Сучасні прийоми розвитку зв'язного мовлення дошкільників. Консультація для вихователів

Одним з основних завдань дошкільного дитинства є розвиток мовлення. Дитина, яка говорить чисто і правильно, упевнена в собі, сміливо долучається до бесід. Добре розвинене мовлення дає дітям сповна реалізувати комунікативну функцію й успішно соціалізуватися.

У БКДО визначено, що кожна дитина має засвоїти культуру мовлення і спілкування, елементарні правила користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Але, як свідчить досвід,  чимало дошкільників недостатньо володіють діалогічною і монологічною компетентністю. У них не сформовані навички та вміння розгорнутого, послідовного, логічного зв'язного мовлення, вони не виявляють творчості в різних видах  мовленнєвої діяльності, їм складно висловлюватися про різні явища, події, поведінку людей тощо. Щоб мовленнєва взаємодія дітей була ефективною, слід створити для цього належні умови, серед яких вагоме місце посідає інноваційний підхід до навчання. Це дасть змогу підвищити мовленнєву активність дітей, розвинути їхнє зв'язне мовлення, логічне мислення, уяву.

Одним із прийомів розвитку зв'язного мовлення дошкільників є мнемотехніка. Це комплекс методик, спрямований на формування здатності запам'ятовувати яскраві образи та з легкістю їх відтворювати. Застосування прийомів мнемотехніки допоможе збагатити словниковий запас дітей, збільшити обсяг пам'яті через утворення асоціацій і опосередковано сприятиме формуванню зв'язного мовлення.

  Вправа 1. «У світі фантазій» (складання казки за допомогою картинок-символів, вигадування назви до казки). Така вправа допоможе розвинути дитячу уяву, спонукає до розповіді за змістом предметних картинок.

 Вправа 2. «Змалюй осінь». Завдання - «намалювати» барвисту осінь за допомогою слів. Перший учасник бере в руки пензлика і складає перше речення, а тоді передає пензлик наступному учаснику.

 Щоб увести дітей у світ мнемотехніки, спочатку потрібно ознайомити їх з мнемоквадратами (зображення, що позначають слово, словосполучення, характеризують  предмет), потім - мнемодоріжкою ( це квадрати із чотирьох картинок, з яких можна скласти розповідь), далі - мнемотаблиці - це комплекс зображень, за якими можна запам'ятати  і відтворити повноцінну  розповідь або вірш.

Цікавий прийом - використання  логіко-синтаксичної схеми опису предмета чи явища:

-       назвати предмет;

-       дати йому загальну характеристику;

-       виокремити його основні ознаки, характеристики;

-       назвати можливі дії його або з ним;

-       висловити своє ставлення до предмета.

Наступний прийом -  робота з тактильними картками (дасть змогу розвинути пам'ять, асоціативне мислення, уміння висловлювати свої думки).

Вправа «Тактильні асоціації»

На столі тактильні картки з різною фактурою (ґудзики, монети, хутро, фланель, мотузка, дерев'яні палички, фольга, оксамит...). При доторкуванні до карток, гравці озвучують, про що вони подумали в даний момент.

Цікавою є й робота з друдлами  - це щось на зразок картинок-кривульок, які мають множинне значення. Завдання полягає в тому, щоб дібрати якомога більше асоціацій до запропонованих друдлів. Добирати друдли потрібно такі, що легко асоціюються з реальними предметами.  Поступово треба ускладнювати завдання і збільшувати кількість картинок.

Вправа «Складаємо розповідь»

Вихователь добирає серію друдлів і викладає в певній послідовності. На основі їх діти складають розповідь.

У процесі розвитку мовлення  у пригоді стане й наукова технологія творчості - ТРВЗ, що базується на системі логічних операцій. Головні принципи методики ТРВЗ:

-       розв'язання суперечностей;

-       системний підхід, тобто вміння бачити навколишній світ у взаємозв'язку всіх елементів;

-       вміння віднайти необхідний у певній ситуації резерв.

 Основна ідея ТРВЗ - творчість у всьому.

Вправа «Асоціативний ланцюжок»

Вихователь називає першій дитині слово або фразу, наприклад, пожежна безпека, дитина вигадує на неї асоціацію, наприклад, пожежна машина, гасити, відро, вода тощо, переказує другій дитині і так утворюється асоціативний ланцюжок.

Коригувати мовленнєві вміння й навички дошкільників можна за допомогою коректурних таблиць - інформаційно-ігрових полів з тематично дібраними картинками. Коректурна таблиця може бути готовою, а може мати вигляд дидактичної рамки, тобто розділеного на квадрати ігрового поля,  з  окремим набором предметних картинок. Завдання дітей під час роботи з коректурними таблицями - виконувати словесні інструкції вихователя й заповнити ігрове поле-рамку.

Вправа «Що ми знаємо про професії»

-  назвати основні функції, які виконує, н-д, кондитер;

-  назвати працівників, які за професією багато спілкуються з людьми;

-  професії, які потребують правильної вимови та хорошої дикції тощо.

Після цього діти складають розповідь за коректурною таблицею «Моє ставлення до професії ...лікаря, бібліотекара, пілота» тощо.

Щоб урізноманітнити мовленнєву діяльність дітей, можна  запропонувати дітям моделювати казки. Для цього доцільно запропонувати схематичні асоціативні зображення назв добре відомих їм казок. Наприклад, три однакові кола нагадують дітям казку «Троє поросят», сім різних за розміром трикутників - «Ріпку», три однакових за кольором, але різних за розміром кола - «Три ведмеді». У такий спосіб за допомогою геометричних фігур, схем і моделей можна скласти нову казку, з новим сюжетом, персонажами, можна створити казку на новий лад тощо.

Зв'язне мовлення має надзвичайне значення для розвитку інтелекту та самосвідомості дитини, воно позитивно впливає на формування таких її важливих особистісних якостей як комунікабельність, доброзичливість, ініціативність, креативність, компетентність. За допомогою добре розвиненого зв'язного мовлення дитина навчається чітко та ясно мислити, встановлювати контакт з тими, хто їх оточує, ініціювати власні ідеї.

Використана література

1.     Стаття Т. Кушнерук «Прийоми розвитку зв'язного мовлення дітей, про які мають знати педагоги», ж-л Вихователь-методист» №11/2017.

2.     Інтернетресурс

Підготувала вихователь Яремчук В.В.