Засоби формування комунікативно-мовленнєвих навичок дошкільників

Методичні рекомендації для вихователів

Основними засобами формування комунікативно-мовленнєвих навичок дошкільників є організація їхнього щоденного спілкування у різних напрямах діяльності:

  • Ігрова діяльність:

- сюжетно-рольові ігри сприяють самостійним висловлюванням дітей, активізують певну групу слів, пов'язаних зі змістом гри (професій дорослих);  

- конструктивно-будівельні ігри збагачують дітей словами, що означають: властивості, якості, величину предметів, їх просторове розміщення (важкий, довгий, згори, всередині, внизу); професійні терміни (перекриття, арка, фанера тощо).

- рухливі ігри з текстом, ігри-драматизації сприяють формуванню правильного темпу, мовленнєвого дихання, дикції, виразності дитячого мовлення, побудові повних простих і поширених речень;

- дидактичні ігри закріплюють і активізують словниковий запас дитини, сприяють формуванню її комунікативно-мовленнєвих умінь і навичок (побудувати речення, описати, пригадати вірш, відгадати загадку та ін.).

  • Праця: господарсько-побутова, ручна, на лоні природи (сприяє розвитку словника, монологічного та діалогічного мовлення).

Мовлення поєднується з активними діями дітей, що сприяє швидкому утворенню тимчасових нервових зв'язків: під час одягання, приймання їжі, прогулянки - збагачується й активізується словниковий запас дітей, формуються навички розмовного мовлення, відбувається засвоєння норм і правил мовленнєвого етикету, широко використовується художнє слово, фольклор.

  • Сприймання різних видів образотворчого мистецтва (перегляд репродукцій художніх картин, ілюстрацій, театрів, кіно, мультфільмів, змісту дитячих книжок, дидактичних матеріалів тощо). На мовленнєву активність дитини завжди впливають пережиті емоції, враження від сприймання мистецького твору, взірець літературної мови персонажів, яку діти потім використовують у своїх сюжетних іграх, іграх-драматизаціях. Сприймання картини, предмета, твору прикладного мистецтва, дидактичної картинки тощо завжди супроводжується репліками, обміном враженнями, запитаннями.
  • Довкілля, природа (є сенсорним підґрунтям для збагачення словникового запасу дітей, активного висловлення думки, міркування від побаченого)
  • Ознайомлення дітей з художньою літературою, використання ІКТ. Художня література активізує й уточнює словник, сприяє розвитку образного мовлення, збагачує мовлення дітей емоційно-експресивною лексикою.
  • Мовлення вихователя як засіб впливу на мовлення дітей, взірець для наслідування (заохочувати і стимулювати дітей до спілкування, дотримання граматичних норм та мовленнєвого етикету). Розвиток мовлення у дітей можливий лише за умови правильного виразного мовлення вихователя та інших дорослих, які їх оточують, вони переймають усі тонкощі вимови, слововживання, побудови фраз і речень...

Завдання вихователя - щоденно сприяти встановленню комунікативно-мовленнєвих контактів дитини з однолітками у різних видах дитячої діяльності, заохочуючи малюків до комунікативно-мовленнєвої взаємодії.

Підготувала вихователь Новосад Т.В.