Як зацікавити дитину книжкою? Педагогічна просвіта батьків
Любов до книги, начитаність, літературний смак - це показники культурної, загально розвиненої, високоморальної особистості. Тож варто змалку долучати дітей до світу книг. Як не прикро, але в сучасному суспільстві неухильно згасає інтерес до друкованої книжки. Дорослі замінюють процес читання книжок переглядом мультфільмів, телепередач, або, що значно гірше, комп'ютерними іграми, які пропагують насильство, і дитячу психіку просто-таки атакують образи теле-пузиків, людино-павуків, людино-машин, страшних орків тощо. Не приваблює малюків і тривале розглядання книжкових ілюстрацій - вони поспішають дізнатися, що буде далі, а планшет чи телевізор одразу задовольняють їхній інтерес. Тоді як книжка стимулює пізнавальну й пошукову діяльність дитини, розвиває уяву, спонукає до самостійності, сприяє формуванню гармонійної й цілісної особистості. Ніяк не обійтися без книжки у роботі з розвитку мовлення дітей. Книжка - це й наочність, і засіб пізнання, і джерело емоційних вражень, і місточок до освоєння предметного довкілля та світу культури.
Як же повернути книжку дитині? Хто може це зробити? Прищеплення інтересу до книги - це повсякденна робота в першу чергу найближчих дитині дорослих - батьків. Знайомство дітей з книжкою, літературою варто починати з казки. Більшість психологів схиляються до думки, що дітям треба починати читати казки з раннього віку, періоду немовляти, а то й раніше - у перинатальний період розвитку. Це формує емоційний контакт між матір'ю і немовлям, який зберігається на все життя.
Дошкільне дитинство - це саме той час, коли варто долучати юну особистість до книги, виховувати культуру читача.
Як подружити дитину з книгою:
- Роботу з книгою найефективніше будувати в ігровій формі. Працювати з книгою, так само як і гратися, можна лише тоді, коли цього хоче дитина!
- Надайте дитині відкритий доступ до книг: організуйте в доступному для дитини місці домашню бібліотеку з дитячими книжками. Акцентуйте увагу дітей на тому, що у твору є автор (один або багато людей - народ), назва, літературний жанр (казка, оповідання, вірш).
- Дошкільник за своєю природою - активний слухач за умови, що дорослі, які його оточують, є активними читачами. Читайте дітям та обов'язково обговорюйте з ними кожний дитячий твір, пропонуйте переказати те, що вони прослухали. Систематичне спілкування з дитиною під час читання виховує інтерес до книжки.
- Переконайтеся, що ви - добрий оповідач: оволодійте мистецтвом виразного читання, акторського виконання літературних творів. Добирайте книги відповідно до віку та індивідуальних особливостей дітей. Що менша за віком дитина, то важливіше значення мають для неї яскрава барвиста обкладинка книжки та кольорові малюнки.
- Розглядайте і обговорюйте ілюстрації. Ілюстрація несе в собі високі художні образи, що дають дитині ціннісні орієнтири в розумінні таких понять, як: «добро » і «зло», «правда » і «брехня» тощо.
- Розгляньте з дитиною будову книжки: зовнішня частина книжки називається обкладинкою або палітуркою. Обкладинка захищає сторінки книжки; може бути з картону, тканини, навіть зі шкіри. За яскравими малюнками на обкладинці відразу можна здогадатися, про що розповість книжка.
- Залучайте дітей до створення книжок власноруч: твори для книжок діти можуть обирати або складати самостійно, дорослий їх записує, діти - малюють ілюстрації, разом скріплюють сторінки.
- Подавайте добрий приклад: багато читайте для себе і для дітей, ходіть разом до бібліотеки, в книжкові крамниці, пропонуйте дитині самостійно обрати книжки, цікаві їй.
- З найменшого віку залучайте малюків до слухання поетичних творів; читайте їм вірші, цікаві і за змістом, і за формою. Не примушуйте дітей запам'ятовувати їх, нехай це відбувається довільно, за їхнім бажанням. Пропонуйте дітям найкращі зразки усної народної творчості: загадки, прислів'я, приказки (зокрема і про книгу).
- Оформіть «Формуляр читача», який можна виготовити із звичайного зошита і разом з дитиною прикрасити титулку; записуйте книжки, які прочитали своїм дітям. Це буде стимулювати дитину «прочитати» якнайбільше. Читайте дітям усе, що їм цікаво, прищеплюйте любов до слухання і читання художніх творів.
- Дітям корисно дізнатися, як «народилася» книжечка, адже у них недостатньо життєвого досвіду. Розкажіть дітям у цікавій, доступній формі про довгий та складний шлях створення книги, назвіть людей багатьох професій, які беруть участь у «народженні» такої яскравої, привабливої, дуже цікавої та повчальної книжечки; виховуйте повагу до людської праці.
- За допомогою простих дослідів, проведених разом з дітьми, зробіть спільні висновки щодо бережливого поводження з книгою, сформуйте почуття відповідальності, оскільки повернути книжку на місце слід цілою і неушкодженою.
Експеримент «Чи збережеться папір цілим і чистим якщо...?»
1. Спробувати аркуш зім'яти. Легко це зробити? Цікаво, а розрівняти його вдасться?
2. Капнути на аркуш розчин олії. Що з ним стало? Чи витерлась крапля сухою, вологою серветкою? Що сталося з аркушем?
3. А що буде, якщо ми спробуємо розірвати аркуш паперу? Чи легко він рветься? Перевір.
4. Покласти папір в тарілку з водою. Що сталося з папером? Яким він став?
5. Намалювати на аркуші фломастером чи фарбою, а потім спробувати витерти. Що сталося з аркушем? Чи може він стати таким, яким був?
Висновки зробіть разом з дитиною: рвати, м'яти книжку, проливати на сторінки воду, бруднити її масними руками, малювати на сторінках не слід, адже так книжечка зіпсується. А якщо «біда» з книжкою все-таки трапилася, разом з дитиною «полікуйте» її ушкоджену сторінку.
На книжкових полицях останнім часом з'явилися цікаві серії дитячих книжок різних видань. Купуйте, даруйте дітям дитячі книжки якісного друку, гарно та яскраво проілюстровані, різні за форматом: велико- й середньо форматні, книжки-«малятка», фігурні, книжки-іграшки, книжки-шнурівки, книжки-театри, книжки-ширми, книжки-пазли тощо і змістом: енциклопедії, казки, вірші, загадки, комікси тощо.
Тож читайте дитині, читайте разом з дитиною! Адже з поміж усіх винаходів в історії людства книжка - винахід найдивовижніший.
Використані джерела:
1. І. Товкач. Любов до книжки плекаємо змалку. Ж-л «Дошкільне виховання» №11\2012.
2. Н. Гавриш. Книжка - вихователь і учитель, або Як допомогти дитині відкрити важливі смисли за допомогою художнього твору. Ж-л «Вихователь-методист ДНЗ» №6\2013.
3. І. Ткачук, Н. Тарасюк. Як діток з книжкою подружити. Ж-л «Дошкільне виховання» №11\2016.
4. М. Коченгіна. Дошкільник і книжка: щоб знайомство було вдалим. Ж-л «Дошкільне виховання» №2\2018.
5. Н. Шалда. Книжка в гості завітала. Ж-л «Палітра педагога» №2\2018.
Підготувала вихователь Шевчук Н.С.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів