Конспект комплексного заняття з мовленнєвого спілкування на тему «Звідки до нас прийшли іграшки?» Старша група

Програмові завдання:

зв'язне мовлення: продовжувати вчити дітей виявляти ініціативу у спілкуванні з дорослими, звертатися із запитаннями, підтримувати розмову у змодельованій мовленнєвій ситуації «На фабриці іграшок»; спонукати до складання описових розповідей про іграшки; відповідати на запитання за змістом слайдів; формувати монологічне та діалогічне мовлення;

граматика: вчити правильно вживати відмінкові закінчення; узгоджувати прикметники з іменниками: в роді, числі, відмінку; використовувати в мовленні прості та складні речення зі сполучниками: тому що, щоб, бо, але та однорідними членами; правильно вживати множинну форму іменників однини (лялька-ляльки, іграшка-іграшки); слова-назви іграшок, слова-ознаки та слова-дії;

звукова культура: вчити чітко вимовляти слова та їх закінчення, правильно ставити наголоси; розрізняти на слух голосні і приголосні звуки у словах, визначати їх позиції (на початку, в кінці  слова); ознайомлювати зі звучанням слів-назв іграшок українською мовою.

Розвивати пам'ять, мову, креативне мислення. Виховувати бережне відношення до іграшок.

Матеріал: слайди, фізкультхвилинка, іграшки з різних матеріалів, мікрофон, телефон, пальчикова гімнастика, м'які котики, клей, дошка для намазування клею, волога серветка, коробка «Нова пошта», аудіозапис, загадки. 

                                             Хід заняття:

Вихователь. - Сьогодні в нас не звичайний день, а святковий, тому що до нас завітало багато гостей. Давайте ми з ними привітаємося.

Діти вітаються.

-  Для того щоб наші гості краще вас пізнали ми з ними познайомимося.

Діти розповідають про себе. (Наприклад, «Мене звати Максим, я люблю гратися машинками»).

Вихователь пропонує відгадати загадки про іграшки.

Загадки

Круглий гарний і легенький,

Високо літає.

Йому діти дуже раді,

Бо з ним кожен грає. 'яч )

-  Як ви здогадалися, що це м'яч? (Бо круглий, легенький, високо літає)

Замість справжньої дитини

Є у кожної дівчини.

Її пестять, одягають,

Спати ввечері вкладають.

І годують її смачно -

Дуже мамі вона вдячна.  (Лялька)

-  Діти, чому думаєте, що це лялька? (Бо є у кожної дівчинки, з нею граються, її вкладають спати, годують)

Гуде, а не літак,

Крутиться, але не колесо. (Дзиґа)

­ Вихователь. - Молодці! Вмієте відгадувати загадки.

- Діти, а як сказати одним словом: м'яч, лялька, дзиґа - це що? (Іграшки)

- Якими іграшками люблять гратися хлопчики? (Хлопчики люблять гратися машинками, конструкторами...)

- А якими іграшками граються дівчатка? (Дівчатка граються ляльками, колясками, посудкою...)

- Діти у кожного з вас є свій день народження. А чи знаєте ви, коли   день народження в іграшок? (Міркування дітей)

- А звідки до нас приходять іграшки? (Міркування дітей)

Вихователь. - Давайте ми з вами помандруємо сьогодні на іграшкову фабрику і дізнаємося, як же з'являються іграшки і коли в них день народження.

 Запрошую вас вирушити в подорож на одну з іграшкових фабрик у нас на Рівненщині. Як вам ідея?

Діти вирушають у подорож. Сідають на місця для перегляду слайдів.

Вихователь. - Ось ми з вами і потрапили на іграшкову фабрику, яка знаходиться в місті Луцьк, неподалік міста Рівного.

Слайд 1. Ця іграшкова фабрика називається «Тигрик»

Іграшкова фабрика - це велика будівля, яка має багато великих приміщень, які називаються - цехи.

Слайд 2. Життя м'якої іграшки починається із клаптика тканини

-  Пригадайте, будь ласка, з яких ще матеріалів виготовляють іграшки? (Іграшки виготовляють з резини, пластмаси, дерева, тканини)

                       Мовленнєва вправа «Утвори нове слово?»

 Вихователь. - Іграшка з резини - резинова... А як сказати іншим словом:

-         іграшка з соломи - (солом'яна іграшка)

-         іграшка з пластиліну - (пластилінова)

-         іграшка з паперу - (паперова)

-         іграшка з дерева - (дерев'яна)

-         іграшка з тканини - (м'яка іграшка)

-         іграшка з пластмаси - (пластмасова)

-         іграшка зі скла - (скляна іграшка)

 Вихователь. - Молодці, діти! Мені подобається, як ви думаєте і утворюєте нові слова.

Давайте продовжимо нашу мандрівку у дизайнерський цех.

Слайд 3. Модель іграшки створюють дизайнери

Перш, ніж виготовити іграшку, спочатку дизайнери створюють її у комп'ютері, а потім переносять деталі на папір.

-         Хто ж створює модель іграшки? (Модель іграшки створює дизайнер)

Слайд 4. Закрійники вирізають усі необхідні деталі

Для цього використовують тканину різного кольору.

-         Хто вирізає деталі іграшок? (Деталі іграшок вирізає закрійник)

Слайд 5. Малюнок на іграшці вишивають різнокольоровими нитками спеціальні комп'ютери.

-  Таких комп'ютерів у цеху є багато. Як ви думаєте, чи вистачило б одного такого комп'ютера у цеху? Чому їх називають помічниками людини? (Міркування дітей)

             Дидактична гра «Назви перший і останній  звук в словах»

Вихователь. - Кожна іграшка має свою назву. Давайте визначимо і назвемо перший та останній звуки у словах-назвах іграшок. (Трактор, мотрійка, скакалка, м'ячик, зайчик, машинка, кубик, пірамідка, динозавр, ведмедик).

                           Дидактична гра «Один-багато»

Вихователь. - Лялька одна, а багато ... ляльки. Як сказати:

-         Машинка одна, а багато ... машинки

-         М'яч один, а багато ... м'ячі                                    

-         Пірамідка одна, а багато ... пірамідки

-         Робо один, а багато ... роботи                           

-         Динозавр один, а багато ... динозаври

-         Котик один, а багато ... котики                            

-         Кубик один, а багато ... кубики.

Вихователь. - Продовжимо далі нашу мандрівку у швейний цех.

Слайд 6. У швейному цеху всі деталі іграшки зшивають швачки

-  Діти, як ви думаєте, що потрібно для того, щоб працювати на фабриці іграшок швачкою?

Орієнтовні відповіді дітей: Для того, щоб працювати швачкою потрібно добре вміти шити, користуватися швейною машиною (бути старанною, не лінуватися, любити свою роботу, любити іграшки...)

Слайд 7. Спеціальна машина, яка виготовляє наповнювач для іграшок

-  Діти, на що схожий вам наповнювач для іграшок? (На сніг, на солодку вату). Давайте розглянемо його і обстежимо.

Діти пробують руками наповнювач, обмацують його.

-  Що можна сказати про наповнювач, який він? (Наповнювач білий, пухкий, м'який, теплий, ніжний, легкий)

-  Як ви думаєте, з чого виготовляють наповнювач? (З пластикових пляшок). Ось, бачте, у пластикових пляшок є друге життя і новий день народження, коли з них виготовляють наповнювач для нових іграшок.

-   Діти, розкажіть, будь ласка, якими іграшками ви любите, або не любите гратися, і чому?

                        Мовленнєва гра «Скажи повним реченням»

 Мета: вправляти дітей у побудові складних поширених речень з однорідними членами, зі сполучниками тому що, щоб, бо, але)

Наприклад:

- Я люблю гратися машинкою, тому що я хлопчик.

- Я не люблю гратися машинкою, бо я дівчинка, а люблю гратися ляльками.

- Я  люблю гратися ляльками, кубиками, посудкою, дитячою постелькою, пазлами.

Вихователь. - Молодці, діти! Гарно розповіли про свої ігри з іграшками. А зараз наша мандрівка продовжується у наступний цех.

Фізкультхвилинка

Працювати перестали,

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати -

Нумо вправи починати:

Руки вгору, руки вниз -

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз - присіли, другий - встали

І на місце посідали.

Діти сідають для наступного перегляду слайдів.

Слайд 8. Іграшку наповнюють за допомогою спеціальної машини з вузькою трубкою

-  А дірочку від трубки цієї машини швачка зашиває вручну, але робить це дуже акуратно і непомітно. Чому обов'язково слід зашивати такі дірочки на іграшках? (Щоб наповнювач не випав і іграшка була гарною і привабливою)

Слайд 9. День народження кубика-товстунчика та сіренького їжачка

- Коли іграшки наповнюють і зашивають, тоді насправді, діти, цей день стає для них днем народження - іграшки готові до продажу.

Слайд 10. Іграшки чистять спеціальним пилосмоком, пакують
у поліетиленові пакети
і в ящики

-  Як ви думаєте, для чого чистять іграшки? (Іграшки чистять від пилу, ворсинок, ниток для того, щоб вони були чистими і новими)

Слайд 11. Інформацію про кожну нову іграшку можна дізнатися з етикеток

Вихователь. - Діти, подумайте і скажіть, будь ласка, що вказують на етикетці, яку приклеюють на кожну іграшку?

Орієнтовні відповіді дітей:

- вказують матеріал, з якого іграшку виготовили;

- вказують, для якого віку призначена іграшка;

- вказують правила догляду за іграшкою;

- вказують дату виготовлення іграшки.

- А як ви думаєте, чому маленьким діткам не можна гратися іграшками, які мають дрібні деталі? (Міркування дітей)

- А чому старші дітки не граються брязкальцями? (Міркування дітей)

Слайд 12. Зі складу іграшки потрапляють у магазини іграшок

Вихователь. - Ось так, діти, виглядають вже готові, зшиті і наповнені наповнювачем іграшки. Я впевнена, що у кожного з вас є улюблена іграшка, якою ви полюбляєте гратися. Розкажіть, будь ласка, всім нам про неї.

Дидактична гра «Розкажи про свою іграшку»

Опис іграшки за планом-схемою вихователя:

-   Що це?

-   Колір

-   Форма

-   Величина

-   Матеріал

-   Частини іграшки

-   Дії з іграшкою

Вихователь. - Але я вам хочу сказати, мої любі, коли я була маленькою, то  у мене також були улюблені іграшки, якими я постійно гралася. Ось вони. (Показує ляльку і машинку)

                     Дидактична гра «Який предмет і що він робить?»

Вихователь. - Дівчатка, що ви можете сказати про мої іграшки? Лялька яка...? (красива, мила, велика, чудова, іграшкова, маленька, білява, цікава).

-  Що вміє робити моя лялька? (ходити, стояти, лежати, кататися, посміхатися, сумувати)

-  Хлопчики, що ви можете сказати про мою машинку? Машинка яка? (гарна, нова, кольорова, справна, пластмасова)

-  Що може робити моя машинка? (їхати, густи, гальмувати, сигналити, везти, гарчати, світити, стояти).

                     Дидактична гра   «Утвори закінчення слів»

- Що у мене в руках? (лялька, машинка)

- Немає чого? (ляльки, машинки)

- Даю чому? (ляльці, машинці)

- Знайшли що? (ляльку, машинку)

- Граюся чим? (лялькою, машинкою)

- Плаття на чому? (на ляльці)

- Їду на чому?  (на машинці).

                    Інтерактивна вправа  «Якби іграшки ожили...»

Вихователь. - Діти, як ви думаєте, якби всі наші іграшки зараз ожили, про що б вони вас попросили? (Міркування дітей)

Стукіт у двері. Прийшла посилка з Нової пошти. (Іграшки і записка).

Вихователь. - Діти, працівники іграшкової фабрики «Тигрик» вирішили подарувати іграшки для діток, які проживають на Сході нашої країни, де йде війна. Іграшок потрібно дуже багато і вони не справляються з роботою, тому працівники іграшкової фабрики просять вас про допомогу. Потрібно   доклеїти деякі деталі для іграшкових котиків. Допоможемо їм?

- Чого не вистачає у котиків? (очей, вусів, ротика, носика)

-  Давайте спочатку ми розімнемо свої ручки і пальчики, щоб вони швидше працювали.

                    Пальчикова гімнастика  «На поличці дружно в ряд»

На поличці дружньо в ряд

Різні іграшки сидять,

Два ведмеді, Буратіно

І звичайно є Мальвіна.

Котик є, що любить кашу,

І маленька лялька Маша.

Раз, два, три, чотири, п'ять -

Гарно вмієм рахувать. (плескають в долоні)

Самостійна робота дітей. Діти наклеюють деталі на іграшці котика.

Підсумок. - Які красиві мордочки вийшли в котиків. Ви тільки погляньте, які вони милі і красиві. Я думаю ці іграшки дуже сподобаються  діткам зі Сходу. Поки наші котики підсихають, скажіть мені, будь ласка, вам сподобалася наша подорож на фабрику іграшок? Що сподобалося найбільше?

-  Я дякую вам за старанність та активність на занятті.

Підготувала вихователь Круглик О.П.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО ЗАНЯТТЯ  (використовувати з дозволу автора raisa070562@ukr.net)