Які завдання мовленнєвого розвитку дошкільників за оновленим БКДО (2021)? Консультація для батьків
Мовлення супроводжує всі види діяльності дошкільника, сприяє встановленню і розвитку його соціальних контактів, стає ефективним інструментом мислення. Мовленнєва компетентність - здатність дитини продукувати свої звернення, думки, враження тощо у будь-яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою вербальних і невербальних засобів. Ця компетентність об'єднує фонетичний, лексичний, граматичний, діалогічний, монологічний складники та засвідчує їх взаємозалежність і взаємозумовленість.
Основні завдання формування мовленнєвої компетентності дошкільника:
Фонетичний складник:
- учити чітко вимовляти всі звуки рідної мови, розрізняти на слух голосні, тверді та м'які приголосні;
- вправляти у вмінні говорити з різною силою голосу, дотримуватися пауз у реченні, правильно інтонувати різні типи речень (розповідні, питальні, окличні);
- учити розрізняти слова «звук», «склад», «слово», «речення»;
- вчити визначати кількість слів у реченні і їх місце;
- учити розрізняти звуки на слух, виокремлювати їх, визначати на якому місці знаходиться відповідний звук у слові;
- вчити правильно визначати наголос у словах та вимовляти слова з різною силою голосу;
- вчити ділити слова на склади та визначати кількість складів у слові;
- вчити робити звуковий аналіз слів за допомогою схеми та фішок;
- вправляти у називанні букв алфавіту, читанні складів, слів, коротких речень;
Лексичний складник:
- формувати вміння добирати слова з протилежним та подібним значенням;
- розширювати знання і розуміння багатозначних слів, зокрема їх переносного значення (іде дощ, іде хлопчик; м'яч падає, сніг падає);
- збагачувати словник синонімами (діти, малята, дітвора);
- учити розуміти і вживати слова, які вимовляються однаково, але мають зовсім різні значення (омоніми): ключ птахів і ключ від дверей;
- вчити називати ознаки, якості, властивості предметів, явища, події та розрізняти слова-назви, слова-дії, слова-ознаки, слова-помічники;
- вправляти у правильному вживанні складних граматичних форм, відмінюванні іменників: родового відмінка множини (ігор, вишень, чобіт), родового відмінка однини (каші, борщу);
- вчити утворювати назви тварин, птахів жіночого роду від чоловічого роду (вовк-вовчиця, їжак-їжачиха, гусак-гуска тощо);
- вчити правильно вживати відмінкові закінчення множини іменників середнього роду IV відміни (лоша-лошата-лошат);
- учити добирати спільнокореневі слова (береза-березовий-підберезник);
- учити утворювати нові слова за допомогою суфіксів, префіксів;
- вчити будувати речення різного типу: прості, складні зі сполучниками сурядності та підрядності, з прямою мовою та однорідними членами, безособові речення, речення зі вставними словами;
- вправляти у складанні окличних, питальних та розповідних речень (за схемами та малюнками);
Діалогічний та монологічний складник:
- привчати вільно і невимушено вступати в розмову, використовувати різні форми звернення;
- вчити будувати стимульований, запропонований діалог відповідно до ситуації, відповідати на запитання, зверненні до дитини;
- вчити складати різні види розповідей (описові, сюжетні, творчі, розповіді-міркування).
Завдання формування комунікативної компетентності:
- учити володіти різними формами мовленнєвого етикету, спілкуватися тактовно, невимушено;
- вправляти у дотриманні правил культури мовного і мовленнєвого спілкування у різних життєвих ситуаціях;
- привчати до української мови як державної.
Завдання формування художньо-мовленнєвої компетентності:
- розвивати інтерес до книжки, вміння самостійно з нею діяти;
- ознайомлювати з літературними та фольклорними творами, письменниками і поетами;
- залучати до розігрування колядок, щедрівок, закличок, сюжетно-рольових ігор за мотивами літературних творів;
- вчити висловлювати свої враження та оцінно-етичні судження про літературних героїв;
- вчити чітко та виразно читати вірші напам'ять, переказувати знайомі казки, оповідання, творчо змінювати кінцівку казки;
- вчити складати невеликі розповіді за змістом прислів'я, приказок;
- вчити відгадувати загадки та придумувати власні загадки, казки;
- вправляти у чіткому промовлянні скоромовок та чистомовок.
Підготувала вихователь Софія ЛЕВКОВИЧ
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів