Контрольне заняття-квест з мовленнєвого спілкування на тему «Подружимося з Мийдодіром» для старшої групи

(за І квартал) 

Програмові завдання: зв'язне мовлення: розширювати знання дітей про культурно-гігієнічні навички; виявити вміння дітей давати доречні відповіді на різні види запитань; описувати предмети за логіко-синтаксичною схемою; складати творчі розповіді за картиною; вживати різні форми вітання; відповідати повним реченням;

словник: збагачувати словник словами-назвами засобів гігієни, використовуючи узагальнювальні поняття; словами-ознаками, словами-діями, прислів'ями, загадками, синонімами, антонімами;

граматика: вправляти в умінні утворювати присвійні прикметники, зменшувально-пестливі слова за допомогою суфіксів -ичк, -еньк; підбирати однокореневі слова; відмінювати іменники в однині і множині, узгоджувати за особами, складати прості і поширені речення;

звукова культура: закріплювати правильну вимову всіх звуків рідної мови; використовувати різну силу голосу, впізнавати та підбирати слова близького звучання (рими).

Виховувати бажання бути чистим, охайним, бережливо ставитися до води. Виховувати любов до рідної мови.

Матеріал: дидактичні ігри, паперові крапельки води, прислів'я, загадки.                                     

Хід заняття

Психогімнастика

Вихователь. - Які красиві у вас личка. Погладьте, будь ласка, свої щічки, привітайте вушка, розбудіть носика. Як чудово сяють ваші оченята. Посміхніться один одному, потягніть ручки до сонечка. Відчуваєте, як сонечко зігріло ваші долоньки? Давайте привітаємося з сонечком і зігріємо себе його теплом.

-  Подивіться, скільки у нас сьогодні гостей. Привітаймося.

У садочку новий день -

Всім говорим «Добрий день!»

Добрий день, тобі й мені,

Всім ми скажем на землі!

-  Покажіть, будь ласка, як ми ще вміємо вітатися.

Дидактична гра «Мікрофон»

(Діти, передаючи «мікрофон», вживають різні форми вітання: - Доброго ранку, доброго дня, вітаю, привіт, здоровенькі були, здрастуйте, світлої днини, гарного дня, доброго здоров'я, бажаю здоров я).

Вихователь. - Діти, сьогодні на електронну пошту я отримала листа, а в ньому ось що:

-  У Країні Чистоти трапилася неприємність. Злі Мікроби викрали Мийдодіра і його друзів. У нас просять допомоги. А щоб легше було їх відшукати, нам прислали карту. Ми повинні дотримуватися маршруту і чітко виконувати всі завдання.

-  Що ж, вирушаємо. Нам потрібно зробити три кроки праворуч і відгадати, як називається наша перша зупинка.

То тверда, а то м'яка,

То, здебільшого, рідка.

То нечутна, то шумить,

Або навіть закипить.

Як нема її - біда,

Люди звуть її.... (Вода)

-  Отже, як ви вже здогадалися, наша перша наша зупинка називається як?... («Жива вода»)

ПЕРША ЗУПИНКА «Жива вода» 

Дидактична гра «Що ми знаємо про воду?»

(Вихователь пропонує дітям дістати з відерця «крапельки» із завданнями)

Приклади завдань:

1. Якою буває вода? (чиста, брудна, тепла, холодна, гаряча, прозора, крижана, мильна, мокра)

2. Що робить вода? (тече, біжить, стоїть, крапає, ллється, замерзає, дзюрчить, кипить)

3. Як звучить? (шумить, дзюрчить, стукає, співає, бубонить, барабанить, свистить)

4. Яку радість і користь приносить вода? (Її можна пити, умиватися, купатися, плавати, готувати їжу, прати, поливати, мити....)

5. Яку небезпеку може приносити вода? (Може когось затопити, потонути, отруїтися брудною водою, у шторм гинуть люди і кораблі, велика злива...)

6. Як потрібно поводитися з водою? (берегти, не відкривати сильно кран, не забруднювати...)

Інтерактивна вправа-дискусія «Чи потрібно нам стільки води?»

(вирішення проблемних запитань)

Вихователь. - На нашій планеті більше води, ніж суші. Як ви гадаєте, можливо нам не потрібно стільки води?

-  Я гадаю, що не потрібно, бо бувають потопи...

-  Я думаю, що потрібно, бо вона потрібна людям....

-  Я вважаю, що не потрібно, бо бувають шторми....

-  Я думаю, що не потрібно, бо в океані тонуть кораблі...

-  Я думаю, що потрібно, бо вона потрібна рослинам...

-  Я думаю, що потрібно, бо вона потрібна тваринам...

-  Я вважаю, що води на планеті стільки, скільки потрібно.

Діти читають вірші про воду

Киця прокидається -

Лапками вмивається.

Квітка прокидається -

Росами вмивається.

Сонце прокидається -

Хмаркою вмивається.

Ну, а ми з сестричкою

Вмиваємось водичкою.

Холодною, дзвінкою

Вмиваємось водою.

Вода дбайлива, наче мати,

Всіх прагне мити, напувати.

Без води, це знай й маля,

Не була б жива й земля.

Смішинка

Бабуся внукові Вадиму

Нагадує сердито:

-  З такими вухами брудними

Не смій мені ходити.

А хлопець блимає очима:

-  А де ж мені їх діти? (Ф. Петров)

Вихователь. - Давайте візьмемо знову в руки нашу карту. Потрібно підстрибнути чотири рази. Ми потрапили на наступну станцію. Щоб дізнатися, як вона називається, відгадайте загадку:

Коли миються і вмиваються -

Ним добре витираються.

Витирати сухо звик

Наш м'якесенький... (рушник)

- Як ви гадаєте називається наша наступна зупинка?

ДРУГА ЗУПИНКА «Рушник»  (вихователь виймає рушника)

-  Навіщо нам потрібен рушник?

- Які бувають рушники? (махровий, лляний, пухнастий, м'якенький, смугастий, банний, маленький, великий, ножний)

Дидактична вправа «Скажи ласкаво»

Рушник - рушничок

Щітка - щіточка

Сонце - сонечко

Вода - водичка

Гребінець - гребінчик

Мило - мильце

Річка - річечка

Озеро - озерце

Ванна - ванночка

Губка - губочка

Дидактична вправа «Скажи правильно»

(відмінювання слів-назв в однині-множині)

-  Що це?  (рушник - рушники)

-  Нема чого?  ( рушника - рушників)

-  Раді чому?  (рушнику - рушникам)

-  Бачимо що?  (рушник - рушники)

-  Витираємось чим?  (рушником - рушниками)

-  Візерунок на чому?  (на рушнику - на рушниках)

Вихователь. - Діти, подумайте добре і скажіть, будь ласка, що живе у ванній кімнаті? (У ванній кімнаті живе рушник, мило, гель, пінка, зубна щітка, зубна паста, гребінець, вода ...).

-   Як це все називається одним словом? (засоби гігієни)

-   Що роблять у ванній кімнаті? (У ванній кімнаті миються, вмиваються, чистять, замочують, перуть, викручують, полощуть, вмикають, вимикають, милять, намилюють, витираються, сидять, стоять). Молодці! Справилися із завданнями. Рушаємо далі.

Фізкультхвилинка

У  Країну Чистоти підем разом - я і ти (крокують, показують  руками)

Та в Країну Чистоти тільки чистим треба йти (погладити від плеча донизу)

Узяли духмяне мило, добре руки ним помили (імітують намилювання)

Полетіли від води бризки з рук туди-сюди (стряхують, повертаючись) Рушничок я свій беру, швидко руки обітру (руки вгору, витирають)

Одяг весь свій поперемо, попрасуєм й одягнемо (імітують відповідні рухи)

Скрізь порядок наведемо.

Вихователь. - Щоб потрапити на наступну станцію, потрібно перейти через місток, сказавши скоромовку:

Усміхніться, рот відкрийте,

Свої зубки не жалійте.

Час не гаємо ми марно,

Чистим зубки швидко, вправно.

-  Отже, ми з вами потрапили на станцію яку, здогадалися?

ТРЕТЯ ЗУПИНКА «Гігієнічна»

Загадки

Я пахуче, запашне,

Мию тіло вам, лице.

Мию руки, шию,

Ноги вам помию.

Змию всі мікроби,

Геть усі хвороби...(Мило)

Чищу зубки кожен день

Дуже добре й швидко.

Мені в цьому допоможе

Моя зубна ...(Щітка)

Вихователь. - Діти, скажіть, будь ласка, навіщо нам потрібне мило? (Мило нам потрібне, щоб змити бруд, мікроби. Милом ми миємо руки. З милом умиваємося). Та, молодці!

-  А навіщо нам потрібні предмети гігієни? (Щоб стежити за чистотою свого тіла, бути чистими)

Дидактична вправа «Утвори нове слово»

Мило - милити, мильний, мильниця

Бруд - брудний, бруднуля, бруднитися, забруднитися

Вода - водний, водяний, водичка, підводний, надводний

Дидактична вправа «Назви подібне»

-  Якими подібними словами можна замінити слово «чистий» - охайний, чепурний...

-  А слово «бруднуля» - замазура, нечупара, неохайний...

-  Молодці! Гарно стараєтеся.

Дидактична вправа «Я, він, ми»

Я мию - він... миє - ми... миємо

Я чищу - він... чистить - ми... чистимо

Я милю - він... милить - ми... милимо

Я витираю - він... витирає - ми... витираємо

Я граюся - він... грається - ми... граємося

Я гуляю - він... гуляє - ми... гуляємо

Розповідь за картиною «Хлопчик купається у ванні»

(прийом «віртуальні діалоги»)

Вихователь. -  Діти, пропоную розглянути картину і сказати, що на ній зображено?

-  Як ви гадаєте, яка частина доби тут зображена? Чому ви так думаєте?

-  Давайте уявимо, що ми потрапили у цю картину. «Доторкніться» до водички, яка вона?

-  Чим пахне у ванній?

-   «Одягніть» навушники. Давайте послухаємо, як шумить вода: (ш-ш-ш), булькає (буль-буль-буль), капає (кап-кап-кап), струмок (дзинь-дзинь), річка (хлюп-хлюп), океан (гу-гу). Діти звуконаслідують з різною силою голосу та темпом.

Інтерактивна вправа «Що сталося б, якби...?  (не було мила, води, рушників, умивальників...)

Д/г «Скажи навпаки» (добір антонімів)

Чистий - брудний                         легкий - важкий

здоровий - хворий                        кволий - міцний

сухий - мокрий                             м'який - твердий    

добрий - злий                                веселий - сумний

радісний - сумний                        гарячий - холодний

хворобливий - загартований       солодкий - кислий

повний - порожній

Д/г «Добавлянка»

-  Вранці після сну потрібно ... (умиватися, робити зарядку)

-  Руки слід обов'язково ...(мити з милом)

-  Руки слід обов'язково мити з милом після ... (прогулянки, відвідування туалету)

-  Щоранку зуби потрібно ...(чистити)

-  Волосся необхідно мити ... (шампунем)

-  Щодня волосся необхідно... (розчісувати)

-  Увечері потрібно лягати... (спати)

-  У ванні потрібно поводитися... (обережно)

-  Потрібно їсти тільки... (корисну їжу)

Д/г «Обведи предмети, які повинні знаходитися у ванній кімнаті»

(Робота за столами з роздатковим матеріалом)

Вихователь. - Що ще потрібно робити, щоб бути здоровим? (займатися спортом, їсти корисну їжу, вживати вітаміни...).

Щоб мати здоров'я - слід правильно їсти,

Вживати поживне і тільки корисне.

Не їсти надміру, не шкодити тілу

І пам'ятати про... вітаміни.

-  То як називається наступна наша зупинка, здогадалися? Але, щоб на неї потрапити, нам потрібно зробити три приставних кроки.

ЧЕТВЕРТА ЗУПИНКА «Вітамінна»

-  Що потрібно їсти, щоб отримати багато вітамінів?

-  Які ви знаєте овочі, де вони ростуть?

-  Які ви знаєте фрукти, де вони ростуть?

Давайте ми зараз зваримо борщик і компот.

Інтерактивна гра «Готуємо борщик», «Готуємо компот»

Діти беруть ілюстрації овочів чи фруктів і несуть до відповідної каструлі - для борщу чи компоту, обґрунтовуючи свій вибір: - У мене буряк, він потрібен для того, щоб зварити борщ. І так далі.

Д/в «Назви страву»

Вихователь. - Компот із яблук - яблучний. А як сказати правильно?

Морозиво з малиною ... (малинове)

Суп із овочів...(овочевий

Компот із груш ... (грушевий)             

Чай з калини ... (калиновий)

Компот зі слив... (сливовий)

Коктейль з молока ... (молочний)          

Повидло зі слив ... (сливове)

Кисіль з полуниць ... (полуничний)

Сік з винограду ...(виноградний)

Варення з вишень ... (вишневе)

         Д/г «Опиши овочі і фрукти»  (за логіко-синтаксичною схемою)

1.     Що це?

2.     Якого кольору?

3.     Якої форми?  

4.     Якої величини?

5.     Де росте?

6.     Що з ним можна робити?

Д/в «Додай слівце» (римування)

-  Щоб здоров'я добре мати, слід про нього змалку ...дбати.

-  Кожен ранок слід вмиватися і зарядкою ... займатися.

-  У дворі щодня гуляти, повноцінно їсти й ... спати.

-   Добре мити всі продукти, досхочу вживати ... фрукти.

-  Будете це все робити - перестанете ... хворіти.

-   Молодці!

Вихователь. - Діти, ми так дружно працювали, що й не помітили, як справилися зі всіма завданнями, які стояли перед нами. А отже, можемо звільнити нашого Мийдодіра.      

Виходить Мийдодір.

Мийдодір.      -  Я великий Умивальник,

Знаменитий Мийдодір,

Умивальників начальник

І всім губкам командир.

Хто зі мною дружити вміє,

Своє тіло чисто миє,

Тому завжди добре жити,

Нема часу, щоб хворіти.

-  Я дякую вам, діти, за порятунок, за те, що врятували мене від злих Мікробів.

Вихователь. - Діти, скажіть, будь ласка, а що треба робити, щоб подружитися з Мийдодіром? (бути чистим, мити руки, одягати чистий одяг, їсти вітаміни, займатися спортом...)

-  Чи насправді, Мийдодіре, ти дружиш тільки з такими дітьми? (Так, насправді. Я кругом вітаю лише чистоту і борюся з нечепурами і бруднулями)

Вихователь. - Дякую вам, діти, за старання. Ваша допомога виявилася вчасною і корисною. Ви визволили Мийдодіра і його друзів, які щодня будуть вам допомагати бути чистими, охайними і здоровими.

Давайте  пригадаємо прислів'я, які ми вивчили.

  • Чиста вода - хворобі біда.
  • Бережи воду, бо загубиш вроду.
  • Мило - свято для тіла.
  • Здоров'я дитини - багатство родини.
  • Здоров'я народу - багатство країни.
  • Здоров'я - найкращий скарб.
  • У здоровому тілі - здоровий дух.
  • Не знаєш броду - не лізь у воду.
  • Здоров'я за гроші не купиш.
  • Брудна вода - для здоров'я біда.

Вірші (читають діти)

Хто здоровий, той сміється,

Все в житті йому вдається.

Хто здоровий - не сумує,

Над загадками мудрує.

                   Хто здоровий, той не плаче,

                   Жде його в житті удача.

                   Бо здоров'я - це прекрасно,

                   Здорово, чудово, ясно.

Де охайно й чисто всюди -

Там здорові усі люди.

Скажемо хворобам - ні!

І здорові будем всі.

Мийдодір. - А тепер, діти, вам від мене ці соковиті, смачні яблучка. Їжте вітаміни, пам'ятайте про чистоту і будьте завжди здорові!

Підготувала вихователь Квасилівського ЗДО (ясла-садок) Яремчук В.В.