Формування у дошкільників елементарних географічних понять засобами ознайомлення з природою рідного краю. Обмін досвідом

Формування географічних уявлень - складний і тривалий процес, який починається з моменту народження дитини і триває все життя. Прагнення до нових вражень, цікавість, постійне бажання спостерігати й експериментувати, самостійно шукати нові відомості про світ, традиційно розглядаються як характерні для дошкільника риси поведінки.

Особливе значення у вивченні географії дошкільниками має природа рідного краю. Адже, сформувати свідоме, правильне ставлення дітей до природи, її явищ і об'єктів можна тільки на прикладах, які вони спостерігають повсякденно, тобто діти можуть полюбити й навчитися берегти лише те, що безпосередньо їх оточує. Специфіка методики формування географічних уявлень про природу рідного краю у дошкільників - безпосередній контакт дитини з об'єктами природи, осмислення побаченого в процесі обговорення. Опосередковане пізнання природи (через карти, книги, казки, картинки, бесіди, тощо) має другорядне значення. Його завдання - розширити і доповнити ті, враження, які дитина отримує від безпосереднього контакту з об'єктами природи.

Для ознайомлення дітей з природою рідного краю ми:

1.  Створили відповідне предметно-розвивальне середовище, що забезпечує вироблення екологічних знань дошкільнят:

-  організували «зелену зону» і живий куточок, в яких діти одержують перші навички по догляду за рослинами і тваринами, а вихователі особистим прикладом демонструють їм правильне ставлення до об'єктів природи;

-  підібрали та виготовили демонстраційний матеріал, що сприяє уточненню та закріпленню знань про рослинний і тваринний світ України (гербарії, малюнки, ілюстрації, прислів'я і приказки, загадки, народні прикмети, дидактичні ігри тощо). А пізнати розмаїття природи рідного краю, мають можливість під час виготовлення каталогу фотографій рослин і тварин.

2. Ознайомлення дітей з природою здійснюємо в різноманітних формах (заняття, спостереження, ігри на ділянці і куточку природи та ін.). 

3. Регулярно плануємо і проводимо тематичні прогулянки, що допомагають дітям спостерігати за сезонними змінами в природі і погодою в природних умовах; бачити красу навколишнього світу.

4. Інтегруємо завдання формування елементарних географічних понять на заняттях з ознайомлення з природним та соціальним довкіллям, включаємо елементи географічних знань в інші заняття (ліплення, малювання тощо).

5.  Проводимо просвітницьку діяльність з питань екологічного виховання дошкільнят, формування у них елементарних географічних понять серед батьків.

Наші педагоги легко знаходять такі об'єкти для досліджень, адже відкривають світ разом із малюками, рухаються від відомого до невідомого, від найближчого і простого до далекого й складного.

Засоби ознайомлення дошкільників з елементарними географічними поняттями

Ми повинні зробити кожне заняття з ознайомлення дітей з географічними поняттями якомога цікавішими та забарвленими яскравими емоціями. Цьому сприятиме створення відповідного предметно-розвивального середовища, яке наповнюємо різноманітними дидактичними матеріалами. Так у груповому приміщені обов'язково розміщуюємо глобус, мапи та атласи, які діти залюбки розглядають. Посилену цікавість дітей до глобусів і карт  використовуємо під час ознайомлення дошкільників з океанами, морями, рельєфом, материками, окремими країнами, природними зонами.

Незамінними засобами пізнавального інтересу дошкільників є дитячі географічні енциклопедії, що сприяють ліпшому засвоєнню інформації про навколишній світ, спонукають до пошуку відповідей на запитання про сутність природних явищ.

Також активно застосовуємо в освітній роботі картки із зображенням різних природніх явищ, численні схеми, мультимедійні презентації, макети та моделі. Та найкраще діти засвоюють елементарні географічні поняття під час гри та експериментування, адже це природні для них види діяльності. Тож у нашому асортименті обов'язковими є дидактичні ігри та пазли на географічну тематику, а також матеріали для проведення нескладних цікавих дослідів.

Долучаючи дітей до творчої діяльності, моделювання та програвання ситуацій, дошкільники усвідомлюють причино-наслідкові зв'язки у природі, чітко засвоюють правила природоохоронної діяльності. Отже, ознайомлення дошкільників з елементарними географічними поняттями в цікавій, емоційно забарвленій та невимушеній формі дає змогу не лише збагатити їхні уявлення про нашу планету, її природні багатства, про світ і місце України в ньому, а й сформувати стійкий інтерес до активного самостійного дослідження довкілля.

Тематика і форми освітньої роботи з вивчення географічних понять

Основою успішності будь-якої освітньої роботи з дошкільниками є планування. Тож перш, ніж розпочати ознайомлення дітей з географічними поняттями, нами було розроблено систему роботи, відповідно до тижневих освітніх блоків, за якими працює Квасилівський ЗДО (ясла-садок). Наша система роботи охоплює такі тематичні освітні блоки:

  • «Моя країна - Україна»
  • «Народи світу»
  • «Планета Земля»
  • «Водні ресурси»
  • «Природні явища»
  • «Корисні копалини»
  • «Всесвіт».

Молодша група 

Освітній блок «Моя країна - Україна»

  • «Моє рідне селище - Квасилів»
  • «Мій рідний край»
  • «Вулиця, на якій я живу»
  • «Ми - маленькі українці»
  • «Моя країна - Україна»

Мета блоку: формувати знання дітей про те, що вони живуть на Україні, що Україна - велика, у якій багато сіл, міст; підвести до розуміння, що Україна - це наша Батьківщина; дати уявлення про свою приналежність до української національності; закріпити знання, що люди, які живуть на Україні - це український народ (українці); розширювати й закріплювати знання про селище, вулицю, на якій вони живуть, його головні об'єкти; виховувати любов до рідного краю.

Освітній блок «Народи світу»

  • «Вчимося знайомитися»
  • «Інші народи»
  • «Краї далекі, незнайомі»

Мета блоку: формувати уявлення дітей про те, що в світі існує багато країн, де живуть різні народи; учити малят бути приязними до мешканців інших країн незалежно від їх кольору шкіри, традицій; розвивати інтерес до різноманітності людства; виховувати позитивне ставлення до інших націй та народностей.

Освітній блок «Планета Земля»

  • «Ми маленькі діти на Землі великій»
  • «Рослинний світ рідного краю»
  • «Тварини мого краю»
  • «Їдемо на відпочинок»

Мета блоку:  формувати елементарні уявлення дітей про планету Земля, як наш спільний дім; ознайомлювати дітей із представниками рослинного і тваринного світу рідного краю.

Освітній блок «Водні ресурси»

  • «Водичко, водичко, умий моє личко»
  • «Чиста водичка потрібна усім»
  • «Диво - водичка»

Мета блоку: формувати знання про водойми рідного краю, про значення води для всього живого; сприяти розвитку  пошуково-дослідницької діяльності з водою; ознайомити дітей зі станами води; виховувати бережливе ставлення до води.

Освітній блок «Природні явища»

  • «Природні явища восени»
  • «Природні явища взимку»
  • «Природні явища навесні»

Мета блоку: розширювати та поглиблювати знання дітей про сезонні явища (взимку морозно, падає сніг, водойми вкриті льодом, кущі й дерева стоять без листя, мало птахів, лягає у сплячку ведмідь; навесні теплішає, тане сніг, яскравіше світить сонце, з'являється перша зелень, співають птахи, літають комахи; влітку стає жарко, все квітує, дозрівають ягоди, фрукти, овочі, ростуть гриби, багато пташок, комах; восени холоднішає, часто дощить, змінює колір та опадає листя); формувати узагальнені уявлення про пори року; розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки у природі.

Освітній блок «Корисні копалини: пісок, глина, ґрунт, камінь»

  • «Як людина землю використовує?»
  • «Світ неживої природи»
  • «Добрий день, пісочку!»
  • «В гостях у Феї піску»
  • «Чарівний світ каменю»

Мета блоку: розвивати інтерес до об'єктів неживої природи; сприяти розвитку пошуково-дослідницької діяльності - надавати можливість експериментувати з піском, глиною, ґрунтом, камінцями; навчати правил безпечної поведінки під час ігор з піском, глиною, ґрунтом, камінцями.

Освітній блок «Всесвіт»

  • «Сонце, місяць, зорі»
  • «Таємниці неба»
  • «Чому буває день і ніч?»
  • «Природа Космосу»

Мета блоку: розвивати  у дітей спостережливість за вечірнім та денним небом, порівнювати свої враження; дати знання про те, що життя на Землі існує завдяки сонячному теплу та світлу, що Сонце - гаряча зірка; формувати інтерес до зірок, які бачить на небосхилі, різні прояви Місяця; формувати уявлення про те, що планета Земля - маленька частка Всесвіту; розвивати інтерес до природи Космосу.

Середня група 

Освітній блок «Моя країна - Україна»

  • «Мій рідний край, моє селище»
  • «Вулицями рідного селища»
  • «Україна - моя Батьківщина»
  • «Київ - серце України»
  • «Україна - єдина країна»
  • «Тепло батьківського дому»
  • «Моя барвиста рідна мова»

Мета блоку: розширити та поглибити знання дітей про рідний край, про нашу Батьківщину - Україну, її символи (Герб, Прапор, Гімн), столицю - місто Київ; виховувати почуття любові до рідної землі, гордість за неї, патріотичні почуття.

Освітній блок «Народи світу»

  • «Наші сусіди»
  • «У Африці далекій»
  • «Подорож Незнайка країнами світу»
  • «Кожна країна - дружня родина»

Мета блоку: розвивати знання дітей про інші країни, людей, що живуть у них; продовжувати формувати знання про різну місцевість, клімат, природу у цих країнах; формувати елементарне уявлення про поняття «людство»; продовжувати учити бути приязними, неупередженими по відношенню до мешканців інших країн незалежно від кольору шкіри, традицій тощо; виховувати повагу до людей різних народів, дотримуватись загальноприйнятих норм культурного спілкування.

Освітній блок «Планета Земля»

  • «Планета, на якій ми живемо»
  • «Природа планети Земля»
  • «Повітря. Значення чистого повітря»
  • «У повітрі, на суші, у воді»

Мета блоку: розширювати знання дітей про Землю, як планету, на якій є повітря, яким ми дихаємо; вода (океани, моря, річки, озера), яку ми споживаємо; суша (ґрунт), на якій знаходяться ліси, луки, поля; формувати знання про використання людиною багатств Землі; навчати правил поведінки в природі, прибирати за собою сміття у спеціально відведене для цього місце; заохочувати бажання бути корисним природі, вдячним за її дари.

Освітній блок «Водні ресурси»

  • «Водойми рідного краю»
  • «Як діти озерце врятували»
  • «Всі моря ми обпливемо - золоту рибку знайдемо»
  • «Вода - сік життя»
  • «Вода знайома і незнайома»

Мета блоку: розширювати знання дітей про водойми рідного краю, ознайомити із озерами України; дати знання про те, як людина використовує воду (п'ють, миють, купаються, перуть, готують напої та страви), що у воді живуть тварини; навчати передбачати позитивні та негативні наслідки свого втручання в природу водойм; формувати звичку безпечної поведінки на воді, упорядковувати місце свого відпочинку біля водойми.

Освітній блок «Природні явища»

  • «Природні явища восени. Поведінка під час стихії»
  • «Барвисті дива рідної природи»
  • «Природні явища взимку. Хуртовина»
  • «Природні явища навесні. Повінь»

Мета блоку: збагачувати уявлення дітей про явища природи, різні сезонні та погодні умови; навчати впізнавати за характерними ознаками пори року (зима, весна, літо, осінь); вчити встановлювати прості зв'язки між погодними умовами та їх наслідки для людей, розуміти залежність від погодних змін, передбачати зміну погоди; розширити уявлення дітей про явища природи - хуртовина, посуха, пожежа, повінь; виховувати правила поведінки під час стихії.

Освітній блок «Корисні копалини»

  • «Скарби землі»
  • «Чарівний світ каменю»
  • «Подорож у країну Пісковію»
  • «Як людина землю використовує. Властивості ґрунту»
  • «Глина та її властивості»

Мета блоку: формувати початкові знання дітей про багатства Землі - корисні копалини; дати знання про способи видобування та використання їх людиною; розвивати навички експериментальної діяльності з ними.

Освітній блок «Всесвіт»

  • «Зіркова гостя»
  • «Космічна подорож»
  • «Об'єкти видимого Космосу»
  • «Про дива на небі»
  • «Місяць на небі, зіроньки сяють»

Мета блоку: формувати елементарні уявлення про те, що за межами планети Земля існує космічний простір; дати знання про Сонячну систему та найближчі до Землі планети (Марс, Венера); формувати знання про те, що Сонце - зірка, навколо якої обертається наша Земля, а її супутником є Місяць.

Старша група 

Освітній блок «Моя країна - Україна»

  • «Люби і знай свій рідний край - Квасилів»
  • «Київ - столиця України»
  • «Подорож Україною»
  • «Якби Київ заговорив. Державні символи України»
  • «Українська держава - наша честь і слава»

Мета блоку: розширити знання дітей про малу Батьківщину - рідне селище; ознайомити з походженням назви селища, його вулицями та головними об'єктами; поглибити знання про Україну її державні символи; вчити дітей користуватися картою України, віднаходити на ній свій населений пункт, столицю, та інші великі міста.

Освітній блок «Народи світу»

  • «Сусіди нашої Батьківщини»
  • «Наші друзі за кордоном»
  • «Навколосвітня подорож»
  • «Подорож країнами та континентами»

Мета блоку: продовжувати знайомити дітей з мапою України, її кордонами; формувати знання дітей, що за кордонами нашої країни є інші країни, в яких теж живуть люди; дати знання про найближчі країни до України (Польща, Білорусь, Росія).

Освітній блок «Планета Земля»

  • «Планета, на якій ми живемо»
  • «Значення повітря для всього живого на Землі»
  • «Земля у Космосі»
  • «Цей дивовижний світ вітру»
  • «Досліджуємо форму землі»

Мета блоку: розширити та збагатити знання дітей про планету Земля, її форму, рельєф (рівнини, погорби, гори, яри), клімат (посушливий, вологий, холодний), ґрунти (чорнозем, пісок, глина), водойми (океани, моря, озера, річки); узагальнити знання дітей про різноманітність природи рідного краю;  продовжувати знайомити дітей із глобусом і мапою України, закріпити назви частин України (Східна, Західна, Північна, Південна, Центральна); прищеплювати навички природодоцільної поведінки, бажання брати участь у природоохоронній діяльності.

Освітній блок «Водні ресурси»

  • «Водойми рідного краю»
  • «Вода - скарб нашої планети. Бережемо воду»
  • «Мешканці моря»
  • «Мандри морем»
  • «Знайомтеся - Чорне і Азовське море»

Мета блоку: розширювати знання дітей про водойми рідного краю та України; поглиблювати знання про кругообіг води в природі, її значення для всього живого на Землі; формувати знання про рослинний та тваринний світ водойм; дати знання про важливість економного використання води людиною; формувати культуру поведінки біля водойм під час відпочинку.

Освітній блок «Природні явища»

  • «Стихійні лиха в природі: буря, ураган, ожеледиця, землетрус»
  • «Сонечко восени»
  • «Чому буває день і ніч? Частини доби»
  • «Весняні зміни в природі. Повінь»
  • «Небезпеки, що приховує природа»

Мета блоку: закріпити знання дітей про сезонні та погодні зміни в природі, зміни частин доби; розвивати вміння виділяти суттєві ознаки благополучного та неблагополучного стану природи; розширити елементарні уявлення дітей про стихійні лиха (буря, ураган ,ожеледиця, пожежа, землетрус, повінь, тощо) та імовірні їх наслідки; формувати вміння впізнавати та розрізняти природні явища; формувати навички безпечної поведінки у природі.

Освітній блок «Корисні копалини»

  • «Я добрий господар своєї землі»
  • «Чарівний світ каменю: коштовне каміння»
  • «Рідний край - країна скарбів»
  • «Корисні копалини рідного краю: бурштин»

Мета блоку: поглиблювати знання дітей про корисні копалини свого регіону (бурштин) та всієї країни (вугілля, нафта, газ); дати знання про те, як їх видобувають, наскільки це безпечно для планети та життя людей.

Освітній блок «Космос»

  • «Родина Сонця: Місяць та зорі»
  • «Перший політ у Космос»
  • «Космічна мандрівка»
  • «Дослідники Космосу»
  • «Відкриваємо таємниці Сонячної системи»

Мета блоку: розширювати та поглиблювати знання дітей про космічний простір, Сонячну систему; вчити називати назви планет Сонячної системи; ознайомлювати дітей з приладами для спостереження за Сонцем, Місяцем, зірками; поглиблювати знання про Сонце як небесне світло, що посилає на Землю світло і тепло, завдяки яким існує життя на Землі; дати знання про освоєння людиною Космосу, перших космонавтів, їх одяг, космічні кораблі та станції; дати знання про першого космонавта України Л. Каденюка.

Обмін досвідом роботи вихователя Патій І.В.