Патріотичне виховання дошкільників засобами фізичної культури - на часі. Обмін досвідом. Порадник

Обмін досвідом

«Зміцнити здоров'я людини в дитинстві, не допустити щоб дитина вступила в юність кволою і млявою, - це означає їй дати всю повноту життєвих радощів» - В. Сухомлинський. Ці слова знаменитого педагога особливо важливі у сучасному світі, де панує війна і всі прогресивні сили так прагнуть миру. Особливого значення набуває це положення у системі навчання і виховання дітей дошкільного віку.

Цілком переконана, що дітей-патріотів повинні виховувати педагоги-патріоти. Формування патріотизму у дітей - невід'ємна складова фізичного виховання, де як не на заняттях з фізичної культури маємо змогу виховувати дітей сильними, сміливими, справжніми захисниками своєї Вітчизни. Про це свідчить річне перспективне планування занять з фізичної культури з їх тематикою національно-патріотичного змісту, зокрема: «Наша родина»,  «Прогулянка вулицями рідного селища», «Рятувальники», «Україна - єдина країна», «Українські вечорниці»,  «Хто такі козаки-запорожці », «Як козаки у футбол грали», «Ми козацького роду і крові сій народ боронити готові», «Подорожуємо Україною» тощо.

Сьогодні матеріальні цінності домінують над духовними, тому у дітей викривлені уявлення про власну ідентичність, належність до своєї культури, бажання знати свою історію, яка вчить доброті, чуйності, гуманності, справедливості, чесності, патріотизму. Дітей відрізняє емоційна, вольова і духовна незрілість, тому ще раз хочеться нагадати, що феноменом здоров'я є:  фізичне, духовне, соціальне, моральне і психічне.

Фізичне здоров'я є фундаментом здорової особистості, а від психічного залежить духовне (складником якого є моральне) та соціальне здоров'я. Тому цілком закономірно, що весь освітній процес побудований на необхідності зміцнення фізичного і психічного здоров'я дітей. Таким чином, саме фізичне виховання розглядається сучасною педагогічною і психологічною наукою як особливий вид діяльності, що сприяє вихованню кращих фізичних, моральних, психічних якостей, пов'язаних з формуванням цілісної та гармонійної особистості та її здоров'я. Це положення підтверджується дослідженнями І. Беха, Л. Божович, Е. Вільчковського, Л. Волкова.

Водночас питання формування моральних якостей дітей дошкільного віку в процесі фізичного виховання залишається ще недостатньо дослідженим. Тому всіма доступними методами ми намагаємось донести наші патріотичні ідеї не тільки дошкільнятам, а й тісно співпрацюємо з батьками. Про це свідчать проведенні свята із залученням батьків: «Щасливе дитинство», «Ми - за мир!» до Міжнародного дня  миру (21 вересня), «Свято ігор, хороводів серед рідної природи», «Посвята в козачата», «Українські вечорниці», «Разом з мамою і татом добре й весело нам гратись», «Українці сили ні в кого не просили», «Ми - маленькі козачата», «Козацькі забави», День захисту дітей «Ми щасливі діти - хочемо у дружбі жити» та ін. А в кінці навчального року на завершення патріотичної тематики проводимо спартакіаду «Сміливим допомагає доля».

Такі сумісні заходи з дітьми та батьками є досить важливими у формуванні патріотизму та національного світогляду як у вихованців, так і їхніх батьків. Тож виховуймо у дітей національно-патріотичні почуття вже змалку!

Підготувала інструктор з фізкультури Момоток Т.Р.