Як повинні взаємодіяти між собою інструктор з фізкультури та вихователь?
Консультація з обміном досвідом для педагогів ЗДО
Злагоджена робота вихователя та інструктора з фізкультури є запорукою успішного формування знань і навичок рухового режиму дошкільників. Кожен з них виконує роботу відповідно до посадових обов'язків. Вимоги до діяльності цих фахівців мають відмінності, проте педагогічна діяльність кожного спрямована на одну і ту саму дитину, тому їх дії повинні бути узгоджені між собою.
Ефективна взаємодія педагогів у великій мірі залежить від планування фізкультурно-оздоровчої роботи, тому слід враховувати:
- труднощі, що виникають під час засвоєння правил
- етап формування рухових умінь і навичок
- систематичність у засвоєні попереднього матеріалу
Від того, наскільки професійно підготовлений як інструктор так і вихователь, у великій мірі залежить успіх справи, тому педагог має бути таким, який:
- знає програму, відповідно якої втілює на практиці фізичне вдосконалення дітей (цілі, завдання, прогнозовані результати);
- інструктор з фізкультури формує у дітей рухові вміння, а вихователь продовжує їх втілювати під час різних форм роботи з фізкультури та під час прогулянки на свіжому повітрі;
- разом з інструктором з фізкультури вихователь проводить діагностику фізичного стану дітей за програмою, яка реалізується ЗДО;
- знає особливості стану здоров'я вихованців та допомагає інструктору планувати заняття з фізкультури відповідно до цих особливостей;
- організовуючи заняття фізичними вправами з вихованцями, застосовує методичні матеріали, рекомендовані органами освіти для роботи з дітьми дошкільного віку;
- інструктор з фізкультури здійснює зразковий показ фізичних вправ, проведення заняття в спортивному одязі та взутті, звертає увагу на естетику виконання рухів, формує поставу, а вихователь стежить за правильністю виконання, здійснює індивідуальний підхід, підстраховує малюків;
- контролює фізичне навантаження дітей за зовнішніми ознаками втоми;
- здійснює безпеку дітей в процесі занять фізичними вправами;
- надає дітям першу медичну допомогу при нещасних випадках;
- планує, проводить і аналізує фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі дня (ранкова гімнастика, фізкультхвилинка, рухливі ігри між заняттями і на вулиці)
- окрім тих заходів, що планує інструктор, вихователь планує, проводить і аналізує фізкультурно-масову роботу в групі (фізкультурні дозвілля, фізкультурні свята і т.п.).
- створює умови у групі для самостійної рухової діяльності дітей;
- перед фізкультурним заняттям вихователь простежує за спортивним одягом дітей і взуттям (чешками), щоб був знятий зайвий одяг відповідно до температурного режиму, стежить, щоб у дітей нічого не знаходилося в руках і в роті;
- шикує дітей по зросту: від найвищої дитини до найнижчої;
- у середній і старшій групах вихователь допомагає інструктору з фізкультури в перешиковуванні дітей, роздачі і зборі спортивного знаряддя;
- під час виконання загальнорозвивальних вправ і основних рухів вихователь стежить за вихідним положенням і якістю рухів, робить по необхідності зауваження дітям або заохочує тих, які правильно впоралися із завданням, застосовуючи найрізноманітніші прийоми;
- індивідуальні зауваження робить тактовно, індивідуально кожній дитині, щоб не відволікати увагу інших учасників освітнього процесу;
- під час рухливих ігор вихователь стежить за дітьми, щоб вони не порушували встановлені правила;
- вміння, знання та навички, отримані дітьми на фізкультурних заняттях, вихователь вміло повинен застосовувати під час проведення ранкової гімнастики і в повсякденному житті дітей.
Щоденні заняття з кожною дитиною, знання її інтересів, здібностей дають можливість вихователю та інструктору з фізкультури здійснювати фізичний розвиток всіх дітей. Тому тут дуже потрібна співпраця з педагогом-психологом, медсестрою, які зорієнтують педагогів, які ігри і вправи запропонувати дітям з надмірною втомлюваністю, непосидючістю, запальністю, замкнутістю, з неврозами і іншими нервово-психічними та фізичними розладами. Треба відзначити, що і практично здорові діти, а особливо в сучасних умовах, теж потребують психопрофілактичної роботи. Тому, деякі фізкультурні заняття і розваги слід наповнювати іграми та вправами на психоемоційне розвантаження, іграми на розвиток уміння відчувати настрій і співпереживати з друзями спільні емоції, на використання виразних рухів, міміки і жестів.
Особливо змістовна спільна робота з вихователем і музичним керівником проводиться у ході підготовки до ранкової гімнастики, спортивних свят, дозвілля, розваг. З огляду на творчі здібності вихователя необхідно розподілити ролі для сюрпризних моментів свята, відпрацювати їх, підібрати музичний супровід, пісні, танці.
Щоб вихователь був першим помічником інструктора з фізкультури, з ним треба регулярно взаємодіяти, знайомити з планом роботи, іншими словами, план інструктора з фізкультури має бути планом вихователя під час проведення фізкультури на свіжому повітрі, розробляти ранкову гімнастику, звертати увагу на ті вміння і навички, якими повинна опанувати кожна дитина, разом обговорювати проведені заняття, враховувати, кому з дітей потрібна індивідуальна допомога. А на практичних заняттях допомагати вихователям, удосконалювати їх навички і вміння.
Постійна, спільна робота інструктора з фізичного виховання і вихователя групи може привести до бажаних результатів у вирішенні завдань якісного фізичного виховання дошкільнят. Слід частіше організовувати спільні проєкти педагогів, які дадуть змогу не лише удосконалювати фізкультурно-оздоровчу роботу, а й освітній процес як такий. З цією метою традиційно проводимо: спартакіаду серед старших дошкільників «Сміливим усміхнеться доля», фестиваль зарядок «Рух заради здоров'я», спортивне свято «Веселі старти», беремо участь у масових заходах «Здорова дитина - здорова країна», «Зимова фортеця», де поруч з інструктором з фізкультури та вихователями груп, активну участь беруть: медсестра, психолог, батьки.
Отже, якісно організована співпраця педагогів - передумова успішного досягнення високих результатів у фізкультурно-оздоровчій роботі, а позитивні результати в процесі реалізації завдань з фізкультури можливі лише за умови тісного взаємозв'язку і наступності в єднанні дій всього педагогічного колективу і єдності вимог до дітей.
Підготувала інструктор з фізкультури Тамара МОМОТОК
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів