розвиватися критичне мислення та емоційний інтелект, такі необхідні при поступленні в НУШ.

Характеристики творчості дитини:

  • швидкість думки;
  • гнучкість мислення;
  • оригінальність ідей та рішень;
  • сміливість;
  • надзвичайна допитливість і цікавість;
  • здатність до значної концентрації уваги протягом тривалого часу;
  • стійкі бажання робити все по своєму - незалежність дій і думок;
  • винахідливість.

Оскільки творчі здібності дитини формуються в процесі різних видів діяльності, педагогу варто постійно дбати про психолого-педагогічні умови для їх розвитку:

1.   Забезпечувати систематичне накопичення дітьми якнайбільше позитивних вражень про навколишній світ під час різних видів діяльності (гра, малювання, конструювання, ліплення, аплікація, гра на ДМІ, співи й танці, театралізована діяльність, читання, письмо, складання віршів чи казок, праця, ДПД тощо).

2.   Прагнути, щоб діти отримували задоволення від самого процесу діяльності і не займалися нею під примусом дорослого.

3.   Забезпечувати стимулююче розвивальне середовище, наявність необхідних для творчої діяльності дошкільників завжди доступних матеріалів.

4.   В жодному разі не давати негативної оцінки дитячій творчості.

5.   Заохочувати цікаві та глибокі запитання дітей.

6.   Активно використовувати в освітньому процесі нестандартні творчі завдання (зображувальні, музичні, словесні, логіко-математичні, творчі завдання комбінованого типу).

7.   Не допускати надмірної опіки дітей, яка може заважати дитячій творчості.

8.   Забезпечувати позитивний психологічний мікроклімат у групі.

З метою розвитку творчих здібностей та креативного мислення дошкільників, варто використовувати на заняттях та у повсякденному житті не лише традиційні, але й інноваційні методи освітньої роботи.

Сучасні методи розвитку творчих здібностей дошкільників

Метод фокальних об'єктів. Він полягає у штучному комбінуванні ознак відомого, звичного об'єкта з різними ознаками інших, випадкових  об'єктів. Перенесення нових ознак на заданий об'єкт дає змогу отримувати нові незвичні властивості, які інтерпретуються в контексті виконання нових функцій. Наприклад, у фокусі уваги дітей - стіл, на який переносяться ознаки випадкових об'єктів: квітки, телефона, мухи. Отримаємо нові слова: надокучливий стіл, різноколірний стіл, співочий стіл, пахучий стіл, стіл-літун тощо.

Творча гра «Фотоапарат». У цю гру можна грати вдвох, а можна й великою групою, але об'єднавшись у пари. У кожній парі один з учасників виконує роль фотоапарата, другий - фотографа. «Фотограф» «умикає» й «вимикає» свій «фотоапарат» натиском на плече. Це може бути й поплескування по двох плечах, що означає сигнал до дії - «фотографувати» чи «ввімкнутись». В очікуванні сигналу «фотографа»» «ввімкнутись» гравець, що виконує роль «фотографа», стоїть із заплющеними очима.

«Фотограф» має обрати предмет чи місце, яке він хоче «зняти», підвести до нього свій «фотоапарат», зручно розташувати і «ввімкнути». За сигналом «фотоапарат» «умикається» - розплющує очі й упродовж 5 секунд споглядає те, що потрапляє в його поле зору. Після цього «фотоапарат» «вимикають», відводять від місця, де відбувалася «зйомка», просять розплющити очі й описати своє «фото» - розповісти про те, що йому вдалося зафіксувати в пам'яті. Цінність гри полягає в пошуку несподіваних ракурсів і відкритті незвичних граней об'єкта, розвитку вміння розповідати про побачене.

Метод «Виокремлення протилежних властивостей» (визначення протилежних властивостей предметів і явищ). Педагог називає протилежні властивості чи ознаки, а діти мають назвати предмет, об'єкт, явище чи особу, для якої вони характерні. Наприклад:

  • гострий - тупий (ніж);
  • гаряча - холодна (праска);
  • добрий - злий (собака);
  • весела - сумна (людина);
  • глибоке - мілке (море, озеро);
  • слабкий - сильний (вітер).

Метод «Добре і погано». Педагог пропонує дітям по черзі за допомогою категорій «добре» і «погано» оцінити такі пори року, явища природи, дії, предмети тощо:

  • зима, весна, літо, осінь;
  • дощ, сніг, сонце, вітер;
  • їсти, спати, гуляти в лісі, плавати;
  • пити ліки, робити зарядку, умиватися;
  • ніж, тарілка, скло, лампочка.

Метод «Асоціювання понять» (встановлення зв'язків між різними поняттями, предметами чи явищами). Педагог показує дітям певний схематичний малюнок, наприклад, коло з вертикальною рискою внизу. Діти відгадують, що це зображення може означати. Аби посилити цікавість дошкільників, педагог повідомляє, що від їхніх відповідей залежить доля казкового персонажа.

Досить ефективним є використання у роботі з дошкільниками схематичних зображень та малюнків - друдлів, з якими діти асоціюють навколишні предмети і називають їх.

Метод «Постановка запитань» (розвиток вміння ставити запитання). Вихователь пропонує дітям пограти у «Чомучок». Показує сюжетний малюнок проблемного характеру, а діти запитують вихователя про все, що їм незрозуміле на малюнку, про що кортить дізнатися. У іншій грі «Що в кулаці?» діти ставлять різні запитання вихователю, аби дізнатися, що там заховано. Наприклад: Якої форми? Де живе? Якого кольору? З чого виготовлений? З ким дружить? Для чого призначений?

Метод «Переформатування». Аби оволодіти прийомом пере форматування, діти попередньо мають навчитися визначити різні властивості предметів і явищ, а також розрізняти, які з них істотні , а які - ні. Так у грі «Винахідник» педагог обирає будь-який предмет (наприклад, ложку, стілець, коробку тощо) і пропонує дітям по черзі назвати якомога більше способів використання цього предмета. А у грі «Золоті руки» педагог називає матеріал, а діти вигадують, що можна з нього виготовити.

Метод «Генерування ідей» - один з найважливіших методів, що вправляє дітей в умінні застосовувати творчий підхід до розв'язання різноманітних проблем. Суть методу: сформувати якнайбільше ідей (що більше ідей, то більша ймовірність, що серед них будуть хороші і навіть геніальні). Варто спонукати дошкільників використовувати  метод генерування ідей під час розв'язання проблемних ситуацій, обговорень складних завдань, різних ігор та вправ у командах тощо.

Метод «Комбінування» - це уявне об'єднання кількох різних предметів у такий спосіб, аби отримати щось принципово нове. Комбінувати можна не лише предмети і явища, а і їх властивості, ознаки. Аби вправляти дошкільників у вмінні комбінувати, доцільно організувати логіко-математичні, творчі та конструкційні вправи; складання оповідань за участі відомих персонажів тощо.

Виховання творчої особистості - справа відповідальна й клопітка, однак затрачені зусилля повернуться сторицею. Найперша умова ефективної підтримки творчої дитини - обізнаність педагогів та батьків з цією проблемою і готовність до відповідних  дій. Яким же чином творча діяльність вихователя впливає на розвиток творчих здібностей дитини? Загальновідомо: у активного, творчого педагога і діти творчі.

Список використаних джерел:

1.    Тяпунова М. Прийоми розвитку творчого мислення дошкільників// Вихователь-методист дошкільного закладу.  -  2017 -  №10.  

2.    Бєлєнька Г., Семенов О. Творчо спрямована особистість народжується в грі// Дошкільне виховання. - 2020  -  №4.  

3.     Семенов О. Творча дитина:зрозуміти і підтримати //Дошкільне виховання. - 2016 - №4.  

Підготувала вихователь, керівник садового МО Левкович С.В.