ВЧИМО ДІТЕЙ ЧИТАТИ

 Консультація для вихователів та батьків

Згідно із програмою розвитку дитини «Я у світі» навчитися читати - не найголовніше завдання для дошкільнят, проте за бажанням дітей та батьків уже в цьому віці можна розпочати навчання елементів грамоти. Старші дошкільники люблять розглядати книжки, слухати, як їх читають дорослі, вони виявляють інтерес до пізнання букв і виявляють бажання навчитися читати самим.

Важливо сформувати мотивацію для читання:

1.       Пізнавальний мотив - бажання навчитися читати для того, щоб дізнаватися багато нового і цікавого про навколишній світ (про тварин, рослин, птахів, динозаврів, космонавтів тощо).

2.       Перспективний мотив - прагнення навчитися читати для того, щоб було легко і цікаво вчитися в школі.

3.       Мотив особистісного росту - бажання навчитися читати, щоб стати таким, як дорослі, щоб мама, тато, бабуся здивувалися і сказали: «Який молодець наш Дмитрик, вже вміє читати. Незабаром він сам зможе прочитати книжку «Пригоди Буратіно», яку ми йому подарували».

4.       Діяльність мотив - бажання навчитися читати, щоб потім можна було програти в ті ігри, де потрібно читати якісь слова, придумувати різні захоплюючі історії або казки і т.п.

5.       Мотив спілкування з ровесниками - прагнення навчитися читати для того, щоб розповідати про прочитане своїм друзям і знайомим.

Коли ви побачите, що у малюка добре сформовані хоча б деякі з наведених вище мотивів, можете сміливо починати вчити його читати, використовуючи наступні методи:

«Читання цілими словами». Цей метод полягає в тому, що дитину відразу вчать читати цілими словами, минаючи вивчення літер. Дитина вчиться розрізняти і запам'ятовувати слова, написані на картках, причому їх сприймає як картинку. Такий метод називається глобальний.

За таким принципом будується система занять Г. Домана. Мінусом цього методу є те , що в якийсь момент дитина повинна зробити самостійне відкриття - а слова-то, виявляється, складаються з літер.

«Запам'ятовування складів». За цією методикою діти вчать не букви, а частини слів - склади (методика Н. Зайцева).  Далі з цих складів, як з конструктора, можна збирати слова. Плюсом такого методу є те, що дитина дуже швидко освоює техніку читання. Цей метод дає хороші результати в тестах на швидкість читання, але у нього будуть виникати труднощі фонетичні, морфологічні, завдання пов'язані з аналізом змісту прочитаних текстів.

«Ребус-метод» - революційна методика у навчанні читанню. Всі завдання виконуються вголос, гучно, ритмічно. Дитина ще не вміє читати і не знає літер, а здатна орієнтуватися лише на голос, вимовлені звуки й слова. Два правила «ребус-методу»:

  • Від слова беремо перший звуковий склад, а потім розбірливо і ритмічно, ніби віршики, промовляємо слова (демонструються малюнки, як зорова опора):

1.       Маска - МА

2.       Кошик - КО

3.       Ложка - ЛО

4.       Листя - ЛИ

Можна пограти іменами:

1.       Ваня - ВА

2.       Соня - СО

3.       Ігор - І

4.       Уля - У

  • З деяких слів гучно і ритмічно вимовлених вголос одне за одним, виділяємо перші їх склади і прислуховуємось, яке нове слово у нас вийшло.

Читаємо віршик:

1.       Маска - маска - МА - МА

2.       Кошик - ложка - КО - ЛО

3.       Кактус - шапка - КА - ША

4.       Кошик - заєць - КО - ЗА

Цей метод розвиває слух, відчуття ритму, концентрацію уваги та мовлення.

«Від звуку до букви». Традиційний метод, який доступний всім без винятку дітям. Основні правила методу:

  • На першому етапі дитину слід навчити робити звуковий аналіз слів, які вона вимовляє. Дитина повинна навчитися виділяти і називати за порядком звуки, з яких складається слово, а також розрізняти звуки голосі і приголосні, тверді і м'які. Ігри для навчання звукового аналізу:

-      «Який звук виділено?»

-      «З яких звуків складається слово?»

-      «Звуки різні і однакові»

-      «Заміни звук»

-      «Чи є такий звук?»

-      «Голосний - приголосний»

-      «Назви слова із заданим звуком»

-      «Тверді і м'які приголосні» та ін.

  • Другий етап навчання - це знайомство з літерами.

Ігри для ознайомлення з літерами:

-      «Назви правильно букву»

-      «Назви слова на задану букву»

-      «Придумай слова»

-      «Почни з останньої букви»

-      «Веселі рими»

-      «Скільки букв у слові» та ін.

  • Третій етап - виділення складів у словах і читання складів.

Ігри для навчання читання складів:

-      «Хто так може говорити?»

-      «Поміняй голосну»

-      «Продовж склад»

-      «Відгадай слово»

-      «Склади склад» та ін.

  • Четвертий етап спрямований на те, щоб навчити дітей читати слова різної довжини, а також закріпити цей навик. Починати краще із слів, які складаються з 2-3 букв, і потім поступово переходити до слів з 5-6 букв. А коли ви відчуєте, що малюк легко справляється з довгими словами, можна переходити до читання текстів.

Ігри для навчання читання слів різної довжини:

-      «Слово з трьох букв»

-      «Слово з картинок»

-      «Слово з чотирьох букв»

-      «Зашифроване слово»

-      «Слово з п'яти букв»

-      «Друга половинка слова»

-      «Знищені букви»

-      «Хто перший прочитає?»

-      «Вкрадені слова»

-      Де друга половинка слова»

-      «Прочитай загадку» та ін.

З цього моменту починається вдосконалення навиків читання, який триває зазвичай багато років. Для цього періоду ніяких ігор не пропонується більше, оскільки тепер захоплюючим повинен стати сам процес читання. Тексти, які    пропонуються дитині для самостійного читання, повинні мати достатньо легкий шрифт. Починати самостійне читання слід з коротких, але обов'язково цікавих, веселих оповідань і казок.

 

Підготувала вихователь Меланчук Л.М.