Створення безпечних психологічних умов зростання дитини. Психологічний порадник для батьків
Благородство виховується благородством.
Воля виховується волею.
Любов виховується любов'ю.
Ш. Амонашвілі
Мама для дитини - перший психологічний захист. У дітей, розлучених з мамою у ранньому віці, навіть на короткий термін, виникає депресія, а іноді, як наслідок, синдром недорозвиненості. Причина цього - збіднілий емоційний світ людини, брак спілкування та уваги. Якщо мати та близькі люди не застосовують у спілкування з дитиною тілесного фізичного контакту, погладжування, усмішок, похвали, то у дітей виявляється більше поведінкових відхилень від норми, ніж у тих, які виховуються у сім'ї, що намагається створити психологічно-комфортне середовище для зростання малюка.
Якщо змалечку дитину виховувати в атмосфері любові та взаєморозуміння, вона виросте чуйною та доброзичливою. Якщо ж батьки зривають на ній всі свої невдачі й подають приклад стосунків, не гідний наслідування, то дитина зростає нечуйною, черствою, а іноді жорстокою у ставленні до інших (до тварин, рослин, людей).
Звички роблять наше життя комфортним. Спільне завдання сім'ї і педагогів - формувати у малюків звички, які б не створювали їм у майбутньому дискомфорту, а позитивно впливали на їх особистість, духовний світ. Дитину навчає те, що її оточує:
- Якщо малюка часто критикують, то, відповідно, навчають осуджувати;
- Демонструють ворожість - учать битися;
- Висміюють, то дитина буде несміливою, невпевненою у собі, з комплексом неповноцінності;
- Якщо хоча б іноді бувають поблажливими, то виховують дитину терплячою;
- Хвалять - навчають оцінювати;
- Чесні з дитиною вчать справедливості й відповідальності;
- Намагаються створити для малюка безпечне середовище - вчать вірити в себе і в людей; намагаються створити атмосферу дружби та взаєморозуміння - вчать знаходити любов у світі;
- Привчають до колективної праці - дають відчуття власної значущості (дитина почувається потрібною);
- Доброзичливо ставляться до інших - виховають емпатійну особистість;
- Проявляють активне співчуття (з наданням можливої допомоги) до тих, хто цього потребує - матимуть гарантовану поміч від власної дитини в майбутньому, оскільки виростять її небайдужою;
- Звертають увагу на гарні речі - розвивають естетичний смак.
Якою виросте ваша дитина, залежить повністю від того, які умови ви їй створюєте, які речі вона вважатиме для себе прийнятними і відповідно комфортними, а які ні. Щоб малюк міг комфортно почуватися у суспільстві, потрібно прививати йому не словами, а власними вчинками, діями такі норми суспільної моралі, як чесність, відповідальність, відчуття гідності, працьовитість, терпіння, совість, почуття обов'язку, вміння співпереживати, доброзичливість.
Духовне здоров'я залежить від рівня оволодіння духовними цінностями й обумовлюється психічним здоров'ям особистості - її врівноваженістю, психічною стійкістю, самодостатністю та спрямованістю мотиваційної сфери, що практично неможливо без створення прийнятних умов для розвитку такої особистості.
Моральне здоров'я є складником духовного здоров'я людини. Оволодіння загальнолюдськими моральними нормами, етикою спілкування та дотримання цих норм у житті забезпечить культурний розвиток особистості, збагачення її духовного світу, освіченості, вихованості й подальшу комфортну життєдіяльність. Формування морального здоров'я безпосередньо пов'язане із соціальними умовами, в яких живе дитина. Основою відчуття відповідальності є стійкий і усвідомлений вольовий акт. Духовно збагачена дитина, в якої сформована відповідальність за свої вчинки, здатна протистояти злу, агресії, шкідливим звичкам, адже насиченість і повноцінність її життя, активна позиція є противагою ілюзорним миттєвостям задоволення.
Для збереження і зміцнення психічного здоров'я дитини використовуються такі техніки: релаксаційний масаж, музикотерапія, музикомалювання, танцювальна терапія, психогімнастика, казкотерапія, сміхотерапія, кольоротерапія, бібліотерапія та даруйть дітям побільше посмішок, любові і поваги. Отже:
- У дитини не повинно згасати бажання посміхатися. Вона не має боятися відверто показувати свої емоції - плакати, сміятися, нудьгувати. Дитина не повинна щось із себе вдавати, а має бути сама собою;
- Кожна дитина повинна відчувати, що їй раді, що вона бажана, не просто потрібна, а необхідна; спілкування не має характеризуватися жорстокістю стосовно висловлювань, побажань, критичних зауважень;
- Не можна обмежувати волю дитини: усі дії, які вона чинитиме, повинні йти від власної ініціативи;не можна нікого ні карати, ні хвалити не заслужено;
- Помічати позитивне потрібно якомога частіше, шукати для цього щонайменші приводи; осуджувати треба якнайменше, іноді варто бути поблажливим;заохочувати до праці, намагатися зробити її приємною;
- Завжди має створюватися атмосфера підтримки та взаєморозуміння, ситуація успіху для дитини; щоб підтримати дитину, необхідно спиратися на її сильні сторони, уникати акцентування на невдачах, показувати задоволення дитиною; демонструвати оптимізм, вірити у свою дитину;
- Потрібно спілкуватися з дитиною, активно використовувати гумор, дозволяти дитині самій вирішувати деякі проблеми; підтримувати її хороші прагнення, намагатися не бути категоричним;
- Готувати дитину до співпраці, співіснування в колективі, прививати їй корисні звички, здатність до самообслуговування; позитивно й доброзичливо налаштовувати на оточення, в якому вона буде перебувати;
- Уміти помічати гарне, ділитися цим з дітьми;безперервно любити дітей, прагнути і вміти виявляти любов до них, показувати їм свою любов - вони мають це постійно відчувати.
Підготувала практичний психолог Віннічук Ю.М.
Розділи
- Правила прийому до закладу дошкільної освіти
- Управлінська діяльність. Прозорість та інформаційна відкритість закладу
- Методична служба
- Освітня діяльність. Інклюзивна освіта Моніторинг якості освіти
- Медичне обслуговування
- Фізкультурно-оздоровча робота
- Музична скарбничка
- Психологічна служба
- Створення сучасного розвивального простору ЗДО
- Інформація про використання публічних коштів