Аналіз результатів освітньої діяльності ДНЗ
Аналіз результатів освітньої діяльності є найскладнішим розділом аналізу роботи ДНЗ. Ця проблема на сьогоднішній день не має достатньо чіткого наукового дослідження. А тому, залежно від поглядів на проблему, різні науковці використовують і різні методи аналізу якості дошкільної освіти, яку забезпечує ДНЗ. Проте жоден науковець не заперечує самого факту здійснення такого аналізу, аби визначити якість освітніх послуг, які надає ДНЗ, і визначають, що результати аналізу освітньої діяльності мають порівнюватися з вимогами державного стандарту - БКДО.
Загальноприйняті на сьогодні методи аналізу результатів освітньої діяльності ДНЗ:
- діагностика умов організації освітнього процесу в кожній групі (зміст розвивального середовища; навчально-методичне забезпечення; дотримання санітарно-гігієнічних вимог);
- педагогічна діагностика рівня розвитку дітей на основі вивчення засвоєних знань, умінь і навичок, що розуміються як результати освітньої діяльності (початок вересня, кінець кварталу та півріччя, кінець травня);
- психологічна діагностика рівня розвитку дітей (проводить психолог).
Отже, оцінювання результатів якості дошкільної освіти може здійснюватися із застосуванням найпростіших методів психолого-педагогічної діагностики на основі вивчення рівня розвитку дітей. Однак, мета психолого-педагогічного діагностування в ДНЗ полягає лише в тому, щоб визначити зону найближчого розвитку кожної дитини і допомогти її реалізувати свою індивідуальну «програму» розвитку, що заклала їй природа, забезпечити індивідуально-диференційований підхід до кожного вихованця. Щоб надати цю допомогу, необхідно напевне знати, в чому полягає допомога і кому з дітей вона потрібна. Саме експертиза досягнень дітей в дошкільному віці не може спиратися лише на виявлення ЗУНів. Експерт має виявити, насамперед, яким чином дитина досягає знань, у який спосіб, який рівень її самостійності у їх засвоєнні, як часто використовує знання у житті, якого рівня розвитку вона досягнула тощо.
Найпоширенішим методом здійснення аналізу результатів освітньої роботи з дітьми раннього віку (до 3-х років) є педагогічне оцінювання за системою показників нервово-психічного розвитку малюків (див. додаток). В результаті цієї педагогічної діагностики визначається чотири групи розвитку дітей, з яких три перших характеризують нормальний розподіл дітей, а четверта - граничний, що вимагає особливої уваги дорослих (педагогів, логопеда, психолога, лікарів). Залежно від результатів нервово-психічного розвитку дітей завдання педагогів може полягати надалі або в збереженні досягнутого рівня розвитку кожної дитини, або в підвищенні цього рівня.
З другої молодшої групи педагогічне обстеження рівня розвитку дітей може проводитися:
- за найбільш значущими знаннями, вміннями та навичками з кожного розділу програми ( цікава математика, мовленнєве спілкування, рідна природа, ознайомлення з довкіллям, образотворча діяльність, ігрова діяльність), лінії розвитку (фізичний, пізнавальний, мовленнєвий, художньо-естетичний, соціально-моральний, емоційно-ціннісний, креативний), сфери життєдіяльності («природа», «культура», «люди», «я сам») чи ключових компетентностей (соціальна, мовленнєва, логіко-математична, природнича, здоровязберігальна, громадянська тощо).
Складається аналітична таблиця показників з розділу (за змістом програми, за змістом БКДО, за моделями життєвої компетентності тощо). У таблиці знаками «+», «-» позначається наявність або відсутність у дитини перерахованих умінь за показниками у таблиці. Педагоги Квасилівського ДНЗ частіше всього практикують свої позначки:
- високий рівень розвитку ВР (обдарована дитина): дитина самостійно дає відповідь на поставлене проблемне запитання, яке відповідає програмі наступної вікової групи;
- хороший рівень розвитку ХР (вище середнього) : дитина самостійно знаходить відповідь на запитання за програмою своєї вікової групи, іноді за навідним запитанням експерта;
- середній рівень розвитку СР (достатній, задовільний): дитина розуміє запитання за програмою своєї вікової групи і відповідає при незначній допомозі експерта;
- нижче середнього рівня розвитку НС (незадовільний): дитина не може самостійно дати відповідь на запитання і відповідає при значній допомозі експерта;
- низький рівень розвитку НР (критичний): дитина не розуміє запитання, його суті, а тому не може на нього відповісти.
Діагностику аналізу стану освітнього процесу (психолого-педагогічну) проводять вихователі і спеціалісти - практичний психолог, музичний керівник, інструктор з фізкультури. За потреби, в цій роботі бере участь і вихователь-методист. Методичне забезпечення проведення цієї діагностики здійснюють завідувач і вихователь-методист. ( А. Коваленко. Експертиза якості освітнього процесу відповідно до Базової програми. Ж-л «Вихователь-методист» №8/2010).
Методи педагогічної діагностики:
- спостереження (під час організованої навчально-пізнавальної діяльності, ігрової діяльності, в повсякденному житті);
- експеримент (контрольні зрізи знань);
- дидактичні ігри і вправи (з різних розділів програми);
- бесіда (на запропоновану тему, за змістом прочитаного, за картиною);
- міні-заняття ( з 2-4 дітьми);
- контрольні та підсумкові заняття (щоквартально, за півріччя);
- індивідуальні заняття (проводяться найчастіше і у формі гри);
- вивчення продуктів творчої діяльності дітей.
В результаті діагностики підраховується кількість виставлених позитивних оцінок за кожним з показників аналітичної таблиці і для кожної дитини. Отримані результати дають можливість визначити, які з пройдених тем багатьма дітьми засвоєні недостатньо, а тому необхідним є проведення повторних занять, інших форм організованої навчально-пізнавальної діяльності з вихованцями.
Для виведення середньої оцінки виконання дітьми програми з того чи іншого розділу ( у %) використовується в основному така формула:
Всього виявлено позитивних оцінок (ВР, ХР, СР) Х 100
Максимально можлива кількість позитивних оцінок
(де максимально можлива кількість позитивних оцінок розраховується множенням кількості всіх виділених у таблиці показників на загальну кількість обстежених дітей).
Щоб визначити рівень виконання програми та БКДО у групі вцілому, варто зробити зведену таблицю по всіх її розділах, показники додати і знайти середній показник виконання програми. Аналогічно визначається середній показник виконання програми та БКДО по ДНЗ (показник якості надання освітніх послуг або якості дошкільної освіти в ДНЗ). Узагальнені дані педагогічного обстеження обговорюються на засіданні педагогічної ради.
Зведена таблиця показників засвоєння програми ( за розділами)
№ п/п |
Розділ програми (лінії розвитку) |
Відсоток засвоєння програми |
Примітки |
||
молодша група № |
середня група № |
старша група № |
|||
1 |
мовленнєве спілкування |
|
|
|
|
2 |
цікава математика |
|
|
|
|
3 |
рідна природа |
|
|
|
|
4 |
ознайомлення з довкіллям |
|
|
|
|
5 |
інші розділи |
|
|
|
|
Рівень виконання БКДО |
|
|
|
|
Цей метод діагностики хоча досить громіздкий і об'ємний, однак є досить ефективним і найоб'єктивнішим. Він дає можливість оцінити кожну дитину і спланувати програму її особистого розвитку.
Параметри оцінки якості освітнього процесу ( в %):
- нижче 50% - рівень навчально-виховної роботи не відповідає нормі;
- 50-65% - низький рівень освітнього процесу ( критичний);
- 65-75% - нижче середнього рівня (незадовільний);
- 75-80% - середній рівень (достатній, задовільний);
- 80-90% - хороший рівень ( вище середнього);
- 90-100% - високий рівень освітнього процесу.
Особливо значущою сьогодні є така форма діагностики розвитку дошкільників, коли до неї залучаються батьки вихованців. Вже на початку навчального року батькам запропонувати перелік всіх показників засвоєння дитиною знань, умінь і навичок на навчальний рік (можна за розділами програми, лініями розвитку, сферами життєдіяльності чи за моделями життєвої компетентності) для оцінювання рівня її розвитку та відзначити у ньому ті знання, які дитина вже має на початку навчального року. Наприкінці навчального року батькам пропонувати повторити процедуру і порівняти рівень розвитку дитини з тим, який був на початку навчального року, оцінити її власні досягнення і спланувати подальшу освітню роботу. Тісна співпраця родини і дошкільного закладу не забариться, як і не забариться шанобливе ставлення до праці педагога ДНЗ...
Примітка. Діагностика - метод з'ясування перебігу освітнього процесу, ретельне вивчення його результатів; діагностування - складова частина практичної діяльності педагога, яка передбачається його посадовими обов'язками. Мета діагностики: контроль, перевірка, оцінювання, аналіз результатів освітнього процесу та прогнозування подальшого розвитку дітей.
Рекомендована література:
1. Як оцінити роботу ДНЗ/ Укладач Л.А. Швайка. - Х.: Вид. група «Основа», 2009.
2. Атестація дошкільного навчального закладу: досвід роботи / С.І. Жовнер, О.М. Бобро,Т.І. Погребняк, І.В. Кузмінська. - Х.: Вид. група « Основа», 2008.
3. Експертиза якості освітнього процесу відповідно до Базової програми. Алла Коваленко (ж-л «Вихователь-методист» №8/ 2010, ст.49-65).
4. Концепція постійного контролю за якістю дошкільної освіти. К. Крутій
(ж-л «Вихователь-методист» №4/ 2009, ст.35-44).
5. Актуальність упровадження моніторингу в системі дошкільної освіти. К.Крутій ( ж-л «Вихователь-методист» №0/ 2008, ст.17-23).
6. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про проведення моніторингу стану дошкільної освіти» від 11 квітня 2008 року №309.
7. Моніторинг індивідуальних досягнень дітей з особливими потребами. (ж-л «Вихователь-методист» №3/2009, ст.60-70).
8. Табель успіху як засіб моніторингу якості дошкільної освіти. А. Андруняк
( ж-л «Вихователь-методист» 9/2010, ст.18-25).
9. Кваліметричний підхід в управлінні навчальним закладом. Зоя Рябова, Раїса Назарян
( ж-л «Палітра педагога» №3/2005, ст.13-15).
10. Контроль за розвитком малюків. Т Гурковська. ( ж-л «Вихователь-методист» №6/2010).
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів