Розвиток мовлення дошкільника: що робити, якщо дитина не говорить/погано говорить...

Консультація для батьків

Мовлення - основний інструмент спілкування, пізнання світу та соціалізації дитини. Своєчасне виявлення порушень допоможе уникнути труднощів у навчанні та комунікації в майбутньому.

Норми появи звуковимови:

  • Вік дитини - 1-2 роки

Голосні звуки - [а], [о], [е]. Приголосні звуки - [п], [б], [м]. Словниковий запас збільшується до 6 слів, дитина розуміє просту інструкцію без жестів, знайомі слова показує на малюнку.Словниковий запас 20 слів.

  • Вік дитини - 2-3 роки

Голосні звуки - [і], [и], [у]. Приголосні звуки - [ф], [в], [т], [д], [н], [т'], [д'], [н'], [г], [к], [ґ],[х], [й].. Здорова дитина показує п'ять частин тіла. Словниковий запас мінімум 50 слів. Свистячі звуки (с, з, ц), шиплячі (ш, ж, ч, щ) і сонори (р, л) дитина або пропускає, або замінює.

  • 3 роки

Словниковий запас 250 - 700 слів, користується реченням з 5 - 8 слів, виконує завдання «Поклади кубик в коробку»... Користується прийменниками і частками: тому що, якщо, коли. У 3,5 років зникає загальна пом'якшеність мовлення.

  • Вік дитини - 3-5 років

Приголосні звуки - [с], [з], [ц], [дз], [с'], [з'], [ц'], [дз'], [ш], [ж], [ч], [дж], звукосполучення [шч].Словниковий запас 1500 - 2000 слів

  • Вік дитини - 5-7 років

Приголосні звуки - [л], [л'], [р], [р']. Запас слів збільшується до 2500 - 3000 слів. У п'ять років дитина вже здатна виділити у слові перший і останній звуки, підібрати слова з потрібним звуком, інтонаційно виділити вказаний звук у слові

 Ігри для розвитку мовлення

 • «Що це?» - називаємо предмети вдома і на вулиці

 • «Хто як говорить?» - звуконаслідування тварин, машин

 • «Скажи навпаки» - великий/малий, теплий/холодний

 • Опис картинок - хто зображений, що робить

 • Сортування - за кольором, формою, розміром, призначенням

 • Пальчикові ігри та артикуляційні вправи - зміцнення мовленнєвого апарату

 Коли варто звернутись до логопеда?

 • У 2 роки немає простих слів або їх дуже мало;

 • У 3 роки відсутні речення;

 • Незрозуміла вимова більшості звуків після 4 років;

 • Дитина не розуміє прості інструкції («поклади м'яч»);

 • Постійне «ковтання» звуків, заїкання;

 • Мовлення з'явилося і зникло;

 • Є труднощі з жуванням, ковтанням;

Порада для батьків! Створіть мовне середовище, де дитина буде почута! Спілкуйтесь, слухайте й підтримуйте інтерес до слова.

Підготувала вчитель-логопед Анастасія ОВДІЮК