Сучасні підходи до формування дитини за освітньою лінією«Дитина в соціумі» та попередження соціального неблагополуччя дітей
Підготувала вихователь Сенюк Н.Г.
Сучасні орієнтири розвитку особистості проектуються і втілюються у педагогічний процес дошкільного закладу через створення умов для формування соціально-емоційного досвіду дітей:
- засвоєння загальнолюдських цінностей, гуманізму;
- збагачення поінформованості стосовно норм поведінки;
- формування навичок спілкування і спільної діяльності.
Для вирішення цих завдань освітній процес дошкільного закладу спрямовується на створення гуманістичного виховного середовища, в якому дитина може стати активним учасником взаємодії у різних видах діяльності, взаєминах з педагогами і однолітками.
Дитина здобуває соціальний досвід безперервно, а вихователь має постійно насичувати його гуманним змістом. Уся атмосфера дошкільного закладу, поведінка дорослих, спілкування, спільна діяльність дітей має сприяти збагаченню соціального досвіду дошкільника, формуванню його соціального здоров'я. Тому поруч із запланованими і підготовленими вихователем формами роботи щодо формування у дітей соціального досвіду варто використовувати і ті події, що відбуваються не заплановано.«Нова іграшка, квітка, що розцвіла, хвороба товариша по групі і згодом - його повернення в дитячий садок і багато інших подій, що виникають поза планом виховної діяльності, - все це може стати предметом соціально-емоційного переживання й осмислення дітьми.
Майстерність вихователя виявляється у доцільності й адекватності апелювання до почуттів і досвіду дітей, тактовності і делікатності в обговоренні питань, що їх хвилюють, та вмінні ненав'язливо і точно допомагати дитині у ціннісному освоєнні світу людей
Доцільно починати заняття із довірчої інформації: «Діти, давайте поговоримо про те, що вас сьогодні порадувало. Мені приємно, що сьогодні хороша погода, що ми разом, що почався новий день, який принесе багато цікавого і радісного кожному з нас. Починається нове заняття. Чого ви чекаєте від нього?»
1. Бесіди про людей. Насамперед, цікавими мають бути бесіди про рідних. Наприклад, з дошкільнятами варто обговорити питання «Що ти знаєш про своїх рідних? Скільки років мамі? Що мама любить: слухати музику, читати, вишивати, малювати? Якою мама була у твоєму віці? Чим мама відрізняється від інших жінок? Чи є у мами подруги? Як мама ставиться до своєї мами? Як можна піклуватися про маму?».
Після читання оповідання В. Осєєвої «Сини» вихователь запитує дітей: «За кого з героїв твору вам радісно? За кого прикро? Як ви думаєте, що почувала мама хлопчика, який допоміг? А які почуття пережив він сам від свого вчинку? Уявіть собі, що могло відчути серце тих хлопчиків, які не здогадались допомогти своїм мамам? Як ви думаєте, побачивши, як син піклується про маму, чи будуть вони уважнішими до своїх мам?».
Можна запропонувати: «Давайте заплющимо очі і згадаємо кожен свою маму. Якою ви зараз побачили маму: радісною чи засмученою? А тепер відкриємо очі і подумаємо, що приємного ви зробите своїй мамі у таких ситуаціях. Мама прийшла з роботи втомлена. Як потрібно її зустріти, що сказати і зробити? А ось інший випадок: мама приготувала вечерю, а тобі їсти не хочеться, бо ти поспішаєш вийти гратися з друзями у дворі. Як ти вчиниш?».
Значну роль відіграють бесіди із залученням соціального досвіду дітей: пізнавального та особистісного змісту, які розширюють знання про довкілля, розвивають самосвідомість, уміння вступати у діалог, висловлювати власну думку та зіставляти її з думкою інших людей, враховувати їх побажання.
Потрібно, щоб діти усвідомлювали, що члени сім'ї пов'язані родинними зв'язками не лише із самою дитиною, а й між собою, незалежно від неї. Пропоновані для обмірковування ситуації можуть бути такими: «Уявіть собі сім'ю: мама, тато, бабуся, син 10 років, донечка 5 років. Як зробити так, щоб вихідний день усі відпочили?».
Слід надавати дітям можливість визначати своє місце і право у вирішенні сімейних справ: «Мама вважає так, тато - ось як. А як пропонуєш ти? Давайте порадимося. Порадитися - це означає, що кожен висловлює свою думку, а потім ці думки обговорюються і приймається спільне рішення».
Перетворенню складного світу етичних понять на зрозумілі дітям явища сприяє креативний підхід вихователя, його уміння показати зв'язок як доброго у людських проявах (чесність, доброта, чуйність, допомога та ін.), так і негативного, щоб діти розуміли причини помилок і вміли аналізувати їх і виправляти. Скажімо, проводячи бесіду про чесність, можна запитати, чому люди говорять неправду (бояться покарання; хочуть здаватися кращими, ніж вони є насправді; бажають мати те, на що не заслуговують). Отже, у правди є вороги: страх, заздрість, жадібність.
2. Ситуації збагачення соціального емоційного досвіду дітей - відображають певну життєву проблему, яка може бути осмислена дитиною на основі власного досвіду.
Вербальні ситуації можуть мати вигляд розповіді про той чи інший випадок, або вимагати закінчення розповіді, або пропонувати кілька варіантів поведінки, можуть пропонувати дітям дати оцінку. При цьому потрібно уникати моралізування чи прямих аналогій із поведінкою конкретних вихованців.
Ігрові ситуації мають характер імітації, розігрування сценок чи казки за ролями тощо. На відміну від ігрових, для практичних, (поведінкових) ситуацій характерним є реальне вирішення тієї чи іншої проблеми.
3. Розповіді вихователя про взаємини людей мають бути зрозумілими і близькими досвіду дітей. Дитину потрібно вчити аналізувати і моделювати поведінку і взаємини людей, виходячи з, її власного сприйняття. Заняття з використанням розповідей вихователя будуються на основі обговорення і висловлювання аналітичних суджень із залученням власного досвіду; включають аналіз літературних творів; роздуми про близьких і рідних, про добро і зло, про значення любові в житті людини; бесіди про свої вчинки і справи та пов'язані з ними переживання інших та свої. Вихователь має підкреслювати віру дитини у свої сили, в те, що вона може робити добро для людей.
Ось розповідь про добрий ранок Василька: «Мама вранці ласкаво усміхнулася, привітала його: "Доброго ранку, синочку!". Йдучи у дитячий садок, разом із мамою Василько допоміг бабусі нести важку сумку, а жінці з немовлям у візочку - перейти вулицю. Прощаючись з мамою, Василько побажав їй успішного дня, а зайшовши до кімнати, щиро привітався з вихователькою і дітьми: "Добрий день, Маріє Іванівно! Здрастуйте, друзі!". Потім сказав Ірусі, що нові банти їй до лиця. Василькові було добре».
Так для дітей стає зрозумілим поняття «праця душі»: для того, щоб тобі було добре, потрібно робити добро людям, тоді воно стане твоїм власним надбанням.
Діти мають усвідомити, що взаємини людей - велика цінність, їх потрібно підтримувати і збагачувати. Слід вчити розуміти стан іншої людини, поважати її почуття, рахуватися з її інтересами: «Що відчуває людина, коли їй бажають доброго здоров'я?», «Чи зрадів Петрик, коли ти привітав його з днем народження?», «Чому дівчинка заплакала, коли загубила свою іграшку?», «Що потрібно зробити, коли другу погано?» та ін.
4. Розповіді вихователя про своє дитинство «Коли я була маленькою» особливо зближують дітей і педагога. «Коли я була маленькою, моїй мамі подобалось, що ми з братиком зустрічали її з роботи, брали сумку з її рук і йшли разом додому. Вдома мили руки і допомагали мамі накрити стіл. Ми розповідали мамі про те, як гралися із друзями, чого нового навчилися. А мама розповідала про свою роботу. Ми чекали на прихід з роботи тата і радилися, що цікавого йому розповісти про наш день. І ми були щасливі, бо були уважними і розуміли один одного».
Педагог має пам'ятати, що бесіди про гуманність, не підкріплені досвідом дитини, її інтересом і розумінням, - це небезпечний формалізм і демагогія. Переконуючи у перевагах того чи іншого вчинку, варто підібрати такі докази, які небайдужі дитині, залишаючи за нею право вибору. Цим забезпечується індивідуальний підхід до особливостей характеру і увага до стану дитини в даний момент. Така ненав'язлива оцінка закладає основу довіри дитини до дорослого.
Доцільно залучати дітей до складання родовідного дерева, розглядання сімейних фотографій, документів, листів, розповідей про родинні реліквії.
Ефективним буде використання казкових ігрових технологій («Квітка доброти», «Промінчики людяності», «Острів розуміння», «Дзвіночки совісті») та психотехнологій: гімнастики почуттів, енергетичних вправ «Жива вода», «Серце на долоні», «Тепло рук друга». Для їх створення від педагога вимагається здатність до глибоких почуттів і вміння творчого залучення дітей до співпереживання.
«Квітка доброти»
Вихователь пропонує серцевину квітки - форму серця. Різнокольорові пелюстки вибирають діти і прикладають до серцевини. Пелюстку може додати кожна дитина, називаючи добре слово (справу, якість, вчинок). Квітка може мати стільки пелюсток, скільки пропонують діти. Насамкінець вихователь запитує дітей, чи сподобалася їм квітка доброти, пропонує повторити все, що називали діти, і зберегти пам'ять про цю квітку у своєму серці.
Цікаво для дітей брати участь у вправах-драматизаціях: «Відвідини хворого», «Прихід у гості», «Привітання з днем народження».
Ігрові вправи можуть бути використані як у повсякденному житті, так і на заняттях. Вони дозволяють включати явища гуманного змісту у досвід дітей, наблизити складний світ моральних понять до вікових особливостей дошкільника, допомагають здобути навички гуманної поведінки.
«Кого я люблю»
Вихователь пропонує дітям назвати всіх, кого вони люблять. Виграє той, хто називає більше людей. Далі дітям пропонується показати, як можна виявити свою любов (ласкаво доторкнутися, запропонувати іграшку, запросити присісти поруч із собою).
«Ім'я моєї мами»
Діти розказують, на яку квітку, погоду, тваринку схоже ім'я їх мам. Інші вгадують ім'я мами товариша.
«Хто до нас прийшов»
Вихователь пропонує дітям уявити, що в дитячий садок прийшов хтось добрий, веселий, ласкавий. Пропонує придумати, хто це може бути, і розповісти про нього.
«Чи може Баба Яга бути доброю?»
Вихователь пропонує дітям придумати, що можна зробити, щоб не злякатися Баби-Яги. Потрібно уявити, що вона може бути не тільки страшною, а й іншою. Можливо, вона зла, бо її хтось образив? Чи у неї щось болить?
Вихователь підводить дітей до висновку, що кожну людину потрібно сприймати такою, якою вона є. Краще не лякатися, не засуджувати, а намагатися зрозуміти.
«Людина - господар своїх почуттів»
Вихователь розповідає про дівчинку Марійку, якій подобалося сердитися. Вранці їй не сподобався сніданок і вона образилася на маму, а потім на тата - за те, що він не дозволив їй взутися у нові легкі черевички, бо йшов дощ. Далі вона розсердилася на людей, яких було багато на зупинці автобуса, через що довелося чекати в черзі. (Діти показують, як сердилася Марійка). А коли вона прийшла в садочок, то побачила, що всі діти групи ображені на те, що вона така сердита (діти розігрують ображених). І їй стало прикро. Вона вирішила: «Як негарно сердитися і ображатися, краще людям усміхатися». Так Марійка стала господарем своїх почуттів.
Використання добрих слів і виразів закріплюють, подорожуючи в грі у Країну Ввічливості. Вихователь розповідає казку про цю країну, куди не можна потрапити ні літаком, ні кораблем, ні автомобілем. Усі люди в цій Країні ввічливі та уважні. Навіть собачки подають лапку перехожим, щоб привітатися. У цій країні ніхто нікого не ображає, не обманює і не сердиться. Потрапити у цю країну можна лише за допомогою добрих слів і виразів.
Дітям потрібно дати для засвоєння зразки добрих слів та виразів.
- Вітання: доброго ранку; добрий день; доброго вечора; доброго здоров'я; моє вітання; радий вас бачити; вітаю вас; радий зустрічі; привіт.
- Прощання: до побачення; до зустрічі; на добраніч; бувайте здорові; бажаю всього найкращого; щасливої дороги; уклін вам; щасливого повернення; чекатиму на зустріч.
- Вибачення: пробачте, будь ласка; прийміть мої вибачення; зрозумійте мене; прошу пробачення; даруйте; я був неправий.
- Прохання: будь ласка, будьте люб'язні; чи не могли б ви; дозвольте; прошу вас.
- Побажання: вітаю вас; будьте здорові; смачного; з днем народження; щасти вам; мир вашому дому; хай щастить; бажаю гараздів.
- Подяка: щиро дякую; велике спасибі; ви дуже люб'язні; прийміть мою вдячність; завдячую вам.
- Знайомство: будьмо знайомі; радий знайомству з вами; дозвольте з вами познайомитися.
Неабияке значення має засвоєння дітьми характеристик соціального буття людини. Поруч із конкретними прикладами, що ілюструють відповідні поняття, вихователю варто приділити увагу визначенням гуманної поведінки та якостей особистості.
Вдячність - почуття прихильності за зроблене тобі добро, за доброзичливе ставлення; до батьків - за життя.
Ввічливий - той, хто виконує правила спілкування, привітний.
Великодущний - багатий на почуття, готовий до прощення і добротворення.
Відповідальний - знає свої права і обов'язки, здатний виконувати те, що належить.
Добро - все позитивне, що служить благу людини, світле, радісне, життєстворююче.
Доброзичливий - той, хто бажає добра іншим людям, готовий їм допомагати.
Душевний - сповнений щирої любові до людей і довкілля.
Життєлюбність - інтерес до життя і вдячність за нього.
Любов - почуття сердечної прихильності, потреба в іншій людині.
Скромність - стриманість у виявленні власних переваг і визнанні успіхів.
Співпереживання - переживання почуттів іншого, бажання підтримати, бути разом у радості й біді.
Чесність - правдивість, здатність правильно оцінювати себе та інших.
Щедрість - подільчивість, готовність і вміння охоче допомагати іншим.
Щирість - відкритість іншим людям, відвертість, здатність відчувати радість від спілкування.
До ефективних технологій розвитку соціальних емоцій дітей належать казкові подорожі, які приваблюють дітей, захоплюють незвичним сюжетом. З метою впливу на емоції вихованців можна використати їх у якості щирої бесіди, яка і виявляє, і водночас формує у дітей культуру переживання і вираження почуттів. «Ось Царство Доброти - місце, де можна розповісти про свою радість і горе, поділитися цим з іншими людьми і знайти розуміння». Дітям пропонується пригадати випадки, які трапилися з ними і запам'яталися. Коди дитина розповідає про радісні події - грає музика. Коли мова йде про образу, біду - кожен учасник бажає дитині, щоб більше цього не повторилося, знаходить слова розради для того, хто розповідає про прикрий випадок. Вихователь підводить дітей до висновку, що Царство Доброти - це не фантастика, а те, як люди ставляться один до одного. Кожна людина обирає для себе: жити їй у цьому Царстві чи ні. І якщо обирає доброту, то вона - справжня людина. Тоді треба жити за законами доброти, бути уважним до інших, співчувати і допомагати. Потрібно дати дітям зразки того, як можна висловити співчуття, розрадити, запропонувати свою допомогу.
Із захопленням діти відображають уявлення про людські взаємини не лише в ігровій, а й у зображувальній діяльності («Моя сім'я», «Життя», «Добро»). Можна запропонувати дітям намалювати улюблену людину у вигляді сонця, квітки, дерева тощо.
Заняття узагальнювального змісту варто проводити після того, як діти здобудуть знання і - що найголовніше - досвід емоційного переживання певного морального змісту та відповідної поведінки.
З метою формування соціально-комунікативної компетенції дітей старшого дошкільного віку можна використовувати комплекс різноманітних методів і прийомів. Для формування уміння встановлювати контакт, отримувати необхідну інформацію у спілкуванні, висловлювати власні думки, використання мовленнєвого етикету можуть бути застосовані такі технології:
- діалогові: «розмова при зустрічі», «прохання про допомогу», «домовся із другом», «передай інформацію», «вислови свої думки з приводу...», «поділися враженнями», «що ти думаєш про ситуацію, яка склалася?», «знайомство»;
- ігрові: «Ввічливі слова», «Будь ласка», «Магазин ввічливих слів», «Компліменти»; ігри: «Опиши предмет», «Ток-шоу»;
- театралізовані вправи: «Зустріч гостей», «Відвідини друга».
Ці методи дозволяють вихователям вправляти дітей у встановленні контакту з іншими людьми, вчити, як правильно вітатися, виявляти турботу, запитувати про здоров'я, поступатися місцем тощо. На основі отриманих дітьми знань та умінь може бути створений етичний кодекс правил ввічливого спілкування,
Важливим умінням для забезпечення соціального здоров'я є уміння контролювати свої емоції, розуміти емоційний стан однолітків та дорослих, розповідати про нього. Тут у пригоді можуть стати бесіди про різні емоційні стани людей, програвання етюдів на передачу різноманітних емоцій та почуттів (наприклад, «Малювання емоцій»). Доречним буде використання ігор на вміння розпізнавати та оцінювати емоційні стани людей («Мій настрій», «Лото настроїв», «Назви схожі», «Емоції героїв», «Як ти себе почуваєш» та ін.).
Ефективним у формуванні уміння вислухати іншу людину й вести простий діалог з дорослими та однолітками, з повагою ставитися до їхніх думок, інтересів буде тренінг різноманітних життєвих ситуацій; розповідь «Веселі вихідні»; організація спілкування з малюками; моделювання різноманітних життєвих ситуацій: «Розмова по телефону», «Розмова двох друзів».
Важливими показниками компетентності дитини в освітній лінії «Дитина в соціумі» є уміння спокійно відстоювати власні думки та уміння узгоджувати свої бажання, прагнення з інтересами інших людей, брати участь у колективних справах. Для їх формування доречно використовувати ігри: «Що я відчуваю», «Якого кольору твій настрій»; ігрові тренінги; розігрування епізодів із життєвого досвіду дітей; ігри на розвиток уміння співробітництва та взаємодії («Малюємо разом», «Улюблена іграшка», «Різнокольоровий букет») та на виховання позитивного ставлення до інших («Ввічливі слова», «Будь ласка», «Дружба починається з усмішки», «Компліменти», «Назви друга лагідно»); організацію колективної праці.
Формуванню вміння з повагою ставитись до навколишніх людей та приймати і надавати допомогу допоможуть заняття «У Країні Ввічливості та Доброти», «Дружба - це велика сила»; читання та аналіз творів художньої літератури (аналіз поведінки персонажів), проведення на їх основі бесід з дітьми. Ефективним також буде аналіз та практичне розв'язання життєвих ситуацій, наприклад, «Ти побачив, що старший хлопчик ображає молодшого. Як можна допомогти малюку?»; метод «незавершених оповідань»; корегувальні технології: обговорення правильності вчинку; ситуації морального вибору: «Ти побачив, як твій товариш розлив воду, на якій послизнулася і мало не впала дитина. Коли вихователька запитала, хто це зробив, він промовчав. Що ти робитимеш?»; ігри на розвиток співчуття та співпереживання («Намалюй добру тваринку» та ін.).
Для адаптації дитини у складному світі людських взаємин необхідним є формування у дітей уміння не сваритись, а спокійно поводитись у конфліктних ситуаціях. Цьому сприятимуть дидактичні ігри («Оціни вчинок», «Знайди гідне вирішення» та ін.); ігри-драматизації («Колосок», «Два цапки»); читання та аналіз творів художньої літератури (аналіз поведінки персонажів); програвання ситуацій з невідомим кінцем (незавершене оповідання): «Що було б, якби?», «Як би ти поводився у цій ситуації?» та розігрування епізодів із життєвого досвіду дітей. Також можуть використовуватись моделювальні технології: створення ситуацій спілкування та поведінки у конфліктних ситуаціях; складання правил поведінки для виходу героя із складної ситуації; діалогові технології («склади власний варіант сюжету», «вислови власну думку» тощо); методика «незавершених оповідань»; корегувальні технології.
Доречно у День здоров'я (останній день кожного місяця) включати тематичні заняття, наприклад: «День друзів», «День доброти», «День милосердя», «День сім'ї», «День знайомства з правами та обов'язками», «День ввічливості», «День праці», «День гарної поведінки», «День вдячності», «День миру і злагоди» та ін.
Зазначені засоби формування соціального досвіду дітей мають бути використані у комплексі, реалізуватися як на спеціальних заняттях, так і у повсякденному житті.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів